Gå til innhold

TRFs e70 X5 m50d


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Etter forespørsel fra @Ingvaldsenlegger jeg ut litt info her. Advarsel; jeg er ikke god på å følge opp slike tråder, men skal gjøre et ærlig forsøk.

Som kjent kjøpte @Flataas min forrige (særdeles godt utstyrte) e70 X5 30sd kvelden før jeg skulle på 3+ ukers sommerferie med familien. Kona var ikke veldig imponert, og alt måtte pakkes i hennes 2007 520d, som også ble arbeidshesten for drøyt 5 000km i Tyskland. Jeg visste dog om en bil i München som jeg ville se på med bare 138 000km , og denne ble tatt med hjem på slutten av ferien. 2 biler på tur nordover i 2022? Velkommen til å fylle diesel for 6000,- på en enkelt dag..

Lang ventetid på trafikkstasjon gjorde at jeg tok omvegen via Gol for kontroll, møtte her en svært service innstilt og fremoverlent kontrollør som tok inn bilen flere timer før avtale, på tross av full dag. Fint å kunne skryte av SVV noen ganger.

Bilen:

2012 X5 m50d - med litt sær/spesiell utstyrkombinasjon.

Utstyrsliste:

Spoiler

XE7 Ind.interieur T.piano Finish, Black Ind. Interieurl. Pianolack Schwarz
1CB Co2 Content Co2-umfang
2NY M Lt/aly Double Spoke 333 M/mt M Lm Raeder Doppelspeiche 333 M/mb
2VA Adaptive Drive Adaptive Drive
220 Self-leveling Suspension Niveauregulierung
230 Eu Specific Additional Equipment Eu Spezifische Zusatzumfaenge
3AH Rear View Camera With Top View Rueckfahrkamera Mit Top View
3MC Ind.roof Rails High-gloss Shadow L Indiv.dachreling Hochgl.shadow Line
302 Alarm System Alarmanlage
316 Automatic Tailgate Operation Automatische Heckklappenbetaetigung
319 Integrated Universal Remote Control Integrierte Universal-fernbedienung
322 Comfort Access System Komfortzugang
337 M Sport Package M Sportpaket
4M5 Ind. Instrument Finished In Leathe Individual Instrumententafel Leder
4NB Aut.air Conditioning 4-zone Control Klimaautomatik Mit 4-zonenregelung
413 Luggage Compartment Net Gepaeckraumtrennetz
423 Floor Mats, Velour Fussmatten In Velours
428 Warning Triangle Warndreieck
430 Interior And Exterior Mirror Packa Innen- Und Aussenspiegelpaket
431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d Innenspiegel,automatisch Abblendend
441 Smokers Package Raucherpaket
459 Seat Adjustm., Electr. W. Memory Sitzverstellung, Elektr.mit Memory
464 Skibag Skisack
481 Sport Seats F Driver/front Passenger Sportsitze Fuer Fahrer/beifahrer
488 Lumbar Support Driver/front Passenger Lordosenstuetze Fahrer/beifahrer
493 Storage Compartment Package Ablagenpaket
494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
5AC Autom. High-beam Headlights Control Fernlichtassistent
5DA Passenger Airbag Deactivate Beifahrerairbag-deaktivierung
5DF Active Cruise Ctrl+stop&go Funct. Aktive.geschw.reg.+stop&go Funkt.
5DK Side View Camera Side View Camera
502 Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage
508 Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc)
521 Rain Sensor Regensensor
522 Xenon Light Xenon-licht
524 Adaptive Headlights Adaptives Kurvenlicht
536 Auxiliary Heating Standheizung
548 Speedometer With Kilometer Reading Kilometertacho
563 Lights Package Lichtpaket
575 Additional 12v Power Socket Zusaetzliche 12-v-steckdose
6AA Bmw Teleservices Bmw Teleservices
6AB Control Teleservices Steuerung Teleservices
6FL Usb-/audio Interface Usb-audio-schnittstelle
6NF Ext.con.of The Music Play.i.mobilph Music-schnittstelle Fuer Smartphone
6NR Apps Apps
6VC Control Combox Steuerung Combox
609 Navigation System Professional Navigationssystem Professional
610 Head Up Display Head-up Display
612 Bmw Assist Bmw Assist
614 Internet Preparation Internet Vorbereitung
615 Extended Bmw Online Information Erweiterte Bmw Online Information
616 Bmw Online Bmw Online
620 Voice Input System Spracheingabesystem
633 Prep.mob. Ph. Business Bluet.interf. Handy Vorb. Business/bluetooth-sch.
698 Area-code 2 Area-code 2
7M5 M Exterior Parts M Exterieurumfaenge
7SP Navigationssystem Professional With Mobile Phone Preparation BluetoothNavigationssystem Professional Mit Integrierter Ha
7XA M Leath.steering Wheel W.paddles/multi M Lederlenkrad Mit Schaltwippen
752 Individual Audio System Individual Audiosystem
760 Individual High-gloss Satin Chrome Individual Hochglanz Shadow Line

761 Individual Sun Protection Glazing Individual Sonnenschutzverglasung

775 Individual Roof-lining Anthracite Individual Dachhimmel Anthrazit
8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months Oelwartungsint. 30.000km/24monate
8TH Speed Limit Info Speed Limit Info
8TN Daytime Driving Lights Selectable B Tagfahrlicht Ueber Lichtmenue Einst
801 Germany Version Deutschland-ausfuehrung
840 High Speed Synchronisation Hochgeschwindigkeitsabstimmung
851 Language Version German Sprachversion Deutsch
877 Deletion Cross-over Operation Ueberkreuzbedienung Entfall
879 German / On-board Documentation Deutsch / Bordliteratur
925 Shipping Protection Package Versandschutzpaket

Fra konfigurator:

image.thumb.png.1a85bf08829895d8eade380dd79c0651.png

image.thumb.png.21c08ce53923bef7149fa9a382267b69.png

Registrering:

20220728_073302.thumb.jpg.b905cbc45dfa8b05b352ccca95df44e2.jpg

Hjemme:

DSC07203.thumb.JPG.74220deff23d6cac708bc12fd55b152d.JPG

 

 

Etter å ha hatt 3 e70er, og herunder 30d,30sd,m50d motor - alle med litt forskjellige utstyrskombinasjoner har jeg gjort meg noen betraktninger når det kommer til bla utstyr. Den første erkjennelsen er at "må ha utstyr" vil variere fra person til person, men enda viktigere vil det variere med "hva skal bilen gjøre eller være", og det kan være forskjellig ikke minst sett oppimot innkjøpspris.

  • M sport er for meg ufravikelig på en bil jeg er "glad i". Jeg kunne likevel hatt en rimeligere non M sport og kost meg, men den ville da hatt en annen "plass" her hjemme og tiltenkt bruksmønster / hva den skal være for meg
  • Med Msport er også adaptivt/aktivt understell et must. Jeg har hatt dette på alle mine, og var litt overrasket over hvor mange biler som ikke har dette
    • Jeg verdsetter også aktiv styring høyt, men klarer meg uten. Denne har ikke aktiv styring
  • HUD er veldig kjekt å ha. Jeg klarer meg uten, men er veldig fornøyd med å ha dette
  • CA - kjekt å ha, men ikke avgjørende
    • Soft close - tja - kjekt å ha men plager meg heller ikke å ikke ha det
  • Comfortseter - jeg har alltid ment at dette er bortimot et absolutt krav. Dog er jeg stor tilhenger av alcantara seter, og jeg ble ikke skuffet av disse. Jeg sitter meget bra, og mangelen på comforseter plager meg ikke i nevneverdig grad. Dette stiller seg ganske annerledes enn sportsseter i skinn, som jeg er mindre imponert over
  • Bedre lyd - verdsetter dette veldig når jeg har bilen, men ikke avjgørende ved kjøp
  • Adaptive CC, 360kamera etc - kjekt å ha, gjør at bilen oppleves on par med det meste av helt moderne biler
    • Kamereane er _mye_ bedre på LCI enn pre LCI
  • Luftfjæring: Fint om du kjører mye med tunge lass. Personlig liker jeg best stålfjærer, men helt ok med luft også
  • Panorama tak - ENDELIG! har jeg funnet en e70 uten :)
  • Adaptive lys: kjekt å ha
  • 8hp girkasse: Denne er veldig fin, og overlegen på en del området. Men ikke på alle! Den kan få til å rote seg langt opp i gir i det man skal gi på ut av ett eller annet, når den da må gire minimum 2-4 gir er den ikke så mye raskere enn 6hp som kanskje bare trenger å gire 1-2 gir. Hendler på rattet avlaster dette noe da jeg ofte bare velger å gire selv.
  • N57 motorer: Betydelig økt risiko for havari sammenlignet med m57n2. Noe mer effekt. Jeg synes dog ikke at denne bilen går noe særlig rimeligere enn mine forrige m57n2 TOP. Den er rett og slett såpass tung og stor (luftmotstand), med enorme hjul, så det blir tungt uansett.
  • Bremser, m50d: Endelig gode bremser på en e70 :) Jeg er mindre imponert over bremsene på 30d, og 30sd er "til å leve med" - knapt.
  • 4 soner klima - kjekt å ha med barn i bilen, men ikke et must
  • Utvidet skinnpakke - helt unødvendig, men du verden så pent da :)
    • Mykere skinn enn "dakota" om man har skinnseter er også høyt på ønskelista

 

M50d (standard) vs 30sd med TRF STeg 2? Disse er veldig like, og faktisk er 30sd TRF Steg 2 hakket bedre enkelte steder i registeret. Når man i tillegg ser på at det nesten fort kan skille  200 000,- + i kjøpesum på disse så sliter jeg med å si at m50d er verdt prisforskjellen på dette alene. Det som gjør at det likevel kan være verdt det er rett og slett at "alle gamle x5er" er totalt vannskjøttede biler man lett bruker 100k i deler på bare for å få opp å nikke. Og i dette perspektivet så kan en nyere LCI bil med lav km være verdt det. Jeg hadde betydlig påkost og rep på begge mine forutgåene biler, riktignok var aldri planen å selge men heller å ha lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har tråder med masse store planer og prosjekter, desverre blir det ikke sånn her med det første. Bilen er kjøpt for å fungere så problemfritt som mulig i en særdeles hektisk hverdag. Den har god servicehistorikk, og jeg kjørte et oljskift + div  når jeg kom hjem. Mer om det i et annet innlegg.

Likevel:

  • Hengerfeste - denne har ikke montert hengerfeste, så det må jeg skaffe. Kjøpte komplett brukt fra "Grønvolds Bildemontering", men her var alt rusta fast, inkludert nøkkel. Må finne noe annet. friester ikke velidg med 10k (+) for komplett nytt ettermontering. Haster litt da jeg ikke får guttungene til gokart trening uten. Noen som vet om?
  • Skvettlapper - disse er omtrent like vanskelige å få tak i som enhjørninger, men jeg har fått fatt i ett par (brukte)! Monteres når jeg får tid....

 

Spørsmål til bimmersfolket:

  • DAB+ - jeg har CIC uten DAB. Kjøpte kufatec til min forrige, men denne hadde original DAB, så der fungerte det veldig bra. Hvilke alternativer har jeg? Siderute med original antenne for å slippe heslig ettermontert antenne? Evt beste alternative antenne? CIC med DAB+?
  • Klima - mulig jeg er lettere utfordret, men hvordan i all verden får jeg individuelt justert luftstrøm? (som på CCC). Pr nå er jeg stuck men hel masse automatiske programmer som styrer lufta, sjelden slik jeg vil ha den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se at du lager en tråd:)

Skjønner godt at kona ikke ble særlig imponert når jeg kom å hentet bilen, ble litt spontant for begge parter men jeg angrer ikke et sekund. Kunne faktisk ikke ha tenkt meg en annen E70😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Flataas skrev:

Flott å se at du lager en tråd:)

Skjønner godt at kona ikke ble særlig imponert når jeg kom å hentet bilen, ble litt spontant for begge parter men jeg angrer ikke et sekund. Kunne faktisk ikke ha tenkt meg en annen E70😅

Godt du er fornøyd! Sjeldent, eller retter sagt aldri, har jeg hatt såpass "hva har jeg gjort" tanker etter salget av den. Når jeg sjekke mobile.de for alternativer saumfarte jeg uten å finne noe som var særlig i nærheten av å matche din bil på en god måte. Jeg kom greit utav det med denne m50d bilen, som også er motoren jeg skulle ha, men likevel.

8 minutter siden, E.C. skrev:

Herlig bil, M50d E70 ble vel ikke solgt i Norge? Ikke mange i alle fall. Individual stereo og slike ting er en stor bonus. Får du en Webasto som funker på denna tro?

Mulig de ikke ble det? Tipper @Saltkjelen eller noe er riktig mann til å svare på dette.

Webasto ja haha. Bilen til @Flataas hadde fungerende webasto fant jeg ut i vinter, altså min første bil hvor dette har fungert, noensinne (hadde en e39 520d som kona brukte hvor det fungerte, velger å se bort ifra den). Så får vi se om det fungerer på denne her når vintere kommer.

Stor stereo, utviet skinn, adaptivt CC etc, alt dette er utstyr som i seg selv ikke er avgjørende for meg, men summen gir en ganske god følelse av "hele pakken bilen tilbyr" når man er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med tråd fra dieselguruen! Spent på hva som vil skje teknisk med denne framover mtp understell og motor😁

angående dab+ så kan du lett få dette å bytte selve cic enheten og legge opp ei vanlig dab antenne i frontrute feks slik som i min. Kjøpte antenne med fakra overgang og mulighet for å legge opp egen strømtilførsel for å få bedre signal.

 

21 minutter siden, E.C. skrev:

Herlig bil, M50d E70 ble vel ikke solgt i Norge? Ikke mange i alle fall. Individual stereo og slike ting er en stor bonus. Får du en Webasto som funker på denna tro?

denne fikk termotop v evo, som du finner i nyere bmw og ser ut til å fungere oftere😁 men den varmer jo ikke motor når den går som parkvarme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TRF skrev:

Godt du er fornøyd! Sjeldent, eller retter sagt aldri, har jeg hatt såpass "hva har jeg gjort" tanker etter salget av den. Når jeg sjekke mobile.de for alternativer saumfarte jeg uten å finne noe som var særlig i nærheten av å matche din bil på en god måte. Jeg kom greit utav det med denne m50d bilen, som også er motoren jeg skulle ha, men likevel.

Skjønner godt de tankene, kvitter meg ikke med den med det første å enda da så tror jeg ikke at et salg vil være aktuelt.

Blir nok ikke noe nyere diesel bmw på meg på flere år, og når det først blir så hopper jeg nok over hele N-motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. - kult! Ingen vrakede, og likevel skulle IF (jeg er ikke kunde der) ha over 22 000,- i forsikring (eks årsavgift) med 75% bonus og 30% rabatt.... :stupid:

@Ingvaldsen - da kan det jo være at webasto fungerer da hehe. Når det gjelder DAB, ingenting som ligger klart noe sted når den ikke har DAB fra før? Jeg har ikke samme tålmodighet som deg med div interiør greier.

@Flataas- sikkert like greit mtp N motor 😅. Nå er ikke jeg helt i "svartmale" enden, men man bør være obs på den økte risikoen ved N motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bonus og rabatt-greiene har nå sklidd ut. Bonus er jo per definisjon rabatt på en generell premie, men så opererer noen med rabatt på det resterende beløpet slik at det blir umulig å forholde seg til. If var forresten dyrt sist de skulle gi meg noe tilbud og han som ringte meg opp måtte bare gi opp.

Hva er dine planer med kjede og HT-pumpe på en N-motor da? Bytte pumpe preventivt til siste revisjon og bytte til strammer på kjede og sjekke for slakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, TRF skrev:

@Ingvaldsen - da kan det jo være at webasto fungerer da hehe. Når det gjelder DAB, ingenting som ligger klart noe sted når den ikke har DAB fra før? Jeg har ikke samme tålmodighet som deg med div interiør greier.

du trenger kun 3 deler

 

e70 cic enhet med dab+ : https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/bmw-e70-71-cic-dab/2184763899-223-6311

standard dabantenne: https://www.bilkomponenter.no/products/connects2-dab-antenne-smb-mseparat-12v?fbclid=IwAR2wx6wCG7GWjf-I63xWq3mY61e10xEGuRpKA3JQX34yN-PIxyMk_p-eN-U

overgang til bmw fakra: https://www.bilkomponenter.no/products/antenneadapter-fakra-hun---smb-han?fbclid=IwAR2NUQnUccFsbqAlvDU1hHhYqYJfy67G2HvRmbYZ1tRkR4nfeP9iUEp5eGg

 

trenger kun å demontere luftventil, klimadeksel, cicenhet.. forså å ta ut bunn av hanskerom, sidedeksel på dash og Astolpe deksel for å montere antenne :D 

 

nøyaktig slik det er gjort i min og dab funker akkurat slik som det skal :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker ikke med antenne i frontruta når man har utstyr: 761 Individual Sun Protection Glazing Individual Sonnenschutzverglasung

Det ligger da en metallfilm i ruta som hindrer signalet. På min F-10 monterte jeg kufatek i bagasjerommet og antenne i bakruta, fungerer helt fint. Men på E70 er det kasje bedre å ha den i bakre sidevindu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Maxmek skrev:

Det funker ikke med antenne i frontruta når man har utstyr: 761 Individual Sun Protection Glazing Individual Sonnenschutzverglasung

Det ligger da en metallfilm i ruta som hindrer signalet. På min F-10 monterte jeg kufatek i bagasjerommet og antenne i bakruta, fungerer helt fint. Men på E70 er det kasje bedre å ha den i bakre sidevindu?

veldig rart når ustyrskoden kun påvirker sideruter iform av sota ruter fra B stolpe og bakover, sjekket nå delekatalog og der har det heller ingenting med frontrute å gjøre.

har samme utstyrskode på min x5 også.

har klimakomfårrute på x5'n min som er det ypperste du kunne få, her virker det helt fint.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med veldig kul X5 👍 Jeg hadde faktisk helt glemt at E70 X5 eksisterte som M50d, så dette er som vi ser sjeldene saker i Norge (og ellers forøvrig). E70 X5 M50d ble solgt i Norge, startet på den nette sum av 1,3 mill for ti år siden 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

Ser ut som du fant en med ganske voksen utstyrsliste også, men det hører vel nesten med når det er snakk om en M50d.

Alcantara/delskinn seter tror jeg faktisk ikke jeg har sett i E70 før.

Individual Audio hadde jeg i min gamle E91 335d og det syns jeg spilte bra, så vil da tro det gjør det i E70 også :)

Ser veldig mange refererer til dragkulan.se når det spørres om hengerfeste ettermontering på Facebook. Hørt hva de ligger på i pris?

Angående N57, så virker det jo nesten som 3.0d er det valget som er mest "safe", men selv der slipper man jo ikke unna havari. 🙃

Mon tro om 3.0sd med TRF Steg 2 og 8HP70 kasse hadde vært en god kombinasjon?

2 timer siden, E.C. skrev:

Ser ut som at du er i en ganske eksklusiv klubb med 10 andre:

Litt interessant å se hvor få E70 X5 M50d det er sammenlignet med E71 X6 M50d.

Der er det 59 stykker, men 8 av de er avskiltet og hele 22 stykker er vraket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...