Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Les ut eventuelle feilkoder på klima og sjekk at sensorer på live-data gir ut riktige verdier. Enklest å starte med en kald bil der alle verdiene skal være så å si helt like. 

Skrevet
1 time siden, E.C. skrev:

Les ut eventuelle feilkoder på klima og sjekk at sensorer på live-data gir ut riktige verdier. Enklest å starte med en kald bil der alle verdiene skal være så å si helt like. 

Kanskje man tar med seg pc’en ut imorgen da, og kjører litt live diagnose. Så får jeg plage SweetBMW litt. Kan ikke risikere at folk får julefred 🙋🏽‍♂️

  • 3 months later...
Skrevet

Da var man kommet til påsken. Satser på at man får litt mere fremdrift enn hva som hat vært i det siste. Har skjedd en del utenom bilen da! Sandefjord Billakkering er oppe og nikker, et par mnd på etterskudd, men nå er han igang. Så da er det bare og gi han litt tid og hente seg inn på, så kan bmw’en tas inn.

jeg regner med at han snart er klar for og ta imot bilen, så jeg bestemte meg for og få ut fingeren selv, og komme igang igjen etter vinterdvale. 
Jeg har prøvd og finne ut av klimaanlegget, men blir ikke klok. På «max» knappen så blåser det iskaldt samtidig som det blåser like varmt som en solskinnsdag i helvette. 
IMG_9017.thumb.jpeg.24ffaa7ad932a4ca144b80be34fd5d0d.jpeg
så jeg vet ikke hva som er galt. Har ikke plugga i pc’en heller, så skylder på meg selv. 

Har selvfølgelig starta bilen jevnlig og kjørt den ut så den kan gå seg varm

IMG_9011.thumb.jpeg.4d3342b190c235685b6dda6b89732b33.jpeg
 

også bestilte jeg et bøttelass med klips fra temu, så der har det også blitt sortert osv så man har til man skal sette bilen sammen igjen. 
IMG_8977.thumb.jpeg.11a59b22b4671d9a25a1cfc56fdd3e36.jpeg
 

Idag så gikk jeg ut for og løsne litt på taktrekket for og se hvor mye jobb det var. 
IMG_9135.thumb.jpeg.9a410621ac80f9fc726562c9e07f9850.jpeg

IMG_9137.thumb.jpeg.6967e77ae133397ab18444eb6f1968e9.jpeg

IMG_9138.thumb.jpeg.c6195e753d201593cc8974b176de5728.jpeg

er litt brytere og kabler, men alt er godt dokumentert mener jeg, så satser på at jeg finner en plass til alt etterpå. 
 

hovedgrunnen til at jeg tar ned taktrekket er pga detta 

IMG_9141.thumb.jpeg.f3ebe9166c798a209d1962a9b0a0b7c7.jpeg

platene her har løsna, også vipps jeg opp vippen her om dagen. Den gikk ikke ned igjen 😂 

IMG_9136.thumb.jpeg.223f299242aa3124ac0287fa6bab97da.jpeg
ses ikke så bra, men det kom ned så mye knust glass her at halvparten hadde vært bekymringsverdig alene.. men frontruta gikk jo i velten den hadde, så da blir det vell litt glass. 

IMG_9143.thumb.jpeg.9d0615cd303ac53a2f2b41d914d29c27.jpeg


IMG_9144.thumb.jpeg.2300211dba0985fd789e265804bdc60a.jpeg

IMG_9145.thumb.jpeg.7ef9aad9bd813769e5b24cc2654b2fdb.jpeg
 

da var ihvertfall taktrekket ute! Også fant jeg rust på bakluka, så jeg gikk inn for og gråte over det. Så her sitter jeg. God Påske! 

 

  • 1 month later...
Skrevet

Nå, har det skjedd litt. Det dukka opp en bil til, som også får litt kjærlighet 😅 IMG_9210.thumb.jpeg.2c28200b8df63f35658957e55744a52f.jpegIMG_9307.thumb.jpeg.c9b439e18ef6296c30b64274be665085.jpeg

her blir det nye dempere, fjører, service på girkasse og motor, ny mellomaksel og opphengslager osv osv. bilen blir også og komme for salg nå i nær fremtid 🙂 08’ 525D LCI. 
 

har fått gjort litt mere på 530’en også! Demontert mere, utvendig og innvendig. Fått av baklykter, fått av bakfanger, fått av innerskjermer osv osv.IMG_9356.thumb.jpeg.6d7bf832683e30e2b1e678aeaa296ff8.jpegIMG_9357.thumb.jpeg.19aa6b1ea65f946e4a6dfe44622fcd47.jpeg

fant bulk i høyre forskjerm også, så den må jeg også ha ny.. 

også har jeg fått kjøpt verktøy til og sette/låse timing. 
IMG_9326.thumb.jpeg.2b07ed15b784826c0b161880fca25bc1.jpeg

i tillegg til at jeg har fått handla inn registerkjedesett, vannpumpe, termostater, toppdekselpakning og bunnpannepakning
IMG_9397.thumb.jpeg.34204295071137b9eac1ac378cf239fd.jpeg

så det kan jo hende at detta blir bra 😅

 

 

 

  • 1 month later...
Skrevet

Tja, long time no see.. har ikke skjedd så mye som jeg hadde håpa på mtp lakkering. Han som skal lakke bilen er nødt til og få henta seg inn en del før jeg belaster han med detta prosjektet, så man får stå på stedet hvil. Men det skjer jo litt smått likevell. Fikk solgt 525’en, og sto igjen med litt fortjeneste når den var solgt. 
Så det kom pakke idag. 
IMG_9894.thumb.jpeg.02b8bf1b1c459aed52362165512468fd.jpeg

en stor en også 😅 IMG_9895.thumb.jpeg.ad758bdf9c77fcde4194e3c3382e9bc3.jpeg

det vi ser herifra er øvre list til frontrute pga den mangla på min, bremsesko bak til de nye bremsene, noe braketter til fronten, som jeg fant ut var bøyd på min bil, etter og ha målt opp mot 525’en. I den posen som er teipet på med grønn lapp inneholder pakning til høytrykkspumpe, pga jeg skal bytte ut R70 pumpa med en R90 pumpe jeg har liggende. Også er det dysetetninger siden jeg skal ut med dysene. Men ja de brakettene i fronten! IMG_9905.thumb.jpeg.6a3df024ed4e4a9bd196e7df5c9cdf0c.jpegIMG_9904.thumb.jpeg.70cc07e6b5f9d120d71a61b8d46cb7b1.jpeg
det ses sikkert dårlig på bildene, men er en veldig pen bøy i den braketten, der hvor den er festa sammen med kollisjonsbjelke. Så var bare og få handla nytt! Kjøpte høyre og venstre bare for sikkerhets skyld. Må av med alt når jeg bytter register uansett. IMG_9907.thumb.jpeg.f2f25817dd443450a9ffe8fc03eed875.jpeg

skal vist være flat.. 

også fikk jeg meg gratis stamp! Og det er jo ikke dårlig! IMG_9896.thumb.jpeg.7092f61b91ba378a69a6a5454de67c4f.jpeg

i den stampen lå det noe greier som jeg er veldig begeistra for. 
IMG_9897.thumb.jpeg.d523c0782412647e3ec21bd1125118fb.jpeg
tror den sletne dieselen skal klare og stoppe ihvertfall! Nå begynner jeg også snart på register, så oppdateringer blir litt mere av fremover. 😁

Jeg leter foresten etter framskjerm på passasjerside, noen som har liggende? Farge er ikke så farlig, men må være 100% uten skader 

  • 2 weeks later...
Skrevet
På 13.6.2024 den 21.40, Olaandref skrev:

Se der ja, grei størrelse på den leveransen der. 🙂

Jepp, var så det akkurat ikke passa i postkassa. Fikk trussel om at de måtte levere innen 3 dager, hvis ikke måtte jeg betale lagerleie 🤠

Skrevet

Fikk ånden over meg, og det ble påbegynt demontering av front, for bytte av register osv IMG_9956.thumb.jpeg.b5306d8ff632e91a3163e552fdf7ca87.jpeg

Er jo heldigvis enkelt og få av frontramma da!

IMG_9958.thumb.jpeg.c85ee1ab9ea3eaafd19e439f38998e1f.jpegIMG_9961.thumb.jpeg.06ffcedb297b12bdf4553fed0587d3d5.jpeg
få av litt bolter rundtom, og måtte ta av øvre panel kun pga wire til panser. 
IMG_9959.thumb.jpeg.95b9296832bbc98bc61ff9852b4034eb.jpeg

få løsna på den kollisjonsbjelken 

IMG_9962.thumb.jpeg.8fe15c9bda00f44a987ba83afa41a29b.jpeg

og det fikk man jo av hele ruklet i én hel del

IMG_9963.thumb.jpeg.fcb1d796bb328169777b91e4e5742053.jpeg

påtide og få av radiatorpakke

IMG_9964.thumb.jpeg.5189fe1e250c6d392151e990cd26c3e8.jpeg

må bare drenere først, så man ikke får alt på gulvet. Litt søl rundt bøtta må man tåle da. Kan ikke treffe 100%. 

IMG_0108.thumb.jpeg.9df97cb229a986b78da8881c354c4501.jpeg
vell, jeg traff bøtta, med radiatoren også når jeg hadde fått tømt den. 
IMG_0109.thumb.jpeg.e1324fcc54233578ad21933f6ca986a5.jpeg

er klar for demontering av reimdrift og registerhus nå. Må bare hente litt ny stolthet først 

  • 3 weeks later...
Skrevet

Har fått pakke i posten, så var påtide og prøve ut det nye leketøyet. MEN DÆVEN SÅ TUNG!! 😮💨 IMG_0281.thumb.jpeg.5fd81cf756e404276c43f86949300cb4.jpegIMG_0283.thumb.jpeg.64cb9f864add2d53411b73b77d4d16e6.jpeg

10 kilo som dras langs stanga her for og nappe ut injectorene. Jeg har min del av erfaring når det kommer til diesel injectorer, så jeg orka ikke sløse penger på noe med mindre vekt. 

IMG_0265.thumb.jpeg.becbd782a0c25088015d10fa322e79be.jpeg

demontering er igang! 
av med det vanlige og napp

IMG_0266.thumb.jpeg.2a0eb2061157945b66d7d1d63a058ae4.jpeg

Må ikke glemme denna 🤪

IMG_0274.thumb.jpeg.dfe921bbe2304308f3197d577e6a435e.jpeg

voilá! Skulle tro man hadde gjort det før. 
 

IMG_0275.thumb.jpeg.0514da1757a2f7b0b165d0b645debb31.jpeg

bare og fortsette

IMG_0276.thumb.jpeg.03c3404837a29251969e95b8d7d67aa6.jpeg

noen som har peiling på hvorfor kun den ene dysa var tørr? 
IMG_0277.thumb.jpeg.7e17828405b0f53335833684c5dc0891.jpeg

de andre hadde diesel liggende i toppen, men ikke nr.1 

IMG_0284.thumb.jpeg.121873ea07a634cb734408d4466a9b50.jpeg
usjda, sånn så alle ut 

IMG_0287.thumb.jpeg.d29e258366f337bcf0efe0ff090a00c1.jpeg
 

ute, nummerert og tapet IMG_0288.thumb.jpeg.8a113f84fd01d98e27781fa08005762b.jpeg

fått stengt av åpninger! Tror ikke jeg tørr og begynne på glødeplugger.. motoren er veldig kald. Ikke vært starta på et par mnd nå 

IMG_0289.thumb.jpeg.ab49053b16f9ed3516e6c864326a1ea8.jpeg
 

Åpninger tapet, og det som ikke er tapet, er plugga med engangshansker fra temu, for det var det eneste de dugde til. 
 

Nå er det bare resten igjen. Jeg har kviet meg så veldig for de injectorene, så jeg måtte bare få det unna. Må dra imorgen og kjøpe motor-åk, også bytte register på golfen på tunet, også kan jeg begynne på 530’en. Kanskje greit og prioritere de bilene som brukes daglig også.. eller? 
 

setter enormt stor pris på og se at folk er engasjert i prosjektet mitt! Det er morro 😁 

 

Skrevet

Har dratt ut dyser på 1. gen M57 i min E39. Der måtte man til med glidehammer på de to bakerste (gikk fint med 5 kg). Kobberskivene på disse satt som sveist fast i toppen, var en kompis som fikk de ut for meg og det var så vidt det skiveverktøyet overlevde uten å knekke. Det var ikke snakk om å utvide seg og løfte opp skiva, heller utvide seg for å kutte et spor mellom skive og topp for å få skiva løs. Med litt fresing av hull i etterkant så ble det nå fint igjen.

Dine dyser så ganske rene og fine ut. Skrudde du hammeren kun på de gjengene der fuel-rail går på? Jeg måtte demontere solenoiden og noe av innmaten på mine for å bruke både indre og ytre gjenger ved bruk av hammer. Ser ut som at det muligens er litt lettere å få ut disse piezo-dysene i én bit slik at man kan gjenbruke de uten å sende de inn til sjekk. De man setter sammen igjen selv vet man ikke om man får 100% riktig.

Minnet meg for øvrig om denne: 

 

Skrevet
1 time siden, E.C. skrev:

Har dratt ut dyser på 1. gen M57 i min E39. Der måtte man til med glidehammer på de to bakerste (gikk fint med 5 kg). Kobberskivene på disse satt som sveist fast i toppen, var en kompis som fikk de ut for meg og det var så vidt det skiveverktøyet overlevde uten å knekke. Det var ikke snakk om å utvide seg og løfte opp skiva, heller utvide seg for å kutte et spor mellom skive og topp for å få skiva løs. Med litt fresing av hull i etterkant så ble det nå fint igjen.

Dine dyser så ganske rene og fine ut. Skrudde du hammeren kun på de gjengene der fuel-rail går på? Jeg måtte demontere solenoiden og noe av innmaten på mine for å bruke både indre og ytre gjenger ved bruk av hammer. Ser ut som at det muligens er litt lettere å få ut disse piezo-dysene i én bit slik at man kan gjenbruke de uten å sende de inn til sjekk. De man setter sammen igjen selv vet man ikke om man får 100% riktig.

Minnet meg for øvrig om denne: 

 

Hahahaha jeg frykta at jeg måtte til med en sånn patent, men det gikk heldigvis bra! 2 av dysene måtte ha et par slag, men gikk fint 😁 

ja, dissa piezo dysene får jeg dratt av på gjengene til fuel rail. Fulgte med adapter for og skru rett på toppen 😁 skivene ble også med ut på alle, så var ikke noe stress der. Men tror jeg sender de inn for og kontrollere at de leverer det de skal. De skal være gode for 500hk når de er friske, og jeg har planer om og legge meg tett under det tallet, siden ventilene begynne og flyte når man passerer 500hk. Men med mine planer som endres hele tiden, så skal man ikke se bort ifra at den får nye ventilfjærer i vinter 😅

  • 5 months later...
Skrevet

Long time no sea, sa den ene tørrfisken til den andre. Håhå. Neida, er jo romjul, og nyttårsaften står for tur. Ting har stått litt stille, pga andre prosjekter har vært prioritert, pga det er de andre prosjektene som har finansiert detta sirkuset. Hadde innom en F10 530D som jeg fikk billig. Fiksa den opp, Satte inn komplett M5 innredning og forelska meg helt, og solgte videre. Rulla ennå på org dieselpumpe og register, og det var ikke noe jeg ville påta meg.. men faen for en bil. 

IMG_0384.thumb.jpeg.6ce1421ab631242614d65e46e79a6d93.jpeg
 

har etterpå klart og skru litt på den jeg beholder. Mye mye demontering. Veldig mye. Håper jeg får detta sammen igjen 

IMG_0484.thumb.jpeg.6aea81def82402bbf1ae5c8f1fa9f1a6.jpeg
IMG_0738.thumb.jpeg.362185ac5acc6eb3c68b36cde91fd5c7.jpeg

taktrekk og hele i interiøret er nappa ut. Setene og midtkonsoll er solgt, pga jeg klarte og få tak i et komplett comfort interiør i sort nappa skinn. Har ikke noe bilder av dette ennå. 
IMG_0829.thumb.jpeg.0c99daf6506c4cb9915d6d2577a417e6.jpeg

begynner demontering av motor for bytte av register

IMG_0850.thumb.jpeg.aa01ded546075af7e864315bcf16d2e0.jpeg

denna her, har faktisk ikke blitt rengjort.. 

IMG_0877.thumb.jpeg.980a69ee7e074c088dbcb56313f15abc.jpeg

toppdeksel av 

IMG_1051.thumb.jpeg.509c8460d169c2184450c224c257a53a.jpeg

Snart inne hos registeret 

IMG_1070.thumb.jpeg.3972b279c627e7515f6a2f9bf8462705.jpeg

ut med htp og sammenligne med den som etterhvert skal inn. 
 

IMG_1328.thumb.jpeg.84ddbc3a8063742f4973f31ea95b0a28.jpeg

register er demontert, og jeg har bestemt meg for og sette motor sammen igjen med nye ventilfjører som skal være gode for 6,5 bar ladetrykk uten ventilflyt 

IMG_1290.thumb.jpeg.9f9951cf8d69230c947e11e2411a5559.jpeg

alt i understell er nå demontert, og blir byttet ut med alt helt nytt. Eneste som ikke blir nytt, er spindler. Det blir vannpolert 

IMG_1362.thumb.jpeg.c7fad428574eb3c8ce5fad4f07b14b5f.jpeg

klarte og få tqk i org M5 speil også! Det fulgte en 2006 modell 530D med de speila, som jeg solgte videre, etter at den fikk en del nytt og en eu kontroll etter og ha stått i 3 år pga motorhavari. 
IMG_1611.thumb.jpeg.d3e2e40e86bffa9da4366effaa181c86.jpeg

nå begynner vi og komme inn på det som skulle være et budsjett bygg. Powerflex til hele bakstillinga, inkludert travers og diff. Det som ligger under der, er originale bremseskiver til M2 competition. 400x36 skiver som blir satt sammen med F10 M5 kalipere, så snart bilen er godkjent med E60 M5 bremsene. IMG_1589.thumb.png.d2e035bc74a9bdc3c791625f9a5de9a4.png

tror det blir bra :) 

når det kommer til understell så hadde jeg tenkt og holde det budsjettvennlig og gå for enten MTS som er sammensatt av eibach deler, eller så kunne jeg kanskje strekke meg til ST som er produsert av KW.

IMG_1654.thumb.jpeg.0d09943df5147cabfa4922931c76cf7b.jpeg

Ellerno.. 

det var ihvertfall en liten oppdatering på hva som har skjedd siden i sommer. Alt i understell er som sagt allerede også kjøpt inn. Alt fra bolter og armer, til stag og hjullager. Stab stag har jeg ikke kjøpt ennå, men der blir det enten H&R eller org M5. Nå venter jeg bare på at ventilfjørene skal komme, sånn at jeg kan fortsette på motor, slik at den blir ferdig. 
 

ting tar tid når man bygger bil på ren lommebok, og ikke kreditt. Når man da har 3 barn i tillegg som skal mates, så funker det ikke med nudler og kjøttkraft til livnæring. Så ting må bare ta den tiden den tar. Men nå er det snart klart for lakk. Jeg må bare få sammen motoren igjen, og få på understell og litt sånn. 
 

god jul da! Og godt nytt år. 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...