Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 5/6/2025 at 10:29 PM, Saltkjelen said:

Små detaljer som utgjør mye! :) 

Det er så typisk å oppdage at noe er glemt når hele interiøret er remontert igjen. 

100% enig. Løfter premiumfølelse selv om det er innstegsmodell. Fortsatt mye småplukk igjen når det kommer til ambientlys oppgraderinger men det har var en god økt :) 

Veldig typisk… Men, jeg kan nå drømme den bilen her, så tipper det tar bare 30-40min for å rette opp feilen.

Planer framover i 2025
- pre-2016/07 ambient lys i alle dørlommene 
- Soft-close låsekasseførerdør 
- ny sidevindu førerside
- trekke høyttaler ledninger til alle dører fra forsterker
- Ambient Lys I fotbrønn
- X5 seter

Skrevet (endret)

Det ble produktivt helg. Mest med tanke på DSP10 prosjektet.

- trekket 4 par ledninger fra forsterker.
a) Til høyre side av bagasjerommet
b) Til dørterskel bak på venstre siden

-  Oppgradert hele venstre bakdør.
a) Ledning til diskanten fra dørkontakten
b) Ambientlys i dørlommene

Brukte pin 42 og pin 43, sammen som B&O oppsettet fra F15 :)

IMG_5213.thumb.jpeg.ed037cb9dd48ad986756fcea49aa15ef.jpeg


På selve dørtrekket hvor diskanten sitter på var det en kontakt med akkurat 2 ledig pinner :)

IMG_5219.thumb.jpeg.974ce5910a426169e312e6d97245728b.jpeg
IMG_5207.thumb.jpeg.934d6f99ac9926f06b0f94103dc6b773.jpeg

 

Og så var det ambient lys i dørlomme til venstre bak døra. 1/4 

IMG_5222.thumb.jpeg.c3e88984595305575b46e962e12708e3.jpeg

 

Da ble delefilter passivt fjernet igjen. Noen evt interessert i den? Den er nesten plug & play, eneste som ikke er plug & play er diskanten fordi man må kutte ut OEM filter og så lodde rett på ledninger til diskanten. 

IMG_5208.thumb.jpeg.250c8781e2e0811bbd3ef67c8afdc511.jpeg

IMG_5209.thumb.jpeg.189b7ca33c87cbaf01fe525ac8612a0f.jpeg

 

 

Endret av mr.pingu
  • 2 weeks later...
Skrevet

Framskritt på flere fronter, med mest trekk av ledninger til ambientlys, X5 seter og DSP10-prosjekt.

Henter AMBL_1 og AMBL_2 strømmen fra bakre dørkontakt. Samt lagt opp 2 ledninger for diskanten.

Jeg trenger disse for både ha oransje ambient fotbrønn lys og lysstripen på baksiden av X5 setene. I samme  slengen har jeg også lagt klart CANbus ledning for X5 setene. 
 

Klarte allerede å trekke AMBL_1 og 2 allerede til fotbrønnlys. Neste steg blir å ta ut BDC og legge siste ledninger for diskanten til framdøra. Så er høyre siden av bilen snart klart. Så må jeg gjenta prosessen for venstre siden 😛

 

dessverre manglet kontakthuset pin 43 og pin 42. Det er bare en hull på bilen sin side så må legge om på dørensside også. Så må ta av dørtrekket og fuktsperre bak en gang til…. liker ikke å ta av den fuktsperre med mindre jeg virkelig må 😕

IMG_5467.jpeg

IMG_5466.jpeg

IMG_5464.jpeg

IMG_5440.jpeg

IMG_5441.jpeg

Skrevet (endret)

Så ble det 2 nye ledninger til framdøra høyre.

Ut med BDC.

IMG_5480.thumb.jpeg.ad8b6c38b3595f4a30c21890843b8e82.jpeg

 

Foran er også kontakten tomt for diskantene så her blir det også velge annet pin-nr enn OEM.

IMG_5484.thumb.jpeg.b8657a0be9a563c6ae865e8f88dede4d.jpeg38 og 39

IMG_5485.thumb.jpeg.caf41e8aa97119281738b48881a325cc.jpeg

 

Så da bygge BDC tilbake. Og ferdig skulle man tro.

Så flytter jeg bilen og hørte noe knekke….Ikke alt kan gå etter planen :P

IMG_5493.thumb.jpeg.1b07669ded813c77647b6e85b7d03c68.jpeg

Låsesplinten av dørkontakten, å ja den datt på bakken og har jeg glemt igjen. Det blir finne en ny en eller annet sted. Siden det er bare låsesplinten er det ikke kritisk men det kan føre til dårlig kontakten i dørkontakten. Men men, så får lete etter sånn F-series dørkontakt, på en eller annet sted. Rop om du har en liggende 😇

 

Også klarte å sjekke ledning under sete og det viser seg at både pin 16 og pin 26 har jord allerede. Slipper å trekke en tjuk jord til den :) 

 for X5 sete på passasjersiden ligger nå alle ledninger klart 

IMG_5491.thumb.jpeg.6aee7c1c3969efa27bebab4a6e377b84.jpeg

 

Og så fant jeg en gammel bilde; Som viser at det er mest sannsynlig hull til styretappene av X5 seter :) IMG_8153.thumb.jpeg.cfae6904adf0bb2d0e738737a175f88f.jpeg

 

Endret av mr.pingu
  • 5 weeks later...
Skrevet (endret)

Siste ukene og spesielt i dag har det vært mye fremgang.


X5 seter

Preparering av selve setene med både repinning og vask. 

Både repinning og skjøting måtte til på selve sete

IMG_5637.thumb.jpeg.31117e4ca0a9df4d4ae6691763c9bf11.jpeg

Braketten til fotbrønnlys fra G11 passer perfekt til F15 comfortseter. Jeg antok det fra nettundersøkelse men alltid fint å få det til å stemme i praksis. 
De som kjenner meg privat vet at jeg quoter av til denne quoten:

"In theory, theory and practice art the same, in practice they are not". Heldigvis trengte jeg ikke å slenge den rundt her :)  Jeg ble veldig fornøyd med resultatet. 

IMG_5639.thumb.jpeg.a059f4749734d50d44cc86af85bf1a46.jpeg
 

Nå ser todo liste for setene sånn ut;

IMG_5918.thumb.jpeg.9011d83f8b22b003f0fa5f4cbbd8ab7d.jpeg

Selve ledninger ligger klart under setene men har ikke rukket å sette de in kontakten under sete da jeg gjør det når sete skal ut, da er det mye mer plass å jobbe.

Softclose førerdør

I vinter fant jeg endelig motor og lås til OK pris så da blir det soft close på alle dører. Jeg fikk gjort forberedelse utafor bilen.

B65C7840-3E90-447F-826B-E0183B03091A.thumb.jpeg.32680988761be7b15abaaa91c66e03bb.jpeg

 

DSP10

så ble det vel trekking av en del kabler for å få alle diskanter på egen kanal. 
 

Forrige gang la jeg opp til passasjersiden i bilen mens denne uken har jeg både jobbet med selve dørene og førersiden i bilen.

IMG_5892.thumb.jpeg.fabb5d49d2c5038d502e2603bdd07416.jpeg

Rød og blå er for ambient belysning i sete. Skal til sete kontakt senere
Grønn og hvit er til diskanten i venstreframdøra.

 

IMG_5887.thumb.jpeg.c1f494a81eac90bc11be27749d566bd0.jpeg

For bakdøra ble det blå/hvit og blå for diskant kanal.

Pin 26 blå for +
pin 25 blå/hvit for - 

 

For å beholde det mest mulig OEM satt jeg på sammen kontakt til ledninger til diskanten og, men denne gangen med egen ledning fram dørkontakten :) 

IMG_5912.thumb.jpeg.27d56a2cbf2369255ec5f3779ddae0d3.jpeg

Ambient-belysning

lagt til 2 ledninger så fotbrønn kan lyse oransje(classic)/blå(modern).

IMG_5464.thumb.jpeg.70af874ecb58c8754a76e5fdca0968a8.jpeg

Og så en liten test;IMG_5468.thumb.jpeg.da5414d8736acf84a712f21bc2f622b0.jpeg

Jeg valgte å gjenbruke selve lyktehus men oppgraderte innsiden med modul fra benzinfabrik.com, det var billigere enn nye komplette lykter med 4 pins fra BMW. 
 

 

Mens dørtrekket var ute for legge opp til ledninger til diskanten benyttet jeg muligheten for å legge til ambient lys i dørlommene som BMW fjernet fra produksjon for alle F48 etter 03/2016.

Måte skjøte inntil eksisterende ledninger men likevel var hullet og feste til lysmodulen fortsatt der.

IMG_5880.thumb.jpeg.cb29a40875b5cfe3d280e00a8f20660c.jpegIMG_5903.thumb.jpeg.a5b26a4bf8a88482b50e451e769c8c52.jpeg

 

Bonus

Siden dørtrekket var av ble det også bytte av sideruter i begge framdører. De var veldig ripete pga av isskraping tror jeg. Det var sånn når jeg kjøpte bilen men med siste Black Friday handlet jeg de hos KOED fra sånn testbil (sammen bil som dempere kom fra) de var så å si ny.

Prøvde å ta bilde av de gamle med riper men det var vanskelig å få fram på bilde. Om man zoomer inn får man sett de litt bedre. (Ja den listen ovenfor er også skadet, den ligger også klar til bytte (håpentligvis i morgen)IMG_5913.thumb.jpeg.78cc304c675914125568dcee9e8f05d5.jpeg


Så hva ble gjort?

Diskant ledninger til alle dører (i bilen)
Diskant på egen kanal HF, HB og VB (i dørene) 
Ledninger til X5 seter ligger klart under sete
Ambient lys i fotbrønn foran
Ambientlys dørlomme til HF, HB og VB.
Begge bakdører er 100% ferdig
2 nye sideruter framme

 

Hva står igjen for i kommende dager/uker

⚠️ Førerdør:
Trekke diskant ledning fra dørkontakten
Trekke strømledning og jordledning til softclose motor
Bytte ut selv låsekassen og montere softclose
Bytte shadowline pyntelist på utsiden
Legge til ambientlys til dørlomme i dørtrekket

⚠️ X5 seter

Ta ut seter og repin på bilen side. Og krysse fingre at alt passer og fungerer etter koding.

Dette vil også gi ambientlys i fotbrønnbak Samt på ryggen av sete 😎

⚠️DSP 10

Koble til diskantene på riktig kanal og stille inn  DSP’en med målemikrofon.
 

 

 

Endret av mr.pingu
  • mr.pingu changed the title to Pingu’s X1 F48 - X5 komfort seter (WIP) - DSP10 (WIP) - Nærmer seg ferdigstillelse
Skrevet

Takk for hyggelige ord alle sammen 🙂

 

 

Ble alt for varmt å stå i og skru i går så det ble ikke så mye skruing i går men i dag hadde jeg en god økt.

Og dette ble gjort;

Trekke diskant ledning fra dørkontakten
Trekke strømledning og jordledning til softclose motor
Bytte ut selv låsekassen og montere softclose
Bytte shadowline pyntelist på utsiden

 

Dessverre nå regnværet kom oppdaget jeg at vaier i håndtaket hadde hoppet ut av sporet når jeg knotet med bytte låsekasse. På førersiden må man løse feste til håndtaket siden låsekassen på førerdør er koblet også til fysisk nøkkel lås. 
Legger ved liten bilde av både softclose og nye låsekassenIMG_5948.thumb.jpeg.239e370b23a8e73507d15b2931837825.jpeg

IMG_5949.thumb.jpeg.0001b4ce7988cd433a80797da3656249.jpeg
 

Bilde nedenfor ser du godt at jeg bruker den 2 pins kontakten for flytte de 2 ledninger fra øverste kontakt til nederste kontakt på låsekassen.

IMG_5952.thumb.jpeg.b7211fb210755082511c76ddf5b8188e.jpeg
 

Som står igjen på førerdøren: 

⚠️Legge til ambientlys til dørlomme i dørtrekket

⚠️Ta av og på håndtaket på førerdør

⚠️ Ny fuktsperre med butylbånd. 


 

Skrevet

Sittet og lest gjennom hele tråden her nå, spennende lesning! Veldig gøy å se alle ettermonteringene. Selv om det meste av koding/moduler/etc. er ganske så gresk for meg, så er det moro å se de som kan det såpass godt. Spesielt på et chassis man ellers ser lite av i entusiast-verden. Og ikke minst - ekstra kult når det involverer bilstereo også 😎 Godt jobba og stå på, må følge med videre her!

  • 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Så da ble det ordnet med softclose til førerdøren forrige helg, men jeg kjørte fortsatt rundt uten noe dørtrekk foran men siden jeg hadde tenkt å bytte fuktsperre også hadde jeg ikke veldig lyst å ta av og på en gang mer enn nødvendig. 


Det ble ryddet opp i og alle dørtrekk ble satt tilbake samt nye fuktsperrer foran og butylbånd foran. Etter jeg har ettermontert så mye var både butylsnoren og selve fuktsperre ikke i beste stand lenger. Så da ble det nytt. Samt at alle dørtrekk fikk en god vask og fått på seg litt KC TopStar som er utmerket dressing for sånt plast.

IMG_5967.thumb.jpeg.65406cd6852a1a47651bbcc0c1283a32.jpeg
 

IMG_5966.thumb.jpeg.71731e8d5f0057e7f6cb4f357e9595d8.jpegIMG_6033.thumb.jpeg.4402a67ad3f42353d3b24cc77e05bafa.jpeg

Deilig å få bilen satt sammen igjen å kunne bruke ordentlig håndtak for åpne døra igjen. 


Også  var jeg innom Bilia BMW Drammen pga av ristingen som fortsatt varte etter bytte av dyser. Bilia Drammen frykter det er girkassen, forslag til bytte ble sendt til forsikring og jeg venter fortsatt på svar. 
Det var på fredagen før jeg hadde mulighet å sette dørtrekket tilbake som man kan se 👀 
IMG_5970.thumb.jpeg.e661253d86a16c8107e6f985d393adc0.jpeg




DSP10 Prosjekt
Bestilt Morel IP-BMWSUB82 og kommer håpentligvis veldig snart. 
Ut med center-kanalen
Inn med 4 diskanter.

IMG_6041.thumb.jpeg.64dbd281884a09261a0022c55f3d84e8.jpeg

IMG_6042.thumb.jpeg.9260ff4e000368e889f6947e78fff9bf.jpeg

Kanal

Pin (-)

Pin(+)

Farge (-)

Farge (+)

Opprinnelig funksjon

Ny funksjon

Frekvens                                        

HW

J

29

35

 

 

Subwoofer L

Subwoofer L

25HZ-175Hz                                                

Morel IP-BMWSUB82
(bestilt 01.07.25)

I

30

36

 

 

Subwoofer R

Subwoofer R

25HZ-175Hz                     

Morel IP-BMWSUB82
(bestilt 01.07.25)

H

31

37

White (31)

Green (37)

 

Front L High

3300hz - 20khz

Focal ES100K Tweeter

G

32

38

Black (32)

Orange/brown (39)

Center Full

Front R High

3300hz - 20khz                                                    

Focal ES100K tweeter

F

33

39

Blue/white (33)

Blue (39)

-

Rear L High

3300hz - 20khz

BMW HK Tweeter

E

34

40

Yellow/White (34)

Blue/white (40)

-

Rear R high

3300hz - 20khz

BMW HK Tweeter

D

5

15

 

 

Rear R Full

Rear R Mid

175hz - 3500hz

BMW HK Midtone

C

6

16

 

 

Rear L Full

Rear L Mid

175hz - 3500hz

BMW HK Midtone

B

7

17

 

 

Front R Full

Front R Mid

175hz - 3500hz

Focal ES100K Midtone

A

8

18

 

 

Front L Full

Front L Mid

175hz - 3500hz

Focal ES100K midtone

 

 

Utarbeidet en basis setup i ATF DSP Tool, så jeg kan endelig hører musikk med diskanter igjen... Etter en uke å høre på radio uten diskant blir dette deilig å få litt detalj bak i musikken
Skjermbilde2025-07-02002922.thumb.png.1fde22ad253c810988c818c2327f65f9.png


Dette ble gjort siden sist:

Vasket dørtrekkene
Satt alle dørtrekk tilbake
Ny fuktsperre foran
Koblet opp diskantene på 10DSP
Bestilt subwoofer til under setene

 

Dette gjenstår denne sommeren;

⚠️ X5 seter
⚠️ Lodde riktig LED på moduler til ambientlys i fotbrønn 
⚠️ Ordentlig tuning av DSPen med målemikrofon
⚠️ Sette forsterkeren på plass igjen, ligger nå midlertidig løst.
⚠️ Bytte subwoofere 

 

 

Endret av mr.pingu
Skrevet

Flott arbeid, men en liten kommentar til denne

Ordentlig tuning av DSPen med målemikrofon

Det skader selvfølgelig ikke, men husk at du optimaliserer lyden for ett bitte lite område. Lyd i bil er alltid utfordrende og bra lyd i 15 cm ut fra senter av hodestøtten på førerstol kan låte passe ræva for alle andre i bilen, setter du mikken i midten kan alle sitte posisjoner ende opp med dårlig lyd. Mitt beste tips, hvis du skal bruke mik, er å måle flere steder først og velge ett gjennomsnitt. Før neste justering mål flere steder før du justerer osv. Jeg kjenner ikke DSP10, men kan du velge forskjellige nivå på individuelle kanaler kan du ende opp med delay både på direkte lyd og refleksjoner så vær forsiktig med å ha stor forskjell på nivå innad på de forskjellige høyttalertypene.

Det aller beste er å sette på musikk du liker og justere slik du liker at det skal låte, det er tross alt det som er viktigst 🙂

Skrevet
6 hours ago, PIIIPower said:

Flott arbeid, men en liten kommentar til denne

Ordentlig tuning av DSPen med målemikrofon

Det skader selvfølgelig ikke, men husk at du optimaliserer lyden for ett bitte lite område. Lyd i bil er alltid utfordrende og bra lyd i 15 cm ut fra senter av hodestøtten på førerstol kan låte passe ræva for alle andre i bilen, setter du mikken i midten kan alle sitte posisjoner ende opp med dårlig lyd. Mitt beste tips, hvis du skal bruke mik, er å måle flere steder først og velge ett gjennomsnitt. Før neste justering mål flere steder før du justerer osv. Jeg kjenner ikke DSP10, men kan du velge forskjellige nivå på individuelle kanaler kan du ende opp med delay både på direkte lyd og refleksjoner så vær forsiktig med å ha stor forskjell på nivå innad på de forskjellige høyttalertypene.

Det aller beste er å sette på musikk du liker og justere slik du liker at det skal låte, det er tross alt det som er viktigst 🙂

Takk for kommentaren

Jeg har en kompis i Nederland som drev med konkurranser i 90’ tallet så jeg får en skikkelig opplæring (Regner jeg med) 

DSP10 bruker Audiotec Fischer DSP Tool 5 (og snart 6 også) som regnes av en av de beste DSP programvare for bilforsterkere (Helix, BRAX og Match) Alt kan stilles inn men tar med meg du sier, tanken er også å matche alle høyttalerne først på lydnivå mot en «target curve» for så dempe litt store utslag. Jeg har hørt man må ikke løfte for mye små "dips". Men alt begynner med inngangssignalet, på hvilken lydnivå begynner iDrive å slite? 

angående gjennomsnitt; 
Siden jeg kan ha opptil 10 profiler lagt inn i DSP’en går jeg for en 1 fører orientert profil og så en gjennomsnitt for både passasjer og førersete.

Også hørt noe som heter "moving mic method" som skal hjelpe mot du sier men utenom litt videoer på YouTube har jeg ikke satt i gang med selve prosessen.

Skrevet
On 3/25/2025 at 11:12 PM, mr.pingu said:


IMG_4603.thumb.jpeg.9af33aa772742adc832c1687351fb842.jpeg


IMG_4605.thumb.jpeg.a43e835869cae32b11b758a13793ae07.jpeg

 

Etter første test ble jeg ikke fornøyd med fargetemperatur av lyset fra Benzinfabrik, alt for kaldt/blått sammenlignet med OEM. (5000K)

OE BMW til høyre hele tiden.

5000K vs OE

IMG_5086.thumb.jpeg.4215531019ef5033bea93bb99072b129.jpeg

 

Det må fikses.

Så ble det kjøpt en nye loddebolt og en haug av utstyr til ikke alt for mye penger. Samlet har det ikke kostet mer enn 1200 kroner, litt heldig at jeg ikke fikk moms og fortolling på selve loddebolten selv om den kom fra USA.

IMG_6050.thumb.jpeg.b6ff3937cccbc68da5bb3564f064a202.jpeg

 

Så kjøpte jeg 3000K LED fra AliExpress men det ble alt for varmt for alder av bilen; Passer kanskje E-series bra.

 

3000K VS OE

IMG_5088.thumb.jpeg.7e14b77861f1eb0ec314035d584b631b.jpeg
 

Så da ble det kjøpt 4000K LEDs, det 

4000K VS OE

 

IMG_5092.thumb.jpeg.469c23095c965ce22940acfb4c75809c.jpeg
 

Ikke 100% match men mye bedre, i virkeligheten er forskjellen mindre synlig. Og får ikke den sammen sykehuslys-følelse som med de originale fra benzinfabrik. Hermed kan vi konkludere at OEM temperatur er nok rundt 3500-3700K Leg merke til fargetemperatur på sete, blender ganske greit i. Taklys er nemlig OE, du ser at forskjellen sete gulv er ikke så stor som fotbrønn høyre venstre.

 

Litt bilder av selve loddingen og testoppstilling

IMG_6053.thumb.jpeg.b90b1d75c2d0b44326345c3c4b2abd97.jpeg
 

IMG_6052.thumb.jpeg.255d9a3c4aa9c030c2fa3c8f29b60fba.jpeg

benzinfabrik vs 3000K

IMG_4987.thumb.jpeg.d51551f8c6720f30e82833002f7181c3.jpeg
 

OE vs 3000K

IMG_4986.thumb.jpeg.7440e292b4f9258bd73b678352e35246.jpeg
 

 

Tok også en rask bilde i går med ambient belysning på. Legge merke til både dørlomme lys og fotbrønnlys 😎 Merk også at det er fortsatt lyst ute, blir nok veldig fint med høsten 😀

IMG_6049.thumb.jpeg.aad1c4e44653a661782729515be6288e.jpeg
 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...