Dusy Skrevet Juni 3 Skrevet Juni 3 https://www.motor.no/aktuelt/bmw-ix3-viser-rekordtall/357182 papertiger, fupsaker og Ron Jeremy reagerte på dette 3
papertiger Skrevet i går, 08:30 Skrevet i går, 08:30 (endret) Dagens spørsmål til dere pre-LCI og LCI-iX3-eiere: Hypotetisk sett, med et budsjett på maks. 350k (absolutt maks) - hva ville dere valgt - og hvorfor: 1) Pre-LCI med lav km-stand (typisk 50-60k) eller 2) LCI med høyere km-stand, +/- 100k. Bruk: bil nr. 2. Altså en langtur i ny og ne ved behov, men hovedsakelig lading hjemme. Eneste kravet jeg har er Fully Charged (var alle dette?), og ikke svart skinninteriør. Absolutt aller helst cognac, men mocca og ivory går også. Foruten utseendet, varme i ratt og mulighet for forvarming av batteri, som alle taler i favør LCI, er det andre forskjeller som forsvarer merkost på en LCI? Mine personlige betraktninger: Med elektrisk forvarming kan jeg ikke si jeg savner rattvarme noe særlig på i3en, og det alene forsvarer ikke merkost for meg. LCI er mye lekrere enn pre-LCI, men sistnevnte har også utviklet en sjarm som appelerer til meg mer enn den gjorde før. Forvarming av batteri ser jeg ikke på som noe stort behov da jeg ser dette som gjeldende mest i kombinasjonen langlangtur + vinterstid, en årstid hvor vi naturlig ville kjørt dieseltoget uansett pga xdrive. Det er stort sett sommerhalvåret vi kjører såpass langt at hurtiglading ville gjort seg gjeldende på transportetapper (eks. sommerferie), men ingen av oss liker å stoppe der bilen må ha pause, vi vil stoppe der vi vil ha pause, og det er veldig sjelden på en rasteplass eller bensinstasjon med hurtigladere. Derfor digger vi dieselbilens fortreffelighet. Begynner å undersøke litt nå, så mulig det blir gjort noe til høsten med denne problemstillingen. Legger til et par linker på biler som kunne vært aktuelle: iX3 LCI - 92000 km - 349000kr - mocca + svart iX3 pre-LCI - 51000 km - 329000kr - cognac + kashmirbeige iX3 pre-LCI 69000 km - 299000kr - cognac + karbonsvart Takker for alle innspill! Endret i går, 08:46 av papertiger fupsaker, hemperen og Marius2002 reagerte på dette 3
macrorain Skrevet i går, 08:34 Skrevet i går, 08:34 (endret) 5 minutter siden, papertiger skrev: Dagens spørsmål til dere pre-LCI og LCI-iX3-eiere: Hypotetisk sett, med et budsjett på maks. 350k (absolutt maks) - hva ville dere valgt - og hvorfor: 1) Pre-LCI med lav km-stand (typisk 50-60k) eller 2) LCI med høyere km-stand, +/- 100k. Bruk: bil nr. 2. Altså en langtur i ny og ne ved behov, men hovedsakelig lading hjemme. Eneste kravet jeg har er Fully Charged (var alle dette?), og ikke svart skinninteriør. Absolutt aller helst cognac, men mocca og ivory går også. Foruten utseendet, varme i ratt og mulighet for forvarming av batteri, som alle taler i favør LCI, er det andre forskjeller som forsvarer merkost på en LCI? Mine personlige betraktninger: Med elektrisk forvarming kan jeg ikke si jeg savner rattvarme noe særlig på i3en, og det alene forsvarer ikke merkost for meg. LCI er mye lekrere enn pre-LCI, men sistnevnte har også utviklet en sjarm som appelerer til meg mer enn den gjorde før. Forvarming av batteri ser jeg ikke på som noe stort behov da jeg ser dette som gjeldende mest i kombinasjonen langlangtur + vinterstid, en årstid hvor vi naturlig ville kjørt dieseltoget uansett pga xdrive. Det er stort sett sommerhalvåret vi kjører såpass langt at hurtiglading ville gjort seg gjeldende på transportetapper (eks. sommerferie), men ingen av oss liker å stoppe der bilen må ha pause, vi vil stoppe der vi vil ha pause, og det er veldig sjelden på en rasteplass eller bensinstasjon med hurtigladere. Derfor digger vi dieselbilens fortreffelighet. Begynner å undersøke litt nå, så mulig det blir gjort noe til høsten med denne problemstillingen. Legger til et par linker på biler som kunne vært aktuelle: iX3 LCI - 92000 km - 349000kr - mocca + svart iX3 pre-LCI - 51000 km - 329000kr - cognac + kashmirbeige Takker for alle innspill! Jeg tenker jo at fra et rent økonomisk perspektiv er jo pre-LCI et mye bedre kjøp, så det er vel mest utseende som i så fall trekker ned. Men mye er nok gjort ved å bytte ut grillen med en "vanlig" grill Forvarming av batteri: Aldri brukt. Du er jo så heldig at du vil ha rare farger også, så da blir det enda billigere. 😅 EDIT: Langtur på sommeren. Vi kommer Oslo-Bergen med et stopp på 15-20min og en is til ungene. Endret i går, 08:36 av macrorain
macrorain Skrevet i går, 08:39 Skrevet i går, 08:39 Jeg har ellers en LCI (2022) med 37000 på telleren. Hva får jeg for den tro. Marius2002 reagerte på dette 1
laffe Skrevet i går, 09:29 Skrevet i går, 09:29 @papertiger Ser jo ut som man får LCI ned under 350 000,- om man aksepterer kilomterstand på rundt 70k og er litt tålmodig. Denne syntes jeg virka som mye for pengene. https://www.finn.no/mobility/item/461005595?ci=7 Jeg prøvekjørte den hvite på linken under, men endte med å ikke kjøpe eller by, så vet ikke hva den ble solgt for. Men fikk inntrykk av at selger kanskje var villig til å gå litt ned i pris: https://www.finn.no/mobility/item/461842675 Mitt inntrykk er at 22-modeller LCI med fornuftig kilometer kilometer (+/- 50k) må ned på en pris mellom 350 og 400 000 for å bli solgt selv om det ligger ut en del biler med pris over dette. Vurderte jo sterkt iX3 selv, men har vel egentlig landa på at vi villa ha en bil med litt flere gjenværende år på garantien så nå står det mest mellom nyere brukt i4 eller leasing av iX1 (som er ganske fristende med rentekampanjen til BMW idag) papertiger, Ron Jeremy, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 2 2
mcbanan Skrevet i går, 10:42 Skrevet i går, 10:42 (endret) Eg var akkurat igjennom det samme, og endte med ein pre-lci med 33k på tellaren for 369. Valgte å betale litt ekstra for ein som var godt holdt og hadde lav km. stand. Eg er nok i minoriteten på det, men syns faktisk pre-lci er finare enn lci, så lenge ein kvittar seg med pizza stykkene på framskjermane Mange av dei rimelige LCI utgavene som var ute når eg skulle kjøpe hadde typ linglong dekk, tilstandsrapport med bemerkning på lakkriper, kantkjørte felger osv. Pass litt på det, mange var leasingbiler og ga inntrykk av å ha hatt eigarar som ikkje bryr seg. Men dei eksempela over her ser bra ut! Batterivarming hadde eg på forrige bil, blir i praksis ikkje brukt, i mitt tilfelle ihvertfall. Har aldri sett ein norsksolgt ein med noko anna enn fully charged, men har vore ein og anna importbil med lågare utstyrsgrad. Uansett er det ein bra bil Såg ein tysk test der dei hadde køyrt ein IX3 100 000km og så plukka den ned i enkeltdeler, utan å finne feil eller noko å bemerke på konstruksjonen. Endret i går, 10:56 av mcbanan Skriveleif og meir info Ron Jeremy, Marius2002, laffe og 1 annen reagerte på dette 3 1
Ron Jeremy Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 11 timer siden, papertiger skrev: Dagens spørsmål til dere pre-LCI og LCI-iX3-eiere: Hypotetisk sett, med et budsjett på maks. 350k (absolutt maks) - hva ville dere valgt - og hvorfor: 1) Pre-LCI med lav km-stand (typisk 50-60k) eller 2) LCI med høyere km-stand, +/- 100k. Bruk: bil nr. 2. Altså en langtur i ny og ne ved behov, men hovedsakelig lading hjemme. Eneste kravet jeg har er Fully Charged (var alle dette?), og ikke svart skinninteriør. Absolutt aller helst cognac, men mocca og ivory går også. Foruten utseendet, varme i ratt og mulighet for forvarming av batteri, som alle taler i favør LCI, er det andre forskjeller som forsvarer merkost på en LCI? Mine personlige betraktninger: Med elektrisk forvarming kan jeg ikke si jeg savner rattvarme noe særlig på i3en, og det alene forsvarer ikke merkost for meg. LCI er mye lekrere enn pre-LCI, men sistnevnte har også utviklet en sjarm som appelerer til meg mer enn den gjorde før. Forvarming av batteri ser jeg ikke på som noe stort behov da jeg ser dette som gjeldende mest i kombinasjonen langlangtur + vinterstid, en årstid hvor vi naturlig ville kjørt dieseltoget uansett pga xdrive. Det er stort sett sommerhalvåret vi kjører såpass langt at hurtiglading ville gjort seg gjeldende på transportetapper (eks. sommerferie), men ingen av oss liker å stoppe der bilen må ha pause, vi vil stoppe der vi vil ha pause, og det er veldig sjelden på en rasteplass eller bensinstasjon med hurtigladere. Derfor digger vi dieselbilens fortreffelighet. Takker for alle innspill! Jeg ville valgt nyest bil og heller ofret noen flere km. Men jeg har eid preface og syns LCI fremstår som mer fresh. Når det er sagt og du ikke trenger LCI forbedringene og drivlinjen er jo som den er… Så står du jo helt fritt til å velge best objekt for pengene, lite som gir mer frihet enn det. Forvarming av batteri savnet jeg på vår iX3, rekkevidden på vinterstid til hytta var litt for lang for iX3’n. Så en lading måtte til, men med kaldt batteri var det en tålmodighetsprøve. Men det spørs på behov. Har denne muligheten på vår iX1 og det bedrer ting, men 130kW maks ladehastighet er ikke voldsomt. Velg best mulig objekt etter kriteriene dine, sjelden har det vært mindre endringer fra preface til LCI på en model enn dette, sett bort fra det visuelle Marius2002 og mcbanan reagerte på dette 2
Marius2002 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Jeg er vel farget av eget valg pr. idag, men jeg synes likevel pre-LCI har utviklet en sjarm. En skikkelig flott bil og klassisk BMW i utseende. Noe eldre iDrive-system om jeg ikke bommer, men det er kanskje ikke en dealbreaker. Ellers ville jeg ikke vært uten forvarming på langturer til mitt behov. Jeg har prøvd å hurtigladet på iskaldt batteri grunnet dårlige vurderinger dagen før, det gikk ikke fort kan du si (men man lærer jo nokså fort av sine feil) og dette var på sommeren Om det er kun bil nr. 2 og for det meste bykjøring og hjemmelading, så vil du ikke merke særlig til dette. Hjemmelading er jo elbilens fordel og er igrunn alfa og omega. Husker ikke iX3s rekkevidde, men den er vel på 400km ish? Du kjører da i 4 timer/32 mil fra 100% og ned til 20% i en 80-sone. Sett at jeg treffer på WLTP og faktisk rekkevidde her… Ergo skal du komme deg både langt og ha mulighetene til å ta avstikkere uten å kjenne på rekkeviddeangst. Varme i ratt, savnet det ikke i min Model 3, men det var jo deilig på kalde vinderdager å ha den ekstra varmen på Model Y. Dealbreaker? For noen kanskje, andre ikke. Jeg har ikke landet fasit for meg selv her enda heller, men har det nå i X3en. 🤷♂️ Ladehastigheten på iX3 er akseptabel med 150kW, dette har du kun noen sekunder ved optimal batteritemp og %, men likevel. Jeg hadde nok valgt den LCI i Ålesund, om den har panorama. Og så synes jeg at den sølv rammen rundt grill er alt for fremtredende på iX3 i mørk farge og det samme med diffusoren. Å bytte dette er bagatell - hvis man liker det så lar man det jo være ja Lykke til i jakten! Ron Jeremy, papertiger, macrorain og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå