Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Apropos det med manuelle stoler og elektriske så er ryggene ørlite forskjellig på skumgummien, så det kan bli litt mer arbeid enn først antatt og i verste fall kan trekket ha formet seg litt annerledes. Jeg endte opp med å bytte trekket mellom skumgummien på manuell og elektrisk stol på mitt, men man ser ikke at det er gjort

Skrevet
4 hours ago, Vegard_ said:

Apropos det med manuelle stoler og elektriske så er ryggene ørlite forskjellig på skumgummien, så det kan bli litt mer arbeid enn først antatt og i verste fall kan trekket ha formet seg litt annerledes. 

Planen var å bytte ryggen som hel enhet, og bare montere inn motoren for nakkestøtten. Nå har jeg dog ikke åpnet opp den manuelle stolen for å se hvordan det ser ut mht. fester og å montere denne motoren. Han jeg kjøpte dette av hadde satt inn førerstolen i en bil med el justering, og han nevnte ikke noe større problemer med ombygging. 

Men hvis det er forskjeller, så blir dette mindre aktuelt å gjøre. Da beholder jeg heller den originale ryggen og ser på omtrekking med ny Alcantara med tiden. For sitteputa *er* forskjellig. Der er det hull til håndtaket for manuell justering av lårstøtten; noe du ikke har på det elektriske. Han jeg kjøpte det av hadde kamuflert dette hullet bra, men akkurat det er hovedgrunnen til at jeg ikke vil bruke hele setet. 

Skrevet
2 hours ago, B. Sveigdalen said:

Planen var å bytte ryggen som hel enhet, og bare montere inn motoren for nakkestøtten. Nå har jeg dog ikke åpnet opp den manuelle stolen for å se hvordan det ser ut mht. fester og å montere denne motoren. Han jeg kjøpte dette av hadde satt inn førerstolen i en bil med el justering, og han nevnte ikke noe større problemer med ombygging. 

Men hvis det er forskjeller, så blir dette mindre aktuelt å gjøre. Da beholder jeg heller den originale ryggen og ser på omtrekking med ny Alcantara med tiden. For sitteputa *er* forskjellig. Der er det hull til håndtaket for manuell justering av lårstøtten; noe du ikke har på det elektriske. Han jeg kjøpte det av hadde kamuflert dette hullet bra, men akkurat det er hovedgrunnen til at jeg ikke vil bruke hele setet. 

Det er mye mulig at det fungerer, husker ikke helt om den interne ramma på de er forskjellig eller ikke. Men det er relativt enkelt å bytte trekk da, bare å klippe alle de metallringene som holder stoffet fast og bruke strips evt til å feste det på nytt.

• 4 weeks later...
Skrevet

Post 28

Før KOED Piknik fikk jeg også ferdig de nye bixenonlyktene jeg jobbet med utover våren. Nå brukte jeg en annen type prosjektor med litt blåskinn i, pluss at flatene inni lykta ble lakkert svarte. Det gir et visuelt bedre inntrykk enn de krommede innsatsene, synes i hvert fall jeg. Et varmeskjold foran ABS modulen ble også montert, men dette er oppskrammet ubehandlet aluminium, så dette er nå demontert og skal lakkeres svart.

image.thumb.jpeg.51fb589086079385b3e27f6d4935ae5c.jpegSmaken er som baken, men jeg synes det er greit å bli kvitt all krom både i lykter og grillrammer. 

Senere på sommeren monterte jeg også Ai-Net MP3 CD-veksleren fra Alpine. Hva skal man med denne, spør du kanskje? Kjekt å ha, og stereoanlegget i 535’n er med dette ferdig. Det er tatt så langt man kan innenfor rammene av et OEM+ anlegg med den originale 16:9 naviskjermen. Carphonics har riktignok lansert en option for å kjøre et Android interface fra en ombygd TV-modul, men dessverre er ikke dette kompatibelt med Intravee.  

image.thumb.jpeg.8740f443509ef7b82842f6635ff42adb.jpegMP3 skifteren på plass. Montert omtrent der den originale sitter, dog på utsiden av sidedekselet. For på innsiden er det fullt!

Mot høsten begynte jeg å se på at E39 bruksbilen skulle hatt andre vinterfelger enn de triste 15″ felgene den har rullet på nå i flere vintrer. Så for å frigi settet med de litt finere 16 tommerne som 535’n har som lagringsfelger, så fant jeg fram et sett Style 66 felger jeg hadde liggende. De fikk montert helårsdekk i passende bredder, og ble montert på 535’n før den ble kjørt på lagring. Det var litt artig å se bilen slik, for dette er den type felger den hadde da den var ny. På det eneste gamle bildet jeg har av den, tatt av første eieren her i Norge, så står den på slike.

image.jpeg.c96b6802d6ffbf8ba361a0a6552fd888.jpeg

535'n på ferietur med sin første norske eier, en gang mellom 2006 og 2009. Legg merke til originale speil og Style 66 felger. Disse felgene ble desverre borte før jeg kjøpte den.

image.thumb.jpeg.924f8093e68716ac2f18e10a40380e42.jpegPå vei til vinterlagring i Oktober 2025, med Style 66 felger igjen.

Men E65 hovedsylinder og eksperimentering med Green Stuff klosser ble det dessverre ikke tid til i år heller. Pluss andre ting som står på lista. For jeg jobber fortsatt som lokfører i Drammen, og er hjemme kun når jeg har langfri.  

Og så har vi de berømte registerkjedene, som har vært i bakhodet mitt siden jeg kjøpte bilen. Så etter KOED Piknik 2026 vil jeg rett og slett sette sluttstrek for mer kjøring før registerkjedene er byttet. Jeg byttet kjeder selv på begge 24V Opel-rekkesekserne jeg hadde i sin tid, så å gjøre denne jobben selv ser jeg på som en litt artig utfordring. Dessverre har jeg ikke noe sted å skru vinterstid, så problemet er å skvise dette inn mellom andre gjøremål i friperioder om sommeren. Samtidig som jeg også vil ha litt fri, men heller ikke la dette stå demontert over lengre tid. Jeg kan selvsagt betale meg utav det ved å la et verksted gjøre jobben, og samtidig være sikret et godt resultat. Men BMW antyder en pris på 70+ tusen for jobben, og en privat aktør som jeg ble tipset om, virket ikke til å ha noe interesse. En annen mulighet er å la 535’n stå lagret et år, og bare koble av fra all irritasjon over ting man skulle ha gjort med den, men ikke har tid til. Og heller vente på at mer motivasjon og/eller betalingsvilje kommer snikende.

image.thumb.jpeg.0dc9a6da046d0388ef7400de39fd3f97.jpegBMWCCN Treff på Hunderfossen august 2025. Med panseret oppe, selv om om det ikke er strøkent nok oppi der til å være noe blikkfang. E39'n i bakgrunnen har derimot kun gått ca. 30 000 km, og ser følgelig ut som den gjorde da den var ny. 

Som et lite paradoks til det jeg skrev over, så avsluttet jeg likevel 2025 med å kjøpe et prosjekt(!), i form av et sett med 18″ AC Schnitzer Type 2 Rennsport (3-delte) felger. Innpress, bredde og senterhull er feil for E39, og to tønner er sprukket uansett, så dette er renoveringsobjekter. Jeg ser disse felgene som et prosjekt litt uavhengig av 535’n, da jeg også kan bruke dem på en annen E39, dersom det skulle bli aktuelt i fremtiden. Så disse felgene får bli en egen post utpå våren når jobben begynner. Hittil har jeg bare demontert en av dem.

image.thumb.jpeg.e74ae7c84a30e726c94cd380d9ddf3ae.jpegAC Schnitzer Type 2 Rennsport, en felgtype jeg har vært på jakt etter lenge, uten å måtte betale gull og grønne skoger. Her kan jeg heller legge pengene i å bygge noe som passer meg. 

Da ønsker jeg alle en fin vinter i garasjen, og så ser jeg i hvert fall noen av dere på treff neste år. Åpent Hus, GS-Treffet og KOED Piknik er allerede spikret for min del.

Skrevet

Rå dei AC Schnitzer felgane. Personleg er eg veldig svak for Style 66 på E39 M Sport. Det er rett og slett noko veldig riktig med det oppsettet 🤩

Skrevet
17 hours ago, KMT said:

Personleg er eg veldig svak for Style 66 på E39 M Sport. Det er rett og slett noko veldig riktig med det oppsettet 🤩

Ja, det er disse man husker som satt på M-Sport utgavene, og de kler bilen godt. Der satt litt langt inne å koste på de brede bakdekkene kun for lagringsfelger, men disse felgene kan jeg i nødsfall kjøre litt med utover våren.

17 hours ago, HakonLimseth said:

Pen E39, med en artig V8'er. Syntes chrome delete i fronten, både lykter og grill ble ganske bøst. 10/10 herfra i hvert fall 👌

Takk! Den begynner endelig, etter snart 10 år, å bli slik jeg vil ha den. 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...