Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg solgt min BMW 740e, bensinhybrid, 2018-modell etter nesten seks års eie og kjøpt meg en 2025-modell, i7 xDrive60 med kun 8500 km på telleren – altså i praksis en nær ny bil. Importert selv – denne gangen fra Belgia hos merkeforhandler nær Antwerpen, Jorssen Zuid. Fikk med meg hele fire års garanti som gjelder i Norge.

Jeg må vel si at overgangen alt i alt er svært positiv. Jeg er veldig opptatt av kjørekomfort (det er derfor jeg kjører 7’er) og G70 skuffet på ingen måte for å si det mildt! Var i utgangspunktet litt skeptisk fordi den nye bilen har M Sport, noe den gamle ikke hadde. I tillegg har den 21˝ felger (dim foran 255/40-21 bak 285/35-21), mens G11’en bare hadde 19˝. Jeg var redd for at denne kombinasjonen ville gi redusert komfort, men absolutt ikke! Det er heller ingen antydning til sporing selv med såpass brede dekk. Rattet er deilig polstret – bedre enn på G11.

Fikk faktisk anledning å kjøre min gamle bil et stykke i går (har stått til salgs og jeg har ikke kjørt den på en måned) og fikk direkte sammenligne. Og jeg vil si komforten i G70 rett og slett er langt bedre! Og jeg husker jo jeg prøvde G60 da den kom og fant at G11 slo den ned i støvlene på komfort.

Setene er av multifunksjonstypen og er rett og slett fantastiske! Noen har kalt dem litt «sofaaktige» og det er jeg enig i, men man sitter likevel utrolig godt med bl.a. veldig god sidestøtte. Da jeg kjørte G11 i går, syntes jeg plutselig setet var så hard i ryggen…

Jeg også elsker hvordan de enorme kreftene (544 hester) leveres så smooth og progressivt. Savner ikke fossilmotor, men det er meg. Elsker å ha kreftene tilgjengelig promte – ingen turbotrykk som skal bygge seg opp eller nedgiring som skal skje. Regenerering fikk jeg satt til laveste nivå så fort jeg fant ut hvor jeg kunne stille den ned. Jeg vil at bilen skal trille videre når jeg slipper gassen. Trenger jeg å bremse, har jeg bremsepedalen til det.

Så var det de negative tingene, da. Det er tydelig at BMW har foretatt kostkutt her og der. Blinklyshendelen er rett og slett forferdelig – jeg husker den fra G60, men hadde aldri trodd BMW ville sette denne i en 7’er. Den er altfor lett – og har på ingen måte den tyngden en slik ypperste premiumbil skal ha. Det er så jeg mistenker BMW har tenkt «BMW-sjåfører bruker ikke blinklys likevel, vi setter inn den billigste hendelen vi kan finne». Hendelen er så lett å betjene at jeg ofte ender opp med kontinuerlig blink når jeg bare vil ha tre blink. Men jeg venner meg kanskje til det…

Så er det dørhåndtakene. Hvorfor bruker BMW nå disse «brevsprekkene» i stedet for skikkelige håndtak man kan ta rundt? Betjeningen av dem er forsåvidt grei nok. Mitt største problem med disse er at de er så stygge. G70 er etter min mening en meget pen bil (ja, mange er uenig med meg), men de brevsprekkene ødelegger totalinntrykket for meg. Komfortilgang er redusert i og med at man bare kan låse bilen på fremdørene. Opplåsing fungerer imidlertid på alle fire dører. Så tross alt ikke så aller verst.

Så er det konsollen med de f***** haptiske knappene. Jeg blir ikke helt klok på hvordan de betjenes. Noen ganger går det greit – andre ganger føler jeg det klønete. Det er kanskje en tilvenningssak.

Den store buede skjermen med iDrive 8.5 er et kapittel for seg selv med masse funksjoner gjemt i menyer og en del dumme funksjoner. Men det får jeg lage en egen tråd på.

Men alt i alt er jeg ekstremt fornøyd med bilbyttet når det kommer til det viktigste – altså kjøreegenskapene.

Skrevet
7 minutes ago, laffe said:

Bilder....🤔😎

(Gratulerer med ny bil forøvrig🥳)

OK. Det får jeg legge ut imorgen. 

Skrevet
7 minutes ago, laffe said:

(Gratulerer med ny bil forøvrig🥳)

Takk.

Skrevet

Gratulerer med ny bil! Som G11-eier er jeg også opptatt av komfort og dette var interessant lesing. Håper du løpende vil legge ut oppdateringer når du har blitt bedre kjent med bilen. 

Skrevet

Da ble det handel ja.

gratulerer med nok en 7’er.

Når man først har tatt steget opp, er det nok vanskelig å gå tilbake ja.

Spennende å høre dine betraktninger, jeg ser poengene dine og er enig i flere av dem. 
Men hvis du synes iX/G70 har kjipe dørhåndtak, prøv iX3 sine nye…

😅

Bilder ønskes ja!

Skrevet

Gratulerer med G70. Spennende å høre hvordan du opplever denne kontra G11en etter hvert. iDrive-kontrolleren er rett og slett blitt litt vanskelig å bruke, men jeg oppdaget selv etter en ukes tid med G61 at trykk på ytterkantene av kontrolleren er en "dead spot". Trykker man lenger inn, fungerer det sånn tålelig greit, men det er helt klart et stort steg tilbake i forhold til hva du er vant til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...