Gå til innhold

Øyvind L.

Medlem
  • Innholdsteller

    5140
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    7

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Øyvind L. ga poeng til mr.pingu i S0777 Feilkode   
    Det som er vesentlig her er;
    hvilken ISTA versjon brukte og I-step hadde bilen og hvilken DME det er snakk om. 

    Feilkoden i segselv er ikke lagret i DME’en men kun "beregnet" av ISTA. ABL’en ISTA ble mer omfattende etter 2022, samt at eldre DME (Bosch EDC16 ??) lagrer ikke alt data som brukes for å beregne denne feilkoden. Hvor nyere bilen er, hvor mer data er tatt i betraktning når denne feilkoden vises i ISTA.

    Men uansett, flash counter kan også resettes men da må man ha fullt ECU backup fra før (Pflash, dflash, eep, mpc). For nyere biler betyr det fullt backup med KESS3 for eksempel. 
  2. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra mr.pingu i S0777 Feilkode   
    Jeg fikk flashet en F11 525d fra 2012(tror den var 2012) med Esys og da forsvant den feilkoden. På nyere enn 2022 kjenner jeg ikke til så der har du sikkert rett.
  3. Like
    Øyvind L. ga poeng til mr.pingu i S0777 Feilkode   
    Så vidt jeg vet man får det ikke bort med flash dessverre. Deteksjon er blant annet basert på akkurat det; Flash counter på DME’en  Se punkt 4. nedenfor: 
    Muligens med flashe i-step eldre enn 2022/11 men ellers er det løpet kjørt tror jeg med mindre vi beveger oss til bench-flash / virginizing EEPROMs på sammen måte som vi gjør med instrument clusters og FEMs  
     
     
    ISTA Log ABL AG9999: 
    ABL_GEN_AG9999_TD_IDENT.Datenauslesen_und_Auswerte n_VM() - LogStatement. StructuredString: Tuning detection suspicion criteria (Pre). StructureElementValues: tuning suspicion code :000000000000 0: engine ecu CAL-ID | CVN:9CF5E197 | 9CF5E197 (WH: 39318 / MM: False / low-Ilevel: False) 

    1: engine ecu BTLD CAL-ID | CVN:F29CDEE9 | F29CDEE9 

    1: engine ecu SWFK CAL-ID | CVN:9277591A | 9277591A 

    1: engine ecu SWFL CAL-ID | CVN:11F09478 | 11F09478 

    2: tuning DTCs detected in engine fault memory:no DTC found 

    3: tuning DTCs detected in engine secondary fault memory :no DTC found 

    4: programing counter engine ecu: (job answer | threshold):2 | 7.613 5: programing counter engine ecu: (calculated):2 

    6: calculated reprogramming engine ecu: (calculated):no flashback 

    7: max. temperatures in the exhaust line (TOXIPRE | TPRE): DDE8 diesel only 

    8: plug and play variante suspected : V1, FS: 0 / 7, IS: 0 / 5 |  

    8: plug and play DTCs suspected :FS: - ; IS: - |  

    9: speed average in relation to operating hours [km | 6 min digit | km/h]:26130 | 39318 | 6.64581107889516 

    10: PE [det | all]:0 | 2 

    11: manual detection or exclusion :- x: reason for TDX03:no reason
  4. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra fupsaker i G01 oljeskift intervaller (2021)   
    Kodet om serviceintervall til 12000km/1 år på min F31 335d. Da sov jeg endelig godt. Ingen biler i mitt eie skal gå 2 år mellom hver oljeservice. BMW kan mene hva de vill. :)
  5. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra teerex i G01 oljeskift intervaller (2021)   
    Kodet om serviceintervall til 12000km/1 år på min F31 335d. Da sov jeg endelig godt. Ingen biler i mitt eie skal gå 2 år mellom hver oljeservice. BMW kan mene hva de vill. :)
  6. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra ///FredriK.S i G01 oljeskift intervaller (2021)   
    Kodet om serviceintervall til 12000km/1 år på min F31 335d. Da sov jeg endelig godt. Ingen biler i mitt eie skal gå 2 år mellom hver oljeservice. BMW kan mene hva de vill. :)
  7. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra thansen i G01 oljeskift intervaller (2021)   
    Kodet om serviceintervall til 12000km/1 år på min F31 335d. Da sov jeg endelig godt. Ingen biler i mitt eie skal gå 2 år mellom hver oljeservice. BMW kan mene hva de vill. :)
  8. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra mr.pingu i G01 oljeskift intervaller (2021)   
    Kodet om serviceintervall til 12000km/1 år på min F31 335d. Da sov jeg endelig godt. Ingen biler i mitt eie skal gå 2 år mellom hver oljeservice. BMW kan mene hva de vill. :)
  9. Haha
    Øyvind L. ga poeng til Lars89 i Trodde ALTE var premiummerke   
    Eurodel osv merker ALTE og FEBI som "premium" 
     
    https://www.eurodel.no/endeledd/premium/bmw-1-f20-118-i-100kw-59295-cid?product_list_dir=asc&product_list_order=price
  10. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra teerex i Service   
    Så var det å ha mot til å borret et hull i fordelingskassa da.. Hahah. Kjenner jeg får svetteperle i panna bare av å se den filmen. hahahaha.
    Men ja det er noe jeg absolutt har vurdert å borre inn. ALLE buder hatt det.
    Ser også at de klarer å suge ut 4-5dl olje, men jeg skjønner ikke hvordan de klarer et. Kassa på min 335d er sykt kompakt inne. Jeg brukte en 6mm pnaumatikk slange, men den butter i mot over alt uansett hvilke vinkel jeg stapper den inn fra. 
  11. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra HC123 i Motor overhaling og forsterkning av bakre ramme?   
    Er slutt på at man sveier fast forsterkninger til bakstillingen. Nå limer man de med karosseri lim. Mye mindre jobb enn hvis man må sveise.
     
  12. Like
    Øyvind L. ga poeng til teerex i Service   
    Ser noen snutter på youtube der de får sugd ut 4-6 dl. Det er vel 8 dl totalt på VTG.
    Husk å resette/rekalibrere VTG etter oljeskift. Skulle ta det på min i år, men blir vel utsatt til våren for oss som mangler garasjeplass. Bare såvidt passert 102k km.
    På noen VTG går det an å ettermontere tappeplugg, men ikke på min ATC45L. Husker ikke vedr. ATC35L, men ser jo tydeligvis at det går an på F31 335D her da ☺️ Men kan jo variere med årsmodell hva slags VTG som er montert (iallefall på E70).
     
  13. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra teerex i Service   
    Slik så olja på fordelingskassa ut på min F31 335d etter 183 tusen km..
    Absolutt vert å bytte, men på min fikk jeg sugd ut ca 2,5dl til slutt så kommer til å gjøre det et par ganger før jeg er fornøyd. Er jo ikke noe tappeplugg.

  14. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra Hpi i Service   
    Slik så olja på fordelingskassa ut på min F31 335d etter 183 tusen km..
    Absolutt vert å bytte, men på min fikk jeg sugd ut ca 2,5dl til slutt så kommer til å gjøre det et par ganger før jeg er fornøyd. Er jo ikke noe tappeplugg.

  15. Like
    Øyvind L. ga poeng til Espen.st i M3cs   
    ett par bilder fra en photoshoot ifjor



  16. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra Ingvaldsen i Min '09 X5 xDrive30d   
    Finner det dokumentet i Newtis..
  17. Like
    Øyvind L. ga poeng til E.C. i E.C.'s garasjetråd - how to EGR-delete + motorservice E60   
    @Skulebollen Var hos TRF personlig. Ønsker å beholde den med DPF enn så lenge. Jeg har litt mer prosjekter enn ork i det siste, så tanken med 3. bil i huset var å få den opp på et akseptabelt nivå og holde den relativt stock med minst mulig som kan pirkes på. Fikk dog litt ideer, så det er ikke sikkert at den får være original i all evighet  
  18. Like
    Øyvind L. ga poeng til mowz i E.C.'s garasjetråd - how to EGR-delete + motorservice E60   
    Så nesten litt kjent ut det blendekitet 
     

  19. Like
    Øyvind L. ga poeng til Skulebollen i En av Skulebollens biltråder.. Endelig tilbake med Bmw som bruksbil   
    Rakk kun og kjøre bilen en dag før jeg måtte fikle litt. 
    Gule DRL ble montert, sammen med ACS senkefjører fremme. Faktisk første gang jeg har sett senkesett som kun senker en aksling, og som er TUV godkjent. Sier vel litt om hvor estetisk feil Bmw har satt opp fjærene på disse bilene.. Ble også montert 12mm spacere fremme og bak. Disse har rulert fra I3, til g31 ( sommerhjul ) og nå over på g81😅
    Kunne tålt noen mm mer ut, og bilen kunne absolutt tålt litt mer senk. Men syns det ble ganske perfekt nå til vinteroppsett vertfall.
     
    Original høyde fremme

    "Fitment" uten spacere
     
    Før/etter av DRL


     
    Ble litt usikker når jeg sto i garasjen ang. DRL lysa, men ble syns det ble meget aggresivt når bilen kom ut i friluft 😊
    "Ferdigbilder"
     




  20. Like
    Øyvind L. ga poeng til E.C. i E.C.'s garasjetråd - how to EGR-delete + motorservice E60   
    Så har E60en vært en tur hos @TRF og ironisk nok gjort alt annet enn å trimme:

    Her blir det kun fjerning av EGR og swirlflaps. M57 er en god motor, men den får det lite kjekt om innsuget blir fullt av koks eller hvis swirlflaps flyr inn i motoren. Bilen er også "oppegående nok" til å oppdage hvis noen av disse delene mangler, så man må fjerne begge deler i software, om man vil ha det 100 % vekk og uten feilkoder.
    Turen gikk til TRF og sammen med oppdateringen av programvaren fikk jeg kjøpt med det største EGR-blendekittet:

    Det er nå en del ting som skiller et slikt kit fra de billigste man får oppdrevet ute på internettet. Her har man bl.a. festet til kabelholder på toppen fortsatt til stede:

    En port på siden her:

    Og to porter på motsatt side:

    Om man skal koble opp f.eks. analog turbotrykkmåler eller metanolinjeksjon.

    Innsiden er også fin og glatt.
    Pakning mot innsug og nye skruer medfølger:

    Blendeplate for eksos, med skruer:



    Og blendeplugger til kjølerør:

    Tilsvarende OE-kjøleslanger er det her brukt EPDM (TRF får korrigere om det er feil) som er forsterket innvendig, slik at man signifikant minimerer sannsynligheten for sprekk og potensielt katastrofalt utfall. Mange billige løsninger kjører ren gummi:


    Klemma er laget i Tyskland den også

    Og den andre pluggen av kjent leverandør:


    Og en holder for elektrisk kontakt som blir til overs, samt nippelen på vakuumlinja som også blir til overs ved fjerning:

    Skal prøve å få montert ting i neste uke, så kommer det litt bilder fra monteringen også.
  21. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra E.C. i Bytte DPF   
    Hvis DPF er tett så kan det renses. Er firmaer i Norge som gjør det ganske mye billigere enn å kjøpe nytt. Jeg hadde et firma i Lyngdal i Agder til å rense mitt for noen uker siden. Kostet 4500kr. Tok 3 timer og det blir nesten som nytt. 13mbar mottrykk etter rens.
    Hvis du har N47 motor så er det ganske greit. Har du N57 og xdrive så er det litt mer plunder. Litt trangere da.
    Og som nevnt over så må du fortelle bilen at du har satt i nytt DPF. Trenger ikke kode, men må registreres.
  22. Like
    Øyvind L. fikk poeng fra teerex i Min '09 X5 xDrive30d   
    Man må sette på DPF hver gang man skal på EU. Det gjør jeg. Når har bilverkstedene begynt å banke på DPF for å høre om de er tomme eller originale. Verkstedet får mye styr om de skulle få kontroll av BT og det viser seg at de har sluppet gjennom en bil som har tomt DPF og stinker gammel Hiace. Og en 09 mod skal de måle avgasser. Litt dårlig tuning så ryker man på det også...
  23. Like
  24. Haha
    Øyvind L. ga poeng til eivi91 i Min '09 X5 xDrive30d   
    Akkurat på E70 er det veldig tungvindt, siden bilen er bygget rundt DPF. 😂
  25. Like
    Øyvind L. ga poeng til thansen i Den Store Diagnose-Tråden!   
    Til de som sliter med "0043F2 DDE: Electric auxiliary heater activation" Så ble jeg kvitt feilkoden ved å bytte børstene på aux vannpumpen. 
    EDIT: Dette er feil. Ved å bytte børstene så blir man kvitt IHKA feilkoden. 0043F2 er selve varmeenheten. 
×
×
  • Opprett ny...