Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, rst026 skrev:

Når vi snakker om drivstofforbruk og avvik på opplevd og oppgitt forbruk har jeg gjort meg noen erfaringer nå:-D Har hatt min x4 35d i litt over en måned nå og kjørt  2600km så langt. Kjører enda med piggdekk. I helga kjørte jeg til hytta med retur i går. Strekning på totalt 40 mil, og varierende kupert. Ligger litt over både i 80 og 90-sona som jeg alltid har gjort. Innimellom kontrollerte forbikjøringer. Denne bilen er oppgitt til 0,55 på langkjøring, og kjørecomputeren hos meg viser 0,59 etter endt tur. Dette er for meg intet annet enn imponerende:-D Bøyer meg i støvet for denne motoren:clap:

N57 motoren er definetivt en av de aller beste dieselmotorene på markedet i dag, både på effekt, økonomi og ikke minst driftsikkerhet. På min 530d så er det reelle forbruket helt i tråd med hva fabrikken oppgir. Faktisk så kan det noen ganger ligge litt lavere enn de offisielle tallene. Jeg har nå kjørt Arendal - Skien ett par tre ganger og klarer alltid rundt 0,48-0,50 liter per mil ved pen kjøring. På autobahn med småtung tung gassfot så er den sjelden over 0,7 l per mil, men da blir det en del cruising i 130-150 km/t også. 

3 timer siden, Thundercoil skrev:

da det virket som du mente BMW ikke har blitt nevnt, under noen omstendigheter, i denne rekken av "skandaler"

Jeg skrev at "det kan se ut som at BMW har gått klar av skandalen". Skrev ikke "under noen omstendigheter" da det ville vært feil å si med tanke på artikkelen du linket til (som jeg også har lest). Men den artikkelen bærer preg av diffuse påstander og forsøk på å innkriminere BMW, særlig siden Mercedes nå er dradd inn i dette. Ingen har til nå funnet BMW skyldig (med håndfaste bevis) i noe som helst dieseljuks, enn så lenge får man si. 

Jeg håper selvsagt at BMW heller ikke har noe med dette å gjøre, men jeg blir ikke overrasket om de har noen svin på skogen de også. Men BMW som verdens beste motorbygger burde jo ha de beste forutsetningene til å komme helskinnet ut av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, men det er viktig å holde minst tre ting fra hverandre i denne saken. Èn ting er om motorene BMW bygger kan tilfredstille myndighetenes krav når det gjelder utslipp av co2 og nox. Jeg er temmelig sikker på at de aller fleste av BMW's motorer kan dette. Noe helt annet er hva BMW offisielt har oppgitt i relasjon til utslipp av co2 og nox for hver enkelt bilmodell og det er her problemet mest sannsynlig oppstår for noen av BMW's modeller. Hvis BMW f.eks har oppgitt at en modell slipper ut 95 g/km co2 og den i uavhengige tester og alminnelig kjøring (inkl. kaldstarttester) aldri kommer ned på dette nivået har BMW en utfordring (dette gjelder selvfølgelig også for alle de andre bilprodusentene). Det er dette vi nå hører mest om i media. En helt annen sak er VAG's direkte juks med to forskjellige utslipp av f.eks co2 der motoren merker at den blir testet og dermed går over til et annet motorprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, DanielStance skrev:

Er vel ikke Cinnamon Brown?

12 minutter siden, E.H.D skrev:

Jo, det må være det. Eneste brune interiørfargen til F10/11 (som ikke er individual).

finnes det flere cinnamon farger altså?
fordi det ekke samme farge som cinnamon farga mi! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Freakshow skrev:

finnes det flere cinnamon farger altså?
fordi det ekke samme farge som cinnamon farga mi! :P

Kan være hvordan de ser ut på de bildene, synes fargen ser finere ut på de bildene enn det jeg husker fra virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående utslipp, så hadde tyske AMS en stor test på dette rundt juletider. VW Golf 2.0TDI kom ut med lavest utslipp av NOx, mens Fiat 500X var verstingen i testen med et utslipp på 10,5 ganger det offisielle utslippet på 80gr. X5 Sdrive 25D med firerdiesel slapp samlet ut 5,8 ganger så mye som offisielle tall, 462gr. Ca det samme som Opel Mokka og Volvo XC90 for øvrig...

Audi Q3 slapp ut nesten dobbelt så mye som de ovennevnte, men siden den ligger under Euro5 istedenfor Euro6 ligger den "bare" 4,8 ganger over grenseverdiene. Talltriksing og svindel er en egen vitenskap ser det ut til.  Akkurat som nordmenn flest som SNAKKER om miljø hele tiden, samtidig som de har 3 biler, villa, hytte og båt. Selv styrer jeg unna all hykleriet og pratet, og tar heller en lang spasertur hvis jeg skal være miljøvennlig. Anbefales.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.jpg

God sommer folkens... Det er altså ikke jeg som har tatt turen til Nordnorge, dette er hjemme i Arendal. Her har vi ikke hatt snø siden Februar, kun fint vær og dager med opp i mot 20 varmegrader. Folk har satt ut hagemøbler, grillet, satt ut båt og tatt frem veteranbilene ifra vinterdvalen. Også våkner man opp til dette her.... Hvis ikke dette kan kalles værfenomen så vet ikke jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

God sommer folkens... Det er altså ikke jeg som har tatt turen til Nordnorge, dette er hjemme i Arendal. Her har vi ikke hatt snø siden Februar, kun fint vær og dager med opp i mot 20 varmegrader. Folk har satt ut hagemøbler, grillet, satt ut båt og tatt frem veteranbilene ifra vinterdvalen. Også våkner man opp til dette her.... Hvis ikke dette kan kalles værfenomen så vet ikke jeg

20???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...