mr.pingu Skrevet Mai 7 Forfatter Skrevet Mai 7 On 5/6/2025 at 10:29 PM, Saltkjelen said: Små detaljer som utgjør mye! Det er så typisk å oppdage at noe er glemt når hele interiøret er remontert igjen. 100% enig. Løfter premiumfølelse selv om det er innstegsmodell. Fortsatt mye småplukk igjen når det kommer til ambientlys oppgraderinger men det har var en god økt Veldig typisk… Men, jeg kan nå drømme den bilen her, så tipper det tar bare 30-40min for å rette opp feilen. — Planer framover i 2025 - pre-2016/07 ambient lys i alle dørlommene - Soft-close låsekasseførerdør - ny sidevindu førerside - trekke høyttaler ledninger til alle dører fra forsterker - Ambient Lys I fotbrønn - X5 seter ahj, fupsaker og Patryck reagerte på dette 3
mr.pingu Skrevet Mai 11 Forfatter Skrevet Mai 11 (endret) Det ble produktivt helg. Mest med tanke på DSP10 prosjektet. - trekket 4 par ledninger fra forsterker. a) Til høyre side av bagasjerommet b) Til dørterskel bak på venstre siden - Oppgradert hele venstre bakdør. a) Ledning til diskanten fra dørkontakten b) Ambientlys i dørlommene Brukte pin 42 og pin 43, sammen som B&O oppsettet fra F15 På selve dørtrekket hvor diskanten sitter på var det en kontakt med akkurat 2 ledig pinner Og så var det ambient lys i dørlomme til venstre bak døra. 1/4 Da ble delefilter passivt fjernet igjen. Noen evt interessert i den? Den er nesten plug & play, eneste som ikke er plug & play er diskanten fordi man må kutte ut OEM filter og så lodde rett på ledninger til diskanten. Endret Mai 11 av mr.pingu mslello, fupsaker, BimmerFan! og 6 andre reagerte på dette 9
mr.pingu Skrevet Mai 21 Forfatter Skrevet Mai 21 Framskritt på flere fronter, med mest trekk av ledninger til ambientlys, X5 seter og DSP10-prosjekt. Henter AMBL_1 og AMBL_2 strømmen fra bakre dørkontakt. Samt lagt opp 2 ledninger for diskanten. Jeg trenger disse for både ha oransje ambient fotbrønn lys og lysstripen på baksiden av X5 setene. I samme slengen har jeg også lagt klart CANbus ledning for X5 setene. Klarte allerede å trekke AMBL_1 og 2 allerede til fotbrønnlys. Neste steg blir å ta ut BDC og legge siste ledninger for diskanten til framdøra. Så er høyre siden av bilen snart klart. Så må jeg gjenta prosessen for venstre siden 😛 dessverre manglet kontakthuset pin 43 og pin 42. Det er bare en hull på bilen sin side så må legge om på dørensside også. Så må ta av dørtrekket og fuktsperre bak en gang til…. liker ikke å ta av den fuktsperre med mindre jeg virkelig må 😕 CHNilsen, Dusy, fupsaker og 4 andre reagerte på dette 7
mr.pingu Skrevet Mai 22 Forfatter Skrevet Mai 22 (endret) Så ble det 2 nye ledninger til framdøra høyre. Ut med BDC. Foran er også kontakten tomt for diskantene så her blir det også velge annet pin-nr enn OEM. 38 og 39 Så da bygge BDC tilbake. Og ferdig skulle man tro. Så flytter jeg bilen og hørte noe knekke….Ikke alt kan gå etter planen Låsesplinten av dørkontakten, å ja den datt på bakken og har jeg glemt igjen. Det blir finne en ny en eller annet sted. Siden det er bare låsesplinten er det ikke kritisk men det kan føre til dårlig kontakten i dørkontakten. Men men, så får lete etter sånn F-series dørkontakt, på en eller annet sted. Rop om du har en liggende 😇 Også klarte å sjekke ledning under sete og det viser seg at både pin 16 og pin 26 har jord allerede. Slipper å trekke en tjuk jord til den Så for X5 sete på passasjersiden ligger nå alle ledninger klart Og så fant jeg en gammel bilde; Som viser at det er mest sannsynlig hull til styretappene av X5 seter Endret Mai 22 av mr.pingu eivi91, mslello, E.C. og 7 andre reagerte på dette 10
mr.pingu Skrevet Juni 20 Forfatter Skrevet Juni 20 (endret) Siste ukene og spesielt i dag har det vært mye fremgang. X5 seter Preparering av selve setene med både repinning og vask. Både repinning og skjøting måtte til på selve sete Braketten til fotbrønnlys fra G11 passer perfekt til F15 comfortseter. Jeg antok det fra nettundersøkelse men alltid fint å få det til å stemme i praksis. De som kjenner meg privat vet at jeg quoter av til denne quoten: "In theory, theory and practice art the same, in practice they are not". Heldigvis trengte jeg ikke å slenge den rundt her Jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Nå ser todo liste for setene sånn ut; Selve ledninger ligger klart under setene men har ikke rukket å sette de in kontakten under sete da jeg gjør det når sete skal ut, da er det mye mer plass å jobbe. Softclose førerdør I vinter fant jeg endelig motor og lås til OK pris så da blir det soft close på alle dører. Jeg fikk gjort forberedelse utafor bilen. DSP10 så ble det vel trekking av en del kabler for å få alle diskanter på egen kanal. Forrige gang la jeg opp til passasjersiden i bilen mens denne uken har jeg både jobbet med selve dørene og førersiden i bilen. Rød og blå er for ambient belysning i sete. Skal til sete kontakt senere Grønn og hvit er til diskanten i venstreframdøra. For bakdøra ble det blå/hvit og blå for diskant kanal. Pin 26 blå for + pin 25 blå/hvit for - For å beholde det mest mulig OEM satt jeg på sammen kontakt til ledninger til diskanten og, men denne gangen med egen ledning fram dørkontakten Ambient-belysning lagt til 2 ledninger så fotbrønn kan lyse oransje(classic)/blå(modern). Og så en liten test; Jeg valgte å gjenbruke selve lyktehus men oppgraderte innsiden med modul fra benzinfabrik.com, det var billigere enn nye komplette lykter med 4 pins fra BMW. Mens dørtrekket var ute for legge opp til ledninger til diskanten benyttet jeg muligheten for å legge til ambient lys i dørlommene som BMW fjernet fra produksjon for alle F48 etter 03/2016. Måte skjøte inntil eksisterende ledninger men likevel var hullet og feste til lysmodulen fortsatt der. Bonus Siden dørtrekket var av ble det også bytte av sideruter i begge framdører. De var veldig ripete pga av isskraping tror jeg. Det var sånn når jeg kjøpte bilen men med siste Black Friday handlet jeg de hos KOED fra sånn testbil (sammen bil som dempere kom fra) de var så å si ny. Prøvde å ta bilde av de gamle med riper men det var vanskelig å få fram på bilde. Om man zoomer inn får man sett de litt bedre. (Ja den listen ovenfor er også skadet, den ligger også klar til bytte (håpentligvis i morgen) Så hva ble gjort? ✅Diskant ledninger til alle dører (i bilen) ✅Diskant på egen kanal HF, HB og VB (i dørene) ✅Ledninger til X5 seter ligger klart under sete ✅Ambient lys i fotbrønn foran ✅Ambientlys dørlomme til HF, HB og VB. ✅Begge bakdører er 100% ferdig ✅ 2 nye sideruter framme Hva står igjen for i kommende dager/uker ⚠️ Førerdør: Trekke diskant ledning fra dørkontakten Trekke strømledning og jordledning til softclose motor Bytte ut selv låsekassen og montere softclose Bytte shadowline pyntelist på utsiden Legge til ambientlys til dørlomme i dørtrekket ⚠️ X5 seter Ta ut seter og repin på bilen side. Og krysse fingre at alt passer og fungerer etter koding. Dette vil også gi ambientlys i fotbrønnbak Samt på ryggen av sete 😎 ⚠️DSP 10 Koble til diskantene på riktig kanal og stille inn DSP’en med målemikrofon. Endret Juni 20 av mr.pingu uglefossen, E.C., Patryck og 13 andre reagerte på dette 15 1
sveigis Skrevet Juni 21 Skrevet Juni 21 Nydelig stykke arbeid og er en fryd å se det du gjør . mr.pingu reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Juni 21 Skrevet Juni 21 Ja, dette er bare moro å følge med på! mr.pingu reagerte på dette 1
Tony Soprano Skrevet Juni 21 Skrevet Juni 21 Går virkelig langt over min fatteevne og kompetanse men svært interessant og spennende tråd 👏😊 mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Juni 22 Forfatter Skrevet Juni 22 Takk for hyggelige ord alle sammen 🙂 Ble alt for varmt å stå i og skru i går så det ble ikke så mye skruing i går men i dag hadde jeg en god økt. Og dette ble gjort; ✅Trekke diskant ledning fra dørkontakten ✅Trekke strømledning og jordledning til softclose motor ✅Bytte ut selv låsekassen og montere softclose ✅Bytte shadowline pyntelist på utsiden Dessverre nå regnværet kom oppdaget jeg at vaier i håndtaket hadde hoppet ut av sporet når jeg knotet med bytte låsekasse. På førersiden må man løse feste til håndtaket siden låsekassen på førerdør er koblet også til fysisk nøkkel lås. Legger ved liten bilde av både softclose og nye låsekassen Bilde nedenfor ser du godt at jeg bruker den 2 pins kontakten for flytte de 2 ledninger fra øverste kontakt til nederste kontakt på låsekassen. Som står igjen på førerdøren: ⚠️Legge til ambientlys til dørlomme i dørtrekket ⚠️Ta av og på håndtaket på førerdør ⚠️ Ny fuktsperre med butylbånd. fupsaker, CHNilsen, ahj og 1 annen reagerte på dette 4
Gabz Skrevet Juni 23 Skrevet Juni 23 Sittet og lest gjennom hele tråden her nå, spennende lesning! Veldig gøy å se alle ettermonteringene. Selv om det meste av koding/moduler/etc. er ganske så gresk for meg, så er det moro å se de som kan det såpass godt. Spesielt på et chassis man ellers ser lite av i entusiast-verden. Og ikke minst - ekstra kult når det involverer bilstereo også 😎 Godt jobba og stå på, må følge med videre her! mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 23:07 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 23:07 (endret) Så da ble det ordnet med softclose til førerdøren forrige helg, men jeg kjørte fortsatt rundt uten noe dørtrekk foran men siden jeg hadde tenkt å bytte fuktsperre også hadde jeg ikke veldig lyst å ta av og på en gang mer enn nødvendig. Det ble ryddet opp i og alle dørtrekk ble satt tilbake samt nye fuktsperrer foran og butylbånd foran. Etter jeg har ettermontert så mye var både butylsnoren og selve fuktsperre ikke i beste stand lenger. Så da ble det nytt. Samt at alle dørtrekk fikk en god vask og fått på seg litt KC TopStar som er utmerket dressing for sånt plast. Deilig å få bilen satt sammen igjen å kunne bruke ordentlig håndtak for åpne døra igjen. Også var jeg innom Bilia BMW Drammen pga av ristingen som fortsatt varte etter bytte av dyser. Bilia Drammen frykter det er girkassen, forslag til bytte ble sendt til forsikring og jeg venter fortsatt på svar. Det var på fredagen før jeg hadde mulighet å sette dørtrekket tilbake som man kan se 👀 DSP10 Prosjekt Bestilt Morel IP-BMWSUB82 og kommer håpentligvis veldig snart. Ut med center-kanalen Inn med 4 diskanter. Kanal Pin (-) Pin(+) Farge (-) Farge (+) Opprinnelig funksjon Ny funksjon Frekvens HW J 29 35 Subwoofer L Subwoofer L 25HZ-175Hz Morel IP-BMWSUB82 (bestilt 01.07.25) I 30 36 Subwoofer R Subwoofer R 25HZ-175Hz Morel IP-BMWSUB82 (bestilt 01.07.25) H 31 37 White (31) Green (37) Front L High 3300hz - 20khz Focal ES100K Tweeter G 32 38 Black (32) Orange/brown (39) Center Full Front R High 3300hz - 20khz Focal ES100K tweeter F 33 39 Blue/white (33) Blue (39) - Rear L High 3300hz - 20khz BMW HK Tweeter E 34 40 Yellow/White (34) Blue/white (40) - Rear R high 3300hz - 20khz BMW HK Tweeter D 5 15 Rear R Full Rear R Mid 175hz - 3500hz BMW HK Midtone C 6 16 Rear L Full Rear L Mid 175hz - 3500hz BMW HK Midtone B 7 17 Front R Full Front R Mid 175hz - 3500hz Focal ES100K Midtone A 8 18 Front L Full Front L Mid 175hz - 3500hz Focal ES100K midtone Utarbeidet en basis setup i ATF DSP Tool, så jeg kan endelig hører musikk med diskanter igjen... Etter en uke å høre på radio uten diskant blir dette deilig å få litt detalj bak i musikken Dette ble gjort siden sist: ✅ Vasket dørtrekkene ✅ Satt alle dørtrekk tilbake ✅ Ny fuktsperre foran ✅ Koblet opp diskantene på 10DSP ✅ Bestilt subwoofer til under setene Dette gjenstår denne sommeren; ⚠️ X5 seter ⚠️ Lodde riktig LED på moduler til ambientlys i fotbrønn ⚠️ Ordentlig tuning av DSPen med målemikrofon ⚠️ Sette forsterkeren på plass igjen, ligger nå midlertidig løst. ⚠️ Bytte subwoofere Endret Tirsdag kl. 23:31 av mr.pingu E.C., Ingvaldsen, PIIIPower og 6 andre reagerte på dette 9
PIIIPower Skrevet Onsdag kl. 00:26 Skrevet Onsdag kl. 00:26 Flott arbeid, men en liten kommentar til denne Ordentlig tuning av DSPen med målemikrofon Det skader selvfølgelig ikke, men husk at du optimaliserer lyden for ett bitte lite område. Lyd i bil er alltid utfordrende og bra lyd i 15 cm ut fra senter av hodestøtten på førerstol kan låte passe ræva for alle andre i bilen, setter du mikken i midten kan alle sitte posisjoner ende opp med dårlig lyd. Mitt beste tips, hvis du skal bruke mik, er å måle flere steder først og velge ett gjennomsnitt. Før neste justering mål flere steder før du justerer osv. Jeg kjenner ikke DSP10, men kan du velge forskjellige nivå på individuelle kanaler kan du ende opp med delay både på direkte lyd og refleksjoner så vær forsiktig med å ha stor forskjell på nivå innad på de forskjellige høyttalertypene. Det aller beste er å sette på musikk du liker og justere slik du liker at det skal låte, det er tross alt det som er viktigst 🙂 mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Onsdag kl. 07:29 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 07:29 6 hours ago, PIIIPower said: Flott arbeid, men en liten kommentar til denne Ordentlig tuning av DSPen med målemikrofon Det skader selvfølgelig ikke, men husk at du optimaliserer lyden for ett bitte lite område. Lyd i bil er alltid utfordrende og bra lyd i 15 cm ut fra senter av hodestøtten på førerstol kan låte passe ræva for alle andre i bilen, setter du mikken i midten kan alle sitte posisjoner ende opp med dårlig lyd. Mitt beste tips, hvis du skal bruke mik, er å måle flere steder først og velge ett gjennomsnitt. Før neste justering mål flere steder før du justerer osv. Jeg kjenner ikke DSP10, men kan du velge forskjellige nivå på individuelle kanaler kan du ende opp med delay både på direkte lyd og refleksjoner så vær forsiktig med å ha stor forskjell på nivå innad på de forskjellige høyttalertypene. Det aller beste er å sette på musikk du liker og justere slik du liker at det skal låte, det er tross alt det som er viktigst 🙂 Takk for kommentaren Jeg har en kompis i Nederland som drev med konkurranser i 90’ tallet så jeg får en skikkelig opplæring (Regner jeg med) DSP10 bruker Audiotec Fischer DSP Tool 5 (og snart 6 også) som regnes av en av de beste DSP programvare for bilforsterkere (Helix, BRAX og Match) Alt kan stilles inn men tar med meg du sier, tanken er også å matche alle høyttalerne først på lydnivå mot en «target curve» for så dempe litt store utslag. Jeg har hørt man må ikke løfte for mye små "dips". Men alt begynner med inngangssignalet, på hvilken lydnivå begynner iDrive å slite? angående gjennomsnitt; Siden jeg kan ha opptil 10 profiler lagt inn i DSP’en går jeg for en 1 fører orientert profil og så en gjennomsnitt for både passasjer og førersete. Også hørt noe som heter "moving mic method" som skal hjelpe mot du sier men utenom litt videoer på YouTube har jeg ikke satt i gang med selve prosessen. PIIIPower og fupsaker reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Onsdag kl. 12:05 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 12:05 On 3/25/2025 at 11:12 PM, mr.pingu said: Etter første test ble jeg ikke fornøyd med fargetemperatur av lyset fra Benzinfabrik, alt for kaldt/blått sammenlignet med OEM. (5000K) OE BMW til høyre hele tiden. 5000K vs OE Det må fikses. Så ble det kjøpt en nye loddebolt og en haug av utstyr til ikke alt for mye penger. Samlet har det ikke kostet mer enn 1200 kroner, litt heldig at jeg ikke fikk moms og fortolling på selve loddebolten selv om den kom fra USA. Så kjøpte jeg 3000K LED fra AliExpress men det ble alt for varmt for alder av bilen; Passer kanskje E-series bra. 3000K VS OE Så da ble det kjøpt 4000K LEDs, det 4000K VS OE Ikke 100% match men mye bedre, i virkeligheten er forskjellen mindre synlig. Og får ikke den sammen sykehuslys-følelse som med de originale fra benzinfabrik. Hermed kan vi konkludere at OEM temperatur er nok rundt 3500-3700K Leg merke til fargetemperatur på sete, blender ganske greit i. Taklys er nemlig OE, du ser at forskjellen sete gulv er ikke så stor som fotbrønn høyre venstre. Litt bilder av selve loddingen og testoppstilling benzinfabrik vs 3000K OE vs 3000K Tok også en rask bilde i går med ambient belysning på. Legge merke til både dørlomme lys og fotbrønnlys 😎 Merk også at det er fortsatt lyst ute, blir nok veldig fint med høsten 😀 Otis, CHNilsen, eivi91 og 4 andre reagerte på dette 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå