Gå til innhold

Den store hybridbil-tråden

Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner flere som har eid/eier disse tidlige hybridene, og felles for dem er at de like gjerne kunne kjøpt seg en ren fossil- eller elbil. Ladekabelen ser ut som den kunne vært fabrikkny, og i slike tilfeller mener jeg å eie hybrid bare er tull. Som @Fredrik 90 sier, må man se ann bruket sitt og vurdere hvorvidt en hybrid faktisk er noe for seg. 

Ingen av de jeg kjenner har hatt havarier, men legger merke til at for N20 eierene, så er det ofte tuning innblandet når vi snakker om havari utover kjedestrekk.

Det som gjør meg mest skeptisk til hybrid i det lange løp er at samtidig som du får med deg noen av fordelene fra en ren elbil, får du også noen av ulempene. 

1. Kompetansenivået på frittstående verksteder for å fikse biler med høyvolt er ikke der helt enda, og man tvinges over på merkeverksted med et betydelig høyere prisnivå. Det kommer seg med tiden, men det bringer meg til del II av problemet.

2. Mangel på deler: Jeg som jobber på merkeverksted ser dette hver eneste dag, og verst er det på biler drevet av høyvolt. Pga et lager som sikkert koster 500 kroner å lage, byttes det hele motorer/girkasser på f.eks E-Tron verdt 100 000 kroner. Et skrekkeksempel jeg var vitne til ifjor kom nettopp ifra en nyere hybrid, en Q8 TFSI-e med V6 bensiner. 

Der var feilen at bilen ikke vekslet mellom el/fossil drift smooth, men at bilen "bykset" fremover ved inn/utkobling av el drift. Feilen ble lokalisert til elmotoren i girkassen, men denne leveres naturligvis ikke løst... så det ble helt ny girkasse til en kvart million kroner. Heldigvis under garanti, men hva skjer den dagen du ikke har det? Forsikring sier folk, men på en kvart million i kostnad, følger det sikkert med en heftig egenandel. For å ikke snakke om at hvis dette blir en " vanlig greie", vil også forsikringspremien øke for hvert eneste hue.

For ordens skyld så var "kvart mill" garantipris. Pris til kunde er sikkert 100 høvdinger oppå der igjen...

Ellers har jo BMW bra track record med små motorer i R4 klassen. Å dermed mene at hyppig start/stopp med stor sannsynlighet påvirker holdbarheten negativt, vil jeg mene er genuint. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et balansert innlegg @///M-ini95.

At hybrid passer for noen og ikke for andre vil jeg påstå er en rimelig konklusjon. På samme måte som at elbil passer for noen og ikke for andre, at diesel passer for noen og ikke for andre, og at bensin passer for noen og ikke for andre.

Bruksmønster og kjøremønster er alfa omega, og to ting man bør tenke grundig gjennom før kjøp av det ene eller det andre for å få et produkt som passer best mulig disse to elementene. Noe det ser ut som både @Fredrik 90 og @Saltkjelen har gjort, men med forskjellig resultat.

Jeg har en kompis med en straks 5 år gammel X5 45e med over 100k på telleren som trives med den, og jeg ser at en slik bil med såpass lang elektrisk rekkevidde kunne passa oss bra med vårt bruksmønster, som i 90% av tida kunne ha blitt gjort rent elektrisk. 
Aberet er etter min vurdering at kjøremønsteret vårt tilsier at dette hadde blitt styrete å passe på. Kona hadde nekta å endre sin måte å kjøre på - i3’en vår kjører hun som en.. i3. Så ukomplisert som det kan få blitt. Og dieselbilen kjøres som en dieselbil. Også det relativt ukomplisert. Men mekanisk sympati har hun, hvilket er bra.
Jeg på min side hadde blitt lettere nevrotisk av å prøve å få andre enn meg selv til å følge et spesielt kjøremønster for å tilpasse oss begge hvordan en hybrid bør bli kjørt og for å passe på bensinmotoren best mulig. Og det kan jo være lurt, liten vits i å bare passe på motoren i min del av kjøringen. 

Etter snart 5 mnd med kombinasjonen 1 elbil og 1 dieselbil i stallen, begynner det å bli klart for meg fordelene med denne komboen. Jeg ser at i3’en blir mer brukt enn jeg hadde trodd i forkant. Den er vårt soleklare førstevalg på all småkjøringen utenom jobb (da blir begge biler brukt uansett), den er snedden og kvikk og hendig. Og F11’en på sin side er vårt soleklare førstevalg på langturer. Den er verken snedden eller spesielt hendig, men solid, komfortabel og romslig. Og kvikk, men på en tregere måte. I helga har F11’en derimot stått urørt, mens i3’en har blitt brukt til alt. Hvert til sitt bruk. Vi heller “ønsket” ikke elbil sånn sett ut fra at vi er bilinteresserte begge to og liker at bil lager lyd, og hadde det kun vært opp til kona hadde vi fremdeles hatt 4-serien. Men med vårt bruksmønster var hun enig i at en enkel by-elbil som jo i3 er passer best, men med forbehold om at vi skal ha fossibil som hovedbil i all overskuelig framtid. En amper ladekø i Norge på sommeren hadde vært sidestilt med skilsmissegrunn her i heimen 😂 .

Skjønner ønsket om å ha “ein med alt”, men personlig ser jeg mest fordelen med å ha en av hver, mindre kompleks drivlinje. “Alt som går rondt går sondt” sa naboen min der jeg vokste opp, og drog fram tømmer med hest, mens den nyinnkjøpte traktoren stod fint parkert 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Hvordan er forbruket på 45e? Type langtur. Jeg forstår det slik at tanken er 68 liter mot 80(?) liter på ren fossil. Det er ikke sikkert det er særlig merkbart? :) 

På 225xe var den kun 36 liter, så der måtte jeg tanke nesten oftere enn elbilen må lades :lol: Uten videre sammenligning F45 / G05.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring etter 125000km med F30 330e (altså tidlig hybrid med ubrukelig rekkevidde):

-Eldriften funker fint til de små ærendene. Snartur på butikken, kjøre/hente på SFO, kjøre hente på trening osv. 

-Blandet forbruk er helt ok. Også på langtur. 0.4 i hverdagen om vi er flink å lade. 0.6 på rene langturer. 

-Oppetiden har jevnt over vært bra. Den fossile delen har vært dønn feilfri. Noe rusk på el-siden. 

-Bilen er veldig masete i hverdagen om man ikke lader. Spesielt siden auto start/stopp ikke kan deaktiveres. 

-Bilen er kvikk i sportmodus, og oppleves da som en stor sekser i karakter. (men ikke lyd)

-Som med alle andre drivlinjer må man vurdere sin bruk og sitt behov. Hybrid passer ikke for alle. 

Nyere hybrider er bedre på alle måter. Hadde jeg kjøpt hybrid igjen? Ja. Forutsatt at de er edruelig priset. Det de ikke pdd. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 Hvordan er forbruket på 45e? Type langtur. Jeg forstår det slik at tanken er 68 liter mot 80(?) liter på ren fossil. Det er ikke sikkert det er særlig merkbart? :) 

På 225xe var den kun 36 liter, så der måtte jeg tanke nesten oftere enn elbilen må lades :lol: Uten videre sammenligning F45 / G05.

På langtur i Norge, det vil si Sør-Østlandet med mye motorveier så pleier jeg å havne på rundt 0,87. Vil tro at på en vestlandstur med lavere hastigheter så er vi nede på 0,7 tallet. På Autobahn med konstant 150-160 km/t så bruker den 1,2 l på mila. Pussig nok så sliter jeg med å få den til å bruke mer, selv med mye 200-230 km/t kjøring så blir ikke snittet så mye mer enn 1,25 l per mil. Den er virkelig ikke så gal på forbruket til å være en diger, sekssylindret SUV med kloss på 400 hester. BMW sitt hybrid system er imponerende bra, det regner ut ifra navigasjonen hvor det er best å regenerere, bruke bensin eller strøm. Bensintanken kunne gjerne vert på 80 liter slik som de andre, men jeg får en rekkevidde på rundt 750 km så det er innafor. Jeg har en tommelregel at jeg skal kunne kjøre fra Hamburg med full tank til Arendal og fortsatt kunne kjøre litt rundt hjemme med "tysk bensin". Det går helt fint med denne bilen også.

Siden jeg fikk bilen i Mars så ser det totale gjennomsnittlige forbruket slik ut. Husk at her er også tur til Italia, to turer til Berlin og en Stockholmstur inkludert 😀 Jeg er svært fornøyd med dette og føler at ladbar hybrid innfrir de forventningene jeg hadde da jeg valgte å prøve en sånn biltype. 

IMG_2822.thumb.jpeg.9979dc2ef8c7d6aa66fb0a28dab5d65a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mossing 92 skrev:

Kjører alltid i sport når motor er kald og kjører pent så lenge motoren er kald. Så kan jeg heller kjøre i hybrid modus når motor er driftsvarm 😊

Jeg gjør det samme egentlig, årsaken til at BMW sine to litere ryker er fordi folk trimmer dem også kjøres de som vanlige fossilbiler. Det vil si at folk gir full gass når det måtte passe, noe som ofte skjer på kald motor. Ei kollega av meg har en 17 modell X5 40e som de har tuna, men de har nå kjørt med den i mange år uten problemer med motor eller drivverk. Men som hun sier så kjører hun aldri hardt når motor er kald og dette tror jeg er mye av nøkkelen. 

Også ett annet aspekt for min del, jeg tar service hver 15 000 km. Men det er 15 000 km på bilen, noe som i mitt tilfelle tilsvarer hver ca 7500-8000 km på motor. Jeg tror det skal holde på en motor som er konstruert for 24 måneders og 30 000 km intervall 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...