stfoer Skrevet Tirsdag kl. 11:52 Skrevet Tirsdag kl. 11:52 Lurer på X5 som bruksbil, hvilken er best for daglig bruk, mest driftsikker?
Saltkjelen Skrevet Tirsdag kl. 11:58 Skrevet Tirsdag kl. 11:58 5 minutter siden, stfoer skrev: Lurer på X5 som bruksbil, hvilken er best for daglig bruk, mest driftsikker? Snakker du generasjon eller motor/drivverksmessig?
Otis Skrevet Tirsdag kl. 12:42 Skrevet Tirsdag kl. 12:42 Uansett så er vel sannsynligvis den siste versjonen, bestandig den beste? Eller kanskje ikke mht interiør kvalitet og spare løsninger. Men om man ser på holdbarhet er det kanskje F15. E53 har for mye rust problemer, men om det er pga alder eller konstruksjon er jeg usikker på. E70 er vesentlig billigere å kjøpe inn, og med rette årsmodell får du den gamle M57 som er muligens bedre enn N57, som har diverse andre problemer. Men E70 krever nok mer vedlikehold og dermed øker driftsbudsjettet, sammenlignet med feks F15 og enda nyere modeller. Mens E70 har gammelt interiør og dermed eldre ICE utstyr. Der er jo siste generasjon X5 meget bra utstyrt. Så alt koker vel ned til et par ting. Hva skal bilen koste å kjøpe inn? Og hva er akseptabel mengde feil/vedlikehold. sveigis og mr.pingu reagerte på dette 1 1
Fredrik 90 Skrevet Tirsdag kl. 14:35 Skrevet Tirsdag kl. 14:35 Det beste kjøpet er en fabrikk ny 2026 X5 med 5 års nybilgaranti, tror du kan få en 50e for rett over 1,6 mill med god rabatt nå. Hvis du har ett budsjett å forholde deg til så kan du jo si hva det er så er det litt lettere å komme med en anbefaling som er relevant for deg teerex og Ron Jeremy reagerte på dette 1 1
Werther Skrevet i går, 00:29 Skrevet i går, 00:29 9 hours ago, Fredrik 90 said: Det beste kjøpet er en fabrikk ny 2026 X5 med 5 års nybilgaranti, tror du kan få en 50e for rett over 1,6 mill med god rabatt nå. Hvis du har ett budsjett å forholde deg til så kan du jo si hva det er så er det litt lettere å komme med en anbefaling som er relevant for deg Poenget med et forum er å bidra, ikke være besserwisser og snakke ned til folk. Han er en 5-serie-mann, se signatur - F11 M550d x-drive. Sunn fornuft når han ikke sier annet tilsier budsjett 300-700k.
teerex Skrevet i går, 04:03 Skrevet i går, 04:03 (endret) 3 timer siden, Werther skrev: Poenget med et forum er å bidra, ikke være besserwisser og snakke ned til folk. Han er en 5-serie-mann, se signatur - F11 M550d x-drive. Sunn fornuft når han ikke sier annet tilsier budsjett 300-700k. Ikke så enkelt å gjette at budsjettet skal være 300-700k. Men uansett er det jo et enormt utvalg i det prisområdet. Nesten 300 biler på Finn fra 2010 til 2022-modeller, og fra 50k til 300 km på telleren. Sikkert lurt å finne en som har kjørt minst mulig, eller max 150k km (da får man livsvarig motor og drivverksforsikring hos If fram til 200k km). Og F15 40e holder man seg unna Endret i går, 04:04 av teerex Ron Jeremy reagerte på dette 1
stfoer Skrevet i går, 05:36 Forfatter Skrevet i går, 05:36 17 hours ago, Saltkjelen said: Snakker du generasjon eller motor/drivverksmessig? Jeg tenker generasjon, kun med diesel motor.
Marius2002 Skrevet i går, 06:37 Skrevet i går, 06:37 En G05 40d må nå være perfekt her. Du har mye ekstrautstyr i tillegg til en topp moderne bil. Finn.no | G05 40d Ellers begynner de eldre modellene å dra på årene og påkost/vedlikehold må påregnes i større grad. De fleste F15 er også gått langt, men har du en 30d med fornuftig kilometerstand og kun én eier. Finn.no | F15 30d Så er det ingen tvil om at både E70 og E53 har tålt tidens tann. Men du vil nok måtte kunne skru litt selv. mr.pingu, Otis og fupsaker reagerte på dette 2 1
Saltkjelen Skrevet i går, 07:26 Skrevet i går, 07:26 I utgangspunktet er både E70, F15 og G05 svært gode X5 generasjoner i hver sine epoker, men skal du satse på en bil med minst potensiale for dyre feil, vil jeg si at 30d av de forskjellige er veien å gå. For G05 sin del tenker jeg 30d av årgang 2019 og 2020 er tingen, da modellen fra 2021 fikk mildhybrid. G05 X5 40d har alltid vært mildhybrid. Teknisk sett nyter du også fordelen av at motoren er en B57 og ikke N57. fupsaker, Ron Jeremy, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik 90 Skrevet i går, 08:40 Skrevet i går, 08:40 Jeg har liksom alltid tenkt på at E70 er peak X5, den kan du liksom få med alt og den har tålt tidens tann bra designmessig. Men den begynner å bli gammel og det begynner å bli mange eksemplarer som har vært eid av folk med stort ønske om å kjøre X5 men med begrensede midler til å holde bilen i stand. Likevel så vil jeg mene at en ryddig LCI E70 X5 30d kan være en veldig god bil. F15 faller litt i mellom to stoler for min del sånn ting er nå, veldig fin bil som fortsatt ser ut som en ganske ny luksusbil. Men teknisk så fremstår den som mer en facelift av E70 enn en helt ny generasjon, er vel kanskje derfor BMW holdt modellen i live i kun 5 korte år før G05 kom. Det blir også veldig vanskelig å forsvare prisene på en riktig F15, hybriden 40e og innstegs diesel 25d vil du ikke ha. Og når en F15 X5 30d koster det samme som en tre år nyere G05 45e så blir det hele bare tullete, man skal være bra lobotomert for å ville kjøre tre år eldre diesel av forrige modell. Det er ikke til forkleinende for F15 X5 30d og dens egenskaper, det er bare at i det norske markedet så er den ett dårlig kjøp kontra en G05 X5 45e som er ett vanvittig bra kjøp om dagen. Hvis budsjettet ditt tillater det så vil jeg nok si at G05 X5 er veien å gå, det er en veldig bra X5 generasjon og jeg føler litt at den er vår tids E70. Diesel er alltid det beste alternativet i X5, men du betaler også 150-200 000 kr mer kontra tilsvarende 45e. Bare så det er sagt, 45e har B58 rekkesekseren som regnes for å være en usedvanlig skuddsikker motor til å være såpass moderne. Det er stadig mange som tror at 45e har firer motor slik som forgjengeren og avskriver modellen som uaktuell, derfor bare nevner jeg det. Bilen har ett ordentlig batteri som gjør at du kan kjøre 60-80 km rent elektrisk, noe som igjen gjør at du kan ha ett utrolig lavt forbruk om du gidder å plugge inn bilen om kvelden. Men hybrid er ikke for alle, folk mener det er dobbel risiko med to drivlinjer osv. Så langt har mine issues med G05 ikke vært knyttet til drivlinjen på bilen, men andre komponenter som hadde feilet uavhengig om bilen var en hybrid eller diesel. Da står vi igjen med G05 X5 30d som nevnt over her kanskje er det safeste X5 kjøpet i dag, da får du BMW sin...ja i mangel av bedre ord brilliante B57 dieselmotor. Bortsett fra en EGR recall som tar år og dag for BMW å gjennomføre så er denne motoren helt fantastisk, den har vist seg så langt å være veldig driftssikker. Hadde en G30 540d med denne motoren i 5 år og 110 000 km, beste bilen jeg har hatt...hadde det ikke vært for plassen og at familien har vokst så hadde jeg nok hatt den bilen ennå. Tatt i betrakting at en ny G05 30d i dag fort koster 2 mill og måten bruktprisene på F15 30d har holdt seg så kan nok en 2019-2020 X5 30d være en bil med ganske bra andrehåndsverdi i årene fremover. 7 timer siden, Werther skrev: Poenget med et forum er å bidra, ikke være besserwisser og snakke ned til folk. Han er en 5-serie-mann, se signatur - F11 M550d x-drive. Sunn fornuft når han ikke sier annet tilsier budsjett 300-700k. Her går du skikkelig på trynet synes jeg, vet ikke helt hva du forsøker på men vellykket var det ikke. Du får heller forsøke å bidra litt, slik du formaner om. Sleivspark hører til i kommentarfeltene på facebook. Der passer slike kommentarer bedre blant andre verdensmestere som har gått "livets harde skole" og er ansatt "hos seg selv" teerex, Ron Jeremy og EasyL reagerte på dette 3
teerex Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Ja 45e bør være et interessant valg til 500-600k. Selv om det er en relativt tung bil sammenlignet med f.eks. min E70 30d. Ser at man får en fin 45e til straks under 500k som ikke er kjørt mere enn 164k km. Men bare 5,5 år gammel, så det blir jo 30k km i året da: https://www.finn.no/mobility/item/444771024 Legger man på litt penger så får man en bil som knapt nok er innkjørt, og med 1 års serviceavtale inkludert. Kjørt kun 13k km i året https://www.finn.no/mobility/item/448667301 Endret 8 timer siden av teerex
Saltkjelen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jeg synes vi skal holde oss for gode til å dra inn at man er lobotomert og det som verre er for å ville kjøre en eldre bil for å unngå en drivlinje man ikke ønsker. Trådstarter har spesifisert at han kun er på jakt etter bil med dieselmotor, så da er egentlig alle andre alternativer irrelevant uansett hvor gode eller smarte de er. En F15 X5 er i realiteten en kraftig modernisert E70. Modellene deler svært mange komponenter, så sånn sett kan en like gjerne gå for en E70 LCI og spare en del penger fremfor kjøp av en tilsvarende F15, med mindre man ikke har behov for besparelsen og liker F15 bedre selvsagt. Den største forskjellen får man ved å hoppe rett over på G05, med de økte fordelene rundt motor som tidligere nevnt. BMWE39turbo, eivi91, Paulus og 3 andre reagerte på dette 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå