Marius2002 Skrevet August 11, 2023 Skrevet August 11, 2023 Hvordan gikk dette @Saltkjelen? Fikk du svar fra BMW Norge? Ooog testet du?
Saltkjelen Skrevet August 12, 2023 Forfatter Skrevet August 12, 2023 12 timer siden, Marius2002 skrev: Hvordan gikk dette @Saltkjelen? Fikk du svar fra BMW Norge? Ooog testet du? Jeg glemte helt å oppdatere. BMW Norge sa som BMW Sverige - HVO100 er godkjent på BMWer fra 03/2020 ettersom BMWer etter denne datoen har vært med på testing. Iflg. en tysk representant for BMW AG, kan alle BMW diesel gå på det, men det er offisielt testet på biler etter 03/2020 og dermed er dette «godkjenningsdatoen». Jeg har ikke prøvd ennå, da Kangooen er på EU-kontroll og en fiks. Marius2002 reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet August 12, 2023 Skrevet August 12, 2023 Spennende 😀 Jeg var borte å sjekka i Tvedestrand hvor det står på nettet at de har HVO100. Men så ingen priser, må vel dytte inn kortet og løfte av pistolen for å få pris. Antar at 16,79,- som forrige mann fylte for var avgiftsfri diesel. Marius2002 reagerte på dette 1
Øyvind L. Skrevet Oktober 14, 2023 Skrevet Oktober 14, 2023 Det som er mest spennende er hvordan den smører CP4 pumpen..
Saltkjelen Skrevet Oktober 15, 2023 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2023 9 timer siden, Øyvind L. skrev: Det som er mest spennende er hvordan den smører CP4 pumpen.. Er det dårligere smøreegenskaper i HVO100 enn biodieselen (E7) som er å finne i dag? I så fall bør vel dette kunne løses med additiver? Ser forresten at BMW fortsatt kjører på med CP4 (CP4-27) pumpe på dagens diesel som er godkjent for HVO100.
Øyvind L. Skrevet Oktober 15, 2023 Skrevet Oktober 15, 2023 3 timer siden, Saltkjelen skrev: Er det dårligere smøreegenskaper i HVO100 enn biodieselen (E7) som er å finne i dag? I så fall bør vel dette kunne løses med additiver? Ser forresten at BMW fortsatt kjører på med CP4 (CP4-27) pumpe på dagens diesel som er godkjent for HVO100. Det jeg lurer på. Lite erfaringer om dette foreløpig. Har lite lyst på pumpehavari.
///M-ini95 Skrevet Oktober 15, 2023 Skrevet Oktober 15, 2023 4 timer siden, Saltkjelen skrev: Er det dårligere smøreegenskaper i HVO100 enn biodieselen (E7) som er å finne i dag? I så fall bør vel dette kunne løses med additiver? Ser forresten at BMW fortsatt kjører på med CP4 (CP4-27) pumpe på dagens diesel som er godkjent for HVO100. Gjorde litt research da min havarerte, og skal man tro det jeg har lest på det store internettet, så er ikke CP4 pumpen fra f.eks 2012 og 2020 identiske. Tenker på materialvalg og diverse interne forskjeller. Kanskje har det kommet ytterligere forbedringer på de som står i B-serien som gjør at de takler HV0100 🤷♂️ Øyvind L. reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Oktober 15, 2023 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2023 4 timer siden, ///M-ini95 skrev: Gjorde litt research da min havarerte, og skal man tro det jeg har lest på det store internettet, så er ikke CP4 pumpen fra f.eks 2012 og 2020 identiske. Tenker på materialvalg og diverse interne forskjeller. Kanskje har det kommet ytterligere forbedringer på de som står i B-serien som gjør at de takler HV0100 🤷♂️ Hmm, det hadde vært interessant å høre hvilke CP4-pumper som har problemer og ikke. Ser i ETKen at for eksempel x50d har helt andre CP4-pumpet enn de øvrige motorene. Har for så vidt ikke hørt om så mange x50d som har hatt pumpehavari, så det er jo lov å håpe at disse er av bedre kvalitet. Øyvind L. reagerte på dette 1
papertiger Skrevet Fredag kl. 16:23 Skrevet Fredag kl. 16:23 Liten oppdatering på denne; BMW fyller nå HVO100 på alle sine dieselbiler som leveres fra fabrikkene i Tyskland: https://www.bilnorge.no/bmw-co-utslipp-elektrifisering/bmw-bruker-hvo-100-i-forste-pafylling/4127682 I artikkelen er det også en link til følgende BMW nettside som har en oversikt over BMW-modeller godkjent for bruk med HVO100. I essens er dette B-dieseler fra 2015. Eksempelvis 420xd B47 som kom i 03/2015. https://faq.bmw.de/s/article/Fahrzeug-Öle-und-Flüssigkeiten-Alternative-Kraftstoffe-Paraffinische-Dieselkraftstoffe-Modellkompatibilität-oaJyP?language=de Larssoyl reagerte på dette 1
Otis Skrevet Fredag kl. 16:40 Skrevet Fredag kl. 16:40 Ja, jeg husker ikke helt hva som ble konkludert med tidligere. Men kan man egentlig bruke HVO100 på M57 motorer?
Saltkjelen Skrevet Fredag kl. 16:44 Forfatter Skrevet Fredag kl. 16:44 All googling tilsier at HVO100 kan brukes i alle dieselmotorer, men at man likevel henviser til at det må være "godkjent av bilfabrikanten". BMW har først gjort offisielle tester på biler produsert fra 03/2020 og går derfor god for dette på biler produsert etter dette. Biler før har de neppe noen interesse av å teste og "godkjenne". Jeg tror denne godkjenningen i all hovedsak handler om ansvarsfraskrivelse, men at det i realiteten går helt fint. Larssoyl og Otis reagerte på dette 2
E.C. Skrevet Fredag kl. 19:04 Skrevet Fredag kl. 19:04 Jeg vil rangere diesel-variantene slik, fra best til verst: GTL, syntetisk diesel som lages fra naturgass. Kan lett oppnå bedre specs enn klassisk diesel, racing diesel bruker denne teknologien. Tradisjonell diesel som stammer fra råolje. Husk at den har endret seg litt den også i løpet av åra. F.eks. da man gikk over til ULSD (lavt svovelinnhold) i starten av 2000-tallet. HVO (100). Gjort riktig kan denne dieselen være på høyde med tradisjonell diesel, men det gjelder å lese hvordan den faktisk er laget, ref. et innlegg på forrige side. Er det "ren" HVO100 vil jeg si at den er likestilt med klassisk diesel eller faktisk bedre. Er det lapskaus av ulike biodieseler vil jeg rangere den under. Lages fra vegetabilske oljer. RME/FAME. Biodiesel via esterifisering, også typisk fra vegetabilske oljer og andre "olje-greier". Det blir på en måte aldri helt rent nok. En annen type teknologi for å lage dieselen enn GTL og HVO. Diesel fra råolje er stort sett et destilert produkt. Så det er ikke bare ett "dieselmolekyl" du får der, men en liten blanding. Denne blandinga vil kunne variere med hvilken brønn råoljen kommer fra. Svovel skal fjernes til < 10 ppm i ULSD og da kan flere komponenter i dieselen forsvinne, så det har nå vært en del oppmerksomhet angående hvordan fjerninga påvirker smøreevnen osv. Svovel er ikke et smøremiddel, men det er noen mer komplekse sammenhenger der. Uansett, når man lager alternativ diesel fra GTL setter man sammen lengre molekylkjeder fra gass (små molekylder) og ettersom sistnevnte er et veldig rent produkt funker det veldig bra. Da har du færre urenheter enn destillert diesel, så du får ikke med molekylene som brenner dårlig og som gjør at det ryker svart ut bakpotta. Alle vegetabilske produkter har sinnsykt mange kjemiske komponenter, så om man lager biodiesel fra disse ved å gå ruten om å lage ren "ish" brennbar gass i første omgang så hjelper det på en del, men lager man suppe via esterefisering blir det fort mindre bra. For å være ærlig så er jo det (RME/FAME) et brukbart alternativ som kan brukes med akseptabelt resultat flere steder, men om tradisjonell fossil diesel er både billigere og funker bedre så skjønner man at den blir valgt i stedet. TRF, Otis, ///M-ini95 og 3 andre reagerte på dette 6
Fredrik 90 Skrevet Fredag kl. 23:27 Skrevet Fredag kl. 23:27 I Tyskland har de jo kommet lenger med HVO og man finner det i dag på de fleste bensinstasjoner. Derimot så koster HVO ca 6-15 prosent mer enn vanlig Diesel og da faller litt av poenget vekk for min del. Hvis dette var ett drivstoff som koster vesentlig mindre enn vanlig drivstoff så hadde det jo absolutt vært aktuelt. Men en god start er det og når det nå ser ut som at fossilbilene har en fremtid så er nok HVO veien å gå både for privatbiler og varetransport.
Ingvaldsen Skrevet Lørdag kl. 04:36 Skrevet Lørdag kl. 04:36 På 15.10.2023 den 18.31, Saltkjelen skrev: Hmm, det hadde vært interessant å høre hvilke CP4-pumper som har problemer og ikke. Ser i ETKen at for eksempel x50d har helt andre CP4-pumpet enn de øvrige motorene. Har for så vidt ikke hørt om så mange x50d som har hatt pumpehavari, så det er jo lov å håpe at disse er av bedre kvalitet. Er selve designet med kammen i pumpa og det voldsomme løfte den har som gjør den skjør, og det er likt på kryss av alle motorer den sitter på. regner med storeparten av havari kommer av kjøring med lite diesel om vinteren, vinterdiesel, amatører som bytter dieselfilter, kjørt tørt, kjørt for lange intervall med filter, eller en kombinasjon av alt. tror det stort sett kjøres for lange intervall på dieselfilter, ivertfall iforhold til hvor skjør denne pumpa er. her kjøres det tilsetning på vinterstid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå