Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Fredrik skrev:

Dette minner meg litt om situasjonen i Tyskland på slutten av 80-tallet da partiet Die Grünen ("De Grønne" som er det ideologiske forbildet for norske MDG) mente at bl.a BMW burde stoppe å produsere det som den gangen var den helt nye E32 750i. V12 motoren på 5 liter var unødvendig stor og forurenset unødvendig mye. Die Grünen mente at biler med små motorer som f.eks Citroën 2CV (som hadde en luftkjølt boxermotor med to sylndre på totalt ca. 0,6 liter) i denne sammenhengen burde være forbildet. BMW påviste kort tid senere som et motsvar til Die Grünen at 5-6 stk. (antagelig flere) E32 750i hadde et like stort utslipp av CO2 (tror jeg det var) som én (1) Citroën 2CV... :)  

Dette temaet var ofte tatt opp i AMS igjennnom 80 tallet, dette var en seriøs problemstilling den gang. Da var det katalysator som var det store, stadig flere bilprodusenter kom på banen med dette. De Grønne gikk hard ut og ville redusere hastigheten på Autobahn, noe de klarte ved at flere strekker fikk 120 km/t fremfor fri fart.

Den gang var det jo snakk om at eksos ifra biler ødelag skogen og den grønne naturen. Alpina grunnlegger og boss Burkard Bovensiepen brukte tosidig reklameplass i flere av aviser og bilmagasin hvor han tok opp dette og satte De Grønne på plass. Jeg husker spesielt godt at han ba folket om å se hvor grønt og frodig naturen og skogen var langs den trafikkerte A1 og A7 autobahn. Flere slike logiske eksempler viste han til som avkladde De grønne sine ville påstander. Det er også ett kjent tilfelle det du nevner @Fredrik, det med E32 750i. Det som ofte er tilfellet er at de ivrigste miljøforkjemperene har ofte masse engasjement, men de er dessverre ikke alltid de smarteste elevene i klassen. De som er dem glupeste, i dette tilfellet ingeniørene hos BMW kan lett sette dem ut av spill. Det er en grunn til at de som har noe mellom ørene ofte "blir til noe" mens de som sto litt lenger bak i køen når IQ ble delt ut ofte klemmer trær eller kaller seg sosialister :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baur Karosserie- und Fahrzeugbau GmbH ble slått konkurs i 1998. Firmaet ble deretter kjøpt opp av IVM Automotive som beholdt det til 2007 da det ble overtatt av svenske Semcon. De siste bilene som hadde "Baur" i navnet kom på markedet i 2002. Min mening er at Baur først og fremst var interessante fordi de var annerledes med deres Landaulette ombygginger, men særlig praktiske var bilene ikke (og litt merkelige var de)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.9.2017 at 19.05, Fredrik 90 skrev:

Veldig greit med Excursion når man skal hente ny vaskemaskin og tørketrommel. Der går begge deler inn i bagasjerommet med plass til overs, i tillegg til en 180 liters gasstank som står der ifra før 👍

IMG_0682.thumb.JPG.87c4bd37644da7706122f61e390d7922.JPG

Ikke for å høres ut som en "creeper" vært å handla hos Skousen? Og kjøpt Blomberg vask og tørk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E91en skulle på finn.no på mandag, idag er det fredag. Jeg er bare alt for glad i den til å skille lag. Drøye lengst mulig. :x Så mens den er trygt parkert i garasjen for kvelden, satt jeg meg ut med min Marshall portable høytaler og knekte et hjemmebrygget øl, hveteøl, og ei halvside med tørrfisk fra Vesterålen. Helg :beer:

 

IMG_20170908_184625.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

E91en skulle på finn.no på mandag, idag er det fredag. Jeg er bare alt for glad i den til å skille lag. Drøye lengst mulig. :x Så mens den er trygt parkert i garasjen for kvelden, satt jeg meg ut med min Marshall portable høytaler og knekte et hjemmebrygget øl, hveteøl, og ei halvside med tørrfisk fra Vesterålen. Helg :beer:

 

P9s

Hva skal du bytte den i? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Shattered skrev:

Hva skal du bytte den i? :P

Noe billig, uinspirerende og kjønnsløst. Jepp. 

Ikke bestemt meg, men burde ha 4x4 og forholdsvis ny(2010+). Skal pusse opp litt og styre med huset så burde frigjøre kapital. Ligger på "til salgs"-delen her under E90/E91. Jeg ønsker ikke å selge, men ser vi burde/må for å realisere diverse. Planen er å komme "sterkt" tilbake til BMW om 3-5 år. Men jeg vet ikke, E91en har alt jeg trenger. Jeg elsker å sette meg bak rattet, jeg snur meg alltid to ganger når jeg går fra den, og smiler hver gang garasjeporten åpner seg og den står klar til å kjøres. Så det er bare hodebry og krøll hele greiene dette med salg. Det hele bunner ut i økonomi og prioriteringer. Vi kan jo ikke leve nøktern i 5 år pga prosjekt og for meg en dyr nok bil som nyetablert og småbarnsforeldre, så ja, vi får se. Enn sålenge ligger den kun her på bimmers.no. Om noen er interessert så går den nok. 

Uansett, den gir mange smil pr. kilometer, selv om det bare en firerdiesel, alt er på stell og enn sålenge nyter jeg hvert sekund jeg kjører i den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi har kjøpt nytt hus og skal i gang med garasje og nytt bad så burde vel jeg også selge godbilen (F10). Jeg fikk også beskjed av forsikringen at jeg snart mister motor og drivverk delen, da den snart når grensen for dette. Samt at til våren så har jeg eid den i 4 år, aldri eiet "hovedbilen" så lenge før. Så om jeg i den situasjonen var normal så hadde jeg tenkt i samme baner som @Marius2002. Nyere billig bil som gjør jobben, og kun det. Jeg burde ha sett etter kanskje en eldre BMW eller "nyere" Mondeo av noe slag. Men hva ser jeg på? Jo jeg saumfarer Mobile24.no etter G30 530d/540i, F80 M3, F06 640d eller F10 M5. Så der har du det, BMW dilla er en sykdom som påvirker dømmekraft og fornuft. Når en gang F10en skal byttes ut (og det sitter langt inne) så blir det nok en oppgradering i stede for en nedgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...