Eivind92 Skrevet Januar 3, 2025 Skrevet Januar 3, 2025 Lå bak deg fra Asker til Høvik på mandag. Fin bil!😎 mr.pingu og fupsaker reagerte på dette 2
SportyMorty Skrevet Januar 3, 2025 Forfatter Skrevet Januar 3, 2025 14 timer siden, Eivind92 skrev: Lå bak deg fra Asker til Høvik på mandag. Fin bil!😎 Takk for det du. Kan nok stemme at bilen befant seg der da ja.
SportyMorty Skrevet Juli 30, 2025 Forfatter Skrevet Juli 30, 2025 Da er de første ti tusen kilometerne unnagjort, godt og vel: Så langt kan man trygt si den har levd opp til forventningene. Flott bil å kjøre, både på korte og lange turer. Blir mest småturer til butikken og nærområdet ellers i hverdagen, og forholdsvis kortreist hytte. Ser fortsatt tålig grei ut, selv om jeg er lat og bruker maskinvask. Har til og med gått over til børstevask, ettersom børsteløs på ingen måte kan sies å gjøre jobben i nærheten av godt nok. Hvis man skal pirke på noe som helst, så er det relativt mange passasjerer som sliter med å finne døråpneren innvendig foran. Den sitter uvant lavt - er dette en BMW-greie? Eller er det fargekombinasjonen som gjør den litt mindre synlig? En annen bitteliten raritet er at jeg synes den tenker seg litt mye om når det skal gires i lav hastighet. F.eks. hvis man kjører i hyttefeltet i 25-ish og skal opp en brattere bakke, sånn at den må gire ned, så rykker det litt før den får bestemt seg ordentlig. Er dette også bare en BMW-greie? På gammel-Skodaen var det DSG, som føltes silkemyk i alle situasjoner. Uansett, det gledes til de neste ti eller hundre tusen kilometerne. Håper det lar seg gjøre med en litt lenger tur en gang også, på litt bedre veier enn vi har i Norge… Eivind92, laffe, Fredrik 90 og 3 andre reagerte på dette 6
SportyMorty Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden (endret) Og vipps har det plutselig gått et år siden siste lyd fra meg, så på tide med en oppdatering på livet med G61. Den har rullet et pent antall kilometer: Dvs. ca. 11 000 km siden i fjor sommer, som er på snittet. For øvrig tilfredsstillende å se estimatet på gjenværende kjørelengde. Selv med ikke helt full tank viser den over 1000 km, så ikke et fnugg av rekkevidde-angst her i gården 😎 Jeg synes også den holder seg godt utseendemessig: Jeg prøver å holde den jevnt ren gjennom hele året. Som jeg har innrømmet tidligere går det i maskinvask, sågar med børster, fordi jeg er lat. Har blitt veldig glad i Uno-X sin vaskeautomat på Høvik: Den har to haller, så det er sjelden mer trafikk der enn at det går an å stå og vente litt. Selv har jeg månedsabonnement, som jeg er veldig fornøyd med. For en drøy 500-lapp kan man vaske bilen opp til 8 ganger innenfor en 30-dagersperiode. Det holder i hvert fall i massevis for meg, og snitter vel sikkert på bare 3-4 i måneden. Det er for øvrig utrolig tilfredsstillende med automatisk åpning av dørene via skiltgjenkjenning. Det eneste som er litt utfordrende med slike vaskehaller er bredden på bilen. Det er bare på håret at dekkene får plass innenfor de skinnene på gulvet. Heldigvis kan en halvgammel gubbe få god hjelp av parkeringskameraet til å sikte bedre. Ellers har den rukket å ha sin første garantireparasjon. Det var i våres at den skumleste varsellampa begynte å lyse. Av erfaring med dieselbiler med partikkelfilter og mye småkjøring tenkte jeg at den kun trengte å «blåse ut» litt, så kjørte et godt stykke på lavt gir, men det hjalp ikke. Det viste seg at det hadde med partikkelfilter-systemet å gjøre uansett, men det var altså en defekt styringsenhet. Jeg fikk en liten video fra BMW-teknikeren som viste den aktuelle delen, men jeg glemte å ta en kopi av den, og nå er service-siden for den reparasjonen borte. Som en liten digresjon var det uansett veldig betryggende å få en slik video tilsendt, så slapp jeg å være avhengig av å få en papegøye-versjon servert av skrankepersjonen ved uthenting. Den har også vært gjennom sin første tilbakekalling. Det var noe med dårlig innfesting av dashbordet. Det ble tilfeldigvis tatt samtidig med at den uansett var inne til den andre reparasjonen. Noen få langturer har det blitt, men ikke lenger enn til Steinkjer (fra Oslo-området). Fortsatt like nydelig på landeveien, og kombinasjonen adaptiv cruise control med lane assist og adaptive fjernlys føles veldig moderne og luksuriøst. Forbruket holder seg på rundt 0,6-0,7 liter på mila for min hovedsakelige småkjøring i nabolaget og kortreist hytte. En annen veldig praktisk detalj er innebygd EasyPark-støtte. Når man stopper bilen innenfor et gjenkjent område, så viser den relevant informasjon på skjermen og lar deg starte en parkering. Så avsluttes den automatisk når bilen forlater området. For ordens skyld: Brukes selvsagt kun der det ikke er kameragjenkjenning. Konemor er for øvrig litt underveldet, sånn generelt. Hun synes bilen er alt for stor, og ikke minst for daff. En liten digresjon: Når det gjelder det sistnevnte, så har hun for så vidt et poeng, men alt er jo relativt. Hun har som tidligere nevnt en VW Golf som konebil, og den er usaklig sprek. Det er en helt vanlig 2-liters diesel på 140 hk, men pga lav egenvekt blir det veldig mye effekt for penga. Den har alltid føltes veldig sprek, og selv nå som den har blitt 17 år er den fortsatt like sprek, selv etter Dieselgate-nedjusteringen. Den var på EU-kontroll hos Møller her om dagen, på samme sted som den alltid har fått kjærlighet før. Denne gangen var de strenge og sa at de nesten ikke kunne godkjenne den, fordi den var FOR sprek! De mente den hadde blitt trimmet…🏎️ Men den ble nå godkjent læll. Tilbake til BMW’en, så er det forsvinnende få tilsvarende biler å se på veien. Jeg har vel sett en håndfull i5’er, og muligens én eneste 520d. Det er litt vanskelig å se definitivt fra litt avstand, for karosseriet er identisk, og det er ingen synlige eksosrør. I Bærum spesielt, så er det dessuten mange BMW-eiere som har vanlige skilter, av én eller annen grunn. Dette gjelder spesielt iX’ene, visstnok. Helt på tampen her, så kom jeg på at jeg klarte å besudle nybilen i fjor sommer. Dvs., jeg hadde lovt meg selv at det ALDRI skulle fraktes noe illeluktende hageavfall og slikt i nybilen. Riktignok har jeg sånn uttagbar gummimatte baki, med litt kanter, så det tåles litt gris, men ikke noe skulle baki der. Plutselig en dag befant jeg meg i den situasjonen at jeg «bare» skulle ta med et par sekker hageavfall til gjenvinningsstasjonen når jeg likevel skulle forbi. Nuvel, det luktet litt mer enn godt var da jeg la sekkene baki, men pyttsann… Men joda, innen jeg hadde klart å komme frem, så stinket det noe aldeles grusomt, og det viste seg fort at det var snakk om forråtnelse og væskedannelse. Faenskapet hadde rent ut, og noe kom seg også over skvettekanten på gummimatta. Du kan tro det var stinkefest på teppeinnredningen, langt nedover og innover. Det ble flere runder med gnikking og natronoppsuging uten alt for mye hell. Fikk likevel bort det grøvste, og det viste seg heldigvis at tiden var den beste hjelperen, for i løpet av senhøsten forsvant vel det aller meste. Nå er det kun hvis man gnir nesa nedi filten at man kan kjenne en svak dunst. La det være en lærepenge - nå skal det i hvert fall IKKE noensinne mer noe sånn drit inn i bilen. Det bringer meg over til siste kapittel, som er bruk av tilhenger. Neste runde med hageavfall ble kjørt bort med en sånn bensinstasjon-tilhenger. Jeg innrømmer gladelig at dette var bare mitt andre ordentlige møte med tilhenger, selv etter å ha kjørt bil i 35 år. Det skulle vise seg at det var som barneskirenn å regne, med innebygd henger-assistent på skjermen. Med kamera og all verdens påtegnede streker var det superenkelt å navigere en litt svær henger. En slags joystick var det også for rattet, slik at det meste gikk halv-automatisk. Anbefales! Nå straks over sommeren skal den på sin første service. Tar det på Bilia i og med at garantien fortsatt gjelder. Blir spennende å se om de finner noe smårusk, og ikke minst hva det blir å koste. Synes for øvrig at den drar litt til sidene nå etter at sommerdekkene kom på. Jeg håper det har mest med svært sporete motorvei i Sandvika-området å gjøre, for den oppfører seg bedre på vanlig landevei. Tar en ekstra sjekk av dette på servicen, for sikkerhets skyld. De anbefaler jo hjulstillingskontroll minst annenhvert år, men det er det vel ingen som gjør, når det koster 3-4000 kroner? En siste ting: Speilhusene går jo inn og ut til stadighet ved parkering, og nå har de begynt å gi fra seg en sytelyd. En skikkelig sånn knirkelyd, som høres litt billig ut. Er dette vanlig? Var ikke noe sånt på Skodaen, selv etter 15 år. Endret 14 timer siden av SportyMorty Stavesjekk papertiger, TorsteinAa, Olaandref og 5 andre reagerte på dette 8
TorsteinAa Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) Fint du deler erfaringer med daglig bruk og etter et år som sikker representerer veldig mange i hvordan en bil brukes. Speilhusene på vår 2013 modell gir fra seg litt "maskinlyd" når de rulles inn, men jeg gjør det ikke så ofte. Ville nevnt det på den sjekken du skal på, slik at du får kommentaren om "holder de på å ryke" inn i systemet. Skulle gjerne hatt en såpass komfortabel bil selv, men den er dessverre for stor i bygatene her i Oslo, selv om jeg ser flere med batteridrift av modellen. Jeg er såpass gammal at jeg nok bare ville montert på skvettlapper for mindre "sandblåsing" bak særlig fremhjulene og mindre dritt langs med kanalene særlig i vinterhalvåret. Endret 23 timer siden av TorsteinAa SportyMorty reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Flott oppdatering og godt å se at du er fornøyd med bilen. Designet på G61 har vokst på meg de siste to årene, det er en fin bil i riktig spec og med litt felger 😀 Også kan man si hva man vil, men diesel motor er totalt sett den beste motoriseringen i en stor stasjonsvogn som dette. Jeg synes i5 gjør en svak figur i dette karosseriet, hadde en liten prøvetur i 550e derimot og det var virkelig en rakett. Jeg har faktisk sett en håndfull 520d her i Norge, men i5 er naturligvis den mest populære. Men nå har jeg nettopp kommet hjem fra 7000 km igjennom England og delvis Tyskland, Belgia og Nederland og jeg kan trøste deg med at 70% av alle G61 man ser er 520i eller 520d. Så du har ikke tatt ett unormalt valg, du har bare tatt ett litt unorsk valg. Og sånt applauderer jeg, kjøp bilen som passer deg og ikke alle andre 👍 papertiger og SportyMorty reagerte på dette 2
SportyMorty Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden 20 minutter siden, TorsteinAa skrev: Jeg er såpass gammal at jeg nok bare ville montert på skvettlapper for mindre "sandblåsing" bak særlig fremhjulene og mindre dritt langs med kanalene særlig i vinterhalvåret. Bra tips ang. skvettlapper
SportyMorty Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden 5 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Flott oppdatering og godt å se at du er fornøyd med bilen. Designet på G61 har vokst på meg de siste to årene, det er en fin bil i riktig spec og med litt felger 😀 […] Så du har ikke tatt ett unormalt valg, du har bare tatt ett litt unorsk valg. Og sånt applauderer jeg, kjøp bilen som passer deg og ikke alle andre 👍 Takk for det - alltid hyggelig å høre fra deg Fredrik 90 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå