Gå til innhold

Bruktbilkjøp *Løst*


 Share

Anbefalte innlegg

***Endret tittel siden tråden er løst :-)

Hei !

Er jeg kravstor som er skuffet og tenker på heving av kjøp her, eller burde jeg forvente såpass når jeg kjøper BMW fra 2011 ?

Gikk i Desember 23 til innkjøp av det som tilsynelatende var en svært velholdt og fin 2011 BMW 523i (F11) fra forhandler.
Den er relativt nøktern utstyrt, alcantarainteriør med sort taktrekk, M-Sport, originale Alpinafelger på sommer, BMW-Takboks + div snacks, just sånn jeg ville ha det.
+Ikke minst silkemyk og fin 3.0L rekkeseks bensin :-)
Bilen har hatt bare en eier i Norge siden den ble importert i 2013 og gått passelige 170.000km. Står på michelin pilot sport dekk på sommer og continentaldekk på vinter, så dette virket jo veldig lovende.

Ankom forhandler der bilen sto oppvarmet og putret på tomgang, vinterdekka pakket i bilen og selger ventet med kontrakt på kontoret.
Kikket over og bilen virket veldig bra så jeg susa hjemover igjen strålende fornøyd med den nyinnkjøpte doningen !

Men allerede neste morgen begynte ting å "snu"..
Kommer ut på tunet og finner "Bimmern" liggende på magen, her var jaggu all luft seget ut over natta. jaja, belger kan alltids byttes tenker jeg..
Fyrer opp og lar den gå noen minutter før jeg kjører, kommer 20-30m utpå veien før bilen begynner å fjuske og nykke så jeg henger i beltet avogtil. pågår til den er godt varm før det gir seg.
Jaja, vet jo at disse N53 motorene plages med coiler og plugger så jeg får vel budsjettere inn det også da tenker jeg..Men kanskje var det derfor forhandleren var så "grei" å varmet opp bilen for meg ?
Hjemme igjen og gleder meg til å få vasket bilen etter henting, alt vel til jeg har vasket over den og skal tørke den og ser at ene frontlykta har store vanndråper i seg, den andre noe mindre. Dette blir jo selvsagt bare verre hver gang det regner eller bilen vaskes. Nå er ene lykta helt dugget igjen med store dråper i hele lykta, andre har noe mindre dugg.

Dette varte jo ikke lenge før det raser inn med feilmeldinger på blinklys/parklys/angeleyes/høydejustering. Nå fungerer ikke noe av dette så bilen kan i utgangspunktet ikke brukes.

Tok bilen innom det lokale verkstedet som da kan konstantere følgende;
-Begge frontlykter burde byttes, mange feilkoder og ikke funksjonelle.
-Feiltenning på motor, feilkode på NoX-sensor og misfire på cyl 3 og 6

-Lekkasje på luftfjøring
-Defekte foringer bakre nedre bærearm foran begge sider

Handlekurven på KOED på dette passerer hyggelige 40.000,- bare i deler, uten arbeid.
Har gitt beskjed til forhandler at jeg er misfornøyd med dette og mener de skal utbedre manglene, viss ikke kommer jeg til å kreve kjøpet hevet, men det virker ikke ut som de er så intr i det foreløbig..

Hva tenker dere, er jeg kravstor her eller er dette sånn livet er når man kjøper "gammel" BMW ?


 

Endret av TonHad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bilen sto på tomgang når du kom tyder på at de visste om i hvertfall noen av feilene. Uavhengig av bilens alder er det alt annet enn ok fra selger sin side. 
 

Med forbehold om at jeg kun hører din side her, så virker det som du har en god sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så synes jeg ikke du er kravstor. Selv om dette er en 13 år gammel bil så er det her ting som skurrer fra første stund. Men om det holder helt til heving av kjøp er jeg usikker på. Forhandler må få anledning til å utbedre feilene.

Når du kommer for å se på bil og den står å går eller har varm motor da er det ALLTID noe som skurrer. Selv ber jeg alltid om at biler jeg skal se på skal ha kald motor. Jeg kom til en forhandler og bilen var varmet opp, da sa jeg at jeg kommer tilbake igjen om ett par timer når motor har kjølt seg ned. Og jada, denne fjusket ved oppstart på kald motor men ble bedre etter noen minutter. 

Nå vet ikke jeg hva slags forhandler dette er og hva slags pris vi snakker om her. Er dette outlet f eks? Uansett så synes jeg dette høres svært useriøst ut. De feilene med motor er helt klart noe som går på reklamasjon, jeg ser du skriver at du budsjetterer med det ene og det andre selv. Hvorfor gjør du det rett etter kjøp? Hva slags vilkår er bilen kjøpt under, jeg håper ikke det står rep objekt i kontrakten 😅

Det med lykter og foringer er nok noe du må belage deg på at er en del av risikoen ved å kjøpe en 13 år gammel bil. Men feil på motor og åpenbart defekte luftbelger er ikke slik det skal være på en fungerende bil. Ta en prat med forrige eier om bilen var sånn da han byttet den inn, så lenge han er eneste eier så har han kanskje også noe dokumentasjon på feilsøking osv. 

Hvilken forhandler er det snakk om? Ikke noen grunn til å holde det tilbake, kanskje andre har liknende erfaringer med dem eller det kan være til advarsel fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller egentlig ingen rolle om du har kjøpt bilen av en outlet-butikk eller om det er skrevet at bilen er et reparasjonsobjekt i kjøpekontrakten. Når du handler som privatperson av en profesjonell part, er det forbrukerkjøpsloven som er gjeldende. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig og det er dermed ingen anledning til å avtale dårligere vilkår for forbruker enn det som fremkommer av loven. Det er ikke noen automatikk i at feil og mangler er reklamasjonsberettiget, men da må feilen også fremkomme av avtalen som er inngått - det vil si, bilen kan selges med lekkasje i luftbelger, men dette må da også fremkomme av avtalen. Med forbehold om at vi ikke kjenner til alle detaljene her, mener jeg de feil og manglene du opplever etter snaue to måneders eiertid helt klart er noe som omfattes av reklamasjonsrettighetene dine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt normalt at shady forhandlere ikke er veldig interessert i å hjelpe selv rett etter salg, og at de på grensa til rage`r med all mulig tulle lover om man fortsetter å sende frister for å svare. Man må bare pushe på, fordi de er vandt til at de aller fleste gir seg og ikke tar rettslige skritt. Jeg har hatt en sak mot en forhandler i snart 2 år om en av bilene våre, som jeg har mått gå helt til tingretten med fordi de insiterer på at de ikke har skyld i at de solgte bilen som norsk når den viser seg å være bruktimport fra polen, og har en skjult strukturell skade under lakken som både koster mer å fikse enn det bilen er verdt og er antatt av proffesjonelle til å ha vært der fra før kjøpstidspunktet...

Heldigvis så har du oppdaget dette tidlig hvis du kjøpte den i Desember 2023, og bevisbyrden ligger nå hos forhandler for å bevise at disse feilene ikke var tilstedet før salg siden det er under 6mnd siden (som er loven som gjelder for deg nå, ikke den nye).  

Endret av MagnusAG99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for så vidt lurt å budsjettere for uforutsette utgifter på en slik type bil, men det skal ikke være nødvendig å bruke disse pengene på feil som tilsynelatende var der på overtagelsestidspunktet. Slike feil skal en forhandler enkelt kunne oppdage ved å ta bilen for en sjekk på et verksted, som du endte opp med å gjøre. Hvis du ikke har blitt opplyst om disse ved kjøp så synes ikke jeg at dette vil gå under påregnelig slitasje gitt km-stand og alder (med mulig unntak på foringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar ! 
Kjekt å lese at det ikke er bare jeg som tenker slik iallefall :-) 

Bilen er ikke kjøpt verken som repobjekt eller som Outlet bil eller noe i den dur. Den er beskrevet som "Velholdt" i annonse og ingenting i kontrakt om noe feil. 
Den låg også i et relativt høyt prisområde ift.Årsmodell og km.stand siden den var så velholdt og fin..

En annen faktor med feilene på lyktene er at jeg ser spor etter superlim rundt lykteglass, samt det er borret hull i deksel bak lyspære så det er jo noen som har vært her å fikset før meg.

 

Forhandleren skulle se på saken å komme tilbake til meg innen et par dager så får vi se hva de sier.
Setter de seg på bakbeina så skal jeg gledelig fortelle både her og der hvilken forhandler dette er. Men de skal få en skikkelig mulighet til å rydde opp først før jeg henger de ut :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærearmer på siste verset kan man si er en forventet slitasje, og noe som ikke er åpenbar feil som selger bør vite om. Legger man godviljen til, kan man muligens si det samme om lykter, da selv de våteste lykter kan være duggfri under rette omstendigheter.
 

Men motorfusk og nivåregulering kan de ikke snakke seg bort fra slik du beskriver saken. Det virker tydelig at det er feil som er bevisst skjult på salgstidspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvsagt er det skuffande og rett og slett bli svindla, for det virkar som det er det du har blitt her!   

Endret av GtiGtr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, TonHad skrev:

Forhandleren skulle se på saken å komme tilbake til meg innen et par dager så får vi se hva de sier.
Setter de seg på bakbeina så skal jeg gledelig fortelle både her og der hvilken forhandler dette er. Men de skal få en skikkelig mulighet til å rydde opp først før jeg henger de ut :-) 

Så er det også da bare til å forklare loven til dem hvis de setter seg på bakbena, den saken her hadde du vunnet lett i forliksrådet siden det ikke er noe juridisk som står mot deg av hva jeg kan lese her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for assistansen her, setter stor pris på det !

 

Etter litt press på forhandler kom de med en løsning jeg er fornøyd med, de dekker 2stk helt nye frontlykter inkl moduler.
Dette hjelper såpass på totalsummen at jeg tar imot denne løsningen og får ta et sett med plugger, coiler, en nox sensor og belger selv etterhvert 🙂

 

Da får jeg orden på en ellers veldig flott bil som jeg liker svært godt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, *MrB* skrev:

Bra det ble en løsning.

Bare vær obs på at misfire kan skyldes dyser og. De er betraktelig dyrere enn coiler.

Det var det aller beste ja !

Okei, vil dette også gi symptomer på kun kald/lunken motor ?
Trodde disse ville være mer konsekvente uavhengig av temp så jeg håpte det var bare plugger/coiler 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, TonHad skrev:

Det var det aller beste ja !

Okei, vil dette også gi symptomer på kun kald/lunken motor ?
Trodde disse ville være mer konsekvente uavhengig av temp så jeg håpte det var bare plugger/coiler 😅

Så litt i denne tråden og her virker det som at dårlige injektorer ofte gir feiltenning på kald motor, og etterhvert kan medføre ødelagt NOx sensor:

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1915396

Men skal ikke si at det stemmer selv om det står der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • TonHad changed the title to Bruktbilkjøp *Løst*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...