Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens,
Usikker på om dette er riktig plass å spør, men prøver likevel.
Vurderer å kjøpe en eldre BMW, typ F10 eller F30, men har et lån igjen på nåværende bil (E87 118d) og den er mest sannsynlig verdt mindre enn restlånet 😬
Noen her som har gjort lignende og kan dele erfaring? Gikk dere for mellomfinansiering, bake inn i nytt lån eller solgte med tap og betalte mellomlegget?
Vet det kanskje ikke er det smarteste økonomisk, men lysten på noe nyere og litt mer utstyr begynner å ta overhånd 😂
Tar gjerne imot både råd og advarsler!
 (og ja, vet jeg burde spart opp og alt det der… men vi kjører BMW her 😎)

Skrevet (endret)

Hvordan har du tenkt å løse det på eksisterende bil med heftelse? Den følger bilen. Om du ikke har penger til å betale ut heftelsen ved videresalg av eksisterende bil blir du vel nødt til å ta opp et usikret lån (forbrukslån) for å betale den ut. Det er dyrt. Om du da skal finansiere en ny bil med lånte penger så får du to lån å betale på.

Du kan bare glemme både mellomfinansiering og å bake noe som helst inn dersom det er kun bil du kan stille som sikkerhet.

Endret av sluquet
Skrevet (endret)

Aldri lån penger på bil og betal minimums summen. Du sitter alltid igjen med ett restlån høyere enn bilens verdi. Er det en eldre bil som øker i verdi i tak med det du betaler ned er saken en annen. Men det er dessverre ikke tilfellet her.

Heftelsen følger bilen som sagt. Ergo blir den svært lite attraktiv å kjøpe for andre. Hvorfor skal kjøper ta over selgers gjeld liksom.

Betal ned lånet ditt før du tenker på å kjøpe ny. Skjønner det frister å kjøpe, men sittetr med en følelse at ny bil også vil være belånt. Da er det på’an igjen om du ikke denne gangen betaler inn mer enn terminbeløpet

Endret av Slavearbeider'n
Skrevet

Det går fint å betale terminbeløp såfremt man ikke har finansert bilen over meget lang tid. Har du billånet over 4-5 år sitter du stort sett igjen med en bil med verdi utover vrakpant dersom du behandler den fint og ikke kjører 100.000 i året. Selvsagt avhengig av hva slags bil det er.

Skrevet

Her er det jo opp til deg hva du ønsker. Restlån får du i ikke over på ny bil, du kan ta opp et mellomlån for å slette heftelsene på E87, men da får du to lån å betale på. Ukult å betale på noe en ikke har, men er det snakk om et par måneder og det er mest gunstig for deg kortsiktig så kan det være en løsning. Ellers ville jeg lukket øynene og heller cashet ut restlånet hvis du har mulighet til det. Bli ferdig med ting. Hvis ikke kan du se på muligheter til å få lånet på E87 inn på boligen hvis du har bolig. Det er jo ikke optimalt og det kan/vil få konsekvenser om du må låne opp for oppussing/oppgradering eller egenkapitalen til kjøp av ny bolig. Du sier ikke noe om restlånet på E87, så det kan jo være at det ikke velter lasset. Likevel greit å ha i mente. Bil er tap, men det er samtidig en interesse/hobby og det kan ikke alltid måles i penger. Folk bruker flere titalls tusen på sykkel, ski, datautstyr, klatreutstyr, båt osv. osv. uten å blunke. Som med alle hobbyer som krever utstyr som brukes så slites det med tiden og du burde ta hensyn til dette ved kjøp. Noen hobbyer er dyrere enn andre, bil er jo ikke kvalifisert som en billig hobby. Med eventuelt to lån så kan det bli ekstra kjipt hvis noe ryker, men det kan jo også være bare en dråpe i havet. Kun du kjenner din økonomi. Jeg synes du skal følge hjertet når du skal kjøpe bil, men sett deg inn i modellen du ønsker, kjente feil og kostnader osv.. Da finner du fort ut hva du burde gjøre med E87en med lån og slikt. Kanskje det lønner seg å ha den et år til. :) 

Skrevet

Har ikke direkte erfaring nei. Har alltid klart å cashe ut evt restlån ved salg av bil. Skal du fullfinansiere den nye bilen har du et problem. Men om du går inn i den nye bilen med en egenkapital kan du være heldig og få låne nok til å dekke differansen på den gamle også.
Men det høres ikke ut som noe bærekraftig prosjekt du har på gang her. Billån er dyrt, og kredittlån (som kan «løse» dilemmaet ditt) er enda dyrere. 

Skrevet (endret)

Det er greit å bruke sunn fornuft av og til, særlig når det kommer til økonomi. Bare fordi man har lyst betyr ikke automatisk at det er lurt. Betal ut restlånet, og spar opp mer midler til neste bil. Føles mye bedre ut, og så slipper du å betale deg i hjel på svin dyre renter med den løsningen du skisserer. Bil er aldri en investering, med mindre det er snakk om en entusiast bil som potensielt kan stige i verdi. Du må huske å ta i beregningen at nye bilen også kan komme med uforutsette utgifter etter en tid. 

Veit det høres kjedelig ut, men på lenger sikt, vil det føles mye bedre ut. Nå kjenner jeg ikke til din økonomi, men å kunne knipe igjen på andre ting noen måneder for å cashe ut resten av lånet bør være overkommelig på en E87 118d. 

Endret av Dusy
Skrevet (endret)
On 4/11/2025 at 3:01 PM, bmwoverhelelinja33 said:

Noen her som har gjort lignende og kan dele erfaring? Gikk dere for mellomfinansiering, bake inn i nytt lån eller solgte med tap og betalte mellomlegget?

Jeg får vel rekke opp hånda og innrømme at jeg gjorde en slik jalla-løsning en gang.   Måtte bli kvitt en bil med 75000kr mer i heftelse enn det den var verdt. Hadde ikke en buffer jeg kunne bruke akkurat da, så lånte 100k gjennom et slikt klassisk usikret forbrukslån for å betale ned på bilen og selge den. Forbrukslånet ble nedbetalt på 6 mnd siden jeg hadde kuttet ned på alle utgifter, inkludert billån. 

Selv om det høres ut som en sketchy "luksusfellen-løsning" funket det faktisk helt greit for min del og det ble begrenset med renter man rakk å betale på den korte tiden.  Hadde nok gjort det igjen hvis jeg havnet i samme situasjon, men sjansen er mye mindre for å havne i samme situasjon nå når man er eldre og litt flinkere til å planlegge økonomisk.  I mitt tilfelle gjorde jeg det fordi den personlige økonomien var på vei rett i grøfta etter tap av inntekt, så måtte ta grep og kutte utgifter ASAP. 

Jeg ville ikke brukt et slikt forbrukslån på forbruk eller som et verktøy for å pådra seg enda mer gjeld gjennom en ny bil.  Ville vært forsiktig med å ta opp et for høyt lån på en 10-15 år gammel bruks-BMW som vil ha verditap og driftsutgifter....Er faktisk bedre å finansiere M-biler da de har lavt verditap og lettere å selge videre. 

Endret av Werther
Skrevet

Hvis bilen du skal kjøpe står hos en forhandler så er det mange som tilbyr ekstralån, altså ett usikret lån med høy rente i tillegg til det vanlige billånet. Andre forhandlere tar en snarvei og bare legger summen av restlånet på kjøpesummen på ny bil, da risikerer de å drite i skoa hvis banken finner ut av det. 

Det største problemet er at du drar med deg gammel gjeld. Så kjøper du ny bil, så går det noen år så klør du i fingrene etter ny bil igjen. Da blir det enda vanskeligere å komme ut av det. Det er så mange spesielt unge som skakk kjører økonomien sin slik.

Skrevet
På 11.4.2025 den 15.01, bmwoverhelelinja33 skrev:

Tar gjerne imot både råd og advarsler!
 (og ja, vet jeg burde spart opp og alt det der… men vi kjører BMW her 😎)

Fiks penger først. Ingen på bimmers som låner deg penger når du sliter i neste fase. Jeg vil også ha ny fet bil, men vil aldri låne penger til bil. Jobbe først, så nyte. Bit i det sure eplet og ta omveien. Du vil tenke tilbake på det som lurt om 0-10 år.

Garantert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...