Werther Skrevet August 1 Share Skrevet August 1 On 7/25/2024 at 9:45 AM, Ron Jeremy said: Var «mange» av disse M5 Touring på midten av 90’ tallet som ble hentet inn som varebiler. Enkelte ble vel behandlet deretter dessverre… Det var registrert 78 stykk E34 M5 Touring i Norge for noen år siden, ca 9% av den totale produksjonen på 891. Flesteparten av de ble brukt opp, kjørt ihjel og endte opp som delebiler. Litt det samme som Audi 100/A6 C4 S4/S6. Nordmenn tok inn alt sammen på varebil-regler og kjørte stort sett alt i hjel. Fordi det er sånn vi gjør det i Norge. Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 1 Share Skrevet August 1 Det hjalp vel heller ikke at disse bilene var i landet midt mens Tveita gjengen drev tidenes største ransbølge. Bedre flukt kjøretøy fantes ikke, har lest igjennom litt bøker fra dette miljøet at raske stasjonsvogner var weapon of choice. Var jo ett stort pluss at disse bilene kunne åpnes og startes med en spisepinne, samt at det Politiet hadde å stille opp med mot 340 bayerske hester var Volvo 240 med 112 svenske dalahester og stiv bakaksel 😂 Og de bilene som overlevde denne perioden møtte sin skaper på sent 2000 tall da de var blitt nesten verdiløse og ett lett bytte for aggressive 18 åringer fra indre bygder. Hadde en kompis som fikk kloa i en tidlig 90 talls S4 som var solgt ny til Bjørn Rune Gjeldsten, men når min kompis han var ferdig med den så var den rullemalt sort, gått 430 000 km, og tunet så mange ganger at motor var så sliten at min Audi 100 2,6 dro ifra den på aks 😂 Ron Jeremy, TorsteinAa, gnilb og 2 andre reagerte på dette 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet August 2 Share Skrevet August 2 Kan jeg spore litt av her i tråden ? Det snakkes om jo fluktbiler osv her. Husker i 1996 da hørte jeg på p4 . De hadde da eget helikopter som fulgte trafikken . Hvertfall da fikk de oppdrag av politiet og fulgte nettopp en e34 M5 som var blitt stjelt av en forhandler . Alt gikk på direkten og tyvene ble tatt og bil reddet ,dette var i Oslo området .😊 Denne bilen du har skaffet deg gleder jeg meg til å se. gnilb, fupsaker, Nyheim og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gnilb Skrevet August 3 Forfatter Share Skrevet August 3 På 2.8.2024 den 10.12, sveigis skrev: Kan jeg spore litt av her i tråden ? Denne bilen du har skaffet deg gleder jeg meg til å se. Jeg gleder meg til å vise den fram og 😁 Avsporinger er bare fint! Det er morsomt å høre gamle historier om en varebil-æra som nå er over. Jeg opplever at Norge har vært et særegent land med mange gromme tyske stasjonsvogner med grønne skilt. Jeg sendte mail til statens vegvesen for noen dager siden der jeg var interessert i å finne ut hva som er historikken på bilen. I dokumentasjon til bilen så fulgte det med godkjenningsseddel fra ombyggingen til 4 seter. Svaret jeg fikk var: Hei. Vi har ingen historikk på dette kjøretøyet, siden siste kontroll ble utført i 2000. Det er ikke mulig å få grønne kjennemerker på denne bilen nå, siden regler for klassifisering er endret etter siste godkjenning. Ved ombygging følges dagens regler om klassifisering, både teknisk og avgiftsmessig. Håper dette besvarer dine spørsmål." Det var et kjedelig svar men også litt uventet at de ikke har historikken på godkjenningen av bilen. I år 2000 var import så det den kontrollen det refereres til. Jeg har ikke hørt noe fra optituning mtp Eisenmann, men jeg ser at Schmiedmann reklamerer med at eksosen håndlages og at produksjonen tar 30 dager, så det blir vel fort litt høstvær før den kommer i hus. Det er Markus som skal ha all ære for utvikling her da han har både hentet, vasket og fått bilen i hus og gått gjennom historikken litt mer nøye enn jeg gjorde når jeg så den første gangen. Han har hentet nye skilter i posten. En gammel dame som denne fortjener skilter. Jeg har jo kjørt MK motorsport i 18" 8.5 og 10" på E34 siste 3 åra. De er produsert i 1993 og jeg har tüv papirer fra da. Det er Leiv-Kristian aka Liffi som er den som "gav" meg de og de passet jo bra på bilen! Med litt samlebehov for gamle sjeldne deler så fikk Markus tak i et sett til i 18", men i 9.5" og 11" denne gangen. Bakfelgen gikk lett oppunder skjørte bak på denne touringen! Jeg skal kjøre originalt gode dekk, men det er gøy å se hva som kan være kult i tillegg fupsaker, Markus E30, sveigis og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gnilb Skrevet September 16 Forfatter Share Skrevet September 16 (endret) Tiden flyr og ting skjer! Jeg har fått svar fra optituning og de var veldig frempå! Bestillingen av Eisenmann har gått gjennom og 50% av kjøpesum er betalt i Depositum. Jeg tenkte at jeg ville montere eksosen selv, men de ønsket reklamen en gammel BMW kan gi, så da ble det gratis montering. Vi er nå inne i uke 5 etter bestilling så det er rett rundt hjørnet at jeg må ned til Lillestrøm for montering. Første oljeskift er gjennomført. Først litt varme i olja med en tur i nabolaget. Kommet seg i bukken. Originale deler er nydelig. Et par bilder etter at Markus har rengjort gammel morro. Messenger_creation_816a86cd-a324-42e1-a441-1b48850363be.mp4 Videre service var bensinfilter og bensin slanger. Håper filteret er nyere enn slangene Bremsekalipperne ser fine ut men skiver og klosser må byttes. Jeg har en plan om å få på plass noe ordentlig bremsedeler. Er det noen som har erfaringer med bremser på M5? Prislappen for org er rundt 15. Jeg skrev jo tidligere at det var gode dekk på Throwing stars som var planen, men mulig det kommer et hjulsett eller to ekstra 😅 Her er et av de Endret September 16 av gnilb liffi, Ampera, Orjan og 10 andre reagerte på dette 13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet September 16 Share Skrevet September 16 Dette har jeg ventet på ,altså en upd herifra .😊 Godt stykke arbeid og så digg å få bort grums og møkk under bil . Ser uforskammet hel og pen ut denne . Og ikke minst Eisenmann er det eneste riktige på denne ,ja e34 med litt motor generelt . Ja det koster skjorten men verdt hver binda krone spør du meg 😊 Det fine med denne eksosen er at om man kjører vanlig så er det rimelig stille ,helt til du trør på . Dette blir nok en fenomenal M5 når alt blir ferdig . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet September 16 Share Skrevet September 16 Dette blir bra. Utsatt punkt de bunnpannene der, har hatt flere innom siste to årene, og de har stort sett subbet nedpå alle. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M-jakob Skrevet September 22 Share Skrevet September 22 Hadde ikke fått med meg denne tråden men sier det litt på etterskudd gratulerer med M5. Interiøret er jo veldig kult. Noe av det beste fra den tidsepoken syntes jeg. Og uten soltak er jo også sjeldent vel. Hadde samme bil i sort for noen år siden. God og morsom bil å kjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gnilb Skrevet September 25 Forfatter Share Skrevet September 25 På 16.9.2024 den 14.17, sveigis skrev: Dette har jeg ventet på ,altså en upd herifra .😊 Godt stykke arbeid og så digg å få bort grums og møkk under bil . Ser uforskammet hel og pen ut denne . Og ikke minst Eisenmann er det eneste riktige på denne ,ja e34 med litt motor generelt . Ja det koster skjorten men verdt hver binda krone spør du meg 😊 Det fine med denne eksosen er at om man kjører vanlig så er det rimelig stille ,helt til du trør på . Dette blir nok en fenomenal M5 når alt blir ferdig . Det er gøy å høre! Jeg skal inspirere bilen nå på fredag for første gang siden jeg så på den I juni 😁 Det blir stas! Godt å høre at Eisenmann faller i smak. Jeg har alltid tenkt at det må til for å få en S38 til å våkne ordentlig og det er den balansen mellom fullt pådrag og rolig kjøring jeg ønsker. På sedanen har jeg ganske lite lyddemping for å få frem snerren som er i M50n, men den er litt slitsom å kjøre i lengden 😅 På 16.9.2024 den 14.35, Olaandref skrev: Dette blir bra. Utsatt punkt de bunnpannene der, har hatt flere innom siste to årene, og de har stort sett subbet nedpå alle. 🙂 Det var nytt for meg. Har kjørt mye senka E34 men aldri hatt bunnpanna i bakken. Er S38 bunnpanna lavere enn M50? På 22.9.2024 den 19.15, M-jakob skrev: Hadde ikke fått med meg denne tråden men sier det litt på etterskudd gratulerer med M5. Interiøret er jo veldig kult. Noe av det beste fra den tidsepoken syntes jeg. Og uten soltak er jo også sjeldent vel. Hadde samme bil i sort for noen år siden. God og morsom bil å kjøre. Takk for det 😁 Det er ikke lett å få med seg alt på forumet, så det er hyggelig at du havna innom bilen min! Helt enig. Interiør, uten luke og en ordentlig farge utvendig er en nydelig kombo 🤩 Som nevnt så skal vogna komme seg hjem etter et spa opphold hos brodern. Prøveskilt er hentet og jeg er absolutt klar for en tur 😎 norbakken og M-jakob reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet September 25 Share Skrevet September 25 Mulig det bare er et inntrykk jeg har fått, siden alle 3 jeg har hatt har vært i bakken 🙂 gnilb reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gnilb Skrevet September 30 Forfatter Share Skrevet September 30 (endret) Første ordentlige kjøretur gjennomført og for en bil! Nei, alt er ikke 100% enda, men dette var en opplevelse. Kvaliteten av å kjøre en M5 kontra en godt brukt 525 var noe eget 😁 Kommet seg inn på gårdsplassen I går kveld tok jeg en kjøretur for å møte et vogntog med 4 pakker ombord! Felgene er i meget god stand. Hartge 18" 8.5" ET 16 og 9.5" ET 21 produsert i 1992 De passet perfekt! De kunne virkelig lage felger og biler på 90 tallet 😁 525 92 mod med felger fra 1993 M5 93 mod med felger fra 1992 😎 En drøm som gikk i oppfyllelse i dag 😁 Endret September 30 av gnilb KKME30, Olaandref, Markus E30 og 14 andre reagerte på dette 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet September 30 Share Skrevet September 30 Gratulerer . De felgene der er noe av det feteste man får til nettopp disse her så grattis😊 Felger fra 80 og 90 tallet det er noe eget og ikke minst kvalitet . gnilb reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nyheim Skrevet September 30 Share Skrevet September 30 (endret) På etterskudd selv om jeg vet at du har handlet M5 Touring, men gratulerer. Blir gøy å følge med her fremover. Må vel lage en liten tråd jeg også etterhvert. Selv om jeg er STOR fan av 17" Throwing Star og 18" M-Parallell på E34 M5, så må jeg si at de felgene kledde jo bilen pent Well done. Nå håper jeg ikke du har feile tanker om 525i nå som du har en M5 du må ta vare på. Begge bilene fortjener stell, og du må ikke finne på å selge sedanen, det blir bare å ende med anger, tro du meg. Endret September 30 av Nyheim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gnilb Skrevet Oktober 3 Forfatter Share Skrevet Oktober 3 På 30.9.2024 den 23.16, sveigis skrev: Gratulerer . De felgene der er noe av det feteste man får til nettopp disse her så grattis😊 Felger fra 80 og 90 tallet det er noe eget og ikke minst kvalitet . Takk for det. Jeg er meget fornøyd selv 😁 På 30.9.2024 den 23.38, Nyheim skrev: På etterskudd selv om jeg vet at du har handlet M5 Touring, men gratulerer. Blir gøy å følge med her fremover. Må vel lage en liten tråd jeg også etterhvert. Selv om jeg er STOR fan av 17" Throwing Star og 18" M-Parallell på E34 M5, så må jeg si at de felgene kledde jo bilen pent Well done. Nå håper jeg ikke du har feile tanker om 525i nå som du har en M5 du må ta vare på. Begge bilene fortjener stell, og du må ikke finne på å selge sedanen, det blir bare å ende med anger, tro du meg. Takk for det, Marcus. Kult at vi begge kjøpte M5 med relativt kort mellomrom 😁 En tråd er absolutt på sin plass. Det er ikke mange sedaner med 3.8, som jeg kjenner til, her inne! Jeg skal ikke selge noe bil nei. Det blir vel heller mindre bruk og mer vedlikehold. Da kan jeg bli ferdig med ombyggingen til 4x el vinduer, f.eks. I tillegg så har jeg en plan om ny lakk og motorbytte i 525n i fremtiden så den må nok bli i familien. Tror jeg faktisk hadde solgt M5n før sedanen ryker. Er trossalt på 15året med den 🥰 Mandag skjer det. Da blir det en kjøretur til optituning og montering av ny eksos! Det kommer film og bilder av det! Et raskt bilde etter en tur i postkassa i dag fupsaker, mslello, papertiger og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Oktober 4 Share Skrevet Oktober 4 eneste som slår de hjula der er 3-delte hartge, begge deler er noe av det peneste du får satt på en e34 ! Olaandref reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå