Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ville sette min 530 på mitt nermeste merkeverkstedet, for og skifte hjullager. Men di hadde 3 uker ventetid fordi det var 4 biler med motorhavari inne :P Så ikke vet jeg. Vet også at forrige eiger av 530en la ut helt sinnsvake summer på den bilen. Manifold, turbo, idrivesystem, takluke, flere dyser (!) luftkompressor osv. osv. osv. Men den har jo gått hele 170k km. nå så må vel regne med såpass :P

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har tidligere blitt konkludert med i denne diskusjonen at både MB og BMW karosseri med hjul og fremdrift på både en og to aksler kan gå så lenge man bare orker om det holdes ved like. Det er en kjent sak at alt som er menneskeskapt går i stykker på et tidspunkt.

At Mercedes-Benz har sitt gode rykte som sliter gir også lavt verdifall noe som kan påvirke valget hver enkelt eier gjør mtp. Vedlikehold av la oss si en 15 år gammel bil med mange kilometer bak seg.

Så har Mercedes-Benz alltid bygget solide understell som tåler langvarig slitasje, kanskje også litt på bekostning av kjøreopplevelsen.

Jeg har nå 512 000km på min Mercedes. Ikke rørt en skrue på et og et halvt år(siden jeg reiste til Kroatia med den) som ikke omfatter oljeskift og inspeksjon. Det har snart gått 25 000km siden den gang. Nå skrangler den mer enn noen gang i bakstillinga :) Så blir bytte av armer, subframe-foringer og diff-foringer til en prislapp på 3200kr. Ikke verst på drøyt 25 000km(Sitter dog en god del originale deler baki der som har runda en halv mill.).
En BMW ville sikkert klart det samme.

Når det gjelder motoren er den jeg har bygget svært solid med mekanisk pumpe og er nok noe grov sett mot effektuttak. Ikke et spor av oljeforbruk enda heller.

Når det gjelder 220CDI så har den OM611 motoren og jeg har kamerater som kjøpte ex-211-drosjer til en billig penge med rett over 450k på tellern for noen år tilbake, disse går som bare det fremdeles. De motorene er vannvittig gode, de er knusktørre utenpå og trekker bra :) Har bare gode erfaringer med nå snart 8 biler med denne motoren både i 210 og 211. Mitt inntrykk er at de som alle andre trenger noen nye kuler og foringer her og det som alle andre, ellers er det veldig lite tull. Skal ikke se bort ifra at en E60 eller 211 facelift blir min neste bil.

Har også nevnt hundre ganger før at den bilen som imponerer meg mest mtp. Totalkostnad er vår 1997 E36 316i. Den har kostet oss rundt 1200kr pr.år i vedlikehold(har vel hatt den i 15 år nå), bruker ikke mye bensin og kjører stadig på originale tennplugger.. Gått 240 000km snart mener jeg på. Største påkostet var vel en ny bakpotte :lol:

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sette min 530 på mitt nermeste merkeverkstedet, for og skifte hjullager. Men di hadde 3 uker ventetid fordi det var 4 biler med motorhavari inne :P Så ikke vet jeg. Vet også at forrige eiger av 530en la ut helt sinnsvake summer på den bilen. Manifold, turbo, idrivesystem, takluke, flere dyser (!) luftkompressor osv. osv. osv. Men den har jo gått hele 170k km. nå så må vel regne med såpass :P

Ja E60/61 kan være skummelt å eie men det behøver nødvendigvis ikke være så ille, i ditt tilfelle må du jo bare være glad da alle de store kostnadene er tatt. Wicky sin E220 CDI har vel gått 500 000 km og noe, men så har det i årenes løp kostet vanvittige 600 000 kr i følge verkstedutskrifter. I dag lages biler etter helt andre regler og normer enn før, ting skal koste minst mulig, være mest mulig miljøvennlig samt at ting som er evigvarende er dårlig butikk på lang sikt. Jeg tror ikke det ene merket er bedre enn det andre slik det var for 30 år siden, som Fredrik over her sier så kan man få hvilken som helst bil til å gå så langt man vil bare man vedlikeholder.

Jeg husker forøvrig denne 530xd som lå til salgs i 2011, sjekket opp skiltnummeret og den går fortsatt..var EU godkjent i Mai i år. Så du trenger ikke å se så mørkt på det ;)

http://bimmers.no/topic/681981-2007-530-xdrive-rullet-445-000-km/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går en del F10/F11 som taxi her i Bergen. 520d og 530d. Kanskje noen andre modeller også. Men det er myyye Mercedes. Og så er det de med helt andre merker. Brukes Audi som taxi?

Ja F10/11 har tatt veldig av som taxi virker det som, ikke uvanlig å se dem med lampe på taket lengre. Og det synes jeg er litt dumt egentelig, en BMW skal da ikke være ett nyttekjøretøy. Men så er det også kanskje den første 5-serien som byr på skikkelig komfort og god plass i baksete :) Men her i byen går det en F30 som drosje, eiern er her på forumet men er lite aktiv.

Audi har jeg aldri sett som drosje tror jeg, rart igrunnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta Mercedestraktor hos en lokal bonde nylig. Tidligere taxi her i gokk, 300d med manuell og ASD. Han kjørte selv rundt i en 250d med km-stand på 1.4mill. Denne kunne jeg få kjøpe for vrakpant. Det fristet litt. Som han sa "må jeg hjulkjøre til Afrika i morgen velger jeg 250en".

post-42402-0-82721800-1444696414_thumb.j

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi har jeg aldri sett som drosje tror jeg, rart igrunnen :)

Det går/gikk en Audi A6 av siste generasjon (C7?) på Stord, men det er også den eneste jeg har sett. I Sveio (en kommune i distriktet) går det forøvrig en e71 X6 som drosje. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo har jeg følelsen av at de fleste nå velger PToyota Prius+ når de skal ha ny taxi, samt Mercedes. Bmw er veldig sjeldent jeg ser. 

Nå har det vel vært snakk om at Oslo skal få ett krav om mer miljøvennligere drosjer, så vet ikke om det kan være grunnen til at noen velger hybrid allerede nå

http://www.tu.no/industri/2014/01/31/oslo-kommune-vil-ha-utslippsfri-taxinaring-innen-2023

Med litt mer søking rundt så ser man at Mercedes er den mest solgte, så kommer Toyota I Oslo i 2013 http://www.taxiforbundet.no/sfiles/83/13/2/file/kjoretoy-i-taxinaringen-2013.pdf

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta Mercedestraktor hos en lokal bonde nylig. Tidligere taxi her i gokk, 300d med manuell og ASD. Han kjørte selv rundt i en 250d med km-stand på 1.4mill. Denne kunne jeg få kjøpe for vrakpant. Det fristet litt. Som han sa "må jeg hjulkjøre til Afrika i morgen velger jeg 250en".

Hva er det for en knapp? Vet at du får disse bilene ferdig ombygd som drosje ifra fabrikk så, men hva en knapp med påskriften "taxi" gjør har jeg aldri sett før :)

Skulle jeg kjøre til Afrika i morgen så hadde jeg valgt E34en, etter 4 år så kjenner jeg den bilen som min egen bukselomme og stoler nesten mer på den enn på F10en ;)

I Oslo har jeg følelsen av at de fleste nå velger PToyota Prius+ når de skal ha ny taxi, samt Mercedes. Bmw er veldig sjeldent jeg ser. 

Nå har det vel vært snakk om at Oslo skal få ett krav om mer miljøvennligere drosjer, så vet ikke om det kan være grunnen til at noen velger hybrid allerede nå

http://www.tu.no/industri/2014/01/31/oslo-kommune-vil-ha-utslippsfri-taxinaring-innen-2023

Med litt mer søking rundt så ser man at Mercedes er den mest solgte, så kommer Toyota I Oslo i 2013 http://www.taxiforbundet.no/sfiles/83/13/2/file/kjoretoy-i-taxinaringen-2013.pdf

Hver gang jeg er i Oslo synes jeg at jeg ser overraskende mye BMW drosjer, ikke mye i forhold til MB og Toyota da. Men ser ut som Toyota Prius er en slager ja, samt en del VW og Skoda (i hovedsak Touran og Superb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går/gikk en Audi A6 av siste generasjon (C7?) på Stord, men det er også den eneste jeg har sett. I Sveio (en kommune i distriktet) går det forøvrig en e71 X6 som drosje. :)

x6 40d den, spesiell kar (eller kvinne.. blir det vel?), faren til en kompis :)

Gikk og lenge en sølv e65 her, som nettopp ble tatt utav taxidrift. Første eieren til bilen min det.

Til dere som tror dere har hatt en dårlig dag på jobb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Danmark er det en ganske stor industri rundt det å eksportere eldre biler til Afrika, deler av det sydøstlige Østeuropa, nordlige Midtøsten samt til og med Mellom-Amerika. Ofte videreselger lokale mellommenn bilene fra f.eks Marokko til land lenger ned i Afrika. Innvandrere bruker deres tildigere nettverk kreativt og tjener ganske bra på dette med hjelp fra den danske staten som frem til bilene er 10 år gamle refunderer deler av enkeltavgiften (registreringsavgiften på dansk): Altså forutsatt av bilene avregistreres i Danmark.

Det er interessant å se hva slags biler de eksporterer og det er ingen tvil om at Toyota står høyest i kurs (spesielt litt større biler som Avensis, Land Cruiser og Hilux), men også Mercedes-Benz, Nissan og Mitsubishi er populære. BMW, VAG (VW/Audi) og franske biler blir stort sett aldri eksportert via disse nettverkene.

Jeg tror at det er en sammensatt årsak til at det er slik. Folk støtter seg på historier og myter i disse landene også, men de ser også hva som holder når bilene er virkelig slitt (altså skikkelig nedkjørt på norsk). Tradisjonelt har dette vært Mercedes-Benz W115, W123 og W124 samt div. Peugeoter som f.eks 504, 505 og tildels 406. I nyere tid har Toyota og andre japanske bilmerker overtatt for disse gamle sliterne. De europeiske bilmodellene har enten blitt for avanserte med for mye elektronikk eller de er bygget til en annen og knapt så rustik standard (følsom motorstyring, kort fjæringsvei og mindre toleranser i understelet/chassis/karosseri). Renault har forøvrig sett at dette er en utfordring i de aktuelle landene og flere av de ulike Dacia modellene som f.eks Duster er derfor bygget spesifikt til en standard som er attraktivt i f.eks Afrika. Dacia er eid av Renault og bilene bygges i Romania. BMW er på de fleste områder den rake motsetningen til Dacia og dette gjør dagens BMW modeller for dyre og for komplekse å holde i drift når de virkelig blir gamle og slitt.

Vi må nok bare erkjenne at vi lever i et forbrukersamfunn og det er ikke meningen at ting skal holde evig. Pengene skal brukes og sirkulere mest mulig. I tillegg kommer ulike miljøkrav og avgifter på alt fra kjøleskap til biler som også forkorter levetiden. Dette ser vi ikke minst her i Danmark der det nå er ganske sjelden at man ser biler som er eldre enn 10-15 år på veiene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...