Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gøy med saklige og ryddige diskusjoner her det siste døgnet ,det liker vi .

Når vi nå først har diskutert dette ,føler jeg meg litt der at til våren om jeg skal ta og demontere alt som har med fjørbein og se over topplageret .

For ved nærmere ettertanke så knakk jeg jo ei fjør på forrige e61 jeg hadde og der hadde topplageret irret seg fast og stod dønn.

Ble pusset  rent og smurt opp det lageret som stod i der og etter det aldri noe tull .

Tilfeldigheter ?Mulig det men liker å tro at det som skal være i bevegelse faktisk skal være det 😊

Skrevet

Er virkelig glad jeg brukte litt tid på å vaske og rengjøre bil igår ettermiddag .

Her ble det lagt på Avfetning ,skum etterfulgt med sånn Sonax spray man sprayer på og spyler av .

I all enkelhet så var det lekende lett og feie av bil idag :

IMG_4203.thumb.jpeg.f574510453a2000e7d2e0ad2e054ce50.jpeg

Fikk klargjort mer plass til snø overalt og så nå bør man være klar :

IMG_4204.thumb.jpeg.667ac9c7343d5afdfdea1d76c4e30543.jpeg

Ellers @Olaandref tenker og det samme som du nevner på det siste innlegget .😊

 

Skrevet

Det med knekte fjører er rart, noen modeller er værre enn andre selv om hjulopphenget er nesten likt. E85 bl.a er kjent for og spise bakfjører. Den jeg hadde måtte jeg bytte begge bakfjørene på før den hadde passert 70 000.

Men det gjelder også andre merker. For dere som husker Sierra så var det helt ok biler men de hadde en litt mer sportslig utgave som het Sierra 2,0is. Den knakk bakfjærer som fyrstikker.

Skrevet
22 hours ago, mr.pingu said:

Akkurat noe sånt var jeg trodde uten at jeg kunne komme med et eksempel men det kan godt hende. Lurer på om "M-sport understell" fjærer som regel kortere og stivere mer utsatt enn 'standard understell'.

 

Begge BMWene (E60 og E39) mine som jeg opplevde knekte fjærer med var utstyrt med sportsunderstell, dvs senkefjører, men ikke M-sport. Og begge knakk fjørene over natta i ca minus 10 vinterstid. 

Har lest her på bimmers at selv konebilen 2-serie sliter med det samme etter 50-75000km.

Mener å ha lest i en tråd på teknisk at fjørene på BMW er montert annerledes enn hos andre produsenter?  De er montert med den svakeste/tynneste delen av fjøra nederst, som gjør den veldig utsatt for tretthetsbrudd.  Gi meg gjerne korreks, men mener noen beskrev dette for en stund tilbake. 

Virker som dette skjer på nesten samtlige modeller, uavhengig av alder og kilometer.  Må bytte fjører og automatolje hver 60 000km....

Skrevet
11 timer siden, Werther skrev:

Og begge knakk fjørene over natta i ca minus 10 vinterstid. 

Stadig like festlig 😩😩.

Rart dette med fjærer osv og kan nok hende som du sier at hvis de er montert med det svakeste nederst,så er de mer utsatt for tretthetsbrudd .

Nei man må vel bare ta tingene for det det er fremover tenker jeg her på bilene og virker som at uansett hva man kjøper ,så er det likt .

Men på e34en der kjører jeg Apex senkesett og der er alt like helt .

Fjærene foran er fra 1998 noe jeg garantert vet ,så kvaltiteten før var bedre 😊

Skrevet

I forbindelse med at jeg hadde passasjerer i bil igår ,la jeg merke til en rar lyd etter at personen hadde gått ut av bil .

En slags plast mot plast som slo i mot på passasjer siden og tenkte hva er dette ?

Letet og letet og fant feilen .

Denne koplingen under stol til airbagmatte var løs tydeligvis .(Sikkert kommet borti med sko eller noe).

Selve plastklipset var knekt av og da var det å finne frem litt verktøy :

IMG_4219.thumb.jpeg.30464ee3013786523ccbc0376848cc60.jpeg

Justerte stol på det høyeste og fikk stripset det på plass igjen :

IMG_4217.thumb.jpeg.a54b00cf7b4d155264f61f9d8a96077e.jpeg

Enkel og grei jobb likevel kjekt å få den skjult under stol igjen 😊.

Er fint vær idag ,men har brukt timene idag ute i naturen ,så null bil relatert idag og like greit .

Men et ferskt bilde skal vi få av e61en her :

IMG_4220.thumb.jpeg.93150cc9a4403502716fb05a0e95467d.jpeg

Igjen må jeg si at varme i ratt er flott utstyr å ha nå som det er litt kulde .

Har bestilt olje og filter igjen sånn at jeg har det klart .

Kjørt 5000 tusen km siden sist mener jeg så drøyer den noe til .

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell.Tirsdagens lille quick fix.
Skrevet

Da har man fått gjort noe særs viktig ,nemlig vært her :

IMG_4226.thumb.jpeg.98749d11063669ddac284ec7c6398dd7.jpeg

Altså biltilsynet 😊

Og hva gjorde jeg her ?

Førerkortet går gikk visst ut imorgen og måtte få gjort noe med det .

Legen igår for legeattest i og med jeg har alle førerkortklasser foruten motorsykkel .

Men pokker ble stresset altså da jeg trodde det var bare å steppe opp igår ,men neida .

Nå må man booke time for alt visstnok .(Så lenge siden er det altså jeg har vært der ).

Uansett nå er det iorden .

Ble e61 idag :

IMG_4227.thumb.jpeg.57fbf11276d00a7f979f47eeadf325c9.jpeg

Levner hvertfall ikke noen tvil om at alle termostater her er iorden på den .

Blir steikvarm på 1 2 3 og det er digg.

I og med jeg nå skal skru litt fremover så kjørte jeg innom og kjøpte meg en arbeidslampe og :

IMG_0723.thumb.webp.cc2f6bf4944f9e1182b6e527b61f15d5.webp

Jeg starter alltid tidlig når det mørkt så lys må man ha .

Skal faktisk kjøpe flere arbeidslamper da jeg kom på at jeg ikke har 20 åring syn lengre 😊😅

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell.Fredags morgen og gjøremålene der .
Skrevet

Litt morgen og formiddagskos.

Idag fikk jeg endelig gjort noe som var helt nødvendig og det var en skikkelig vask 😊.

De siste rengjøringene nå har vært å bare spyle av den ,kun for å holde ting i sjakk .

Idag ble det berøringsvask og litt til .

Surfex ,bøtte og hageslange ble funnet frem i 5 pluss grader .

I all enkelhet det trengs :

IMG_4267.thumb.jpeg.fe5d47c115f5dbaf468934081c26776f.jpeg

Bak:

IMG_4270.thumb.jpeg.9f853de6a0459a80fc46327408338cac.jpeg

Her var det bare å gyve løs med Surfex overalt og inni hjulkasser :

IMG_4271.thumb.jpeg.3eee95b37051cc33ba2ad5e13c792d1e.jpeg

En kaffe virketid ,så spyle etterfulgt av vask :

IMG_4274.thumb.jpeg.32e5bf151c792a90f014706b1a2a74bf.jpeg

Alt dette gjorde at den igjen ble ren :

IMG_4276.thumb.jpeg.298844010d0f62441be1246061e5ed78.jpeg

Hjulkasser :

IMG_4277.thumb.jpeg.6f9976bbf393f20093c167ffba1bef63.jpeg

Straks mye bedre :

IMG_4278.thumb.jpeg.54e7faa85ed1c24339290cb9021be71f.jpeg

Og da et fra siden :

IMG_4281.thumb.jpeg.68bca73ffb11c3cdb5ca55f53ac6b49f.jpeg

Godt og ha gjort .

Det sagt så er det jo igrunn bortkastet ,da bil er like skitten igjen etter 50 meter men handler om å få bort alt i krinkler og kroker .

Ikke minst jeg har panikk for rust på denne og siden denne er rustfri ,så skal jeg jeg sørge for at den alltid er det .😊

Det inspiseres og tittes i tid og utid nettopp for å holde den sånn .

Ikke minst greit for neste mann som evnt skal ha den .

Innvendig null arbeid da den er ren og klar for Østlandet igjen til fredag .

 

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell.Få bort salt og film upd.
Skrevet

Mandag og samme muligheter som ellers !😊

Vel det ble nye 50 mil på fredag igjen sånn helt plutselig .

Kameraten min lurte på om vi skulle til Sverige en tur og tenkte hvorfor ikke ?

Alltid fint med en tur og prate litt osv .

Var bare et problem her ,det var jo omkjøring i Telemark pga den tragiske dødsulykken i Kragerø .

Om vi skulle kjørt via Drangedal og Porsgrunn hadde vi aldri rukket båt,men så kom jeg på at om man kjører ned mot Kragerø og tar over med Helle så kommer man ut i Bamble og det tok ikke lange tiden 😊

Skikkelig smal vei og mye trafikk der og selvsagt men det gikk .

Hvertfall så kom vi med og handel ble gjort osv .

Før jeg parkerte bil fredags kveld etter tur ,vasket jeg bil og sånn har den stått siden da :

IMG_4330.thumb.jpeg.23cf43d7f105c880a90b06224df7da95.jpeg

Lurer på om jeg kjenner antydning til sprekt manifold på denne og nå ..

Merker når den er kald på tomgang lukter det litt eksos føler jeg .

Det er en jobb isåfall jeg ser litt mørkt på men skal nå sjekke ut andre ting først eller det beste ,kanskje ren skjær innbilning .😊

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell.Upd
Skrevet

Vel folkens skal man oppdatere litt her da ?

Starter med dette da :

IMG_4333.thumb.jpeg.440ce2d1c1bfe77b2eaccdb35187315d.jpeg

Da ble det altså en e91 i huset her omsider .😊.

Men først litt historie .

Jeg har bestandig likt e9x siden jeg så den første gang .

Touring ,sedan eller coupe same shit like pent i mine øyne .

Selv om det er 5 serie som er greien min så har jeg bestandig sagt at en 3 serie er en god nummer to og det har jo lagt i kortene at e9x vil komme i hus før eller senere ,og spesielt nå som datteren min ,er i gang med kjøring .😊

Hun er kjempeglad i de .

Så til jakten .

Alt startet vel i vår da hun nevnte dette og jeg lagret vel alt som fantes både kandidater både på face og på Finn .

Men disse bilene forsvinner jo som dugg for solen uansett føler jeg og helt ærlig ,så var jeg ikke hissig på og kjøpe en som var skamsenket og ihjelkjørt og mange eiere .

Så jeg begynte å tenke litt annerledes her .

Må det være m47 eller N47 ?

Så fort det kom ut noen så var de borte ,spesielt fine urørte biler og det var det jeg ville se etter .

Da må man tenke litt utenfor boksen …

Finne en som var godt holdt samtidig et lite prosjekt og ja hvorfor ikke en bensin bil ?

Disse blir jo kaldt for bomber og Gud vet hva .

Men skruing har jeg kontroll og det verste som kan skje ,er jo at motoren går til blokksberg men er jo ikke verre enn å bytte isåfall .

Var og tittet på endel i høst og noen var fine ,likevel for dyre følte jeg .

Vendepunktet var i desember ,da tok jeg kontakt med en som hadde lagt ut en e91 i høst men var deaktivert på annonsen .

Det viste seg at han hadde bilen fremdeles da kjøper trakk seg .

Ok jeg tok turen fra Fevik til Ski og tittet på bilen .

Der ble jeg tatt i mot av en særs hygggelig kar som hadde hatt bilen siden den var ny og hadde passet nøye på den siden den var ny.

Desverre så er det jo sånn at når man har hatt ting lenge og feil dukker opp så blir man lei og kjører til det går i stykker .

Uansett gikk over bilen og ble vel overasket hvor fin den var og hel ,så jeg bestemte meg den skal jeg ha .

Og hva har jeg kjøpt ?

En 2007 modell 318 i med en eier siden ny og fint utstyrt til å være 318 i .

Nå vil jo de fleste her si :

Jaha 318 i ,automat nå har det gått rundt for Sveigis 😅🥳.

Men vet dere noe ,den kamelen der skal jeg svelge med letthet og grunnene er enkle:

-Ser gode eksemplarer selv 316 forsvinner fort 

-Kun en bil som skal brukes til å øvelseskjøre evnt brukes når minsten får lappen .

-Ville helst hatt m47 ,men er så vanskelig å finne noe som ikke var oppbrukt .

-Og ikke minst for meg selv ,fikse og redde noe som en gang var fint og ta det i bruk .

Kan legge ved utstyrsliste:

IMG_0646.thumb.png.a6e2d3ffe00d31daebd607eb8a9be458.png

IMG_0648.thumb.png.88b9def56712dd3dc73636b0b754fad2.png

IMG_0647.thumb.png.9c712f8729003b84cc7eef1f7e7182a1.png

IMG_0649.thumb.png.2d7e39c68393fd638fa55af12003f5e6.png

Hva er så planen videre ?

Den har omfattende lekkasjer i motor som N46 er kjent for :

-Toppdekselpakning

-Pakninger ved oljefilterhus 

-Vakuumpumpe som lekker olje 

Alt av deler til dette er / blir bestilt .

Ukjent kjøleveske lekkasje (antagelig et deksel bak på topp ).

Så har den jo og en visker som sitter fast bak og varsel om at bakluke er åpent noe den ikke er .

Alt dette skal jo selvsagt fikses .

Ellers går bilen som den skal kjører og girer fint og stødig og fin .

Ikke minst går stille og fint uten rasling og møkk .

Karroserimessig hel foruten riper på fanger bak og rust under ved skiltlys ,alt dette skal selvsagt utbedres .

Litt flere bilder :

IMG_0604.thumb.png.08791bb6f463e949a26f88fe62562f10.png

Skitten men hel :

IMG_615511.jpeg.41abeded60e06651e4df9fcde8f17967.jpeg

Bak :

IMG_4082.thumb.jpeg.f3bf7b988586386984808956b4a09469.jpeg

IMG_616411.jpeg.344f0026d60fd669c80770dcbcde91e2.jpeg

Koffertrom :

IMG_4078.thumb.jpeg.fe4b4de9dc0334876382e7f71ef4115c.jpeg

Har og en bunke med kvitteringer fra bil var ny frem til dd og et servicehefte som er komplett frem til 160000 km .

Alt dette skal jeg vise her etterhvert .

Etter hjemkomst igår :

IMG_4335.thumb.jpeg.c46ef022b6de2093295b6e6b7c0143e0.jpeg

Min kjepphest på denne er å få den i god stand og klin original på alle måter .

Andre OeM felg godtas selvsagt 😊😊

Jeg ser virkelig frem til å begynne på den ,ikke minst gøy med noe annet .

Datteren min var i ekstase når hun så den og det er gøy.

Så skal gjøre mitt for at jeg får den bra .😊

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91.
Skrevet

Gøy med en eiers bil! Det alene gjør det jo litt mer motiverende å få på veien igjen tenker jeg :)

Som alt annet du tar på Jan, så blir nok denne her også bra tenker jeg ;)

 

Skrevet

Dette blir bra Jan, kjekke biler og gode å kjøre, hadde en 320D, ble veldig positivt overrasket over den, spesielt på vinterføre 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...