Gå til innhold

Pingu’s X1 F48 - X5 komfort seter yay or nay?

Anbefalte innlegg

On 10/29/2024 at 12:52 PM, papertiger said:

Imponerende arbeid!

Takk takk 😌 

Etter diskusjonen her om adaptive lys begynte det å klø

Så fant en « billig» lykt i Tyskland som er nå på vei. Først hadde jeg en par på sikte for 1000 EUR men den trakk seg.

Så da ble det bare høyre lykt for nå. Den lå ute for 599 EUR fikk prute det ned til 500 EUR inkl frakt og enheter. 
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/bmw-x1-f48-lci-scheinwerfer-rechts-voll-led-5a01178-m-modulen/2803276226-223-1857.

Heldigvis hadde jeg noen euro på eurokontoen så slapp jeg å tenke på kronekursen som hadde bestemt seg å prøve å bikke 12 denne uken 😩

Så nå leter vi etter venstre :)

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Saltkjelen said:

Bimmers er et fantastisk (dyrt) sted. En diskusjon om adaptive lys ender med at man kjører full retrofit. Jeg elsker det! :lol: 

soft-close skulle bli den siste retrofit og dermed pengerbruk på den bilen utover vedlikehold. 

Jeg har en liste over hvor mye penger jeg har brukt for hver retrofit men aldri kalkulert en total.

02TB Sport automatic transmission (April 2023) - 3000kr
0235 Towing hitch, detachable (Juli 2023) - 5000kr
0313 Power-Folding Exterior Mirrors (Oktober 2023) - 1200kr
0430 Automatic dimming exterior Mirrors (Oktober 2023) - ^^
0322 Comfort  Access (Oktober 2023) - 6000kr
0508 PDC front and rear (November 2023) - 6000kr
05DP Parking Assistant (November 2023) - ^^
0459 Electric Seats with Memory (November 2023) - 6000kr
0488 Lumbar support (November 2023) - ^^
06CP Apple CarPlay Preperation (Juli 2024) - 3100kr 
0323 Automatic Soft-Close (Novebmer 2024) - 3800kr*
0674 - HiFi Harman Kardon 4500kr

*bare 3 dører per dags dato så vil øke litt

Totalt OEM retrofits: 35 500 

Utover det offisielle retrofits har brukt noe penger på DIY Iconic Grill og Lydoppgraderingen.

Iconic Glow - 700kr
Ledbar Laser Linear Elite 18 - 6000kr

Totalt ekstralys: 6700kr

Match UP7BMW - 6000kr (incl BT HD MEC)
Focal ES100K - 3000kr
DIY delefiltre - 800kr
Lyddemping - 1800kr

Totalt Lydoppgraderinger: 11600kr

Total totalt: 53800kr 

Plus sikkert 2000 - 3000kr for (AliExpress) materiell som pins, kontakter, ledninger og annet glemte kostnader nærmer vi sikkert 60 000kr. Jeg var heldig med hengerfeste retrofit da fikk jeg med hele ledningsnett fra BDC  voran til hengerfeste og hele bakfanger ledningsnett var inkludert. Har brukt masse kontakter og ledninger derfra.

Litt usikker om jeg ville vite at jeg har faktisk brukt så mye penger og mer skal det bli🙈🙈 «552 - Adaptive LED Headlights»  er budsjettert på 13000kr. 

Håper egentlig å tjene litt tilbake ved å selge nåværende lyktene. Eneste som kan bli utfordring om bilen må kodes hos BMW engang i framtiden siden Adaptive lys kom bare på LCI så her må litt triksing til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karene som har gjort det deler ikke alt for mye bilder, men du skulle ikke dratt til strikken med noen komfortseter til bilen da? :P 

(før du eventuelt ler @Marius2002. De samme karene ordner seter til Teslaen din også som du kan kjøpe som et plug and play sett)

765778859_Skjermbilde2024-11-03kl_09_43_25.thumb.png.ceec8a4ba0a39af4e4dd03e000cc168c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Saltkjelen said:

Karene som har gjort det deler ikke alt for mye bilder, men du skulle ikke dratt til strikken med noen komfortseter til bilen da? :P 

(før du eventuelt ler @Marius2002. De samme karene ordner seter til Teslaen din også som du kan kjøpe som et plug and play sett)

765778859_Skjermbilde2024-11-03kl_09_43_25.thumb.png.ceec8a4ba0a39af4e4dd03e000cc168c.png

Jo jeg har vurdert det men droppa det. Utelukker ikke jeg skal prøve det på senere tidspunkt.  Ligger fortsatt en billig høyre sete her: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=501&dnr=313928

Vurderte på den tidspunktet den andre og men den er borte.

Hvilken karene er det her egentlig snakk om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen russere (selvfølgelig), men det er ikke helt enkelt med kommunikasjon der. Ellers skjønner jeg nå hvorfor venstre sete er solgt. Ser ut som hele verden har fått opp øynene for BMWs legendariske komfortseter (bortsett fra BMW selv, da.. mht. G60..)

Dette er en norsk varebil med sete fra F15. Er bare å kjenne besøkelsestiden sin nå før markedet blir støvsugd for komfortseter som havner i alle mulige biler. :P 

897056002_Skjermbilde2024-11-03kl_10_46_02.thumb.png.769bef53c0978c395cf7e56866e24d5d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Saltkjelen said:

Det er noen russere (selvfølgelig), men det er ikke helt enkelt med kommunikasjon der. Ellers skjønner jeg nå hvorfor venstre sete er solgt. Ser ut som hele verden har fått opp øynene for BMWs legendariske komfortseter (bortsett fra BMW selv, da.. mht. G60..)

Dette er en norsk varebil med sete fra F15. Er bare å kjenne besøkelsestiden sin nå før markedet blir støvsugd for komfortseter som havner i alle mulige biler. :P 

897056002_Skjermbilde2024-11-03kl_10_46_02.thumb.png.769bef53c0978c395cf7e56866e24d5d.png

Haha… er det virkelig et stort hakk opp fra Sport seter med korsryggstøtte? Jeg gikk fra dumme seter uten korsryggstøtte til smarte seter med korsryggstøtte og er egentlig fornøyd. I sammen slengen passer de veldig godt inn med resten av interiøret og er litt redd det blir litt mindre med seter fra F15. Derfor har jeg utsatt / droppet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen jeg lar meg ikke vippe - har lagt min elsk på de fantastiske skinnstolene til Tesla 3 og Y. Ikke er det bare skinn, det er vegansk skinn. Klasseforskjell. Ingen kyr er blitt slaktet og setene har en utforming en 7-serie bare kan drømme om. Så hvorfor skal jeg bytte til "komfort"-seter fra BMW? Jeg har sagt det før, jeg kjører Tesla fordi jeg er en pioneer, jeg er unik og jeg liker ultrapremiumbiler B) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, mr.pingu skrev:

Haha… er det virkelig et stort hakk opp fra Sport seter med korsryggstøtte? Jeg gikk fra dumme seter uten korsryggstøtte til smarte seter med korsryggstøtte og er egentlig fornøyd. I sammen slengen passer de veldig godt inn med resten av interiøret og er litt redd det blir litt mindre med seter fra F15. Derfor har jeg utsatt / droppet det.

Jeg bare egler deg litt, men isolert sett - ja, komfortsetene er digge. Først og fremst på grunn av knekk i øvre del av seterygg, men det er jo litt individuelt fra kropp til kropp hva man verdsetter. Jeg er heller ikke sikker på hvor enkelt det er å få setene til å fungere, så det blir jo et litt learning by doing-prosjekt og ekstremt moro å få til. :)

6 timer siden, E.C. skrev:

@Saltkjelen Tilfeldigvis samme van som har fått M57-swap også?

Nei, ikke som jeg kjenner til. 

@Marius2002 Ser ut som du må bli utsatt for litt ytterligere gruppepress før vi får deg vippet! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Saltkjelen skrev:

har du kompetansen som trengs for å få varme og justering til å fungere standalone ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Ingvaldsen said:

har du kompetansen som trengs for å få varme og justering til å fungere standalone ? 

Justering er ikke så vanskelig. Det trenger ikke canbus men varme trenger canbus så man må lese ut kommandoen fra IHKA til Sete module og simulere den. Arduino kan for eksempel brukes til det.

fe her går de i dybden med Night Vision knappen som sender signal 0x28. https://www.bimmerfest.com/threads/night-vision-retrofit-to-f30.1286238/

Hva signal for setevarme er må finnes ut ved enten finne disse dokumenter eller lese ut canbussen og så lage en liten pcb med knapp som simulere dette signalet

Edit: her er det noe som sikkert kan gjenbrukes:  https://github.com/RevEngOps/BMW-E90-Seat-CAN?tab=readme-ov-file

edit2: https://www.muffu.fi/bmw-e9x-k-can-bus-hacking-arduino-mcp2515/

veldig interessant mat for meg som er litt nerd. En gang skal jeg i gang med få lest ut CAN-bussen og skrive min egen ECU. Akkurat nå er jeg langt derifra mtp kompetansen men jeg vet hvertfall noenlunde hva må til for å gjøre det. 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et nytt Tesla passasjersete i ekte skinn til Model S , før de begynte med vegan skinn.

Kjøpte det på den tiden jeg var Tesla-fan og hadde bestilt Model Y. Men det tok jo slutt etter at jeg prøvde en E70 med komfortseter 😄

Aner ikke hva jeg skal bruke det til, men finner sikkert på noe morsomt etterhvert ☺️

DSC_0078.thumb.JPG.e24f662695648191d6c96272085e0da0.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• mr.pingu changed the title to Pingu’s X1 F48 - X5 komfort seter yay or nay?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...