Øyvind L. Skrevet Mandag kl. 21:45 Skrevet Mandag kl. 21:45 Da var altså den gode E90 325d med N57 og manuell gir fra 2011 byttet ut med en F31 2018 335d med automat og X-Drive så da var det bare å rykke tilbake til start og gjør diverse forbedringer på nytt. (Ikke forvent masse oppdateringer her fremover, men skal se om jeg kan følge opp litt etter vært). Altså.. F31 335dA X-drive er en tung bil synes jeg. På vei hjem fra forhandler måtte jeg på vekta. Hele 1830kg med ca halv tank:. Jiiiizzz... Og jeg som syntes E90 med sine 1610kg var en tung bil Men hjem kom den så da var det å sånn smått sette i gang. Først var det selvfølgelig ny olje og filter. Bestilte på nettet og selvfølgelig klarte nettbutikken å sende ene kannen med feil olje. Hvor vanskelig kan det være.😒 Men det løste seg så det var godt å få byttet olje og filter selv om selger sa at de just hadde gjort det.. X-Clean Gen2 var den riktige. Originale skvettlapper ble montert. Synes de ser ganske bra ut. Sparer mye bil med å ha på. BMW levere ikke til M-Sport biler, men standard "lapper" her grei nokk passform. Eneste plasser de ikke passer 100% er der skjørtet svinger under bilen, men det ser man nesten ikke. Så kodet jeg om oljesevice intervall fra 30000km/24mnd til 12000km/12mnd med ISTA. Dette gjorde etter at jeg oppgraderte i-Level til siste versjon. Subber i gulvet ble byttet ut siden jeg hadde kjøpt disse inn bare noen uker før jeg plutselig ville bytte bil. Disse spiller mye bedre i F-serien enn de gjorde i E90n. HK anlegget i F serien er virkelig skuffende. Det spiller mye dårligere enn i E90n synes jeg. Da tenker jeg på lydkvaliteten. Om det har noe å si at det er stasjonsvogn nå og E90 var sedan vet jeg ikke, men var mye mer fornøyd med lyden i E90. Da da har jeg justert myyye på EQ i begge bilene. Renske opp i sluken foran frontruta. Det hadde ikke tidligere eiere noen gang gjort. Her var det mye å ta tak i. Tok selvfølgelig ikke bilder når det var rent å pent... Så var det å ta tak i jobben med å vaske innsug.. Med 170 tusen km på telleren og helt original bil så var det på sin plass å ta en titt inni der. Motoren en N57Z Forventet at det skulle være en del sot, men ble overrasket over at det var såå mye. Så her var det bare å finne frem Biltema ovnsrens og sette i gang.. Innsug demontert og swirlflaps plukket ut og kastet i søpla. Smådeler vasket rene Og her ligger innsuget dynket i ovnsrens til i morgen. Og bare så det er sakt.. Den "sota" som er inni innsuget. Den er jææævlig svart!!!! 😡☠️ Jeg hater EGR!!!!☠️ Faktisk overaskende lite sot i kanalene i toppen. Er så lite jeg ikke kommer til å ta meg bryet med å vaske ut av de. Stay tuned for more updates! mr.pingu, sveigis, Otis og 22 andre reagerte på dette 25
E.C. Skrevet Mandag kl. 22:02 Skrevet Mandag kl. 22:02 Dæven det var mye sot. Gratulerer med ny bil med kul drivlinje da!
Øyvind L. Skrevet Mandag kl. 22:11 Forfatter Skrevet Mandag kl. 22:11 4 minutter siden, E.C. skrev: Dæven det var mye sot. Gratulerer med ny bil med kul drivlinje da! Takk for det. Jeg har vasket en del innsug, men har aldri sett så mye sot som på denne. Men godt å få vasket rent. Jeg er ikke fan av automat gir, men etter at jeg la inn xHp steg 3 på den så ble kassa mye bedre å kjøre med. Nå er den ikke så masete lenger og det er lockup på alle girene. Og nå girer den bra raskt i sport+. xdelete kommer med sommerdekka.😁 Otis, fupsaker og E.C. reagerte på dette 3
Olaandref Skrevet Mandag kl. 22:20 Skrevet Mandag kl. 22:20 Gratulerer med kjekk bil 🙂 Overraskende tung ja, det må man si. Vil tro du merker grei forskjell på bilen etter den rensejobben der. Øyvind L. reagerte på dette 1
EspenM3css Skrevet Mandag kl. 22:34 Skrevet Mandag kl. 22:34 Gratulerer👏🏼, ser også ut som den er bra utstyrt🤌🏼 hvor har du kjøpt subbene og ble det stor forskjell?
mr.pingu Skrevet Mandag kl. 22:40 Skrevet Mandag kl. 22:40 Så ble det en tråd likevel! Gøy Øyvind L. reagerte på dette 1
sveigis Skrevet Tirsdag kl. 05:58 Skrevet Tirsdag kl. 05:58 Gratulerer med flott bil 😊 Ja man blir aldri overrasket med tanke på sot og innsug og du gjør en grundig jobb . Denne håper jeg at jeg får se en gang nå for dette er bil som jeg liker godt Øyvind 😊
Øyvind L. Skrevet Tirsdag kl. 06:43 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 06:43 (endret) 8 timer siden, EspenM3css skrev: Gratulerer👏🏼, ser også ut som den er bra utstyrt🤌🏼 hvor har du kjøpt subbene og ble det stor forskjell? Kjøpte de hos Bilradiospesialisten. Når jeg hadde de i E90n så var det ikke noe spesiell forskjell, men i denne bilen så ble det mye mer bass. Faktisk såpass mye bedre at jeg kjenner buksene på leggen beveger seg litt i enkelte tilfeller. Det var ikke tilfelle med de originale. Men for 4 tusen kr så er jeg ikke sikker på om det er verdt det.🤔 Den har veldig bra med utstyr. Skinn dashbord og digitalt 6WB speedometer gjør veldig mye på interiøret synes jeg. Endret Tirsdag kl. 06:46 av Øyvind L. mr.pingu og EspenM3css reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet Tirsdag kl. 07:10 Skrevet Tirsdag kl. 07:10 Gratulerer med lekker F31 i en av de beste drivlinjene som er å få tak i. Jeg har samme opplevelse som deg når det gjelder Harman Kardon i F-serie vs. Logic7 i E-serie. Det er langt bedre låt i E-serie enn det er i F-serie, så det er nærliggende å tro at det er gjort noen kostnadsbesparelser i overgangen her. Ron Jeremy reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Tirsdag kl. 07:53 Skrevet Tirsdag kl. 07:53 Gratulerer med kjempekul bil, man kan ikke annet enn å digge en relativt liten (men tydeligvis tung) stasjonsvogn med sterk sekssylindret dieselmotor Har kjørt en slik bil for lenge siden og det går noe fælt, selv med original effekt. Men det var da noe voldsomt med sot, blir det sånn uansett eller er det noe man kan gjøre for å unngå det? Dro kjensel på den vekta du var på, det må jo være på Stoa Øyvind L. reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet Tirsdag kl. 08:55 Skrevet Tirsdag kl. 08:55 Spent på om du merker noe forskjell på bilen etter å ha rengjort innsuget. Flott bruksbil, det der. Kunne tenkt meg de felgene dine til vinterhjul.
Øyvind L. Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden På 14.1.2025 den 8.10, Saltkjelen skrev: Gratulerer med lekker F31 i en av de beste drivlinjene som er å få tak i. Jeg har samme opplevelse som deg når det gjelder Harman Kardon i F-serie vs. Logic7 i E-serie. Det er langt bedre låt i E-serie enn det er i F-serie, så det er nærliggende å tro at det er gjort noen kostnadsbesparelser i overgangen her. Søkte litt på google og justerte litt selv og har kommet til at denne innstillingen på EQ gir grei lyd. Men med så mye demping så må volumet ganske langt opp på skalaen for å spille litt høyt.
Øyvind L. Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden (endret) På 14.1.2025 den 8.53, Fredrik 90 skrev: Gratulerer med kjempekul bil, man kan ikke annet enn å digge en relativt liten (men tydeligvis tung) stasjonsvogn med sterk sekssylindret dieselmotor Har kjørt en slik bil for lenge siden og det går noe fælt, selv med original effekt. Men det var da noe voldsomt med sot, blir det sånn uansett eller er det noe man kan gjøre for å unngå det? Dro kjensel på den vekta du var på, det må jo være på Stoa F31 er ikke en liten bil ☺️Den går bra og veldig fint register i den med to turboer. 0-100 er vel 4,9sek med original effekt tror jeg. Eneste måten å unngå sot er vel å stenge/demontere EGR dessverre. Vekta var på Stoa ja. Svingte innom for å fylle billig diesel. Endret 18 timer siden av Øyvind L.
mr.pingu Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Så på denne videoen her om dagen; Var ganske interessant vil jeg si. Spesielt delen om PCV Han sier at ikke EGR er grunnen til sot men at fra PCV'en (veivhusventilasjon) er underliggende grunn. Hvor mye har din gått forresten? Endret 17 timer siden av mr.pingu
Øyvind L. Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden 1 time siden, mr.pingu skrev: Så på denne videoen her om dagen; Var ganske interessant vil jeg si. Spesielt delen om PCV Han sier at ikke EGR er grunnen til sot men at fra PCV'en (veivhusventilasjon) er underliggende grunn. Hvor mye har din gått forresten? Min er gått 170 tusen nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå