Gå til innhold

HVO100 på BMW diesel?


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

HVO100 er en fossilfri diesel som tilsynelatende skal oppfylle EN15940-spesifikasjonen (som er standarden for E590 diesel). Har noen prøvd å fylle HVO100 på en moderne BMW diesel (N57 og nyere)? Ser HVO100 kan fylles til rundt kr. 12,- literen, så da begynner det jo å bli riktig så hyggelig igjen, selv om vanlig autodiesel kan kjøpes til nokså hyggelige kr. 14,90,- i skrivende stund her hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Saltkjelen skrev:

HVO100 er en fossilfri diesel som tilsynelatende skal oppfylle EN15940-spesifikasjonen (som er standarden for E590 diesel). Har noen prøvd å fylle HVO100 på en moderne BMW diesel (N57 og nyere)? Ser HVO100 kan fylles til rundt kr. 12,- literen, så da begynner det jo å bli riktig så hyggelig igjen, selv om vanlig autodiesel kan kjøpes til nokså hyggelige kr. 14,90,- i skrivende stund her hvor jeg bor.

Spennende tanke å eventuelt fylle X2'n med B47 med dette i stedet, om jeg har det tilgjengelig i Østfold. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bmw.se/sv/avdelning/upptäck/upptäck-bmw/hvo100-for-bmws-dieselbilar.html
 

Ikke helt et svar på ditt spørsmål, men BMW fra mars 2020 skal kunne kjøre på HVO100. Samtidig har en kar sendt på BMW en mail om dette, les hele første avsnitt:

https://www.bimmerfest.com/threads/renewable-hvo-100-diesel-in-u-s.1452336/

Så.. håper vi noen her har erfaring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg faktisk aldri hørt om før. Hvor kan denne syntetiske dieselen tankes? Nå er jo tydeligvis min bil for gammel til dette, men det er jo ett interessant alternativ hvis det koster 12,- literen. Som sagt nå er jo diesel billig igjen, men for hvor lenge? Hvorfor er ikke dette mer allment kjent

Er utslippet på bilen lavere, eller får man lavere effekt? Her var det mange spørsmål kjenner jeg. 

Edit:

Fant ut at utslippet blir vesentlig redusert, men ingenting om redusert effekt. Men det er neimen ikke mange stasjoner som tilbyr dette i Norge. Fant noen i Oslo og faktisk en her i Tvedestrand. Dette var iallfall ett vesentlig pluss for å kjøpe seg en nyere dieselbil fra BMW. Frister å kunne tanke diesel til 2010 priser 😅

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Interessante linker, men likevel ganske forvirrende. Jeg kan ikke helt skjønne hva det er med biler som er produsert fra og med mars 2020 som skal gjøre at disse kan gå på HVO100 og ikke biler før? I alle fall om en skal tro denne påstanden om at den er lik autodiesel E590.

@Fredrik 90 Ja, dette er ganske spennende, men spørs om prisen normalt sett ligger i 12-leiet eller om dette var en presset pris - i likhet med de lave prisene som har vært her om dagen? Jeg fylte full tank på både X5 og M550d i stad til kr. 14,79,- per liter, men ser nå at samme stasjon selger til kr. 21,65,- per liter. Fantastiske kr. 6,86,- i differanse på noen timer.. Skulle likt å vite om HVO100 fortsatt tankes til kr. 12,22,- i Sandvika eller om denne også har økt. Tenker kanskje jeg prøver meg på en full tank med HVO100 på Kangooen fra 2005 for å se. Der er det ikke så farlig om noe går galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si hva som skjer, du får teste med Kangoo og gi oss feedback. For dette er jo spennende. BMW har jo et pilotprosjekt med lastebiler hvor de bruker HVO100, de oppgir at forbruket går opp ca. 3%, men det er bare en bagatell når det kommer til det egentlige formålet med dette. Les mer her: BMW Pilotprosjekt HVO100  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte avgårde en mail til BMW Norge med henvisning til uttalelse fra representant for BMW Groupe (bimmerpost-linken) og BMW Sverige. Håper de har noe konstruktivt å komme med. :) 

@Marius2002 Jeg prøver og gir tilbakemelding. Mulig jeg også prøver med E61en. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kun på båten jeg bruker diesel, men der ville jeg ønsket å se et spec sheet. HVO er i utgangspunktet gode greier, likeverdig eller bedre enn diese på de fleste parameter. Men EN15940 kan innholde opp til 7% FAME (Fatty Acid Methyl Esters) som jeg ikke vil ha på tanken. Hygroskopisk (tiltrekker vann) og ikke lagringsstabil over 6 mnd, rene magneten for dieseldyr. Ikke fullt så kritisk på bil da …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er HVO100?

HVO100 er en fornybar diesel og kan kjøres i alle dieselmotorer. Den reduserer CO2-utslipp med opp til 90%. HVO100 har de samme bruksegenskapene som fossil diesel. kjøretøyet behandles på akkurat samme måte. 

For å bytte til HVO100, behøver du ikke gjøre noen forberedelser med din dieselmotor. Du starter bare å tanke, enklere blir det ikke.

100% HVO (Hydrogenert Vegetabilsk Olje) og er et enkelt, klimasmart og økonomisk alternativ til fossil diesel.

HVO100 produseres av fornybare råvarer som oppfyller bærekraftskriteriene. Det innebærer blant annet at råvarene er sporbare og ikke kommer fra områder med avskoging. Den mest anvendte råvaren er animalsk fett, som ikke slipper ut noe ny karbondioksid i atmosfæren. Palmeolje anvendes ikke som råvare. Les mer om råvarer här.

Utmerkede egenskaper

HVO100 har bedre kuldeegenskaper og en høyere antennelsesgrad enn fossil diesel. Dessuten soter den mindre. Det er en premiumdiesel.  

HVO100 kan lagres i flere år uten at kvaliteten forringes. Den kan lagres i tanker for diesel og det finnes ingen problem med vekst av smuss, den kan sammenlignes med blank diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energifabriken har en tankstasjon i Norge, den ligger på Kløfta. I Sverige har vi 60 tankstasjoner. Alle stasjonene er for HVO100, Fornybar Diesel og RME100. 

Vår RME100, er av premiumkvalitet og anvendes først og fremst i tunge kjøretøy. Her kan du lese mer om vår RME. Vår HVO100, Fornybar Diesel produseres av rest- og bi-produkter. Her kan du lesa mer om vår HVO.

 

 

tanka.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt utstyr som er i drift for å lage fornebubanen skal gå på hvo100, alt fra personbiler til borerigg. Ikke uvanlig nå på div prosjekt, i likhet med at vi må bruke grisedyr nedbrytbar hydraulikkolje 

men iløpet av den tiden jeg var der ble det sagt at hvo100 var svindyr diesel til rundt 30kr litern ifølge de på kontoret, så stusser litt på at det plutselig var så billig nå. Men kanskje det er forskjellige typer? 
 

alt utstyret fungerte bra med dieselen, men filteret på dieselpumpa vi tok den fra ble stadig tett.

 

slik iforhold til effekt og kvalitet kan kanskje du nevne noe om @TRF?

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om den prisen som har vært nå har vært en pris press. For normalt sett ligger HVO på rundt 30kr literen. Man finner en del av disse HVO tankene rundt der det er truck(lastebil). Er også endel stasjoner som har hatt HVO100 som går vekk ifra det fordi det selges veldig lite eller ikke noe. Leverer selv drivstoff til daglig og det ytterst sjeldent vi leverer HVO(YX kjeden) i store mengder. Så vi "outsourcer" dette til noen andre men det er heller ikke mye som kjøres ut av det vi ser. Er samme tilbakemeldingen vi får fra andre sjåfører som kjører for Shell, CK og Esso. De som kjørte med HVO tidligere på tungtransporten mista støtten så det ble brått dyrere enn å fortsette med vanlig fossilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med dette i noe større skala (borerigger/skip), og dermed større risiko, må derfor forholde meg til fakta, ikke reklamen som andre har postet her, det er derfor jeg etterspør spec sheet / productdatablad og/eller uavhengige tester.

Det som markedsføres som HVO100 er ikke nødvendigvis 100% HVO, men 100% biodiesel, ref EN15940 og vedlagt spec sheet fra Neste (verdens største produsent av HVO)

Vi er pålagt bruk av biodiesel (FAME) i noen regioner, og har varierte erfaringer med dette. Selve maskinene tar det bra, men vi har 5x forbruk på filter, fuelseparatorer må overhales etter 1/5 av normal driftstid, avsetninger og økt korrosjon i drivstoffsystemet. Med 30% FAME / 70% MGO ser vi ca 12 % effektap, og må dermed kjøre flere generatorer for samme operasjon.

Vi har vurdert bruk av HVO men droppet det pga av FAME innhold og pris.

Siste priser jeg har for HVO100 er $2100/mT (bulk ex Rotterdam), til sammenligning får vi MGO for 560 $/mT samme plass.

12 kr literen pumpepris for HVO100 høres derfor veldig billig ut, kan det stemme ?

RME er forøvrig FAME laget av rapsolje.

 

HVO100 productblad.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen Tro meg, jeg tror det er lenge til vi ser 14-tallet igjen. I går spratt den opp med nesten kr. 7,- per liter.. 🥴

Jeg har også (i ettertid) sett at HVO100 har en vesentlig høyere veiledende litepris enn vanlig autodiesel. Her er fra en Shell-stasjon i Sandvika i går:

HVO100.thumb.jpeg.cb02a1acc5a40f1c1cebb5bd640b8eb1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...