leading edge Skrevet November 5, 2024 Skrevet November 5, 2024 Har en BMW 530 Xd med N57 D30A 2015 mod. Opplever en sporadisk "lugging" i bilen ved lav jevn belastning. Opptrer med ujevne mellomrom og det kan gå flere minutter mellom hver gang det kommer et nøkk. Andre ganger kan de komme nokså tett med bare noen sekunders mellomrom. Det er alltid bare et lugg om gangen som om bilen holdes igjen eller mister kraft i brøkdelen av et sekund. Et nøkk varer gjerne i omtrent et par tidels sekunder kanskje opptil et halvt sekund før det er over. Har lest ut feilkoder flere ganger men motoren setter ingen feilkoder. Oppdaget at når "nøkket" oppstår så går samtidig forbruksmåleren ned. Fenomenet oppstår kun når jeg ligger på veldig lav belastning og med et forbruk på rundt 0,5 l/mila. Forbruksmåleren dropper da samtidig ned til ca 0,45-0,4 l/mil. et halvt sekund før den går opp igjen. Lurte først på lugging i fordelerkasse men hjulene har samme omkrets og dette med forbruksmåleren indikerer at det er motoren som mister kraft og ikke girkassen som "henger" da ville forbruksmåleren slått ut i motsatt retning. Rart at det ikke settes feilkoder da det er et så tydelig nøkk i motoren. Mistenker en dyse som lekker for mye til retur. Andre forslag?
Otis Skrevet November 5, 2024 Skrevet November 5, 2024 EGR ventil som er pjusk? Kan du måle omkrets på dekk? Kan man fjerne sikring for fordelingskasse? Hpi reagerte på dette 1
Hpi Skrevet November 5, 2024 Skrevet November 5, 2024 Et mulig alternativ er den adaptive gasspedalen. Hvis man kjører mye med lav belastning og bilen "lærer" denne kjørestilen så kan dette fenomenet oppstå. Jeg må ha noen kickdown jevnlig på min bil ellers kan den bli slik som du beskriver. En annen metode for å få bort dette er å 1: skru på tenning, 2: gassen i bunn (kickdown) i 30 sekunder. 3: slå av tenning, 4:slipp gassen. 5: vent i 2 minutt, start bilen og kjør. Werther, Otis og mr.pingu reagerte på dette 3
leading edge Skrevet November 6, 2024 Forfatter Skrevet November 6, 2024 Forsket litt mer på dette og koblet til diagnoseverktøy for å lese ut live data mens jeg kjørte og luggingen oppstår. Mistenkte jo lekkasje på dyser men det viser seg at når dette skjer så faller railtrykket men det er et kommandert fall siden nominell (ønsket) railtrykk faller først og så følger virkelig railtrykk rett etter som det skal. Det er altså ikke et uønsket fall i railtrykk men et kommandert redusert trykk. Det er vel også derfor forbruksmåleren faller når dette skjer. Dette gjør at jeg forkaster teorien om en lekk dyse. Kjører en tilsvarende graf mellom nominell og virkelig posisjon på EGR. Ventil. Virker ikke som det er noe spesiell sammenheng med nøkkingen men EGR følger ikke helt kommandert posisjon men usikker på om dette er normalt at den henger litt etter ved endring. Leste deretter av nominell og virkelig luftmasse i Kg/h gjennom manifold. Det viser seg da at når nøkking inntreffer så faller virkelig luftmasse mens nominell luftmasse er uforandret. Det oppstår altså et plutselig trykkfall i manifolden som ikke er ønsket eller "kommandert" av motorstyringen. Teorien min er da at det må lekke ut luft et sted som fører til et trykkfall som i sin tur gir et kommandert signal om lavere innsprøytningstrykk som følge av mindre luft tilgang. Så da er det vel tid for å prøve å løfte litt på panseret og fjerne litt komponenter for å se hva som skjuler seg under der.
leading edge Skrevet November 6, 2024 Forfatter Skrevet November 6, 2024 23 timer siden, Otis skrev: EGR ventil som er pjusk? Kan du måle omkrets på dekk? Kan man fjerne sikring for fordelingskasse? Har forlatt teorien om fodelerkasse som lugger men EGR kan absolutt være et spor ja. Se hva jeg fant i svaret over.
leading edge Skrevet November 6, 2024 Forfatter Skrevet November 6, 2024 23 timer siden, Hpi skrev: Et mulig alternativ er den adaptive gasspedalen. Hvis man kjører mye med lav belastning og bilen "lærer" denne kjørestilen så kan dette fenomenet oppstå. Jeg må ha noen kickdown jevnlig på min bil ellers kan den bli slik som du beskriver. En annen metode for å få bort dette er å 1: skru på tenning, 2: gassen i bunn (kickdown) i 30 sekunder. 3: slå av tenning, 4:slipp gassen. 5: vent i 2 minutt, start bilen og kjør. Synes det hørtes rart ut men om du opplever det så er det vel noe som kan oppstå. Har ikke prøvd dette men forfølger først en annen teori som du ser over.
leading edge Skrevet November 8, 2024 Forfatter Skrevet November 8, 2024 Følger opp denne for de som evt. opplever samme problemet. Demonterte motorbeskyttelsen og så at det var mye sotdannelse på toppen av dynamoen, som ligger rett under blandestussen til manifolden. Der hvor EGR gassen kommer inn i innsugningsmanifolden. Demonterte blandings stussen og ser at det er svidd/brent/tæret hull i hele stussen slik at den lekker ut innsugningsluft blandet med eksos fra EGR. Derav sotavsettningen på dynamoens overside. Det er et ganske tydelig hull som meget sannsynlig vil medføre nøkkingen på lett belastning. Har bestillt ny blandingsstuss så blir det spennende å montere det sammen igjen. Er det andre som har opplevd dette? Hva kan det skyldes? Motoren er gått 210.000 km. Forøvrig ser det ikke veldiig rent og pent ut inni her kan nok være greit å få renset ut dette..
540is Skrevet November 8, 2024 Skrevet November 8, 2024 10 minutter siden, leading edge skrev: Hva kan det skyldes? Har du fått byttet egr kjøleren? Den byttes for å unngå sånne tilfeller som dette som kan utvikle seg til en brann
leading edge Skrevet November 9, 2024 Forfatter Skrevet November 9, 2024 Nei har mast flere ganger på Bavaria for å få byttet men det skjer ikke mye der. Jeg står på venteliste men de mangler deler for å få utført oppgraderingen så her må man bare smøre seg med (masse) tålmodighet. Imens venter jeg på en brukt blandestuss fra GS. Slik så dynamoen ut:
leading edge Skrevet November 12, 2024 Forfatter Skrevet November 12, 2024 Da var bilein satt sammen med ny blandestuss og testkjørt i kveld. Fungerer helt perfekt uten noe nøkking så det løste problemet. Håper tråden kan være til hjelp for noen som opplever samme problemet. Ron788m, laffe, Kvasi og 8 andre reagerte på dette 11
E.C. Skrevet November 12, 2024 Skrevet November 12, 2024 Alltid bra når folk kommer tilbake til trådene sine med løsning 👍 ///M-ini95, Ron788m, Enes Yakici og 5 andre reagerte på dette 8
*MrB* Skrevet November 12, 2024 Skrevet November 12, 2024 Bra det løste seg midlertidig, men stusser over at du må vente så lenge hos Bavaria. Jeg fikk byttet min kjøler for ganske nøyaktig ett år siden, og da var det bare noen ukers ventetid fra jeg henvendte meg. Kanskje jeg var heldig?
Kvasi Skrevet November 12, 2024 Skrevet November 12, 2024 34 minutter siden, *MrB* skrev: Jeg fikk byttet min kjøler for ganske nøyaktig ett år siden, og da var det bare noen ukers ventetid fra jeg henvendte meg. Kanskje jeg var heldig? Har ventet på ny kjøler til min N57 i nesten et år på tross av synlig kjølevannslekkasje på den 😬
leading edge Skrevet November 26, 2024 Forfatter Skrevet November 26, 2024 Må gjenåpne denne tråden da det ikke gikk så bra som jeg trodde en stund.. Bilen gikk helt fint etter rep som beskrevet over. Det varte imidlertid ikke lenge. Dagen etter begynte den å nøkke igjen litt forsiktig først men ikke lenge før den var akkurat som tidligere... Jeg tenkte da at neste steg må være å bytte EGR ventil. Til alt hell så fikk jeg da endelig innkalling til å bytte EGR kjøler som en aksjon fra BMW. Jeg spurte om de også byttet selve EGR ventilen og svaret var at de byttet komplett kjøler med ventil, altså hele EGR unite. FLAKS tenkte jeg og satte bilen inn for oppgradering av EGR. Fikk bilen tilbake med beskjed om at kjøler, EGR ventil og hele uniten var byttet, trykktestet innsug og kjølesystem, etterfylt kjøleveske og alt var i sin skjønneste orden. Men hjalp det noe?? Nei desverre. Samme nøkkingen oppstår og jeg er like langt. Nå begynner jeg virkelig å lure og for å være helt sikker på å få eliminert eventuelt trøbbel med fordelingskassen så byttet jeg om til nye dekk, foretar en firehjulskontroll og justerte opp hjulvinklene som var litt feil og justerte riktig lufttrykk i alle dekk. Nøkkingen er fortsatt der så heller ikke dette hjalp. Fortsatt ingen feilkoder på bilen så nå begynner rådyra virkelig å bli gode mr.pingu reagerte på dette 1
leading edge Skrevet November 26, 2024 Forfatter Skrevet November 26, 2024 Var på langtur i helgen og brukte turen til å lese ut livedata fra bilen for å se hva som skjer med de forskjellige parametrene når nøkkingen inntreffer. Nedenfor er bilder av utskriftene: LUFTMASSE: Ser her at målt luftmasse (blå) er merkbart lavere enn nominell luftmasse (grønn). Usikker på dette. Er det luftmassemåleren eller MAP sensor som brukes for å måle denne luftmassen. Er vel normalt differansen mellom luftmassemåler og MAP sensor som indikerer hvor mye EGR gass som leveres inn i manifolden. Av og til i perioder går nominell og målt luftmasse helt jevnt som vi ser her. Belastningen og luftmassen i begge tilfellene er omtrent lik rundt 140-150 kg/t Her ser vi hva som skjer med luftmassen når nøkkingen oppstår. De to "dippene" i målt luftmasse markerer to "lugginger" i motoren. Vi ser at målt luftmasse faller uten at nominell (kommandert) luftmasse endrer seg. mr.pingu reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå