Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

BMW og moderne amerikanske biler har i dag mer til felles enn man kanskje først skulle tro, men slik har det ikke alltid vært. Siden slutten av 80-tallet har imidlertid USA vært BMW's viktigste marked og dette kan man også se på hvordan de ulike korresponderende modellene har vært. At f.eks E34 kom med hele to forskjellige V8 motorer (M60B30 og M60B40) er ikke tilfeldig i relasjon til det amerikanske markedet. E39 M5 var mer eller mindre utviklet for det amerikanske markedet i ren muskelbil tradisjon og dette ser vi også med dagens M5.

BMW spesialisten Alpina utvikler også deres modeller med et spesielt fokus på det amerikanske markedet og de utviklet sogar E36 B8 4,6 etter den amerikanske muskelbil tradisjonen. Nettopp for å kunne tilby en E36 M3 konkurrent med en stor V8 motor iom. at rekkeseksere om enn aldri så store og kraftige aldri har vært assosiert med muskelbiler.

Innstegsmodellen i dagens 3-serie program i USA er 330i (dette er foreløpig også den eneste modellen som tilbys) og ditto 530i når det gjelder 5-serien. BMW USA mener åpenbart ikke at man kan tilby f.eks en 3-serie som 320i og samtidig bli tatt seriøst som en premium bilprodusent. Manuell gearkasse er heller ikke tilgjengelig på disse modellene i USA selv om enkelte M-modeller har hatt dette spesielt for USA (forstå det den som kan).

Da BMW slo seg opp på 70-tallet med modeller som f.eks E21 var imidlertid BMW i USA kjent for å være en spesialisert tysk bilprodusent som utviklet sportslige biler på en måte som sto i direkte kontrast til amerikanske biler. De var små, men tilbød glimrende kjøreegenskaper for en entusiastisk sjåfør. Tiltross for små rekkeseksere med relativt moderat effekt bokset de i en klasse over deres vekt (ikke ulikt 911) og dette gjorde BMW populært i deler av USA (primært østkysten, Colorado og vestkysten) - altså områder der europeiske biler tradisjonelt har solgt bra.

Dagens 3-serie skiller seg ikke mye fra hva andre bilmerker også kan tilby så BMW USA må derfor trekke på de historiske røttene med slogans i markedsføringen som f.eks "The original sports sedan sets the standard once again" og "Decades of dynamic driving". 8-serien som en stor GT markedsføres på den samme måten med "Raw V-8 power meets refined luxury in this extroverted edition of a BMW legend". BMW USA trekker med andre ord linjene bakover istedenfor fremover for å fremheve hva de har stått for (og dermed forhåpentlig indirekte hva de også står for i dag). 

Dette er fair nok, men kanskje litt tilbakelent og visjonsløst sett med hvordan vi her i Europa normalt ser på BMW. På den andre siden er det amerikanske bilmarkedet temmelig konservativt og de tyske bilprodusentene har ikke det beste ryktet for holdbarhet og kvalitet (også litt merkelig sett fra et europeisk ståsted).   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik
Synes det er synd å se hvordan de tyske produsentene har blitt altfor like, og det er i dag relativt lite som skiller BMW, Mercedes-Benz og Audi. De har mindre egenart enn for tjue år siden, og modellene aper etter hverandre. 
Ja, jeg er klar over at dette er en klisje som har gått igjen i mange tiår, men når jeg kjører langs Autobahn sliter jeg med å se forskjell på modellene, spesielt hekken der baklysene har det samme "alvorlige/triste" industridesignet hos alle tre premiumprodusentene i tillegg til at også VW, Porsche, Skoda og Seat kjører samme løpet som resten nå.  Synes det er kjipt at selv jeg som er relativt interessert i bil ikke ser forskjell på modellene lenger - spesielt nye Mercedes-Benz og BMW er like, mens Audi fortsatt er noe lettere å gjenkjenne i speilet. 
Har en god del amerikanske bilblader fra 60/70/80-tallet liggende, og der markedsføres BMW som den spreke og sportslige outsideren. Som du har vært inne på flere ganger har selv 3-serien blitt litt dvask og tannløs, og skiller seg ikke lenger ut fra resten av hurven. BMW er en organisasjon med så enormt solid økonomi og renomme at de lett kunne produsert mer spennende og ukonvensjonelle biler hvis det var vilje og entusiasme, men likevel selger de sjela si/vanner ut imaget for å øke salget i Kina og andre markeder som ikke har det samme forholdet til merket som europeere og amerikanere har.  Er helt enig i at BMW ikke skal behøve å trekke frem historiske paralleller i markedsføringen sin akkurat slik som for eksempel Merced-Benz ofte drev med før - det tyder på at de sliter med innovasjon og retning for fremtiden. De er ikke lenger det spennende alternativet som skiller seg ut, nå er de bare nok et bratwurst-alternativ på menyen, ihvertfall i mine øyne.

@Fredrik 90
Artig at du nevner det. For et par dager siden passerte jeg en særdeles pen E34 Touring på Autobahn utenfor Berlin - det så ut som en M5 og  jeg hørte at det var en sekser, men vanskelig å konkludere i fart hva det var. Men da jeg stoppet for bensinfylling sto den parkert der med sjåføren sittende inni. Nyskjerrigheten tok overhånd, så jeg tok kontakt og slo av en prat på en blanding av turist-tysk og dårlig engelsk. Det var "bare" en 520i som var bygd som "M5-clone" som han sa, eneste måten å se at det ikke var M5 var turteller og mangel på oljetempmåler. 
Poenget er dog at eier hadde denne, 2 stk E30 samt en 1968 Pontiac LeMans - som du er inne på var også han en BMW-nisse, men med et hjerte for amcars. 
For å spinne litt videre på Crown Vic-temaet:
Det var for min egen del interessant å sammenligne Caprice Classic mot den litt nyere Lincoln Town Car. På tross av at Town Car var en langt dyrere og mer eksklusiv bil, så virker Capricen mer solid. Vanskelig å sette fingeren på hva det er, men Capricen kjennes "tyngre" ut (selv om den er 100kg lettere) og selvom den er mye simplere innvendig med mindre utstyr føles den fortsatt noe bedre satt sammen da den har et snev av den kvalitets-følelsen man for eksempel får i W124. 
5-literen på 170hk i Caprice er selvfølgelig ikke like kvikk (dette var jo tross alt økonomi/familiemotoren i utvalget) som 4.6-literen på 211hk i Town Car, men førstnevnte er vanvittig økonomisk i forhold - Capricen går på 0.8-0.93, mens Town Car ligger på 1.1-1.2. En Crown Victoria veier mindre enn Town Car, men har nok en litt hissigere utveksling - så jeg tipper at du kan regne med at en Crown Vic er en forholdsvis rask bil, men med et høyere forbruk enn modellene fra Chevrolet/GM. 

@Rune-K
Jeg skjønner hva du mener med amerikansk bruk og kast-mentalitet da spesielt 50/60/70-tallerne i gjennomsnitt hadde kort levetid i sitt hjemland pga veldig lav pris og enorme produksjonstall. Det var ikke uvanlig at 7-8 år gamle biler gikk på høggern på 60- og 70-tallet. Dog finnes det mange unntak, og selvom man tar høyde for relativt høy nypris så er det fortsatt registrert ganske mange gamle amcar-slitere både i Norge og i Sverige nå i 2019. I tillegg til alle de hundretusenvis av veteranene som ruller rundt i hjemlandet USA selvsagt. Så selv om teknikken er gammeldags, så funker det tydeligvis helt greit i kombinasjon med en god dose sjarm. Personlig mener jeg at amerikanske biler har over snittet mer sjarm enn europeiske modeller, og ekstremt mye mer sjarm enn modellene fra japanske produsenter. 
Ser forresten at du nevner design...Jeg kjører jo en modell som er mest kjent for hvor stygg den er - Caprice 1991-1996. Den fikk kritikk så det holdt av amerikanske journalister da den kom på markedet, og solgte ikke spesielt bra 1993-1996 i forhold til den mer gammeldagse og tidløse forgjengeren fra 1977-1990. Dog var bilen meget populær blant politi og taxinæringen, og de sto for en god andel av kundene frem til produksjonsslutt. 


Selv er jeg en av de få særingene som faktisk har sansen for disse sledene, men det er først i årene etter at jeg kjøpte den at jeg har lært å sette pris på byggekvaliteten i denne modellen. Den ser kanskje ut som en Kidneybønne på sykkelhjul, men jeg kom akkurat hjem etter en tur-retur Italia med denne og kan ikke annet enn å være fornøyd mtp at det er 28 år gammel urestaurert bil som får helt ordinært vedlikehold. Den er for all del ikke perfekt - det har oppstått en liten vibrasjon i mellomaksel ved giring fra overdrive til fjerde gir på hard belastning i 120km/t+, i køkjøring i bakkene oppover fra Firenze i rushtiden i 38 grader må jeg kjøre på varmeapparet for å unngå oppheting (2 år på rad...), slakk i styringen som medfører ekstra korreks på motorvei samt at Chevrolet-emblemet på bagasjelokket løsnet i limingen pga italiensk solsteik, men likevel digger jeg denne bilen. Nettopp sjarm har mye å si her - som en scene i filmen "Pulp Fiction" fra 1994 sa - "Personality goes a long way". I den grad man kan bruke personlighet om biler selvsagt.
Legger ved et par bilder av Capricen knipset med en sliten iphone i Østerrike denne uka. Skrått bakfra er bilens minst flatterende vinkel - selv Chevrolet unngikk bilder fra denne vinkelen når den ble presentert i 1990.... 

IMG_4345___.jpg

IMG_4343___.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellene mellom f.eks Audi, Mercedes-Benz og BMW var helt klart mye mer markante før i tiden. Spesielt på 80-tallet handlet veldig mye om teknisk ekspertise og mindre om design. BMW var kjent for deres M20 og M30 rekkeseksere ("lillesekseren" og "storsekseren"). Audi fokuserte på rekkefemmere, Quattro (altså et ekte quattrosystem) og Procon ten (et system med vaiere som som skulle trekke frontpassasjerene bakover i tilfellet av en kollisjon - et slags pre airbag system). Mercedes-Benz satset på komfort og selv W201 var som en slags mini E-klasse (W123/W124) både teknisk og designmessig.

Mercedes-Benz fokuserte ikke på effekt, men på holdbarhet. Motorene var overdimensjonerte i forhold til effekten, men bilene gikk også langt og stort sett uten problemer. BMW hadde mer høytytende motorer og langt mer moderne teknikk. Det var problemer med dette, men stort sett holdt bilene bra. Audi var outsideren med bl.a 20-ventils teknikk og avanserte drivlinjer. Dette kostet når det gjaldt holdbarhet, men når bilene holdt var de stort sett uslåelige for BMW og Mercedes-Benz.

Designmessig var Mercedes-Benz gammeldags (type: mann med hatt). Interiøret minnet mest om en gammel salong som bestemor ville like. BMW var den rake motsetningen - moderne, gjennomtenkt og fresh. Audi var en slags mellomting, men det er heller ingen tvil om at Audi hadde den beste opplevde interiørkvaliteten - som i dag.

Dette gjaldt også eksteriørmessig. Audi hadde den beste kvaliteten med mange flere års rustbeskyttelse enn både BMW og Mercedes-Benz. Audi's design på f.eks Audi 90 (B3) var også mye mer moderne enn f.eks E30 og W201. E30 virket ganske gammeldags designmessig allerede i 1985/86 da Audi B3 kom på markedet. Mercedes-Benz W201 kom på markedet allerede i 1983, men den så ut som en tradisjonell Mercedes-Benz (altså hverken moderne eller umoderne). 

Jeg kjøpte både E30 og W201 på 80-tallet, men det var etter min mening Audi som hadde overtaket på den tiden når det gjaldt teknikk og design. Kjøremessig var imidlertid BMW av en helt annen verden. E30 kjørte som på skinner i forhold til Audi 90 og Mercedes-Benz W201 (altså 190-serien). På den annen side ga W201 en følelse av soliditet og sikkerhet i høyere hastigheter som hverken BMW'en eller Audi'en kunne nå opp til. W201 føltes som en større bil og kjørte langt mer stødig f.eks ved tverrgående ujevnheter på Autobahn i høye hastigheter.

E36 rettet opp mye av dette for BMW, men min mening er at vi skal helt frem til E46 før BMW i realiteten tok igjen Mercedes-Benz på dette området. Audi mener jeg gjorde det dårligere med B4, mens B5 var on par med f.eks E46. Jeg har ikke inngående kjennskap til de større modellene bortsett fra Mercedes-Benz W124 (som jeg kjøpte ny i 1990), men jeg kan forestille meg at historien er nogenlunde den samme. 

Èn ting er i alle fall sikkert og det er på 80-tallet tok man et veloverveid og sikkert valg når man kjøpte enten en BMW, Audi eller Mercedes-Benz. Bilene var helt forskjellige og appellerte til helt forskjellige kjøpere. Jeg har imidlertid alltid vært av den fleksible typen (jeg hadde W201, Land Rover og MX-5 samtidig) og likte alle bilene på deres egne premisser... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2018 den 22.51, Fredrik skrev:

Dette er bare trist. Nå ser det virkelig stygt ut for forbrenningsmotorene i Tyskland. Samtlige modeller fra Porsche er tatt av markedet (altså kan ikke bestilles) og det samme gjelder en rekke modeller fra BMW, VAG og Mercedes-Benz. Horst Lüning er en seriøs tysk kommentator jeg har fulgt i noen år og han kommenterer det hele som en helt vannvittig skandale at ledelsene hos bilprodusentene har spekulert i å direkte jukse med avgassverdiene på bilene - og forstetter med å jukse med avgassverdiene på bilene. Han påpeker at det er bevist at de har visst i 10 år at avgassverdiene har vært for høye, men at de hele tiden har brukt tekniske og juridiske krumspring for å vri seg unna slik at de stadig kunne selge biler (både diesel og bensinbiler) med for høye avgassverdier. Nå ser det imidlertid ut som om de har møtt veggen og dette kommer til å bli kritisk for tysk bilindustri.

https://www.youtube.com/watch?v=wmvnqsAzUPA

Dette er forøvrig meldingen som kommer opp på skjermen hvis man idag forsøker å konfigurere en 911 Carrera på porsche.de.

Das von Ihnen ausgewählte Modell ist nicht mehr als frei konfigurierbarer Neuwagen erhältlich. Gerne möchten wir Ihnen dennoch die Möglichkeit geben, das Modell weiterhin im Car Configurator zu betrachten. Bitte wenden Sie sich bei Interesse bezüglich konfigurierbarer Neuwagen, verfügbarer Bestandsfahrzeuge und jungen Gebrauchtfahrzeugen an Ihr Porsche Zentrum.  

Gratulerer til Bjørn Nyland når det gjelder den nye verdensrekorden for lengste kjørte distanse med en elektrisk bil i løpet av 24 timer (2781 Km). Bjørn har forøvrig en egen tråd her inne fra den gangen han kjørte en 5-serie. Tyskeren Horst Lüning er også en interessant type. Han er utdannet ingeniør innenfor luft og romfartsteknikk. Han har en egen vlog på Youtube (Unterblog) der han diskuterer det meste mellom himmel og jord. I tillegg driver han sammen med sin kone whisky.com som er Tysklands største distributør av whisky... :)

https://electrek.co/2019/07/05/tesla-youtuber-breaks-24-hour-electric-car-distance-record/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Tesla... ser bort fra alle norske, jeg møtte, tirsdag denne uken, en engelsk-registrert Tesla Model 3 i Eidsvåg, Møre og Romsdal og enda en TM3 på Oppdal, men denne mener jeg å huske var fra Belgia. Noen drar tydeligvis på langtur i disse også 🤔

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Legger ved noen nostalgiske klipp fra den tyske filmen "Manta Manta" fra 1991. Her blir rånere i Opel Manta utfordret av både Ferrari 328i, E36 325i, Mercedes 190E og en oppjazzet Golf 1. 

Hvis du er svak for 80-talls Rieger-styling, hockeysveis, pastellfarger og Modern Talking faller nok denne filmen i smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manta Manta, har sett de filmene, mange fine biler fra tidsperioden! 

Jeg har alltid likt gamle opeler. En Senator A liker jeg godt. Dessverre er de fleste rimelig rustne, og med usikker deletilgang. Motor, gir og Kardang er skuddsikkert forøvrig.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=151943669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Werther skrev:

Hvis du er svak for 80-talls Rieger-styling, hockeysveis, pastellfarger og Modern Talking faller nok denne filmen i smak. 

Hehehe... "min" tid er helt klart 80-tallet, men de nevnte stilartene kan jeg spare meg for (forferdelig - og jeg likte de heller ikke på 80-tallet). Opel har jeg imidlertid alltid hatt sansen for selv om jeg aldri har hatt en Opel. Jeg liker den folkelige stilen Opel alltid har hatt (i likhet med f.eks Ford og Peugeot), men samtidig også det at Opel tradisjonelt alltid har satset på en sportslig stil. De har hatt mange fint designede modeller som har vært lette å like... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov med en avsporing her? Neste uke skal jeg til Tyskland og har tenkt meg til Heidelberg-området. Tenkte å få med meg det tekniske museet i Sinsheim (Concorde + TU-144) samt Porsche- museet i Stuttgart. Er det mer man burde få med seg i denne delen av Tyskland?

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolut... "søstermuseet" Speyer (også et teknikkmuseum) på den andre siden av Rhinen ikke langt fra Hockenheim er også verdt å få med seg. I tillegg begynner Schwartzwaldhochstrasse i Baden-Baden som er en temmelig artig vei hvis man er heldig med trafikken. Porsche museet i Stuttgart er et must og det er også Mercedes-Benz museet i den samme byen. 

Litt lenger vekk (østover) finner du Rothenburg ob der Tauber som er en utrolig godt bevart og nesten autentisk middelalderby. Byen hadde ingen militærstrategisk interesse under de siste verdenskrigene og ble derfor ikke bombet. Den er som et levende folkemuseum og faktisk ganske interessant.

Strassburg rett over på fransk side av Rhinen ved den lille tyske byen Kehl er definitivt verdt et besøk hvis man interesserer seg for gamlebyer og kanaler. Jeg har besøkt en del kanalbyer og Strassburg er helt klart en av de fineste. Store deler av Alsace er tidligere tyske områder og gamlebyen i Strassburg er fra denne tiden.

Ellers liker jeg Rhindalen og høydedragene opp mot Schwatrzwald. Hemmeligheten er å komme seg vekk fra Autobahn og kjøre de små veiene mellom landsbyene. Området minner litt om Norge og navnene på byene er heller ikke helt fremmede (de slutter ofte på "heim"). Tal er dal på norsk/dansk og i Schwartzwald snor de seg innover landskapet på en utrolig vakker måte med relativt høye fjell på hver side.

Byer som Rastatt og Karlsruhe er også verdt et besøk hvis man har litt ekstra tid... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, RNJ skrev:

Er det lov med en avsporing her? Neste uke skal jeg til Tyskland og har tenkt meg til Heidelberg-området. Tenkte å få med meg det tekniske museet i Sinsheim (Concorde + TU-144) samt Porsche- museet i Stuttgart. Er det mer man burde få med seg i denne delen av Tyskland?

Mercedes museum i Stuttgart, absolutt verd ett besøk når du er der. Ellers så har jeg også vært på det tekniske museum i Sinsheim, fantastisk sted. Men sett av godt tid, det er skikkelig svære greier.

@Werther

Jeg synes det er så kult at du drar på disse  Europaturene med Capricen, det er akkurat slik jeg liker. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg kjørt mer nedover med E34en. Kjører som regel ikke lenger enn Tyskland med E34en, skal jeg til Italia eller ned mot middelhavet så er det mer effektivt å kjøre 540d. Det er så mye jojokjøring på autobahn nå for tiden. I det ene øyeblikket kan du ligge i 150 km/t, i det neste må du ligge i 98 km/t fordi en danske i Huyndai, belgisk bobil eller litauisk trailer skal tviholde på venstre fila. I slik kjøring med stadige akselerasjoner opp til 140, og ned bremsinger ned til 90 km/t igjen så blir en 520i med automat noe slitsom å kjøre. Hadde jeg kunnet ligge i 150 km/t i strekk så er det null stress, men det er dessverre ikke tilfellet på store deler av Autobahn. En moderne BMW med dieselsekser er mer egnet til dagens trafikk situasjon på Autobahn, med sin uanstrengte kraft og økonomiske forbruk så kan den kjøre sånn hele dagen. Men E34en skal få komme hjem til Bayern en gang, det har jeg bestemt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford Motor Co og Volkswagen AG (VAG) har annonsert at de går sammen i en global allianse for sammen å utvikle samt produsere nye bilmodeller. Modellen minner umiddelbart om samarbeidet Renault og Nissan har med de samme perspektivene, men Ford + VAG vil helt klart bli litt av en game changer i bilindustrien.

Ford's styreformann Jim Hackett uttaler at dette vil bli "the biggest shift in transportation" siden Henry Ford innførte samlebåndet i forbindelse med bilproduksjon og som dermed revolusjonerte hele bilbransjen. Dette er trolig ingen overdrivelse og konsekvensene vil bli dramatiske. Igjen ser vi at bilprodusentene må konsolidere seg og bli større for å kunne overleve på sikt. Ford + VAG er imidlertid gigantisk og uten tvil en stor utfordring for de fleste andre bilprodusentene - spesielt de som ikke har et tilsvarende strategisk samarbeide (som f.eks BMW).

Vi vil trolig ikke se at Ford og VAG utvikler et nytt felles bilmerke, men at de utvikler felles plattformer, motorer og drivlinjer - som Renault og Nissan allerede gjør. Ford vil imidlertid adoptere VAG's Modular Electric Toolkit (MEB) for å produsere ca. 600000 elektriske biler over de neste 5-6 årene. VAG på sin side vil med den samme modulære plattformen produsere ca. 15 millioner elektriske biler over de neste 10 årene. Ergo vil MEB ganske sannsynlig bli en slags standard for elektriske biler de kommende årene.

Economy of scale er derfor den viktigste drivkraften for samarbeidet. Dette betyr relativt billigere utviklingskostnader pr. enhet, men også muligheten for å få ulike bilmodeller hurtigere på markedet. I tillegg kommer bedre utnyttelse av 3-parts firmaer som f.eks Argo AI, som Ford kjøpte for to år siden. Argo AI er spesialister i autonomous Intelligent Driving (AID).

En annen underliggende drivkraft er hvordan teknologiselskaper (les: elektriske biler handler rent teknisk primært om software) normalt utvikler seg. Store selskaper som Microsoft, Apple, Facebook, Google etc. dominerer markedet totalt ved å sette en de facto standard som alle andre må forholde seg til. Ford + VAG vil uten tvil tilsammen bli store nok til å sette en slik standard i bilindustrien.

Ford og VAG har i dag sammenlagt en årlig produksjon på ca. 17 millioner kjøretøyer.

https://www.autoblog.com/2019/07/13/vw-ford-alliance-why-it-matters/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dagens bilmarked og politikk fått en veldig tydelig konsekvens for min del, for 3 uker siden. Han som aldri har eid, eller interessert seg i dette, har en stasjonsvogn med diesel og automat parkert bak huset. Attpåtil er det en Skoda med FWD. Skulle tro jeg har blitt slått i hodet med en stein, men svaret er ny jobb med tilbud om firmabil. 

Selv om kompensasjonen for å kjøre egen bil er god, viser regnestykket mitt i beste fall null gevinst ved å kjøpe f. eks. en nyere brukt 5-serie. Hva verdien faktisk vil være om noen år opplever jeg å ha blitt fullstendig bingo, og å skulle kjøre 3-serien, som nærmer seg 280 000 km, så mye i hverdagen fremover ville ikke vært aktuelt. 

Bare det å kunne kjøre rundt i Bergen uten å ofre bompenger en tanke er verdt byttet til firmabil. 

Synes selvfølgelig det var artig at Skoda Superb ble diskutert her rett etter jeg bestilte bilen, og for meg opplevdes den som det klart beste valget, av bilene jeg fikk velge mellom. Liker at den er så romslig, har hengerfeste, er behagelig å kjøre og ser relativt bra ut. Kunne valgt Passat GTE av den utgåtte typen, men synes Superb fremstår som en mer ærlig bil, og ikke noen av bilene er i nærheten av kjernekvalitetene jeg liker så godt hos BMW, så da valgte jeg heller å fokusere på helt andre kvaliteter, og verdsette hvor mange km jeg har fått oppleve hittil med RWD, bensin, manuell og kjørefølelse.

Tålmodigheten med todørs bil var nok og ganske på overtid hos resten av husstanden. 

Må til slutt og innrømme at jeg koser meg langt mer med bilen enn forventet, og som rullende arbeidsplass fungerer den meget bra. 

God sommer! 

FB_IMG_1562657831823.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Jeg antar at det er Marine Artillerie Batterie Vara eller bedre kjent som Møvik Fort utenfor Kristiansand. Jeg har dessverre ikke vært der så sikker er jeg ikke, men kanonen er imponerende og hvis jeg har rett også den samme som det var 8 stk. av på hhv. Bismarck og Tirpitz. Takker... jeg liker krigshistorie... :)

@Hansh Skoda bygger fornuftige biler og jeg forstår egentlig ikke hvorfor man skal kjøpe en Volkswagen pendant istedenfor. Skoda Superb er en fin bil og jeg liker den spesielt som Scout. Hvis man ikke absolutt skal ha en SUV er denne biltypen helt klart veien å gå hvis man trenger litt ekstra bakkeklaring og fremkommelighet.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...