Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

sliter med dårlig respons og bunndrag. har ikke enormt turbolag som er vanlig ved defektvakumtyring men generelt dårlig respons, alt er nytt i vakumstyringa å er gått over flere ganger nå og alt er tett.

bilen bruker i snitt litt over 9 sekund fra 0-100,  skal helst gå på 8 blank.

lest dieseltråden mange ganger men har oversett dette utdraget 

Programmere MAF?
Dette er et spørsmål som stadig er oppe. Rett rundt årsskifte 2000/2001 byttet BMW MAF type på sine d motorer. Hva betyr dette for deg? Dersom du monterer den nye typen på en bil med eldre styreenhet må denne programmeres for at softwaren skal henge med. Hvordan skiller du dem? Den gamle typen har et delenummer (Bosch) som slutter på 400 314, og den nye typen slutter på 400 527.

motoren min er sein 00 og har lmm type 400 468. siden bilen min er 03 vil det da si at min bil ikke er  "kodet" til gamletypen, eller tar jeg feil ?  dette kan egentig bare trf svare på siden han gjorde den til 193hk 530d etter at bilen var alpina d10 og 525d tidligere

har nå kjøpt lmm nå og ser nå at det er av nytypen (400 527), vist det jeg tror stemmer vil alt fungere når jeg monterer denne eller må det fortsatt kyndige med datamaskin til ? 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal lese ca 500mg/slag på tomgang ved kald motor og egr deaktivert. Ligger du nede på 400mg ish blir bilen treg ut av kryss etc. 

De leser opp til 1500mg/slag +/-

Ved full pedal brukes ikke verdiene fra LMM

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Hpi skrev:

Du skal lese ca 500mg/slag på tomgang ved kald motor og egr deaktivert. Ligger du nede på 400mg ish blir bilen treg ut av kryss etc. 

De leser opp til 1500mg/slag +/-

Ved full pedal brukes ikke verdiene fra LMM

Min veksler mellom 485 og 497 Mg/hub på ist-air mass.

soll-air mass står 0

med andre ord så er de unødvendig å bytte lmm?  men hva er det som er feilkilden da vist ikke lmm er defekt ? 

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Et lite spørsmål fra sidelinjen, B47-C20A, har denne AD blue, evt når kom dette?

Har lyst til å unngå dette, model er forøvrig F45, 2015 model.

 

AdBlue kom vel ikke før i 2017 på disse(?)🤔

https://www.bmwblog.com/2017/11/20/four-cylinder-bmw-diesels-get-first-big-update/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som jeg har nevnt å Tds tråden min har jeg lekkasje på dieselpumpen .

Nå kan det se ut som jeg manner meg opp og vil bytte pakninger og den Oringen som ved dieselrørene selv .(Veldig usikker her ),men lærer jo kun ved å prøve .

Så til et spm må motor stå på et spesielt punkt ?

Tenkte på om det er noe av det samme på bensin om man justerer tenning osv ?

Har fått en god beskrivelse av en ,men så ser jeg på YT at de tørner på motor før de begynner å demontere på pumpe .

Hadde vært fykende gøy å få til dette alene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet øvre pakning som vi prata om på telefon?

O-ringen til selve pumpeelementet / rotorhode kan byttes uten å demontere dette helt. Men man gjør lurt i å unngå at pumpa står på full slaglengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt på F25 for tiden.

Hva skiller F25 30d 211 hk og 258 hk? Er det kun programvaren? @TRF

Er M Performance Power Kit kompatibelt med 30d 211 hk? I følge BMW sine nettsider, så er M Performance Power Kit for 258-utgaven. Men mener det er flere her inne, blant andre @awt og @ogee1, som har det på 211-utgaven?

https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/bmw-tilbehor.m-performance-power-kit-for-bmw-x3-xdrive30d-og-bmw-x4-xdrive30d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ess skrev:

Ser litt på F25 for tiden.

Hva skiller F25 30d 211 hk og 258 hk? Er det kun programvaren? @TRF

Er M Performance Power Kit kompatibelt med 30d 211 hk? I følge BMW sine nettsider, så er M Performance Power Kit for 258-utgaven. Men mener det er flere her inne, blant andre @awt og @ogee1, som har det på 211-utgaven?

https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/bmw-tilbehor.m-performance-power-kit-for-bmw-x3-xdrive30d-og-bmw-x4-xdrive30d.html

Power Kit passer både 211 og 258 hk. Det er bare software som er forskjellig på de to motorene.

Som nevnt, monterte vi Power Kit på konas F25 30d 211hk. Ble gjort på merkeverksted. De byttet DDE (motorhjernen), monterte et klistremerke i motorrommet og programmerte om bilen. Jeg fikk med papirene jeg trengte for å vise bilen og få trimmingen inn i vognkortet.

Jeg husker ikke så godt hvordan 258hk var å kjøre, men jeg tror du vil merke en del forskjell på denne også. På 211hk er forskjellen med Power Kit veldig stor. Det blir en helt annen bil, og giringa passer plutselig som hånd i hanske til motorkarakteristikken. Jeg mistenker også at Sport+ har et noe mer agressivt oppsett med Power Kit enn det har i standardoppsett. I pressemeldingen fra BMW oppgir de 0-100 på 5.6s. Jeg klarer ikke å være brutal nok til det uten launch control, så det kjappeste jeg har målt på konas X3 er 6.2 sekunder. Synes det er ganske bra med tanke på at Power Kit kostet rundt 15 lapper.

Hvis jeg skulle kjøpt en brukt F25 30d ville jeg uansett spandert på Power Kit. Jeg ville funnet en 30d med riktig utstyr, farge og pris uavhengig av 211/258, men nå er vel 211 lettest tilgjengelig og fortsatt lavere i pris, så det er vel det mest sannsynlige valget. (Anbefaler forresten EDC, elektronisk understell. Stor forskjell i kjørekomfort.)

Jeg kodet også inn sportsautomat på konas bil en stund etter Power Kit ble montert. Merker ikke noe forskjell i normalmodus, men den er litt kvikkere og mer agressiv i giringa i sport, så jeg synes det er en fin oppgradering. (Jeg har bare kodet, ikke montert giring på rattet.) Dessverre virker ikke launch control med sportsautomat på konas bil. (For gammel?)

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, F25x3 skrev:

På en 2.0l med 163 hk er vel dette kittet fra BMW bare tull? 11kW ekstra og noen skarve nm. 

Tror 11kW er i forhold til standard 20d, dvs. 190hk. Versjonen med 163hk er vel en omprogrammert variant for det norske markedet.

Men om det er verdt pengene på toliteren vet jeg ingenting om, dessverre.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan jo være aktuelt med 201 kontra 163 hk for den summen, spesielt når bmw går god for det. Andre tunere har lovnader om 230hk for halve prisen, men etter å ha lest litt i førsteposten og fått tips fra forumet er jeg nokså skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...