GĂ„ til innhold

F11 -> Hjelp til neste familieinvestering🙏


Prosandcons
 Share

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg skal nÄ endelig oppfylle drÞmmen om Ä kjÞpe en BMW 5 serie og skal da gÄ for touring(stasjonsvogna) da jeg har en familie Ä drasse pÄ.

Det jeg trenger rÄd til er hva slags ekstrautstyr jeg burde legge vekt pÄ. 
FĂžrste spm.;

DDC vs Dynamic drive

-jeg vet at DDC er en del av dynamic pakka, men spÞrsmÄlet mitt er om jeg trenger dynamic drive pakka eller om det «holder» med kun DDC. Grunnen er at jeg ar funnet et eksemplar som har neste alt jeg vil ha og den har DDC.. men ikke dynamic drive. 
 

528i vs 525/530D 

Bensin eller diesel. 2 eller 3 Liter. 
ForelÞpig har jeg en knapp pÄ bensin fordi det lukter godt og gÄr godt men jeg har ikke prÞvd noen av de nevnte motorene, noen som vil dele erfaringer? 
 

Ettermontering av M-sport pakke 

Utgaven jeg har funnet har ikke M-sport pakka. Noen som har ettermontert dette? 
Del gjerne erfaringer av pris og utfĂžrelse, har fĂ„tt en hint om at det koster rundt 30-40’. 

 

Feil pÄ feil

Min 2 favoritt pĂ„ Finn.no har bĂ„de dynamic drive og M-sport pakka. Den har gĂ„tt 115’km og er en 530DAT X-drive. Utfordringen med denne er at den har allerede vĂŠrt inne pĂ„ verksted for Ă„ bytte bakakseldifferensial (fra bavaria: mellomaksel har lĂžsnet fra differensial og slipt bort rillene pĂ„ bĂ„de differensial og drivknute). 
Alt ble fikser og ordnet hos Bavaria Økern med sluttsum pĂ„ 33’NOK. 
SpÞrsmÄlet mitt er:

- hva kan forÄrsake en slik skade, er det normal slitasje eller tegn pÄ at bilen er dÄrlig behandlet? 
 

- en utgave av F11 som fÞrst har en slik «svakhet» vil det tyde pÄ at det muligens er flere svakheter i vente? 

 

Jeg tar gledelig i mot rĂ„d fĂžr valg av bil, tusen takk for tiden til dere som velger Ă„ hjelpe meg🙌

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg hadde nok sett etter en 530d som har rekke 6 som passer bilen veldig godt da vi hadde en slik i 6 Ă„r, fra den var 1 til den var 7 Ă„r.
Vi hadde nesten ikke noe feil pÄ disse Ärene.

Ville ikke kjĂžpte en bil uten EDC, adaptive drive kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har hatt dette. Men har lest og hĂžrt det skal vĂŠre veldig bra.
Det er jo reltivt mye utstyr Ä fÄ pÄ disse bilene, og alle har sine egne preferanser sÄ anbefaler deg Ä prÞve noen biler med litt ulikt utstyr for Ä danne deg et bilde selv over det som er nÞdvendig for deg Ä ha.

Personlig ville jeg ikke hatt en bil i dag uten det meste pÄ lista, men det kommer av at man alltid vil ha mer og vÄr gamle F11 530d var ganske godt utstyrt.
M-sport er det fullt mulig Ä ettermontere. Biler uten m-sport kan ogsÄ vÊre fint, sÄ akkurat der gÄr det meste pÄ personlig preferanse.
Bilen kjĂžrer likt med eller uten m-sport look.

Relatert til ditt budsjett ville jeg nok faktisk kanskje sett pÄ en 520d med sÄ lav km som mulig. Da har du mye bil igjen samt sÞrg for Ä ha en forsikring med motor og drivverksforsikring. En 530d vil vel by pÄ noe hÞy km i det prisleiet.


 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

520/528i gir nok mest for pengene, og det er sterke og fine turbomotorer, begge to. (Samme motor i bunn og grunn). Men det er mye stÞrre utvalg pÄ dieselsiden, og sÄnn sett lettere Ä fÄ den utstyrskonfigurasjonen du vil ha. (Du virker bevisst pÄ dette). 530d er en virkelig flott milsluker.

N47 (520d) hadde jeg ikke tatt sjansen pÄ, uten visse forbehold. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Finn ut hva som er viktig for deg; km-stand, Ärsmodell, utstyr, utseende? 

HÞyner du budsjettet med 20k (minus pruting): f.eks denne; gÄtt et stykke, men 1 eier siden ny og de typiske luftbelgene bak er byttet (de ryker visst alltid pÄ disse bilene), samt drivledd foran (som ogsÄ er en gjenganger?). 
https://www.finn.no/245709992


B47 motoren er ganske sÄ bra, har den samme i vÄr, har gÄtt 120k km snart (vi har kjÞrt den nesten 90k), og ingen feil med selve motoren enn sÄ lenge. Absolutt Ä foretrekke en slik kontra 2014 og eldre med N47 motor. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

F11 er kanskje den fineste 5 serien ever.

Men den kom for 12 Är siden, sÄ var jeg deg ville jeg tenkt nyest mulig for Ä unngÄ et dyrt bilhold.
Flere av oss her inne har opplevd 50k i rep og fiks i lÞpet av (kun) 18-24 mnd bilhold. 

I mitt tilfelle var det med en 01’ E39 530dat, gĂ„tt 140k ved kjĂžp.

Slik at det gÄr en fin grense mellom hva man vil ha og Þnsker og hva som kanskje er lurt. 
Var jeg deg ville jeg gĂ„tt for en 520d med B47, 15-16’ uten M sport.

Syns LCI F11 er sĂ„vidt fin at man ikke MÅ ha M sport, men det kommer ann pĂ„ Ăžyet som ser. 
Slikt gjelder utstyr/seter og alt annet ogsÄ, prÞv ulike motoriseringer og annet som gjÞr at dere fÄr en mest mulig riktig bil for deres behov.

 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg vil gi deg to rÄd, ett fornuftig og ett hvor du kjÞper bilen du vil ha. SÄ fÄr du selv vurdere hva som er viktigst for deg. Utfordringen din nÄr du skal handle i dette prissegmentet er at man mÄ passe nÞye pÄ hva man kjÞper, her det det mye ymse biler som ligger til salgs. I realiteten burde budsjettet ditt vÊrt 100 000 kr hÞyre for Ä virkelig Äpne mulighetene for Ä finne en perfekt bil.

Men i F11 sĂ„ kan man ikke komme utenom at det er 530d som er det beste alternativet. Dette er en motorisering som kler bilen veldig godt, dessuten sĂ„ har du fantastiske kraftressurser til ett forbruk som ligger bitte litt hĂžyere enn en 520d. N57 motoren er relativt robust sammenliknet med de firesylindrede utgavene, og er sĂ„ ledes den beste motoren Ă„ velge i F10/11. Jeg hadde selv en F10 530d i fire Ă„r, veldig bra motor (og bil) som ga meg veldig lite problemer og mye glede pĂ„ veien. Absolutt en kombinasjon jeg vil anbefale pĂ„ det sterkeste. Utfordringen med F11 530d i dette prisleie er at eiergruppen begynner Ă„ bli av tvilsom karakter, sĂ„ her mĂ„ du passe jĂŠvlig nĂžye pĂ„. GĂ„ etter de kjedelige bilene, de med orginalfelger og gjerne uten M-sport. Styr unna biler som er modifisert, har eiere som er under 25 Ă„r og ellers mange tidlige eiere. GĂ„ etter voksenkjĂžrte biler med maks tre eiere, serviceheftet SKAL vĂŠre fulgt til punkt og prikke
hvis ikke walk away! Men nĂ„r du har funnet en flott F11 530d sĂ„ har du en kanonflott familiebil som vil innby til mye kjĂžreglede. 

Ett annet alternativ er jo den litt mer fornuftige linja, Ä gÄ for en sÄ ny som mulig 520d. Da er det viktig at man velger 2015 (?) eller nyere slik at man fÄr B47 motoren, fÞr dette har 520d (og 525d fra 2012) den beryktede N47 motoren. Dette var en motor som var mye plaget med register, og det ser ut at det er ikke om det skjer men nÄr det skjer. Ellers som pÄ 530d sÄ gjelder det samme her nÄr man vurderer objektene fÞr man kjÞper, se an eier, servicehistorikk er obligatorisk og sjekk at alt virker selvsagt.

Lykke til 👍

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...