KireS Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Etter noen år med hyttebygging\husbygging og små barn har bil vært nedprioritert. Men lysten på BMW igjen melder seg jo stadig. Leker med tanken å bytte ut bil nr 2 (Tesla Model 3) i noe morsommere. Tenkte jeg skulle utnytte all kompetansen og Finn søkingen her inne til å komme med tips Krav til bil: - Plass til 4 - Høvelig driftsikker uten mye skruing da den i utgangspunktet skal fungere som bil nr 2 i sommerhalvåret, så enten vinterlagre eller selge til høsten for å kjøpe en elbil kjøre i vinter. - Budsjett; 250k. Holder jeg meg til det kan jeg vinterlagre og kjøpe noe annet å kjøre på vinteren. Skal det være helårsbil kan det økes. - Bensin Jeg er ikke noen dreven mekker, så mye må tas på verksted. Enklere ting kan jeg håndtere selv og vil vel lære endel også. Så basert på dette folkens, mulig å få en høvelig driftsikker bil som ikke krever alt for mye påkost innenfor budsjett? Vet mange av dere som meg, bruker altfor mye tid på finn Så alle tips og innspill mottas med takk. Ron Jeremy og sveigis reagerte på dette 2
Skulebollen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Kan vere greit og informere om du ønsker "ny" eller gammel bil 😊? Blir feks. En e36 for gammel?
KireS Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden 7 minutter siden, Skulebollen skrev: Kan vere greit og informere om du ønsker "ny" eller gammel bil 😊? Blir feks. En e36 for gammel? Absolutt, godt innspill. Utgangspunktet ikke eldre generasjoner enn e39\e46. Men en strøken e34 hadde ikke vært feil. Aldri vært så begeistret for e36 Skulebollen reagerte på dette 1
Skulebollen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Skjønner. Jeg er selv smått på utkikk etter e39 540 eller e38 740. For og ha som familiebil sommerstid, en bil som er trygg nok til at det føles greit og bruke aktivt med unger i osv. E34 blir litt for gammel til akkurat det, selvom jeg selvsagt til tider bruker både e24 og e34 for at barna skal oppdras riktig😬 Audi A8 d3 er også fantastiske biler, der er alt alu så den kan man bruke hele året uten og kvi seg for salt. Problemet med alle disse er at det vil koste penger og sette det på verksted, og det er "kompliserte" biler for sin tid, slik at det vil mest sannsynlig koste litt tid og penger og drifte. Alt etter om du kjører langt eller ei. Er nok av folk her på forumet som skryter over driftsikre biler, men som kjører dem noen tusen km i året og gjerne har kortere eigerskap Skal du ha noe som er mer driftsikkert og rimelig og drifte ville jeg tenkt at en e46/e39 med rekkeseks bensin er overkommelig. Motorene bruker vel ofte litt olje, men det er jo ingen stor kostnad og lempe på en skvett innimellom. sveigis reagerte på dette 1
KireS Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Takk for innpill @Skulebollen. Sekser er minstekrav. Øverst på lista står i grunn en strøken lav km e39, har lagret mange av de på Finn oppigjennom. Har også sett på e46. Hvilke (om noen) fallgruver har disse motorene? Forskjell i holdbarhet i motoren på en f.eks 2001 520 vs 530i? Disse er vel mere holdbare enn 540 i forhold til påkost? Hvis det blir en slik bli blir den sikkert kjørt 5000-10.000 km i løpet av sommeren. Hva er en bedre start enn å kjøre en slik inn til jobb tenker jeg, selv om jeg har 4 mil hver vei
Marius2002 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Ser jo at E93 335i ikke er umulig. Ligger en pen beige en på finn.no. https://www.finn.no/mobility/item/390032119 Jeg velger å poste denne selv om den er 50 000,- for dyr. Du skriver budsjettet kan øke noe på en helårsbil. Her i byen går det en 435i cabriolet som familiebil året rundt Ellers er jeg usikker på driftssikkerheten på disse, men rekkesekser og lav kilometerstand er jo som regel en suksessoppskrift. Flere kan nok mer om dette punktet enn meg. Flotte biler iallefall Endret 3 timer siden av Marius2002 Ron Jeremy reagerte på dette 1
Skulebollen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tror ikke der er nevneverdige fallgruver, foruten generelt kjølesystemet, men dette koster jo lite og utbedre. Problemet imo med v8eren er at det automatisk blir mye mer tungskrudd, trangt og jævlig. Samtidig som deler gjerne er dyrere. 520 vs 530 tenker jeg er lite forskjeller på. ( Dette blir mye synsing fra min side ) Jo nyere bil, jo mer komplisert.. Har den turbo har den langt flere komponenter som kan lage tull. Jeg tror en lågmilare e39/38 er ett godt valg. Gjerne en godt utstyrt bil som skiller seg ut i mengden. Om du kjører på den litt km. Blir det vel lite penger og hente ved prisoppgang, men vil nok heller ikke tape seg i verdi.
KireS Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 7 minutter siden, Marius2002 skrev: Ser jo at E93 335i ikke er umulig. Ligger en pen beige en på finn.no. https://www.finn.no/mobility/item/390032119 Jeg velger å poste denne selv om den er 50 000,- for dyr. Du skriver budsjettet kan øke noe på en helårsbil. Her i byen går det en 435i cabriolet som familiebil året rundt Ellers er jeg usikker på driftssikkerheten på disse, men rekkesekser og lav kilometerstand er jo som regel en suksessoppskrift. Flere kan nok mer om dette punktet enn meg. Flotte biler iallefall Hadde vært jæklig morro med 335i. Men mtp påkost er jeg litt skeptisk til turbo. Turboen røk på min f31 316d(vet det er en helt annen motor men dog) etter rundt 15.000 km tror jeg det var Marius2002 reagerte på dette 1
Tony Soprano Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden E63/E64 😊 KireS og laffe reagerte på dette 2
KireS Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Kan jo legge ved noen alternativer jeg har sansen for: - 2010 325; https://www.finn.no/237965709 - 2004 330; https://www.finn.no/367164852 - 2000 540; https://www.finn.no/364583363 - 2001 530; https://www.finn.no/355329663 Noen er solgt men viser uansett litt sjanger. Marius2002 og sveigis reagerte på dette 2
*MrB* Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden E63 630i. Det er en bil som faktisk kan driftes på noenlunde budsjett. Ron Jeremy, Skulebollen, sveigis og 1 annen reagerte på dette 4
Ron Jeremy Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg er i tenkeboksen som deg Kire. Men hytteprosjektet fortsetter ol enn så lenge (litt for lenge) Men når jeg tenker sommervogn - frister det jo med takløst. Og når du sier plass til 4, tenker jeg umiddelbart på 2/4/6 serie. E63 630i er kanskje det gyldne alternativet, mye bil, komfort og kvalitet. Samtidig driftssikker drivlinje uten masse dill (turbo ++) E9* blir fort dyrt med rett motor (I6) så ville vurdert opp eller ned i generasjon her. F10 523i kan jo være komfort alternativet her evt. Liker tankene, blir moro å følge med på denne! Lykke til i prosessen! sveigis, KireS og Marius2002 reagerte på dette 3
Skulebollen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden https://www.blocket.se/annons/34752451 Riktignok v8, men særdeles lav km og ser ut til og ha pent interiør, dog elendig annonse. Gratis og registrere, og med litt pruting holder du deg akkurat innenfor budsjett 😊 sveigis reagerte på dette 1
KireS Skrevet 17 minutter siden Forfatter Skrevet 17 minutter siden 41 minutter siden, Skulebollen skrev: https://www.blocket.se/annons/34752451 Riktignok v8, men særdeles lav km og ser ut til og ha pent interiør, dog elendig annonse. Gratis og registrere, og med litt pruting holder du deg akkurat innenfor budsjett 😊 Takk for tips. Import er jo også en mulighet ja. Skal holde øye med blocket og mobile også
papertiger Skrevet 17 minutter siden Skrevet 17 minutter siden (endret) Er det slik at en F13 (6er cab) er innenfor budsjett om den regnes som helårsbil? Eller blir det for mye å svelge over? Jeg kunne godt tenkt meg en slik med tid og stunder, som en sommerfamiliebil med plass til barn og kone og feriebagasje. https://www.finn.no/mobility/item/391335442 For øvrig spennende prosjekt! Jeg tenker litt på det samme, men er noen år bak deg. Vi tenker først større bolig, og gjerne en egen hytteplass etterhvert, så det tar sikkert noen gode år før sommerbil er innenfor budsjettrekkevidde her i heimen Endret 16 minutter siden av papertiger sveigis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå