Fredrik 90 Skrevet Januar 1, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2023 DAG 15 Ut å snoke litt rundt i Wien, har aldri vært her før 😀 Digger hotellrom med utsikt 😎 I parkeringshus i sentrum snublet jeg over disse to gamle klassikerne 😀 Gammalt drivhus, var en av Europas første botaniske hager 😀 Wien er en veldig vakker by, mye flott arkitektur 😀 10 år gammel, men en F01 tar seg fortsatt bra ut foran ett luksushotell 👍 7-serie faller ikke så dramatisk i status i Europa som hjemme i Norge. Man ser stadig direktører og pene overklasse folk som kjører gjerne 10-15 år gamle 7-serier i strøken tilstand. Vi gir oss i Wien og kjører videre mot Bratislava. Dette er kun en liten times kjøretur unna Wien.. Det jeg må si etter å ha vært i Wien, de hadde desidert turens hissigste sjåfører. En ambulansesjåfør viste meg fingeren blant annet, han var ikke under utrykking på noen som helst måte. Folk må slappe litt av… 😅 Tror ikke de har samme vindmølle debatten her nede.. Bratislava kommer til syne i det fjerne 😀 Er man på disse kanter vi jeg anbefale å ta turen opp i UFO tower. Flott utsikt over hele Bratislava 😀 Her bruker man elva Donau som transportetappe, en av Europas lengste elver 😀 I dag også var det langt over 30 varmegrader så da passet det fint med en forfriskning i baren rett under observasjonsplattformen 😀 Bratislava er en relativt liten by, men det er utrolig fint her 😀 En ting de har skjønt her er at biler blir bare større og større, så her hadde parkeringskjelleren gode og breie plasser 👍 DAG 16 Klar for å reise videre mot Praha 👍 Som vanlig er vi heldige med trafikken 👍 Tsjekkia 😀 Rolls med ett skilt hvor det ikke var plass til flere ett tall 😂 Fremme i Praha! Hotellet hadde sånn automatisk parkering. Kult når du sjekker inn på kvelden, men jævla irriterende når du sjekker ut på formiddagen og du må stå i kø i en og en halv time for å få ut bilen da alle andre som også sjekker ut skal ha ut bilen. Systemet bruker ett kvarter på å hente ut en bil, dere kan selv tenke dere når 6-7 gjester skal ha ut bilen samtidig… Veldig fancy, men jeg tror ikke hotellets omdømme har godt av dette systemet. Folk var mildt sagt fly forbanna, noen hadde jo dårlig tid osv 😬 Fortsettelse følger…. Ampera, GtiGtr, paukri og 6 andre reagerte på dette 9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 1, 2023 Share Skrevet Januar 1, 2023 (endret) @Fredrik 90Østeuropa står definitivt på min liste over steder jeg vil besøke med bilen. Igjen utrolig flotte bilder. Ja, nordmenn dukker tilsynelatende opp på de mest utrolige steder. Det er heller ikke lang tid siden jeg så en random film på TV om den britiske øyen Pitcairn . Øyen er mest kjent for å huse etterkommere etter mytteriet på seilskipet Bounty i 1789. I dag bor det knapt 50 mennesker på øyen. Vel, TV kameraet panorerer over et fantastisk landskap høyt oppe på en fjellside ned mot en strand og havet utenfor. Kameraet zoomer inn og der ser vi en seilebåt for fulle seil med et norsk flagg. Bortsett fra den norske Bouvet øyen er det vanskelig å finne et mer avsidsliggende sted enn Pitcairn. Øyen Murano utenfor Venezia er forøvrig mest kjent for glassproduksjon siden renessansen (1300-1400 tallet). Årsaken var ovnene de brukte til å smelte glasset. Brannfaren var stor og det var derfor bedre å holde på med glassproduksjon på en øy et stykke vekk fra Venezia. Endret Januar 1, 2023 av Fredrik Fredrik 90 og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 1, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2023 Praha er en flott by, hit også må vi tilbake til en gang 😀 Storkoste oss her.. Så sant som det er sagt 👍 Du kjenner det når du har bært en barnevogn opp denne lange trappe i 35 varmegrader. Halvparten av trappa er ikke synlig på bildet en gang, den starta langt nedi byen der 😂 Men utsikten oppe på høyden her var det ikke noe å si på 😀 Sjekk den gjengen her da…amerikanske turister på guided tur 🤣 Lunchtime 👍 Artig arkitektur, var mye folk som skulle bli tatt bilde av foran denne bygningen… …mye rare poseringer 🤣 Joda…jeg så noen elbiler i Praha også…men ikke helt sånne som vi har her hjemme. Du kan trygt si vi ligger 15 år foran dem på akkurat dette punktet 😂 Usjarmerende skilt på denne M2en iallfall…🤔 Fortsettelse følger… GtiGtr, paukri, Emilsen og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Januar 1, 2023 Share Skrevet Januar 1, 2023 Har tsjekkerne ryddet litt på motorveien sine @Fredrik 90? Jeg var der for en del år siden, tror det var i 2005, på en korpsfestival og selv om vi kjørte buss så husker jeg at jeg tenkte at her hadde vegvesenet hatt litt å rydde opp i. Det var så mye reklame overalt på motorveiene så de ordinære skiltene var nesten umulig og se. Det var veldig tydelig at kapitalismen hadde kommet litt for fort så ikke alle regler var på plass før reklamen kom, det var virkelig anarki. Ellers er jeg helt enig med deg, Praha er trivelig og tsjekkere er et trivelig folkeslag. Dessuten liker de god korpsmusikk. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 2, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2023 22 timer siden, Rune-K skrev: Har tsjekkerne ryddet litt på motorveien sine @Fredrik 90? Jeg var der for en del år siden, tror det var i 2005, på en korpsfestival og selv om vi kjørte buss så husker jeg at jeg tenkte at her hadde vegvesenet hatt litt å rydde opp i. Det var så mye reklame overalt på motorveiene så de ordinære skiltene var nesten umulig og se. Det var veldig tydelig at kapitalismen hadde kommet litt for fort så ikke alle regler var på plass før reklamen kom, det var virkelig anarki. Ellers er jeg helt enig med deg, Praha er trivelig og tsjekkere er et trivelig folkeslag. Dessuten liker de god korpsmusikk. Ja det virker absolutt som de har ryddet opp en del. Synes dette var veldig likt Autobahn, god standard på veien var det også. Av de landene jeg har vært i som tidligere lå bak jernteppet så må jeg si at Tsjekkia så langt har kommer best ut med tanke på "oppussing" 😅 Men ang kjøring i Tsjekkia, de hadde mye sivilpoliti langs veiene. Mørke Skoda Octavia RS med mange antenner på taket. Apropos Octavia RS, jeg trodde dette var relativt hårete greier. Men der tok jeg feil, har "hissa" på meg noen sånne på Autobahn og man ekspederer dem ganske greit med dieselsekser iallfall. Du trenger ikke veldig mye til BMW for å kjøre i fra de greiene der, tror jeg skulle klart det med min 23 år gamle E39 med V8er 😅 Rune-K reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 2, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2023 DAG 18 Vi forlater Praha for denne gang, men vi sier på gjensyn for her likte vi oss 👍 Etter å ha venta 50 minutter på å få bilen ut av den automatiske parkeringen så var det avgårde 😀 Men først må vi fylle diesel, hadde nesten glemt det. Vi fylte jo i Croatia før vi reiste derifra, ikke dårlig å klare over 900 km på en tank med 130 km/t for det meste på motorvei og noe bykjøring innimellom. Høyeste pumpeprisen jeg har sett, heldigvis er ikke dette hverken kroner eller Euro men tjekkias Koruna. Tilbake i "moderlandet" Tyskland, og her ble snittfarten satt opp en del også. Godt å være tilbake i behagelig reisehastighet, har vært mye 120-130 km/t nå 👍 Litt forbi Dresden så tok vi av Autobahn og inn på noen landeveier… Min tålmodige hustru har ikke så mange ønsker når vi er på tur, ho følger løpet mitt og er stort sett fornøyd. Men ett sterkt ønske hadde hun, og det var Schloss Moritzburg.. Dette er slottet fra "Tre nøtter til Askepott" som går på NRK hver eneste julaften. En film kona mi elsker 😅 Opprinnelig så var dette ett jaktslott for en eller annen fyrste. Stormannsgale jævel, ett helt slott for høstjakta 😂 Jaktslott med eget innebygget kapell, praktisk så kan man holde egne gudstjenester på søndagen. Regner med prest var inkludert i staben her 😅 Litt av en doning… ..dette var også litt av ett syn 😳 Tyskere er noe for seg selv…nyere A4 med 15" felger. Noen ansvarlige, enten forhandler eller dekksjappe må jo si at "Nei, dette går ikke" 🤣 Velvel, vi kjører videre og straks var vi i Berlin 👍 DAG 20 Jeg synes hotellet vårt i Berlin var litt dyrt ja… …styr unna Hilton om dere vil ha økonomisk overnatting 🤣 Gidder ikke det igjen selv om bildene på bookingsiden så veldig forlokkende ut 😅 Velvel…Raggen måste gå 😎 Etter å ha vært i Berlin noen ganger nå så ville jeg for en gangs skyld ta turen opp i Riksdags kuppelen. Her må du bukke tid på forhånd for å slippe inn, dette er jo det tyske "Stortinget". Lurer på om disse som jobber her er like på jordet som sine norske kolleger? 😂 Marius2002, StigJ, Ampera og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Januar 2, 2023 Share Skrevet Januar 2, 2023 Liker reisebrevene dine @Fredrik 90, alltid detaljerte og mye gode tips. Vi kjørte også til Praha for å delta i et bryllup i 2018, vi kom inn fra Østerrike og da mener jeg å huske at det var mye skilter om landeveisrøveri. Var stor forskjell når vi kjørte over grensa fra Østerrike, var som å gå mange år tilbake i tid på det meste. Men Praha likte vi, kjører gjerne tilbake hit en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 2, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2023 Tenk å dukke opp i denne med full utrykning…de kriminelle kommer til å le seg fillete 😂😂 Minnested for alle Jødene som døde under andre verdenskrig. Vi er på hjul igjen.. Jeg måtte innom Classic Remise igjen, her MÅ dere innom om dere er i Berlin. Gratis inngang 😀 Disse er bedre å ha enn penger i banken. Penger i banken kan man ikke kjøre, ei har de saksedører heller 😎 2CV 4X4…en motor bak og en foran. Er her alle elbilene med firehjulstrekk har hentet inspirasjon fra 😅 Se på variasjonene her, vil du ha en Ascona eller en E-Type? Hva med en Corvette C1? Flere Fiater… Siden jeg synes krigshistorie er spennende så tok vi turen videre til konsentrasjonsleiren Sachenhausen. Dette er i dag ett museum og minnested, anbefalt for de med historisk interesse 😀 Vi kjører videre mot turens siste stopp, Hamburg 😀 I Hamburg skal vi kun overnatte før vi kjører hjem. Men jeg måtte innom stamresturanten min i Schnelsen, en forstad nord for Hamburg. Her ligger Jok’s Landhaus, de har den beste og møreste biffen jeg vet om. Du får svære porsjoner til prisen av en liten burgermeny hjemme. DAG 21 Hjemreise dag. Vi starter dagen med å forringe bilens verdi ytterligere, men jeg har ikke denne bilen for å ha den til pynt 😉 (jada, skiftenøkkel er varsel for bremseklosser bak) Danmark og sine stedsnavn 😅 Hirtshals er virkelig en perle av en by 🤣 Heldig med denne plasseringen på Fjordline. Ingen dører og god plass rundt 👍 Så forlater vi kontinentet for denne gang, vemodig men også godt 😀 Og sånn så trip computeren ut når vi parkerte på gårdsplassen hjemme 😀 Alt i alt en helt konge tur, det var deilig å strekke på beina, utforske og slappe av. Vi var eksepsjonelt heldige med vær og trafikk, kunne ikke vært bedre. Dette var også første lange tur med 2 åringen, dette gikk over all forventning. Selvsagt blir det ett stopp eller to, men med mat og underholdning så går lenger strekk veldig fint. Også må jeg jo si at G30en virkelig er helten vår her….vår trofaste sliter. Det er først når man er på en sånn tur at man virkelig setter pris på egenskapene i en god og pålitelig bil. Den er avgjørende for hele turen, får den problemer så går det ut over hele turen. Denne operer i kulissene, gjør alt vi ber om og litt til…trygg, god og forutsigbar. Bærer oss med alt vårt pikkpakk opp alper, i høye hastigheter, i opp mot 40 varmegrader…i by med endeløs start stopp kjøring, dårlig veidekke…alt dette isolerer den oss ifra og gir oss den beste komfort. Nå har vi tilbakelagt 70 000 km sammen, 19 land har det blitt i løpet av fire år. Jeg kunne aldri tenke meg å gjennomføre en slik tur i noe annet kjøretøy 😎 paukri, StigJ, papertiger og 13 andre reagerte på dette 16 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 3, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2023 11 timer siden, papertiger skrev: Liker reisebrevene dine @Fredrik 90, alltid detaljerte og mye gode tips. Vi kjørte også til Praha for å delta i et bryllup i 2018, vi kom inn fra Østerrike og da mener jeg å huske at det var mye skilter om landeveisrøveri. Var stor forskjell når vi kjørte over grensa fra Østerrike, var som å gå mange år tilbake i tid på det meste. Men Praha likte vi, kjører gjerne tilbake hit en gang. Mange takk for hyggelig tilbakemelding Må si jeg ikke har samme inntrykket av Tsjekkia som deg, synes de har renovert bra. Selvsagt ikke på nivå med Tyskland eller andre økonomisk sterke land i vest , men mange deler av vesteuropa er også i sliten forfatning. Hvis man kjører litt utenfor sentrum av Paris så kan det i noen strøk være reneste slummen Ja jeg husker å ha sett noen skilter som advarte om landeveisrøveri, men dette har jeg også sett i vestlige land som Frankrike, Italia og Portugal. Det sagt så må jeg si at jeg har aldri vært ute for slike episoder selv, men jeg har hørt om andre som har. Vi har heldigvis i løpet av årene med mange turer vært veldig heldige, ingen uheldige episoder. Man hører om folk som har blitt både rana og utsatt for tyveri/innbrudd. Vi hadde "innbrudd" på ett hotell rom i Paris i 2016 hvor ett av konas skopar forsvant. Jeg sier "innbrudd" i gåseøyne, da hotellets overvåkningskamera kun fanget opp oss og renholdspersonalet som gikk inn og ut av rommet papertiger, paukri og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 3, 2023 Share Skrevet Januar 3, 2023 Nå kan jeg si litt her Fredrik ,nå som du er hjemme igjen 😊 Fy flate hvor mye fint du har opplevd og ikke minst at du gidder å dele så mye her 10 av 10 fra meg dette 😊🙏. Disse reisene du har hatt er jo ganske enkelt utrolig og så mye minner du og dine får med dere . Nei knallgøy og min største drøm nå ,er å få blitt med på høsttur igjen til Ringen😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Januar 3, 2023 Share Skrevet Januar 3, 2023 41 minutter siden, sveigis skrev: Nei knallgøy og min største drøm nå ,er å få blitt med på høsttur igjen til Ringen😊 Si fra, høsttur kan jeg også tenke meg, stiller du, kan jeg tilby deg Å disponere F10. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 4, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 4, 2023 16 timer siden, sveigis skrev: Nå kan jeg si litt her Fredrik ,nå som du er hjemme igjen 😊 Fy flate hvor mye fint du har opplevd og ikke minst at du gidder å dele så mye her 10 av 10 fra meg dette 😊🙏. Disse reisene du har hatt er jo ganske enkelt utrolig og så mye minner du og dine får med dere . Nei knallgøy og min største drøm nå ,er å få blitt med på høsttur igjen til Ringen😊 Mange takk for det Ja vi sitter igjen med veldig mange fine minner etter turen, og alle de andre turene vi har vært på. Det er helt utrolig å komme seg ut i Europa på egenhånd, for oss er turen målet og ikke nødvendigvis destinasjonen. Vi vil veldig gjerne ha deg med til Nurburgring til høsten, det hadde vært veldig hyggelig sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 4, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 4, 2023 15 timer siden, Ampera skrev: Si fra, høsttur kan jeg også tenke meg, stiller du, kan jeg tilby deg Å disponere F10. Bare å hive seg med, jo flere jo bedre Her må du slå til @sveigis sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 4, 2023 Share Skrevet Januar 4, 2023 20 timer siden, Ampera skrev: Si fra, høsttur kan jeg også tenke meg, stiller du, kan jeg tilby deg Å disponere F10. Å du dæven ….🥺🥺😊😊😊 Det hadde vært noe du fytte katta . Tenk å få et sånt minne med i livet . @Ampera dette må vi evnt komme tilbake til for en ting er sikkert ,en tur nedover hadde vært gøy .😊 4 timer siden, Fredrik 90 skrev: Bare å hive seg med, jo flere jo bedre Her må du slå til @sveigis Hadde vært knallgøy ,kjenner jeg allerede har høy puls .😊 Men Somsagt alt dette må planlegges jækla nøye med husmora mi og 😅😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Januar 4, 2023 Share Skrevet Januar 4, 2023 1 time siden, sveigis skrev: Å du dæven ….🥺🥺😊😊😊 Det hadde vært noe du fytte katta . Tenk å få et sånt minne med i livet . @Ampera dette må vi evnt komme tilbake til for en ting er sikkert ,en tur nedover hadde vært gøy .😊 Hadde vært knallgøy ,kjenner jeg allerede har høy puls .😊 Men Somsagt alt dette må planlegges jækla nøye med husmora mi og 😅😅 Nå har du mulighet for planlegging 6-7 mnd frem i tid, jeg trenger ikke mere enn 1-2 uker. skoglund og sveigis reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå