-
Innholdsteller
5132 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
7
Omdømmeaktivitet
-
-
Øyvind L. ga poeng til E.C. i E.C.'s garasjetråd - lagret E39, tatt en tur til TRF
@Skulebollen Var hos TRF personlig. Ønsker å beholde den med DPF enn så lenge. Jeg har litt mer prosjekter enn ork i det siste, så tanken med 3. bil i huset var å få den opp på et akseptabelt nivå og holde den relativt stock med minst mulig som kan pirkes på. Fikk dog litt ideer, så det er ikke sikkert at den får være original i all evighet
-
Øyvind L. ga poeng til mowz i E.C.'s garasjetråd - lagret E39, tatt en tur til TRF
Så nesten litt kjent ut det blendekitet
-
Øyvind L. ga poeng til Skulebollen i En av Skulebollens biltråder.. Endelig tilbake med Bmw som bruksbil
Rakk kun og kjøre bilen en dag før jeg måtte fikle litt.
Gule DRL ble montert, sammen med ACS senkefjører fremme. Faktisk første gang jeg har sett senkesett som kun senker en aksling, og som er TUV godkjent. Sier vel litt om hvor estetisk feil Bmw har satt opp fjærene på disse bilene.. Ble også montert 12mm spacere fremme og bak. Disse har rulert fra I3, til g31 ( sommerhjul ) og nå over på g81😅
Kunne tålt noen mm mer ut, og bilen kunne absolutt tålt litt mer senk. Men syns det ble ganske perfekt nå til vinteroppsett vertfall.
Original høyde fremme
"Fitment" uten spacere
Før/etter av DRL
Ble litt usikker når jeg sto i garasjen ang. DRL lysa, men ble syns det ble meget aggresivt når bilen kom ut i friluft 😊
"Ferdigbilder"
-
Øyvind L. ga poeng til E.C. i E.C.'s garasjetråd - lagret E39, tatt en tur til TRF
Så har E60en vært en tur hos @TRF og ironisk nok gjort alt annet enn å trimme:
Her blir det kun fjerning av EGR og swirlflaps. M57 er en god motor, men den får det lite kjekt om innsuget blir fullt av koks eller hvis swirlflaps flyr inn i motoren. Bilen er også "oppegående nok" til å oppdage hvis noen av disse delene mangler, så man må fjerne begge deler i software, om man vil ha det 100 % vekk og uten feilkoder.
Turen gikk til TRF og sammen med oppdateringen av programvaren fikk jeg kjøpt med det største EGR-blendekittet:
Det er nå en del ting som skiller et slikt kit fra de billigste man får oppdrevet ute på internettet. Her har man bl.a. festet til kabelholder på toppen fortsatt til stede:
En port på siden her:
Og to porter på motsatt side:
Om man skal koble opp f.eks. analog turbotrykkmåler eller metanolinjeksjon.
Innsiden er også fin og glatt.
Pakning mot innsug og nye skruer medfølger:
Blendeplate for eksos, med skruer:
Og blendeplugger til kjølerør:
Tilsvarende OE-kjøleslanger er det her brukt EPDM (TRF får korrigere om det er feil) som er forsterket innvendig, slik at man signifikant minimerer sannsynligheten for sprekk og potensielt katastrofalt utfall. Mange billige løsninger kjører ren gummi:
Klemma er laget i Tyskland den også
Og den andre pluggen av kjent leverandør:
Og en holder for elektrisk kontakt som blir til overs, samt nippelen på vakuumlinja som også blir til overs ved fjerning:
Skal prøve å få montert ting i neste uke, så kommer det litt bilder fra monteringen også.
-
Øyvind L. fikk poeng fra E.C. i Bytte DPF
Hvis DPF er tett så kan det renses. Er firmaer i Norge som gjør det ganske mye billigere enn å kjøpe nytt. Jeg hadde et firma i Lyngdal i Agder til å rense mitt for noen uker siden. Kostet 4500kr. Tok 3 timer og det blir nesten som nytt. 13mbar mottrykk etter rens.
Hvis du har N47 motor så er det ganske greit. Har du N57 og xdrive så er det litt mer plunder. Litt trangere da.
Og som nevnt over så må du fortelle bilen at du har satt i nytt DPF. Trenger ikke kode, men må registreres.
-
Øyvind L. fikk poeng fra teerex i Min '09 X5 xDrive30d
Man må sette på DPF hver gang man skal på EU. Det gjør jeg. Når har bilverkstedene begynt å banke på DPF for å høre om de er tomme eller originale. Verkstedet får mye styr om de skulle få kontroll av BT og det viser seg at de har sluppet gjennom en bil som har tomt DPF og stinker gammel Hiace. Og en 09 mod skal de måle avgasser. Litt dårlig tuning så ryker man på det også...
-
-
Øyvind L. ga poeng til eivi91 i Min '09 X5 xDrive30d
Akkurat på E70 er det veldig tungvindt, siden bilen er bygget rundt DPF. 😂
-
Øyvind L. ga poeng til thansen i Den Store Diagnose-Tråden!
Til de som sliter med "0043F2 DDE: Electric auxiliary heater activation" Så ble jeg kvitt feilkoden ved å bytte børstene på aux vannpumpen.
EDIT: Dette er feil. Ved å bytte børstene så blir man kvitt IHKA feilkoden. 0043F2 er selve varmeenheten.
-
Øyvind L. ga poeng til papertiger i Recall - vanninntrenging i starter - 2015-2017 modeller
Var inne her https://www.bmw.com/en/footer/recall/recall-no.html og sjekket på mine biler, ingen aktive tilbakekallinger.
-
Øyvind L. ga poeng til mr.pingu i Recall - vanninntrenging i starter - 2015-2017 modeller
Nei artikelen var veldig lite spesifikt og ingen referanse til kilde eller link til offisielle kanaler. Delenummer fant jeg bare gjennom våre venner med en oransje president på andre siden av havet. Kan være at det er flere delenummere involvert men den er ikke brukt i USA. Om man sjekker delenummer ser man at den er brukt i B46 motor som er en tilpasning av B48 for amerikanske markedet (miljøkrav)
-
Øyvind L. fikk poeng fra mr.pingu i Transferolje F31
TF-1 er en erstatning for DTF1. Original BMW olje er DTF1, mens TF-1 er "uoriginal" som skal være like bra eller bedre.
-
Øyvind L. fikk poeng fra mr.pingu i Recall - vanninntrenging i starter - 2015-2017 modeller
Da blir de ekstra spennende å se hvem som får brev i posten i løpet av vinteren/sommeren.
-
Øyvind L. fikk poeng fra Makky123 i Recall - vanninntrenging i starter - 2015-2017 modeller
Da blir de ekstra spennende å se hvem som får brev i posten i løpet av vinteren/sommeren.
-
Øyvind L. ga poeng til Makky123 i Recall - vanninntrenging i starter - 2015-2017 modeller
Det delenummeret dekker ikke alle seriene nevnt i artikkelen.
-
Øyvind L. fikk poeng fra Makky123 i Recall - vanninntrenging i starter - 2015-2017 modeller
Bare å sjekke hvilke biler som har starter med delenr 12418671503. Det kan man selve sjekke ETK...
-
-
Øyvind L. fikk poeng fra sondre i Transferolje F31
TF-1 er en erstatning for DTF1. Original BMW olje er DTF1, mens TF-1 er "uoriginal" som skal være like bra eller bedre.
-
Øyvind L. fikk poeng fra Roed1nser i BMW E87 Hengerfeste
Avtagbart originalt eller Westfalia hengerfeste tar ikke borti fangeren. Så det vil ikke bli noe problem.
Var vel på noen E6x man måtte kutte i fangeren og sette inn ei "luke", men ikke på E8x og E9x.
Jeg har ettermontert på både E87 og E90.
-
Øyvind L. ga poeng til TurboJens i Oljeservice på 8Hp kasse F31 335d.
Om ein då ikkje vil køyre på noko så er det jo lurt å holde på bremsepedalen. Uansett har nok det veldig lite å bety, det er heller ikkje spesifisert at du skal gjere detta med drivhjula hengande fritt så om du då ikkje har eit relativt romsleg verksted å boltre deg på så ja.. hold på bremsa
Ang overfylling, så vil den siste halvliteren fylle oljekjølaren og røra dit når oljen blir varm nok til å sirkulere dit. Når systemet er lufta og oljen etterpå har fått rett temperatur så skal det renne ut av påfyllingsholet det som er for mykje. Uten tipset om overfylling så blir det jo då for lite olje.
Normalt fylle du kald olje på kald girkasse, når oljen er lufta og fått rett temperatur for nivåkontroll så skal det i teorien renne ut litt olje slik at nivået er rett. Det er ikkje sååå kritisk som ingeniørane vil ha det til, oljen endrar volum ganske mykje etter temperaturen, så det er tatt høgde for at det er nok olje i titalls minusgrader og samtidig ikkje for mykje når giret er pressa hardt i sommarvarme. Så i ekstreme tilfeller kan du få problem med for mykje eller for lite, men i normal bruk så er ikkje nivået så kritisk.
Dette er også grunnen til at det er spesifisert eit snevert intervall på temperatur for nivåkontroll.
-
Øyvind L. ga poeng til Ingvaldsen i Oljeservice på 8Hp kasse F31 335d.
Dette sjekkes jo når motor går så da sirkulerer jo olje i hele systemet såsant termostat åpner, så da har du rett mengde når det renner ut.
men på biler med ekstra kjøler så går vell girolje kun mot veksler mens ekstra kjøleren går på frostveskekretsen ?
-
Øyvind L. ga poeng til E.C. i Oljeservice på 8Hp kasse F31 335d.
Jeg har sett at det finnes adaptere for påfylling som går i hullet til fyllepluggen. Da kunne man ha fylt på med vanlig krok til det starter så vidt å renne ut, satt på en slik adapter, kjørt inn en halvliter ekstra og swappet adapter mot plugg så fort som det går. Enig at slike beskrivelser virker lite gjennomtenkte.
Angående bremsepedal så har jeg også sett video fra ZF der de poengterer at bremsen skal inn, men det var på 6HP.
-
Øyvind L. fikk poeng fra teerex i Oljeservice på 8Hp kasse F31 335d.
Fant det dokumentet på nettet. Det står at man skal fylle til det renner ut av påfyllings hullet. Hvis man ha ekstra kjøler som jeg også har. (Den står der du beskrev) Da skal man overfylle med 0.5L! Hvordan overfyller man med 0.5L hvis det renner ut av hullet når det er fult?
-
Øyvind L. ga poeng til E.C. i Olje anbefalinger til en 2013 BMW 520D kjørt ca 155k km
Jeg har ikke noe i mot din mening om å kjøre på med mer viskøs olje, jeg kan faktisk være tilbøyelig til å si meg enig. Jeg ville bare påpeke at det er unødvendig at folk til stadighet drar inn irrelevant vinterspec i regnestykket og skaper forvirring. Du som har så mye meninger på området kunne kanskje bidra til å oppgi ting på en mer korrekt måte?
Jeg presenterer som regel bare faktiske forhold mtp. hvordan oljespec, deriblant viskositeter settes etter f.eks. SAE. Jeg vil ikke si at jeg har så mange meninger som jeg påtvinger andre. Trenger ikke å dra ned kvaliteten på diskusjonen og bruke barnslige uttrykk fordi noen korrigerte deg litt.
