Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det rygget en 6-serie gc inn foran meg igår ettermiddag. Når han satt bilen i revers ble BMW-logoen bak skøve automatisk opp og inni der var det et kamera. DET var en kul detalj/funksjon. Slipper vel kameralinsa og bli skitten når man kjøre osv.. Et stort stort plusspoeng til BMW fra meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rygget en 6-serie gc inn foran meg igår ettermiddag. Når han satt bilen i revers ble BMW-logoen bak skøve automatisk opp og inni der var det et kamera. DET var en kul detalj/funksjon. Slipper vel kameralinsa og bli skitten når man kjøre osv.. Et stort stort plusspoeng til BMW fra meg. :)

Utrolig praktisk, spesielt om vinteren! Hvor mange har vel ikke opplevd at ryggekameraet er ubrukelig på grunn av at hekken er dekket av et tykt lag snø etter noen timer med motorveikjøring. Synd at F10/F11 ikke har denne funksjonen... håper inderlig dette er på plass på neste generasjon 5-serie.

Golf har også det, sånn det er sagt. :)

Jeg tror også siste generasjon Passat har dette på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere snakket meg varm om BMW Connected Drive og hvor bra dette systemet er. Istedenfor å holde en høy sporadisk topphastighet satset vi på å holde en høy gjennomsnitshastighet igjennom Tyskland (120-130 Km/t) og dette betalte seg i form av langt mindre stress samt mye bedre drivstofføkonomi. Ikke tok det lengere tid totalt sett heller å kjøre igjennom landet... :)

BMWs Real Time Traffic Information (RTTI) i samspill med navigasjonssystemet fungerer utmerket, også i Norge! Jeg pleier ofte å mate inn destinasjonen i GPSen, selv om jeg ikke er det minste usikker på veien, bare for å få RTTI med på laget, med beskjed om mulige omkjøringer i tilfelle kø og veiarbeider. Pendler til og fra jobb på E18 i Buskerud/Akershus, en veistrekning som har sine trafikkutfordringer i rushtiden, og RTTI hjelper meg både med å vurdere når det er lurt å kjøre sideveiene for å spare tid, samt å estimere hvor lang tid det tar å komme seg fram. :)

I samme åndedrag vil jeg også nevne at navigasjonsinstruksjonene som vises i HUD er utrolig informative, i såpass stor grad at stemmeinstruksjoner fra GPSen er totalt overflødige. Faktisk er standardinnstillingene slik at stemmeinstruksjonene er avslått, og jeg har aldri hatt behov for å slå dem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWs Real Time Traffic Information (RTTI) i samspill med navigasjonssystemet fungerer utmerket, også i Norge! Jeg pleier ofte å mate inn destinasjonen i GPSen, selv om jeg ikke er det minste usikker på veien, bare for å få RTTI med på laget, med beskjed om mulige omkjøringer i tilfelle kø og veiarbeider. Pendler til og fra jobb på E18 i Buskerud/Akershus, en veistrekning som har sine trafikkutfordringer i rushtiden, og RTTI hjelper meg både med å vurdere når det er lurt å kjøre sideveiene for å spare tid, samt å estimere hvor lang tid det tar å komme seg fram. :)

I samme åndedrag vil jeg også nevne at navigasjonsinstruksjonene som vises i HUD er utrolig informative, i såpass stor grad at stemmeinstruksjoner fra GPSen er totalt overflødige. Faktisk er standardinnstillingene slik at stemmeinstruksjonene er avslått, og jeg har aldri hatt behov for å slå dem på.

Vår leiebil hadde ikke HUD og dermed måtte jeg kikke ned bak rattet i instrumentpanelet for å få visuell trafikkinformasjon som ikke ble vist på den store skjermen. Dette er ikke en god løsning selv om det kun er irriterende når man følger GPS'en i tettbyggede strøk (som f.eks sentrum av Amsterdam). På større veier spiller dette en mindre rolle. Det som vises bak rattet i bunnen av instrumentpanelet er imidlertid utrolig informativt. Jeg liker spesielt søylen som blir mindre etterhvert som man nærmer seg en avkjøring. Den er nøyaktig på meteren. En annen ting er at displayet viser avkjøringer i flere ledd (opp til fire tror jeg) og det er også en veldig fin ting... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan det vil bli når mesteparten av bilene får slikt navigasjonssystem.

Man må jo få til et system slik at bilene snakker sammen ellers vil vel alle sammen bli ledet inn på de samme småveiene. BMW kan sikkert ordne slik at de kan ha kontakt med andre av samme fabrikat men tviler på at de greier og få til en standard slik at alle de forskjellige merkene snakker sammen. Tipper datatilsynet også vil ha et ord med i laget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke til bil nei. Er til en UTH (Umbilical Termination Head)

Ligner litt på denne runde saken på toppen av disse.

1346398210.jpg

boltene skulle strammes med rett over 2000 NM. Læregutten klarte å kile fast en bolt.

Da vi prøvde og dra den ut igjen knakk vi en skralle.

Bøyde en latmansarm med et rør som forlenger.

Dro fram det kraftigste vi fant og huka det i en 10 tonn traverskran.

Så dro vi. Fik bolten ut ca 30 av 60 cm da det plutselig smalt og verktøyet spruta i alle rettninger og halve bolten lå på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...