Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 modell. Bremsejobb ferdig .


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Fortsettelse fra lørdag !

Som sagt så startet jeg jo på litt rengjøring av felg her om dagen og ville få ferdig den jeg startet på 😊.

Og det ble litt av en jobb dette for dette satt grusomt godt desverre …

Men jeg kom 80 % i mål med felgen og ble igrunn fornøyd.

Her ble det brukt tannbørste og skrubbert samt svamp.

Og tok litt og litt sånn at stoffet fikk virke som det skulle .

Tid og tålmodighet var nøkkelordet .

Men gikk fra sånn :

IMG_1107.thumb.jpeg.a22fcda0355cba4897b0c70e2fbe9529.jpeg

Til sånn :

IMG_1154.thumb.jpeg.b0d5e2b6f0fb91e2ab68d21e74031359.jpeg

Her må dere se bort fra gammelt klister fra lodd da de skal bort selvsagt .

Dette var mer kun for å se om jeg fikk de rene ,noe jeg nå ser går ann😊

Og dette var jo den verste felgen heldigvis .

Et til :

IMG_1155.thumb.jpeg.f73092bafc0cf03e32f627718b2eff2a.jpeg

Jeg skal ta en runde til der eikene er for å få bort møkk der .

Men det sitter så godt at jeg sliter med å få det 100%.

Og som dere ser så er det forskjeller ute og går 😊:

IMG_1157.thumb.jpeg.931a987726dab3888f246cc2854aec3f.jpeg

Og det viktigste for meg er at når jeg nå ser inni felgen ,så er det ikke sort av inngrodd bremsestøv ,men rent og en farge som skal være der :

IMG_1158.thumb.jpeg.df929cb4de9f62d2e4b89fbe67425574.jpeg

Og tenker at når jeg nå får tatt siste finnish ,så får det duge på baksiden .

Dette er trossalt ikke noe OMS bil som skal ha speil under ,så litt får enn godta .😊

Den verste er tatt som sagt og de andre er 10 min jobber .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Mandags upd

Igår kveld var jeg nede i boden min der jeg har alt til bil ,det være seg verktøy osv .

Satt og tenkte at her må det jaggu gjøres noe for er i ferd med og miste kontrollen pga rot og overfylte hyller .

Så la en plan her nå og dro opp til Jula idag på morgenkvisten for å se litt på reoler😊

Det var kaldt idag :

IMG_1160.thumb.jpeg.8273cf47ab0c227359379d8afa0d21ea.jpeg

Men her var det bare å vri om nøkkel og startet med en gang .

Står litt for å få seg litt lunk :

IMG_1159.thumb.jpeg.ddcfe2b257c2882307e8d786bc241d0c.jpeg

Så var det avgårde og idag var vel dagen man kan si at man fikk testet at både varme og termostater leverte 😊😊.

Fort varm og holder seg varm .

Etter Jula var det ned til datteren min for prat og bestilling av olje til diffen bak på e28.

Denne har jo brems og gudene skal vite den kostet for to liter ja 😓😓.

Men nå har jeg ny olje til girkasse på lur ,så vil ha dette og klart til våren .

Og som dere vet så er jo jeg glad i Bosch ,så da fikk jeg med et nytt hefte hjem fra jobben hennes og kjøpte noen rundstykker og for lunsj:

IMG_1161.thumb.jpeg.c190cf6aed161a17042bf91606ed01c2.jpeg

Måtte finne frem denne her idag :

IMG_1163.thumb.jpeg.599ad8f7fbd31e5201775726036c57bf.jpeg

For og få bort denne møkka her :

IMG_1162.thumb.jpeg.e4dc2d7ca0a0278eaf63ffe3dc6fc3f0.jpeg

For har vært fin en uke nå ,men kom tilbake nå istad og orker ikke disse feilmeldingene .

Og samme feil som alltid ,så er ingenting å lure på :

IMG_1164.thumb.jpeg.e329aed68f9de8372c174f3e19a37615.jpeg

Etter litt trykking så er feilkode borte :

IMG_1165.thumb.jpeg.d5408fa723319a0de4788aba45cc5928.jpeg

Nå er det kaldt og fremdeles meldt det ,så vet ikke om det blir så mye aktivitet ute nå 🥶😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Tirsdags syssel.

Oppdatering .

Er kjølig om dagene her nå og idag når jeg skulle avgårde så viste gradestokken dette:

IMG_1177.thumb.jpeg.01f613986883aa327f39d59c508699a7.jpeg

Men nå har bil stått siden tirsdagskveld og var ikke et sukk en gang ,startet med en gang 😊.

Jeg har hatt storrengjøring i huset idag og tenkte at når jeg var ferdig ,skulle det bli deilig å sette seg ..

Men pokker ble jo et nydelig vær ute og ville likegjerne få støvsugd og vasket bil innvendig og da .

Rart med det men blir mye grums og dritt på denne tiden ,og det skal aldri få tid til å trekke seg ned i tepper osv på denne bilen .

Lang story short :

-Støvsuging

-Vask innvendig 

-Plast og div behandlet .

Kun ferdigbilder :

IMG_1179.thumb.jpeg.b071d3bfbf85f3a89d57b07981b06528.jpeg

Kjekt å sette seg inn i bil som er ren :

IMG_1180.thumb.jpeg.d075fd9135c3c29e408da9e905a164cf.jpeg

Og bak:

IMG_1182.thumb.jpeg.64436d4fe721508ea06ea881f0b49a13.jpeg

Jeg merker at jeg ikke har barn med meg lengre i bil .

Ting er liksom så enkelt å holde tritt uten alt mulig søppel .😊

Gleder meg til den dagen jeg får oppleve barnebarn ,fytte katta de skal skjemmes bort i baksetet kan dere tro 😊😊.

Så opp med panseret for inspeksjon :

IMG_1184.thumb.jpeg.ce7be13268ba60b310ebc94639575d44.jpeg

Av gammel vane så slipper jeg og ha det oppe for ofte på disse bilene jeg har hatt med M57 😊 og la det vare .

Men sjekket vann :

IMG_1183.thumb.jpeg.724462cf3ef51d3750b3e46bba9a46ad.jpeg

Og det har ikke forandret seg på 2700 km som igjen bekrefter ,at ting bør være tett og ok .

Så fikk jeg rengjort her for snø og is :

IMG_1185.thumb.jpeg.5e7b582a74374da4772ad85a90d4ac45.jpeg

Her har jeg en kjepphest at det alltid skal være rent for snø og andre ting ,for å skåne mekanisme til viskere bla .

Tilslutt så er det jo på denne tiden med kulde og vinter ,man finner ut hvordan tilstand bil er osv .

Så langt ikke stort og melde annet enn at det nå haster med luftbelger bytte.

Nå ligger den omtrent flat etter to døgn ,men null stress fikses nå meget snart .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Innvendig vedlikehold.Fredag

For at jeg skal fortsette med Bmw bilene og skaffe  deler ,er jeg avhengig at denne alltid er på stell :

IMG_8829.thumb.jpeg.60b527214330f3e9e41e18dfc6021733.jpeg

Som nevnt tidligere ,så er denne så genial for meg på alle måter pga at den har plassen jeg trenger ,drivstoffvennlig og driftsikker .

Med velfungerende klimaanlegg og ebersprecher om vinter(Som konket igår ) 😡så er den helt topp til mitt bruk .

Likevel så trenger denne service og stell som alt annet .

Dvs de fleste kjører de til de står så kastes de ,men her er ikke jeg .😊

Fordelen med disse er at deler er gratis omtrent og man kan mikse og trikse fra de fleste Opel modellene .

Uansett siden jeg nå ikke har noe spesielt og gjøre på e61 fremover sett bort fra Luftbelger ,så skal denne få et løft nå .

Sett bort fra denne vitsen som alle synes er så vittig :Alle biler ruster men Opel har Rekorden ,så må det likevel taes et røsk her under på den.

Planen er veldig enkel på denne :

Slipe ned så godt man kan med all slags verktøy .

To runder med Ovatrol 

Benga og noe understellsmasse .

Dette blir gjort i hjulhus og under .

Og vet dere hva folkens ?

Jeg tenker da at denne vil holde holde lengre enn de fleste andre nyere pizzabiler ,for er vel et fåtall som gidder dette på en sånn type bil .😊

Men er så hel ellers at jeg tillater det .

Og har jo alt dette som skal på :

Resized_20231025_192225.thumb.jpeg.d3923dc24d27fe0d09841a19c274367f.jpeg

Resized_20231025_192218.thumb.jpeg.e1b8fe33300ba6c365788a06a7397b57.jpeg

Dette nevnte jeg tidligere ,men er deler som ikke omtrent er brukt ,kun stått på en bil ved havgapet i vest .

Og ser dere lysbryteren der ?

Jeg skal nemlig bygge den om sånn at jeg får Corsa Gsi front ,dvs tåkelykter originalt i støfanger i bunn .

En sånn lysbryter er vanskelig å finne pga det er få gsier og få kjøpt .

Så lykter er skaffet og relé .

Men i helga som var fikk jeg klargjort og overhalt en calliper til som jeg fikk av en bekjent .

Kona var ikke så fan av dette i gangen men :

IMG_1198.thumb.jpeg.9b5a0f6469725d883377598fa371876f.jpeg

Men det resulterte i en calliper som var ansett som søppel som nå er 100% frisk og overhalt .

IMG_1199.thumb.jpeg.bf860a83501b3d912f8485408b70588e.jpeg

Ble vasket ,lett pusset og sprayet opp i full fart .😊

Så nå har jeg tre overhalte callipere til Opel og .

Den fjerde ligger her ,men veeeeldig usikker fremtid for denne :

IMG_1200.thumb.jpeg.7bc963c1c3ae1a532653873fd3f84d8c.jpeg

Ble mye Opel spam her ,men det får dere tåle her vel .

Det er den som sørger for at jeg kan kjøre land og strand for å sikre at 5 seriene mine har en fremtid og samtidig kan bidra her inne .😊

E61 derimot ,den ser ut til å ha det fint den og på alle måter .

Starter fint i kulden og egentlig bare trivelig føler jeg .😊

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .upd

En liten vinterføre test av bil .

Som dere vet så hadde jeg en tilsvarende bil tidligere .

Her hadde jeg et sinnsykt problem husker jeg hvor jeg bannet den nord og ned og hvorfor ?

Vinterføre og dens egenskaper 😩.

Husker første vinteren med den så var der montert Hakka et eller annet på 16 toms hjul piggfritt .

Følte bil bare spant ,var sklien ja gennerelt urolig uansett føre på denne årstiden .

Disse var nye når jeg kjøpte bil .

Året etter la jeg tilside endel penger og kjøpte Vredestein trac et eller annet pigg sprut nye .

Joda noe bedre ,men ikke i nærheten av e34en .(Kona brukte heller e34 på jobb på den tiden da den simpelthen var som en x5 kontra e61 .)😊

Så var jeg jo her igjen hvor det ble e61 igjen da og visste at dette var ikke noe vinterbil kontra alle de andre jeg har hatt ,men hva skjedde ?😊

Når jeg har slengt utav meg hvor stor møkk disse er på vinteren ,har jo egentlig mange skjønt lite da de fleste sier de er bra .

Vel disse :

IMG_1202.thumb.jpeg.73deb1e49ad93393cc7e999c4bc77a4b.jpeg

Continental dekk må være som skapt for meg og mitt bruk på vinteren på en sånn bil .😊

Ikke nevneverdig skliete og ligger fint på vinterføre både på snø og tildels isete veier .😊

Og har en testbakke hjemme som er veldig bratt og her ble det testet bakkestart og bremsing ned igjen .

Ikke så mye å si enn at dette dekkoppsettet her var jo egentlig som hånd i hanske for oss .

Støymessig på e18 er de vel som de fleste andre piggdekk ,så kjører denne vinteren med disse ,så vil jeg ha piggfritt på den .(Om jeg fremdeles har den ).

Det vi kjører så tenker jeg at piggfritt er like fint 😊

Summen er da at det ikke er så verst med denne på vinteren likevel .

Hverdags vinterbilde :

IMG_1201.thumb.jpeg.2442e9c02363a9d6e302b06d3f895963.jpeg

Vask og vedlikehold nærmer seg nå .

21 dager siden siste skikkelige shine :

IMG_1203.thumb.jpeg.329c4f87b42728cecfbd78e4204895b9.jpeg

Den gløder fort og starter fort så da er vel det iorden det og 😊

Blir en 35 mils tur imorgen med den og hadde tenkt og ta Opel men da sa fruen:Ærlig talt nå får du pokker meg skjerpe deg to hakk 😅.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Vinterføre og hverdagen med e61.

Herlig å se at du er fornøyd med dekk utrustningen.

Erfart at at dekkmerke har utrolig mye å si for fremkommeligheten, og stabiliteten.

Har kjørt piggfritt de siste 20 åra (minus F10 som stod på pigg) sverga til Continental siden jeg kjørte piggfritt på Sierran (ja du leser riktig!).

En tur innom Blizzak, bare søppel. Hakka har jeg OK erfaring med, men da på framhjulstrekkere - mulig det har noe å si.

Her er jeg iallefall ikke i tvil, det blir Continental også neste gang.

 

Helt enig med fruen Jan, nå har du en flott E61, så må den brukes, spesielt når du skal legge unna 35 mil, da får Opel'n heller hvile litt :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg 5-serie funker fint på vinteren. Har kjørt både E34 (riktignok med diffbrems), E39 og nå E60 på tredje vinteren, alle med piggfritt, og synes de funker bra. Nåværende E60 går på Pirelli piggfritt, og har kun stått fast en gang (rygget ned i et grøftehøl og kom ikke opp igjen pga åpen diff....).

Senest for noen timer siden dro jeg et par-fire-fem breisladder på vei hjem fra jobb....ingenting slår den lett tilgjengelige og utrolig artige kjøregleden man får med rwd på vinteren. Kan legge ut ræva hvor som helst og gliser bredt i den "gamle" dynga mi mens alle kjipingene i moderne biler surrer rundt i 40km/t med piggdekk, masse elektronikk og null følelse på hvordan underlaget faktisk er....

Angående kaldstart, så merker jeg god forskjell på kaldstart mtp hvor lenge man gløder. I og med at jeg har en preface med diamantnøkkel slik som deg pleier jeg å la den gløde gode 10 sekunder før oppstart når det er kaldere enn -10, og den fyrer alltid enkelt selv om den har stått utendørs i flere dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desidert beste tohjulstrekk vinterbilen jeg har hatt var min F10 530d med 225 brede Hakkapelitta piggfri, den tok seg frem over alt og hadde ett utrolig effektivt antispinnsystem som virkelig jobba bilen oppover ei bratt bakke. Ellers så synes jeg alle 5-seriene mine har vært meget bra og stabile vinterbiler, stikkordet er gode og smale dekk. E87 130en er vel den som sliter mest av de tohjulstrekk bilene jeg har hatt. Men det sagt så kommer den frem der den skal den også, og den går jo mye med elektronikken avslått nå som det er snø på veien. Uhyre morsom og snerten sladdebil...det er vanskelig å la være. Momentet i N52 motoren gjør at man fint kan ligge i tredje gir og bare drifte igjennom svingene helt udramatisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2023 den 16.45, Mortenej skrev:

Herlig å se at du er fornøyd med dekk utrustningen.

Erfart at at dekkmerke har utrolig mye å si for fremkommeligheten, og stabiliteten.

Har kjørt piggfritt de siste 20 åra (minus F10 som stod på pigg) sverga til Continental siden jeg kjørte piggfritt på Sierran (ja du leser riktig!).

En tur innom Blizzak, bare søppel. Hakka har jeg OK erfaring med, men da på framhjulstrekkere - mulig det har noe å si.

Her er jeg iallefall ikke i tvil, det blir Continental også neste gang.

 

Helt enig med fruen Jan, nå har du en flott E61, så må den brukes, spesielt når du skal legge unna 35 mil, da får Opel'n heller hvile litt :)

 

 

 

Ja jeg er nå veldig fornøyd med totalpakken av e61 😊

Dekk har veldig mye og si spesielt om vinteren føler jeg og meg og Continental er blitt bestevenner og jeg kommer nok til å kjøre det fremover .

Sier du det ja på Sierra og ?

Det var ikke noe særlig god bil på vinteren mener jeg foruten et voldsomt varmeapparat 😊

Jada ble e61 og skal oppdatere nå her .

 

19 timer siden, Werther skrev:

Selv synes jeg 5-serie funker fint på vinteren. Har kjørt både E34 (riktignok med diffbrems), E39 og nå E60 på tredje vinteren, alle med piggfritt, og synes de funker bra. Nåværende E60 går på Pirelli piggfritt, og har kun stått fast en gang (rygget ned i et grøftehøl og kom ikke opp igjen pga åpen diff....).

Senest for noen timer siden dro jeg et par-fire-fem breisladder på vei hjem fra jobb....ingenting slår den lett tilgjengelige og utrolig artige kjøregleden man får med rwd på vinteren. Kan legge ut ræva hvor som helst og gliser bredt i den "gamle" dynga mi mens alle kjipingene i moderne biler surrer rundt i 40km/t med piggdekk, masse elektronikk og null følelse på hvordan underlaget faktisk er....

Angående kaldstart, så merker jeg god forskjell på kaldstart mtp hvor lenge man gløder. I og med at jeg har en preface med diamantnøkkel slik som deg pleier jeg å la den gløde gode 10 sekunder før oppstart når det er kaldere enn -10, og den fyrer alltid enkelt selv om den har stått utendørs i flere dager. 

Somsagt så har jeg kun hatt dårlige erfaringer med forrige e61 og ser jo det at dekkene jeg valgte dn gang ,ikke stod i stil til resten .😩

Jeg kjørte e28 5 vintre og stod aldri fast en plass ,e34 det samme foruten da jeg sklei ut i grøften pga aaaaltfor stor fart her hjemme .

Så enig som jeg kunne få blitt .

Vektbalansen i disse og leking er jo fenomenal ,ikke minst lette og rette opp igjen føler jeg .

Ja kuldegrader og kaldstart virker til å være null problem og her gjør jeg det samme ,står litt ekstra og ting har aldri vært problem .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Desidert beste tohjulstrekk vinterbilen jeg har hatt var min F10 530d med 225 brede Hakkapelitta piggfri, den tok seg frem over alt og hadde ett utrolig effektivt antispinnsystem som virkelig jobba bilen oppover ei bratt bakke. Ellers så synes jeg alle 5-seriene mine har vært meget bra og stabile vinterbiler, stikkordet er gode og smale dekk. E87 130en er vel den som sliter mest av de tohjulstrekk bilene jeg har hatt. Men det sagt så kommer den frem der den skal den også, og den går jo mye med elektronikken avslått nå som det er snø på veien. Uhyre morsom og snerten sladdebil...det er vanskelig å la være. Momentet i N52 motoren gjør at man fint kan ligge i tredje gir og bare drifte igjennom svingene helt udramatisk :) 

Ja et hjelpemiddel på en bil er jo gull selvsagt som du nevner her og 5 serie generelt ,har vært gode på vinteren føler jeg .

Dekk har mye og si og her har jeg aldri spart inn på noe mtp vinterdekk på disse .

Ja bredde har mye og si ,men her på mine så har jeg alltid kjørt de smaleste som man kan ha ifølge klisteret i døren / instruksjonsbok når det kommer til vinterdekk .

1 serien er vel mer utfordring ja men det er nok muligens pga kraftpakken foran .

Julies sin 116 er den beste vi har hatt her men det er jo pga der er jo ikke krefter til noe på vinteren 😅😅.

Men du jækla godt du nevner det med spinning på vinterføre på 1 serien .

Jeg synes styringen er så forbannet døllete og selvoppretting virker totalt fraværende når man holder på ,noe du opplever ?

Styring er hundre og justert etter boken og alt på stell ,likevel er de andre mye lettere og rette opp .

Kan det være at jeg har elektrisk servo på min som gjør at ting virker så ratt ?

Du skal teste den en gang så kan du se på styringen Fredrik 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi tilbake etter langtur meg og fruen og minsten .

Kaldt og surt var stikkordet når vi reiste 08.30 men takket være varme her og der ,så var dette null problem .

Og som jeg nevnte angående dekk så fikk man jo testet litt idag og på e18 som tidvis var glatt og snøbelagt ,men gikk så fint at rett og slett bare kos 😊

Måtte stoppe i Bamble for kaffe og et lite kunstverk .

530d i vinterdrakt :

IMG_1206.thumb.jpeg.256e8126d140c7bb14a129e47184b9d9.jpeg

Borti Sandefjord måtte jeg ut på veier som ikke var helt i henhold og tenkte ,ja ja men gikk så fint som snus .

Mens jeg ventet på familien så tok jeg et førjulsbilde ;

IMG_1207.thumb.jpeg.01b300e561092c778b083cd58fd96ed9.jpeg

Juletre og Bmws belysning passer jo fint 😊

Nå er jeg hjemme igjen etter kjøring ,begravelse ,etterlag osv .

Imorgen er det litt mildere tror jeg da skal saltslush bort og teste litt shine produkter jeg fikk  av min datter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Dagstur .upd
3 timer siden, sveigis skrev:

Jeg synes styringen er så forbannet døllete og selvoppretting virker totalt fraværende når man holder på ,noe du opplever ?

Styring er hundre og justert etter boken og alt på stell ,likevel er de andre mye lettere og rette opp .

Kan det være at jeg har elektrisk servo på min som gjør at ting virker så ratt ?

Du skal teste den en gang så kan du se på styringen Fredrik 😊

Jeg opplever styringen som noe av det som er bra på E87. Den er kjapp og uhyre presis noe som bidrar ekstra til lekenheten på vinterføre. 

Elektrisk servo kom først i 2007 på E87 og det ødela styrefølelsen i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg opplever styringen som noe av det som er bra på E87. Den er kjapp og uhyre presis noe som bidrar ekstra til lekenheten på vinterføre. 

Da skjønner ikke jeg ..

Opplever den som totalt fiasko kontra absolutt alt annet jeg har hatt her de siste 30 årene faktisk …

Jo den er presis men er noe med ..nei vet av pokker jeg Fredrik hva jeg skal si og hvordan forklare det .

Samme det ,en bil jeg bruker lite så ikke problem for meg i den forstand .🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell. Bremsejobb ferdig .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...