Jump to content

Ron Jeremy

Members
  • Content Count

    3662
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Reputation Activity

  1. Like
    Ron Jeremy reacted to flobben in Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Jeg har sittet på hjemmekontor siden 15. mars 2020, ungene har mistet treningen sin, jeg mistet treningen jeg hadde med gutta.
    Har egentlig hatt livet på pause et år nå, siden man jobber hjemmefra, blir det lite mulighet for å ta en øl med kolleger.
    så for meg er livet skikkelig dritt for tiden, og merker at jeg sliter hardt mentalt for tiden, med de nedstengningene som kom nå ble det ikke akkurat bedre.
    får trøste meg med at det kunne vært ennå værre. 
  2. Like
    Ron Jeremy reacted to *MrB* in Er det verdt å fikse en E61, 525d 2004 når jeg ikke har peil på bil?   
    Det er lett for slike som oss å skrive i vei uten å vite om budskapet når frem. Det ligger nok litt i underbevisstheten på et slikt forum at alle har et minimumsnivå på bilkompetanse. Ja, selv de som sier de ikke har peiling her inne kan gjerne mer enn gjennomsnittspersonen ellers, antar vi. Det er ikke nødvendigvis helt sant.
    Når det gjelder eksoslukten din, så kan jeg foreslå følgende:
    Har noe endret seg nylig? Annen/grovere lyd? endret ytelse? Start bilen, og la den gå, mens du åpner panseret og sjekker visuelt der du kan komme til. Motorrommet er kinkig, men hvis det lekker eksos der, så skal du kjenne det. Eksosen kommer ut på venstre side av motor når du står foran bilen. Der går den igjennom turbo, og videre gjennom evt dpf (partikkelfilter) katalysator og ned under bilen. Derfra går den ca midt under bilen bakover til bakaksel, der den svinger den ut, og kommer ut på førersiden bak. Gå rundt bilen, legg deg under, lys, kikk, lytt, få noen til å ruse den litt mens du ser osv. Neste steg (om du ikke finner ut av noe) er å få eksosen sjekket. F.eks. Svendsen pleier å tilby gratis sjekk. https://www.svendseneksos.no/service/eksosanlegg/gratis-kontroll-av-eksosanlegg-og-katalysator/ Da kan du få en tilstandskontroll og evt en pris på reparasjon. Alt bak katalysatoren kan stort sett repareres/byttes for en overkommelig penge. Mest sannsynlig har du lekkasje i et oppheng eller en skjøt. Det er ikke alvorlig. Vedr iDriveskjerm, så er det egentlig greit beskrevet over: 
    Hvis du googler "BMW CCC reset", "BMW CCC malfunction" osv, så får du mange treff, bla på youtube. Men det er overhengende fare for ai iDrive-enheten må repareres eller byttes. Du kan f.eks prøve Bimmerupgrade Norge. De er flinke. (Opererer primært på facebook https://www.facebook.com/BimmerUpgradeNorway/ ) Skal du sjekke mulighet på brukt del, så må du ha chassisnr ditt. Detstår i vognkortet (blant annet) legg dette inn på en online vin-dekoder, (f.eks. denne: https://www.mdecoder.com/ ) så får du opp utstyrslisten til bilen, og dermed også hvilken iDrive/sterero/navi-pakke du har.  Bilen du har er egentlig en god bil, med masse tilgang på både nye og brukte deler, og den er relativt lettskrudd. Men på den annen side er ikke så gamle biler optimalt hvis du ikke gjør noe selv. F.eks. 6500,- for å bytte 1 demper er vel fort det man må betale på verksted ja. Kan du kjøpe delen og bytte selv, kan du imidlertid slippe unna med en brøkdel.
    Håper det ordner seg for deg uansett. Lykke til.
     
  3. Like
    Ron Jeremy got a reaction from ogee1 in Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Det er et par andre essensiell ting.
    Man trenger ikke tenke på salg, men levere den tilbake, evt kjøpe den ut. Har du en brukbar deal, kan du kjøpe den ut til en fornuftig pris og selge med et lite overskudd.
    Man har en forutsigbar økonomisk situasjon, trenger ikke tenke på verditap, service eller andre utgifter.
    Leasing er å velge bort et potensielt uforutsigbart bilhold. 

    Men som Marius nevner, det er enkelte kampanjer som gjør leasing mer aktuelt. Flere på jobb hoppet på en ennå bedre avtale, med ladeboks på kjøpet, ferdig montert.
    X1/2 hybrid er en aldrende drivlinje, men ny modell som kommer neste år, er det ikke rart denne modellen har gunstige priser i disse dager.
     
     
  4. Like
    Ron Jeremy reacted to StigJ in Den store familiebil / bruksbil tråden   
    Mest grusomme bruksbilen på hele Bimmers.... 
  5. Like
    Ron Jeremy reacted to hanssae in Den store familiebil / bruksbil tråden   
    ALPINA B6 GC 
    Helårs bruksbil
    Hatt den i litt over 2 år
    Hvorfor?
    Hadde lyst på noe som ingen andre i Norge har men som likevel er nokså diskre
    I tillegg så synest jeg at Gran Coupe er det fineste karroseriet BMW har laget 
    Pluss +
    Utrolig behagelig å kjøre 
    Motor , med 600 hk så kan den nesten kjørest som en sykkel
    Liker det som ALPINA har videreforedlet bilen med
    X drive
    Minus -
    Har faktisk ingen , bruker jo litt bensin men det er et valg som er tatt


  6. Like
    Ron Jeremy reacted to CK2021 in Er det verdt å fikse en E61, 525d 2004 når jeg ikke har peil på bil?   
    Takker for svar. Som sagt har null greie på bil, og det høres dyrt ut uten at jeg vet hva slike ting koster. Byttet en støtdemper for halv annet år siden og det kom på over 6 tusen bare den lille reparasjonen der. Nye hjerner eller hva det heter som ligger i bunn av bagasjerommet og batteri ble byttet på BMW rett før det så tenker at de siste årene har vi hatt nok utgifter på div. Ser de koster alt fra 30 tusen og oppover selv med feil så lurer kanskje på om det er neste steg å prøve selge den. Nesten litt synd for det er en fantastisk bil, den beste vi har hatt.
  7. Thanks
    Ron Jeremy got a reaction from CK2021 in Er det verdt å fikse en E61, 525d 2004 når jeg ikke har peil på bil?   
    Fordelen med eldre biler er tilgang på deler til en fornuftig pris. Finnes det ikke i Norge, fåes dette utenlands.
    Få en oversikt over kosten, kanskje burde du vurdere en bil som ikke har potensialet for et dyrt fremtidig bilhold?
    lykke til
  8. Like
    Ron Jeremy reacted to Saltkjelen in Reklamere på knirking?   
    Jeg mener du har all grunn til å reklamere, og at dette må kunne dekkes av bilens nybilgaranti. Jeg fikk byttet dashbord på i3en min, og i den forbindelse ga jeg beskjed om at bilen vil komme tilbake ved den minste antydning til knirk. De sørget derfor for å bytte det som kunne byttes av skruer og klips for at dette ikke skulle skje. En minimal knirkelyd har nå oppstått, og bilen skal tilbake til forhandler for utbedring.
  9. Like
    Ron Jeremy got a reaction from Marius2002 in Er det verdt å fikse en E61, 525d 2004 når jeg ikke har peil på bil?   
    Fordelen med eldre biler er tilgang på deler til en fornuftig pris. Finnes det ikke i Norge, fåes dette utenlands.
    Få en oversikt over kosten, kanskje burde du vurdere en bil som ikke har potensialet for et dyrt fremtidig bilhold?
    lykke til
  10. Like
    Ron Jeremy got a reaction from ogee1 in Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Leasing på el vs fossil eller hybrid mener jeg regnes litt forskjellig. Det var hvertfall slik.
    Slik at det lønner seg mindre å Lease en el vs alt annet. Er også mindre rabatt å få på el, som storkunde er det vesentlig bedre kjøp å få på hybrid eksempelvis.
    Verdimessig er jo bil generelt tap, stygge tap! Å si at en el Porsche ikke faller i verdi høres naivt ut.
    Ifht iX3 er jo det en rullende fiasko uten AWD. Se bare på Ioniq 5 og så mye helhetlig annet som kommer om dagen. EQA kommer også til å selge svært godt. 
    Selv tror jeg at nr 1 bil for oss, enten blir diesel (uten ad blue) eller hybrid.
    Er endel hybrider som opplevde og opplever motorras. 
    Vet at f.eks 45e som jo er andre generasjon - er det gjort endel utbedringer og forsterkninger. Så selvom en hybrid er mer kompleks og kan bli dyr å drifte etterhvert - kontra elbilens deilige enkelhet, tilbyr likevel hybriden en bra miks av egenskaper.
     
  11. Like
    Ron Jeremy got a reaction from Marius2002 in Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Leasing på el vs fossil eller hybrid mener jeg regnes litt forskjellig. Det var hvertfall slik.
    Slik at det lønner seg mindre å Lease en el vs alt annet. Er også mindre rabatt å få på el, som storkunde er det vesentlig bedre kjøp å få på hybrid eksempelvis.
    Verdimessig er jo bil generelt tap, stygge tap! Å si at en el Porsche ikke faller i verdi høres naivt ut.
    Ifht iX3 er jo det en rullende fiasko uten AWD. Se bare på Ioniq 5 og så mye helhetlig annet som kommer om dagen. EQA kommer også til å selge svært godt. 
    Selv tror jeg at nr 1 bil for oss, enten blir diesel (uten ad blue) eller hybrid.
    Er endel hybrider som opplevde og opplever motorras. 
    Vet at f.eks 45e som jo er andre generasjon - er det gjort endel utbedringer og forsterkninger. Så selvom en hybrid er mer kompleks og kan bli dyr å drifte etterhvert - kontra elbilens deilige enkelhet, tilbyr likevel hybriden en bra miks av egenskaper.
     
  12. Like
    Ron Jeremy reacted to Saltkjelen in Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    De nye hovedlysene til G01 X3 og G02 X4 viser et "delt design", men heldigvis i én og samme hovedlykt. Mon tro om dette vitner om det delte designet vi muligens ser på X7 og X8?

    Om de bare kan oppdatere fra det sørgelig kjedelige interiøret på G01/G02/G3x, så er vi langt på vei til en ny bestselger!



  13. Like
    Ron Jeremy got a reaction from tambur4 in Den store finn.no tråden.   
    Dagen annonse!
    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=205396304
     
    «hær e ikke nå bil som e skrudd å fjåtta me av en høu testosteronfylte fjortisa! den e tadd godt vare på av entusiastike eiera
    helt sprell nye vinterdekk i år???? sommerdekkan e dårli så de må byttes.
    e for tiden på havet å biln står lagra tørt og på lading heime i garasjen så får ikke tadd bilder av interiør akkurat nå. men ved interesse så får æ alltids nån til å kjøre bort i garasja å ta bilder????»
     
  14. Sad
    Ron Jeremy got a reaction from Marius2002 in Den store finn.no tråden.   
    Dagen annonse!
    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=205396304
     
    «hær e ikke nå bil som e skrudd å fjåtta me av en høu testosteronfylte fjortisa! den e tadd godt vare på av entusiastike eiera
    helt sprell nye vinterdekk i år???? sommerdekkan e dårli så de må byttes.
    e for tiden på havet å biln står lagra tørt og på lading heime i garasjen så får ikke tadd bilder av interiør akkurat nå. men ved interesse så får æ alltids nån til å kjøre bort i garasja å ta bilder????»
     
  15. Like
    Ron Jeremy reacted to OMyren in Den store finn.no tråden.   
    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=203481024&WT.synd_type=contact-advertiser
     
    Flott bil med mye utstyr til en fornuftig pris. Ble til at jeg kjøpte denne, byttet inn gamle bilen. Kjøre da Gamle bilen, F11 2015 530xd nedover fra Helgeland til Arendal, ca 110 mil på vi terføre. Merket litt forskjell ja mellom F11 og G30. 
    Fikk også testet "Night Vision" på vei hjem. Rett og slett imponerende for en som har "Elg Skrekk"
     
    Også en skryt til Selger, fine og rene lokaler. God kommunikasjon, proft og effektivt i alle ledd. 
  16. Like
    Ron Jeremy reacted to Otis in Kjøpt ny bil 2009 E70 - Ny bil og tanker rundt dette   
    Teste også litt kjøring på ikke den mest vanlige plassen i helga. Jeg hadde riktignok lagd spor det, før det begynte å blåse. Da var det helt lett nysnø, nå var det hardt. Men jeg fulgte mine egne spor, før bilen ikke ville det lenger.
    Måtte måke med min egen spade, i kanskje 5-7 min. Så var det å sette seg å håpe at det var nok. Og det var det. Så det var det nærmeste jeg kom å sette meg fast.
    Jeg hang på motorplata under, så da mistet hjulene bakkekontakt. På førersiden var det snø halvveis opp på døra. Så jeg gikk ut på passasjersiden.
    Artig å ha testet litt! Synes den tar seg rimelig bra frem. Brukte M1 og ca 2500-3000 omdr. Ikke satt på DTC. 
     

  17. Like
    Ron Jeremy reacted to Otis in Kjøpt ny bil 2009 E70 - Ny bil og tanker rundt dette   
    Oppdatering #1
    Vel vel. Da er varmeratt montert med nytt skinn. Kjøpt eBay. Kjøpte også brukte spaker med slepering. Koblet alt slik det skal være originalt. Forsøkte å legge ledninger tilnærmet originalt, men litt snarveier ble det. En liten bommert at rattet varmer mest nede, og mindre på topp. Sikkert litt defekt. Men det får gå. Det blir jo svært varmt nede ihvertfall.
    Legger ved min egen manual for denne jobben.
    Oppdatering #2
    Det ble også montert nytt innerspeil. Hadde så lyst på speil med kompass. Til min store overraskelse så fungerte kompass og garasjeport åpner også, uten å trekke flere ledninger. Mitt speil hadde 5 kabler. Det nye hadde 9 kabler. Men alt virker slik det skal. Å tekniske kabel tegninger sier 9 kabler skal være det. Så jeg gjorde selvsagt ikke noe mer.


    Ettermontering av ratt med varme.pdf
  18. Like
    Ron Jeremy reacted to laffe in Kjøp av e91 med N47 gått 188k   
    Hvis man ser antall Finn-annonser der registerkjede eller pumpehavari er nevnt så ville jeg vurderte det slik at dette er et problem som kan ikke kan undervurderes selv om enkelte problemer noen ganger hauses opp på fora uten at det ligger noe statistikk bak. Men det er nok likevel mulig å kjøpe en slik å kjøre mange feilfrie kilometer, men jeg ville vurdert å styre unna eller prøvd å finne en der registerkjede og turbo er byttet.
    Bytte av register prevantivt er jo også en grei tilnærming, men litt kjedelig at man fortsatt har dieselpumpa som kan ryke selv om register er byttet. Å bytte begge deler preventivt blir vel fort 40-50k.
    På min 08 520d ble register byttet på 112 000 i BMWs kampanje, turbo røk på 165 000. Ellers ingen problemer med motor.
    Ellers er det litt arti å se på finn hvor mange annonser av biler med M47 motoren hvor det poengteres at bilen har M47 og ikke N47:)
     
     
     
  19. Like
    Ron Jeremy got a reaction from ogee1 in X1 25e - Meningsløs vinterhybrid?   
    Bilen er nok ny, men drivlinjen er fra 2016, nøyaktig den samme drivlinjen som @Marius2002 har i sin 225xe. Den nyeste hybriddrivlinjen fra BMW er det G20 330 og G05 45e som har. Hvordan det her er løst vet jeg ikke?
    Men er på vår andre i3 nå, selvsagt starter og fungerer den i minus 17. rekkevidden er omtrent da halvert fra sommerhalvåret.
    Grunnen til at BMW ikke tillater el drift i kulde, er nok algoritmebasert fra BMW sitt standpunkt.
    Får du 5 mil pr juli, får du halvparten når det viser 10 blå ute. Det er mindre for å beskytte batteriet, men om det er kjøling/varming av batteriet på denne drivlinjen tviler jeg på.
    For å snu litt på flisa, er det etterhvert blitt en myriade av «småkjipe» hybrideiere som skal kjøre maks mulig el og mins mulig fossilt. I mange av disse tilfellene får du opplevd en belønning i form av motorras bl.a på grunn av kondens. Det gjelder ikke bare BMW, men også Porsche og andre hybrider.
    Bilia kan jeg ikke si så mye bra om, men å legge 5-600k i en bil, da må man vite litt hva man kjøper også.

    Hybrid og el er ikke for alle, det er kompromiss kontra fossilt, de har sine fordeler men også sine ulemper, så får man kjøpe det som best passer sitt eget bruk.
     
  20. Like
    Ron Jeremy got a reaction from Marius2002 in X1 25e - Meningsløs vinterhybrid?   
    Bilen er nok ny, men drivlinjen er fra 2016, nøyaktig den samme drivlinjen som @Marius2002 har i sin 225xe. Den nyeste hybriddrivlinjen fra BMW er det G20 330 og G05 45e som har. Hvordan det her er løst vet jeg ikke?
    Men er på vår andre i3 nå, selvsagt starter og fungerer den i minus 17. rekkevidden er omtrent da halvert fra sommerhalvåret.
    Grunnen til at BMW ikke tillater el drift i kulde, er nok algoritmebasert fra BMW sitt standpunkt.
    Får du 5 mil pr juli, får du halvparten når det viser 10 blå ute. Det er mindre for å beskytte batteriet, men om det er kjøling/varming av batteriet på denne drivlinjen tviler jeg på.
    For å snu litt på flisa, er det etterhvert blitt en myriade av «småkjipe» hybrideiere som skal kjøre maks mulig el og mins mulig fossilt. I mange av disse tilfellene får du opplevd en belønning i form av motorras bl.a på grunn av kondens. Det gjelder ikke bare BMW, men også Porsche og andre hybrider.
    Bilia kan jeg ikke si så mye bra om, men å legge 5-600k i en bil, da må man vite litt hva man kjøper også.

    Hybrid og el er ikke for alle, det er kompromiss kontra fossilt, de har sine fordeler men også sine ulemper, så får man kjøpe det som best passer sitt eget bruk.
     
  21. Like
    Ron Jeremy reacted to Marius2002 in X1 25e - Meningsløs vinterhybrid?   
    Det kan være og jeg trenger ikke være uenig.  Svaret fra Bilia er helt noldus og kunne vært mye bedre og utfyllende. Kjører du 4-5 mnd i året på bensin er det noe feil, jeg kjører 2. Har dog oppvarmet garasje på jobb så batteriet er tilgjengelig på vei hjem. 
    Det er ikke til forsvar av BMW, for jeg er enig i at jeg kunne tenkt meg å kjørt på batteri litt oftere på vinterhalvåret. Jeg vet ikke om det er for å verne batteriet eller hva? Dessuten er det godt for bensinmotoren å få kjørt seg litt av og til. Uten at det er en unnskyldning.
    Ser på min Specialized Levo elsykkel er det akkurat samme, batteriet må inn i varmen for å lades når det er -10. Og være temperert før den tas ut og brukes. Vintersykling er forresten skikkelig moro!  
    Jeg tror forventningene er fraværende fra realiteten.  
  22. Like
    Ron Jeremy reacted to *MrB* in X1 25e - Meningsløs vinterhybrid?   
    Har opplevd det fra tid til annen selv. (330e). Bilen er først og fremst "vanskelig" ved store temperaturendringer. Jeg bor på vestlandet, der vintertemperaturen stort sett er 3-5 plussgrader. Faller det plutselig under 0, kan den finne på å ikke ville gå på strøm når man starter opp om morgenen, men kun første gangen. Ved stabilt kaldt vær virker den å venne seg til dette, og den oppfører seg normalt igjen. Jeg mener dette er en svakhet i software, men jeg opplever ikke problemet som stort nok for meg til at jeg har orket å forfølge det. (Jeg har garanti på bilen). Hvis dette er et vedvarende problem for deg, så ville jeg ikke gitt meg.
    En annen svakhet med systemet er at når bensinmotoren først starter, så er det ingen automatikk som holder den i gang frem til den når driftstemperatur. (eller du aktivt skrur den av igjen selv). 
    Men totalt sett synes jeg hybridsystemet fungerer fint i BMW.
  23. Like
    Ron Jeremy reacted to Marius2002 in X1 25e - Meningsløs vinterhybrid?   
    Hei. Dette er helt normalt  Det gjelder kun de kaldeste dagene! Du kan gå inn i appen og lage et oppsett på når du vil bilen skal være "klar til kjøring", da er den oppvarmet til da. Men dette går ut over friheten da. Og det er mange som jobber skift og et slikt oppsett ikke fungerer. 🙋🏼‍♂️ Dette fungerer best om du har hjemmelader den kan stå tilkoblet i samtidig. Har du samtidig oppvarmet garasje vil dette være et stort pluss. Vel, langt fra alle har hjemmelader og oppvarmet garasje, sistnevnte har bare et fåtall, og ja, da vil hybrid være litt av og på. Vent til gradestokker kryper over 0 grader og du har aldri hatt en bedre bil
    Hybrid er ikke best på noe, den havner litt mellom alt, for noen er hybrid perfekt, inkl. megselv, men man må ta noen forhåndsregler og svelge noen kameler. Jeg har 225xe som basically er samme bilen som X1 og X2  
  24. Like
    Ron Jeremy reacted to Mons1 in BMW F11 - Problem med "Metering line heating", AdBlue   
    Dette er en kjent feil. Er vel derfor denne tråden ble opprettet?
    Ja det er en kjent feil at varmekabelen som er integrert i tilførselsslangen for AdBlue svikter. Slangen koster originalt 2500kr og skulle normalt være en bagatell. Dessverre har BMWs ingeniører vært på grøftefylla da de designet dette. For å bytte slangen må alt ned; Tanken, eksosanlegget, mellomakslingen og mer til. Total kostnad er på mellom 25-30tusen kroner der 90% er arbeidspenger.
    Og hvis man kjører for lenge med dette, så vil NOx-sensorene regulere motoren feil og som igjen kan gjøre enda mer skade. Hos meg måtte ALT byttes. Hele AdBlue-systemet, tanken, pumpen, reguleringen. Samt ble begge NOx-sensorene og AdBlue-katalysatoren byttet. Takst på 65000kr. Hadde heldigvis Motorskadeforsikring slik at jeg måtte ut med 14000kr.
    Så konklusjonen: Få tak i masse verktøy, løftebukk og en varm garasje og gjør jobben selv.
  25. Like
    Ron Jeremy reacted to sveigis in Walkabout sin F11 [oppsummering av servicer, feil og mangler s. 118]   
    Jeg har jo fulgt denne tråden og ditt arbeide på denne hele tiden ,og jeg må si det har vært en fryd på alle måter og denne må vel være en av de mest påkostede og velholdte F11 her ,ikke minst nydelig å se på.😍
    Samtidig så blir jeg litt sånn tjaa tankefull angående modell F11 og for Guds skyld ,ikke misforstå dette nå dere som leser dette jeg vil si.
    Jeg føler at dette er på mange måter litt sånn e61 var i sin tid .
    Mye småfeil som er knalldyre og fikse ,spesielt om garanti er gått ut eller ikke er god med verktøykassen .
    Nå snakker jeg selvsagt ikke om vanlige slitasjedeler som bremser og forstillingsdeler ,men jeg stiller meg likevel kritisk til enkelte som kjøper F11 til type dyr pris og må bytte deler som kompressor til luftbelger /belger feks på en bil som har gått forholdsvis lite .
    Joda det er jo deler som må byttes selvsagt og vil skje før eller senere ,men føler at skal man eie en sånn ,så bør man ha en såkalt e61 buffert i banken som jeg kalte det i sin tid .
    Nå var jeg heldig som slapp unna med kun en starter på min ellers gikk den uten feilslag .
    Uansett så er f10 og f11 noe av det fineste jeg vet om og en dag skal jeg ha en ,så jeg er ikke redd en plass for kjøp.
    Igjen en nydelig bil og blir glad når jeg ser eksemplarer som denne til deg ,Calsius og Saltkjelen .😊😊
×
×
  • Create New...