Werther Skrevet Juni 7 Skrevet Juni 7 3 minutes ago, Marius2002 said: 6 minutes ago, Marius2002 said: @Fredrik 90 takk Herlig med utdypende svar, jeg selger inn BMW til slekta sakte og sikkert. X5 45e er dermed aktuelt for vedkommende. Jeg husker min gamle 225xe hadde kort bensinrekkevidde og jeg fylte drivstoff oftere enn jeg lader elbilen min idag, så måtte spør Er det elmotor både foran og bak på disse? 🤔 De skal dra campingvogn de også en god del, så greit å ikke måtte stoppe å fylle til enhver tid - dog usikker på vekta på vogna hos de her. iX60 er også aktuelt, de havner vel på omtent lik rekkevidde med vogn bakpå - med noen mil i favør X5 ? 30km elektrisk dekker det daglige behovet med god margin antar jeg. Takk igjen for at du tok deg tid. Da har jeg mer kjøtt på bena til å hjelpe De skal dra campingvogn de også en god del, så greit å ikke måtte stoppe å fylle til enhver tid - dog usikker på vekta på vogna hos de her. Hvorfor ikke diesel? X5 45e er opplagt ingen god trekkbil med det forbruket Fredrik nevner. Blir litt som å gå over bekken etter vann. Samme gjelder forsåvidt Volvo XC90 med bensinhybrid - bruker voldsom mye bensin med engang man går utenom normen.
laffe Skrevet Juni 7 Skrevet Juni 7 @Marius2002 Det er bare en elmotor på disse. Elmotoren på X5n sitter mellom bensinmotor og girkasse. Så fra girkasse til fordelings kassen(xDrive) er alt som på en vanlig BMW uten hybrid linje. Det er såvidt jeg vet ingen forskjell på xDrive på en hybrid BMW fra 3-serie og opp og en vanlig bil uten hybrid drivlinje. (Med andre ord - stjerne merka dekk må til på disse også😅 ) fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 2
Marius2002 Skrevet Juni 7 Skrevet Juni 7 (endret) @laffe okei, hørtes komplisert ut. Men trenger kanskje ikke være det? Men om den drar elektrisk på alle 4 så hjelper det nok i de ytterst få tilfellene dette er behov. Og at det ikke er slik jalla-4x4 som Volvo XC60 hybrid f.eks. @Werther diesel er helt uaktuelt. Enten bensin, bensinhybrid eller elektrisk. X5 fremstår som en av de flotteste SUV/SAV tilgjengelig i markedet om vi snakker biler hovedsaklig ment for on-road. Så jeg skjønner godt at de vurderer denne. Forbruket er ikke skrekkelig som @Fredrik 90 påpeker synes jeg. Det er en tung bil med stor motor. Alternativet er jo iX60 her som sagt. Men jeg måtte spør litt om 45e og fikk et kjempebra svar. Edit: Legger til at det annerkjente forbrukermagasinet "what car?" kåret i 2021 BMW X5 45e til den beste bilen å dra vogn over 1900kg med Endret Juni 7 av Marius2002
laffe Skrevet Juni 7 Skrevet Juni 7 Akkurat nå, Marius2002 skrev: @laffe okei, hørtes komplisert ut. Men trenger kanskje ikke være det? Men om den drar elektrisk på alle 4 så hjelper det nok i de ytterst få tilfellene dette er behov. @Werther @Fredrik 90 Tenker egentlig at det ikke er så mye mer komplisert selv om det krever både mellomaksel og fordelingskasse, men at det er mer forutsigbart med tanke på fremdrift. Systemer med en elmotor bak og kun bensinmotor foran som 225xe eller XC90, eller feks Peugeot som har 2 elmotorer, men ingen kobling mellom bensinmotor og bakaksel, gir jo forskjellig moment på for og bakaksel ut fra hvilke motorer som er i bruk og favoriserer alltid foraksel ved bruk av mye krefter fra besinmotor. På BMW er kraftfordelingen alltid styrt av fordelings kassen og selv om om du utnytter kraften fra både elmotor og bensinmotor kan du likevel få den vanlige 40/60ish kraftfordelingen mellom for og bakaksel som forventer av en BMW med 4x4. Elmotoren er jo en slags integrert del mellom girkasse og bensinmotor og fungerer også som startmotor slik jeg har forstått det. Er vel tilsvarende prinsipper også på Mercedes og Range Rover med hybrid om jeg ikke tar feil. fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Juni 7 Forfatter Skrevet Juni 7 Jeg ser i Facebook gruppa at folk som trekker stor vogn ligger på rundt 1,1-1,3 l per mil. Egentlig ikke så hakkende galt, min onkel sin Land Cruiser bruker også 1,2 l på mila med en moderat campingvogn. @Werther nevner diesel, og det er ikke tvil om at diesel er det mest riktige drivstoffet i en stor SUV som X5. Men jeg hadde ikke kjøpt X5 med diesel, hvorfor skulle jeg det når jeg kan få en 5-serie med samme motor? Jeg kjøpte X5 45e fordi det er en mega bra deal på en veldig bra ladbar hybrid. For samme penger som en 21 mod 45e med 50 000 km på klokka så får man en 19 regga 30d med 130 000 km på seg. paukri, Marius2002 og papertiger reagerte på dette 3
Marius2002 Skrevet Juni 15 Skrevet Juni 15 (endret) @Fredrik 90Hvor kraftig er regenereringen på disse? Er det mulig med one-pedal-driving? Litt som elbil, om du skjønner, eller ?. Endret Juni 15 av Marius2002
Fredrik 90 Skrevet Juni 16 Forfatter Skrevet Juni 16 På 15.6.2025 den 15.27, Marius2002 skrev: @Fredrik 90Hvor kraftig er regenereringen på disse? Er det mulig med one-pedal-driving? Litt som elbil, om du skjønner, eller ?. Merker ikke noe særlig til regenerering, synes den ruller som en hvilken som helst annen bil når man går av gassen. Jeg har ikke sett noen funksjon for en pedal kjøring på min. Får man i det hele tatt dette på noen ladbare hybrider? 🤔 Marius2002 reagerte på dette 1
Marius2002 Skrevet Juni 16 Skrevet Juni 16 (endret) 16 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Merker ikke noe særlig til regenerering, synes den ruller som en hvilken som helst annen bil når man går av gassen. Jeg har ikke sett noen funksjon for en pedal kjøring på min. Får man i det hele tatt dette på noen ladbare hybrider? 🤔 Jeg aner ikke, derfor jeg spør Det ble forøvrig kjøp på de. Pent utstyrt 2021-mod 45e. Henter til uken, men så dukket det opp litt spørsmål. Har sett det er mulig å stille inn regen, men usikker hvor mye dette gjør med kjøringen/"motorbrems". På langtur, er det adaptiv eller hybridmodus? Og så er vi litt usikker hvilken innstilling som er best å dra vogn/henger med 🤔 Sport Individual? Er litt grønn på nyere hybrider. Har ikke mer spørsmål utover dette, må finne ut litt selv. Takk for svar sålangt Endret Juni 16 av Marius2002
Fredrik 90 Skrevet Juni 18 Forfatter Skrevet Juni 18 På 16.6.2025 den 18.43, Marius2002 skrev: Jeg aner ikke, derfor jeg spør Det ble forøvrig kjøp på de. Pent utstyrt 2021-mod 45e. Henter til uken, men så dukket det opp litt spørsmål. Har sett det er mulig å stille inn regen, men usikker hvor mye dette gjør med kjøringen/"motorbrems". På langtur, er det adaptiv eller hybridmodus? Og så er vi litt usikker hvilken innstilling som er best å dra vogn/henger med 🤔 Sport Individual? Er litt grønn på nyere hybrider. Har ikke mer spørsmål utover dette, må finne ut litt selv. Takk for svar sålangt Hyggelig å høre at det ble X5 på dem, jeg er ganske sikker på at de kommer til å bli veldig fornøyde. Denne bilen er virkelig ett kinderegg, elbil i hverdagen og med en herlig fossil drivlinje som gir forutsigbarhet på langtur. Jeg var ikke klar over at man kunne justere regen på denne bilen, hvor gjøres i så fall det? På langtur så kjører jeg egentlig bare i hybrid modus, har testa litt i adaptive også men merker ikke så mye forskjell. Den går jo på en måte i hybrid modus uansett, og bruker informasjon fra navigasjon til å vurdere hvor det er best å bruke bensin eller strøm. Med tung henger så bruker Sport Individual, hvor jeg har alle parametere i comfort bortsett fra motor. Da er den helt rå å trekke henger med, bilen er jo så tung også så den påvirkes ikke så mye av vekta på hengeren. B58 er jo en motor som har ganske likt register som en diesel, så man har mye moment fra lave turtall noe som gjør det til en veldig fin bensin motor å trekke med. Marius2002 og mr.pingu reagerte på dette 1 1
Marius2002 Skrevet Juni 18 Skrevet Juni 18 @Fredrik 90 takk for svar nok engang Man kan vel ikke justere regen utenom kjøremodus nei, jeg tok feil. Tolker jeg videoen under og det du skriver rett så er Sport Individual med alt på comfort utenom motor riktig valg. Da har man mest regen(nærmest mulig elbil) og mest kraft under kjøring med vogn.
Fredrik 90 Skrevet Juli 5 Forfatter Skrevet Juli 5 Kanskje på tide med en liten update igjen, blir lenge mellom hver gang her 😅 X5en fikk prøvd seg som trekkbil og arbeidsbil ved ett par anledninger her. Kona ville ha kjøkkenhage så jeg ble sendt avgårde for å hente jord. Min kamerat driver som tømrer så han stilte med henger. Ca 1,2 tonn på kroken, X5en bare lo av dette lasset. Kunne trekt det i elektrisk modus, men kjørte i Sport Individual for å "spare" elmotoren. Denne kom automatisk opp når jeg koblet til henger. Snedig 👍 Henting av pallekarmer til potetbinge, gikk akkurat 😅 Så skulle jeg hente sadde, da tok jeg den største og værste hengeren min venn har. For å slippe å kjøre to ganger så sa jeg "kjør på" til han i hjullasteren på sandtaket. Ble litt tungt ja, vekta viste 2,9 tonn…noe over bilens tillate 2700 kg hengervekt 🤔 Ser ikke så tungt ut men det er virkelig tungt med sadde, våt var den også. Men igjen, X5 45e viser seg som en bunnsolid trekkbil. Luftfjæringen er helt KONGE til slike oppgaver. Bilens vekt gjør jo at det er begrenset hvor mye hengeren klarer å "herje" med bilen. Bremsene biter godt og jeg opplevde på ingen måte ustabilitet. B58 motoren med sitt lave dieselaktige bunndrag og lange register egner seg svært godt til tauing, iallfall til å være en bensinmotor 😀 BMW tilbøy meg en måned med gratis Drive Recorder, så det får man teste ut. Virker veldig bra, man velger hvor mye som skal tas opp både før og etter aktivering av kamera. Bruker alle bilens utvendige kamera og lagres i bilen, kan leses ut på USB. Så må vi snakke litt om forbruk: Så langt i eierskapet så ser det slik ut: Av 22 000 kjørte km så har jeg kjørt 12500 km elektrisk. Dette inkluderer tur til Italia, to turer til Tyskland og en tur til Stockholm. Snittforbruk akkurat 0,5 l per mil 😀 I forkant av tur til Legoland så fylte jeg tanken her hjemme. Fylte tanken 18/6 og bensinmåleren viste da rett under halv tank. Så under "Verdier siden fylling av drivstoff" så ser der her at jeg ikke har fylt tanken siden 3/3. Altså nesten 4 mnd på en tank med bensin, tallene ellers taler for seg. Kjørt 2900 km på litt over halv tank med ett snittforbruk på 0,15 liter per mil. Kan vel trygt si at ladbar hybrid var ett helt riktig valg for oss 😂 Ellers så var vi som sagt på tur til Legoland, for oss er dette som en tur i nabolaget vi som ofte har hele Europa som destinasjon. Men av og til blir det tur på barnas premisser, og Legoland og Lalandia ble foretrukket her. Vi reiste også sammen med ett vennepar med barn på samme alder. Kjøpte pakke fra ColorLine med hus/hytte og billetter til både Legoland og Lalandia inkl. Anbefales! Bikka 80 000 km på veien nedover 👍 Vel fremme med hytta i Billund, venneparet kjører en Mitsubishi Outlander PHEV. Den trivdes ikke i marsjfarta til X5en som lå rundt 150 km/t nedover, så mye hadde den aldri jobba før i følge eier 😂😂😂 Jækla greie hytter forøvrig som to barnefamilier fint kan dele. Her var det to bad og soveavdelingene lå i hver sin ende 😀 Vi fikk lada bilene våre også, greit når bensinen er så dyr som den er her i Danmark. Legoland var gøy, selv for 35 år gamle meg som ikke har vært her siden jeg var 11 år 😂 Brygga i Bergen har de laget her også 👍 Kineserene har klart å få en fot innafor her også.. EasyL, laffe, BimmerFan! og 3 andre reagerte på dette 6
Fredrik 90 Skrevet Juli 5 Forfatter Skrevet Juli 5 (endret) Vejle er en fin by å dra til hvis man synes det blir litt for mye feriekoloni i Billund. Kun en halvtimes kjøretur unna og med nok av shopping muligheter og restauranter 😀 De hadde parkeringsplasser beregnet til meg også 😂 Hjemturen gikk straka veien, som på veien ned så var det nesten ikke trafikk. Det er sjeldent i Danmark 😅 Vel hjemme så kan man se hvor mye bedre turforbruket på en X5 45e blir når man får ladet hver kveld. I fjor sommer så lå vi stort sett på 1,1 l per mil, uten å få ladet noen ting. Med mulighet for å lade når man parkerer for kvelden bringer forbruket med på 0,71 l per mil. Det er med motorveikjøring og litt lokal kjøring nede i Danmark. Ikke galt for en stor SUV med bensinmotor og nesten 400 hester. Kan også meddele at våre venner med Outlander havnet på vanvittige 1 l på mila for hele turen, inkl lading hver kveld. De kjørte akkurat det samme som oss. Jeg klarte meg også uten å fylle bensin på hele turen, de måtte fylle tanken to ganger. Så her ser man utviklingen i hybridteknologien 👍 Bilen var godt pepra med insekter også, men med keramisk coating så slapp de lett taket ved vask 👍 Også har jeg vært ute å endelig fått testa den nye 5-serien…eller det som burde vært den nye 5-serien. Ettersom G60/61 ikke er å anse som en verdig 5-serie etterfølger så er det jo fint at Mercedes lager en verdig 5-serie avløser. Skal komme tilbake til denne bilen…men dette er bra, fy søren klype for en fantastisk bra bil dette er. Har du hatt E60, F10 og G30 og vært fornøyd med disse så vil du føle deg helt hjemme i nye E-klasse. Her er alt på plass som vi savner i G60/61. Nesten som om de kun har hørt på 5-serie kunder når de utviklet denne bilen. Nei…jeg ble betatt av denne bilen. Største problemet med denne er at det ikke er noen BMW 😂 Endret Juli 5 av Fredrik 90 StigJ, paukri, EasyL og 6 andre reagerte på dette 9
Saltkjelen Skrevet Juli 5 Skrevet Juli 5 Det må være en fryd å ratte G05 sydover. Det skal bli spennende å lese om inntrykket ditt av E-klasse. Denne ser i det minste fortsatt tysk ut i motsetning til Kiaen fra Munchen. Fredrik 90 og EasyL reagerte på dette 2
flobben Skrevet Juli 5 Skrevet Juli 5 (endret) Var på guttetur for et par helger siden hvor han ene hadde en slik mæsje. Fantastisk bil i følge han, med litt lite motor. Er vel en 2.0d ca 200hk pluss noe elektrisk som drar den til litt over 300hk. kan hende det er samme bil også, hvis det er lyst interiør i denne. Endret Juli 5 av flobben Fredrik 90 reagerte på dette 1
Snowman71 Skrevet Juli 6 Skrevet Juli 6 Har en 2020 model X5 45e slik som du har, noe annen spec. Men kjenner meg igjen i mye av det som du beskriver. Bilen min er nå gått 105´ jeg har kjørt bilen 70 000 km og jeg oppfatter at bilen jevnt over har god kvalitet, jeg har også skiftet en del i understellet foran, hos meg fikk jeg ulyd i styresnekka rett før garantien gikk ut. De byttet endeledd og foringer, før de fant ut at det var styresnekka som laget lyden. Motor og drivverk har vært skuddsikker. Men jeg har merket litt lugging ved rygging og fullt rattutslag. Det ble borte med oljeskift av på fordelingsgirkassen. Jeg bor i Finnmark og har en A-typisk kjøremønster, lader alltid hjemme og all småkjøring blir gjort elektrisk. Men når jeg kjører langt, så blir det fort 500 km. Bilen har gått ca 1/3 elektrisk og 2/3 på ICE siden den var ny. For meg er det helt uaktuelt å stoppe for å lade på ladestasjoner med en slik bil og slike lade hastigheter som denne bilen har. Bmw appen sier at 93% av X5 brukerene har ett «bedre» kjøremønster enn meg, dvs at det kjører mer el. enn meg Vinterstid så fungerer bilen bra med forvarming etc. Jeg parkerer ikke i garasje og bilen kan være nedsnødd slik at det kommer en god del vann som blir til is under panser rundt vindusviskere. Dette må fjernes, da det kan bryte i stykker plasten under panser. Ikke noen stor greie, men må være klar over det. Har kjørt bilen mange ganger under -30 og bilen fungerer veldig bra, Da selvfølgelig ICE systemet som fungerer utmerket. Har startet bilen engang i -25 ut at den var tilkoblet strøm og at det store batteriet var nesten helt tomt, det gikk helt smertefritt. Dog tok det noe tid før alt i bilen ble varmt. Jeg tror at bilen varmer opp det store batteriet og det tar litt energi når det er -25 grader. Å starte bilen på strøm i -25 fungerer utmerket, bil og batteri er forvarmet, dog går rekkevidden mye ned. Hadde en 40e før, den ble helt gal under -25 grader, begynte å blåse kald luft inne i bilen osv. Ble normal igjen ved -22 grader. Verkstedet klarer seff. Ikke å gjenskape slike situasjoner på verkstedet. Og bilen hadde ingen feilkoder. Mistenker at det er noen sensorfeil i programmeringen i bilen. Den ble byttet bort blant annet på grunn av dette. Lav hastighet kjøring i snø i el modus kan være en utfordring, 3-5 km/t. Eks rygging til tilhenger og det er 10-15 cm snø. Motstanden i snøen blir så pass høy at elmotor slår inn ICE og da kan bilen bykse litt. Ikke bra når du er 20 cm unna draget på hengeren. Man kan oppleve det samme under rygging med henger på sommerstid. Litt vanskelig bruke gassen riktig, bilen blir noe bedre i sport modus. Dette er det største ankepunktet til bilen for min del. Vet ikke hvor mange ganger jeg nesten har rygget i hengeren på vinteren. Det gjør også slik at får dårlig føling med underlaget i dyp snø, slik som du også beskriver i en post tidligere. Stor og tung bil gjør sitt til at jeg synes bilen sliter mye dekk fort. Henger også sammen med kjørestil selvfølgelig. Bilen er ikke en sportsbil og kan aldri bli en det heller, det er en tung familefrakter med comfort. På svingete veier blir bilen noe bedre i sport modus, men det er luftfjæring foran og bak. Systemet fungerer bra, men det er en suv les høy og tung. Av den grunn ser jeg ikke poenget i å tune bilen. Jeg er også skeptisk til om girkasser tåler effektøkningen. Jeg synes bilen er så pass bra at den blir nok hos oss i noen år til. Men jeg er jo skeptisk til kostnadene til Laserløkter som tar inn fukt og luftdempere når de evt. begynner å ta kveld. paukri, Otis, Fredrik 90 og 1 annen reagerte på dette 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå