Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Sierra var vel den største skranglekassa av de alle selv om den solgte bra. Den hadde en enkel facelift i 85-86 og da doblet de antall sveisepunkter i karosseriet uten at det hjalp noe særlig. 

Man plukker opp mye unyttig kunnskap når man er høgger, antall sveisepunkter som Ford brukte på 80 tallet er en slik helt ubrukelig ting og vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Her fylles hodet mitt opp av slik totalt unyttig info på daglig basis for at ikke viktigere ting får plass. Jeg nevner i fleng; NORSOK-referanser til trykkfallsberegninger, Equinor TR-spec’er med veggtykkelser og ytterdiametere på piping, retningslinjer for monteringshøyder av instrumenter med indikatordisplay offshore - og nå en dobling av antall sveisepunkter på Sierra mild facelift i 85-86. Det tar aldri slutt. Jeg kan garantere dere at den infoen der kommer til å sitte. Som støpt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller minnet med unyttig nyttig informasjon hele tiden - uten at jeg merker det og uten at jeg gjør noe aktivt for at det er slik. Heldigvis er det slik at kunnskap primært handler om relasjoner forstått slik at relasjonene er det som gjør at man husker tingene (i alle fall i mitt hode).

Dette betyr selvfølgelig ikke at jeg kan eller husker alt, men som regel har jeg en idé om hvordan tingene henger sammen nettopp pga. disse relasjonene og hvordan de er lagret i hukommelsen. Jeg er temmelig sikker på at de som har fulgt denne tråden en stund og/eller mine innlegg her inne kjenner litt til dette. Jeg tror at alle bevisst/ubevisst har denne evnen, men at det krever litt oppmerksomhet/trening å gjøre bruk av den aktivt. 

Jeg tenker at det egentlig er få ting som virkelig ikke interesserer meg (som f.eks fotball og dansekonkurranser) og at jeg selvfølgelig liker når andre har den samme tilgangen til tingene. Det aller meste er interessant bare man vet nok om det. 

En dobling av antall sveisepunkter på Ford Sierra i 1985/86 er interessant - ikke så mye pga. Ford Sierra, men fordi dette blandt flere andre ting er hvorfor de aller fleste bilene i dag (selv de aller billigste som f.eks VW Up) virker temmelig bra skrudd sammen.

Tesla har fått mye kritikk fordi de bruker ekstra ressurser på å sveise karosseriene ordentlig. Unødvendig, gammeldags og dyrt sier mange biljournalister, men jeg tror at dette er en av årsaken til at Tesla har gjort det meget bra med bl.a Model S. Interiøret på de tidligste modellene var under pari i forhold til f.eks 5-serien, men den bunnsolide følelsen var der og dette gjorde at mange ikke hadde problemer med å sammenligne den med en 5-serie. Noe som selvfølgelig var en god ting for Tesla og spesielt i den første tiden da få kjente til bilmerket.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Porsche annonserte den helelektriske Taycan lovet de at man skulle kunne bruke bilens fartsressurser fullt ut uten å bekymre seg for å skade motorer eller batterier, eller degradere ytelsene. Jonny Smith, som tidligere var med i Fifth Gear, har fått teste en prototype ved å kjøre 0-200 km/t med launch control tretti ganger etterhverandre. Ser ikke ut som bilen har noen problemer i det hele tatt. Man får et ganske godt inntrykk av hvordan bilen blir seende ut i serieproduksjon også. Jeg synes både ytelse og utseende ser ganske lovende ut.

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at Taycan for Porsche er minst like viktig å få til korrekt som Cayenne i sin tid var. Det handler om et paradigmeskifte for Porsche og det er derfor ikke plass til store feilgrep. Cayenne var Porsches første SUV og den første modellen som ikke var en sportsbil i tradisjonell forstand. Porsche satset derfor hele deres historie og rennomé på Cayenne, men modellen ble svært godt mottatt og reddet på mange måter Porsche fra økonomisk ruin.

Like økonomisk alvorlig er det ikke med introduksjonen av Taycan, men igjen handler det om et helt nytt konsept for Porsche og deres rennomé står uten tvil litt på spill. Det er helt avgjørende at Taycan som et minimum kan konkurrere direkte med Tesla Model S og helst være signifikant bedre på viktige områder som kjøredynamikk, opplevd kvalitet og ikke minst følelsen av å kjøre en ekte Porsche.

Taycan har derfor en viktig, men vanskelig rolle å forbinde Porsche's tradisjonelle modeller og verdier med et helt annet konsept som elektriske biler representerer. Taycan vil selvfølgelig være annerledes, men den skal helst være tydelig gjenkjennbar som en Porsche - som f.eks Panamera E-Hybrid.

Det Taycan tilfører som nytt i forhold til å være en elektrisk bil bør helst også være såpass bra at at det uten videre blir en naturlig del av hvordan vi oppfatter Porsche (som f.eks med Cayenne som en SUV og ikke en ren sportsbil).

Det skal derfor bli spennende å se hvordan Taycan kommer til å leve opp til dette, men jeg tror at Porsche har full kontroll - eller snarere VAG har full kontroll siden Taycan kommer til å dele mange tekniske komponenter med andre tilsvarende VAG modeller.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker at Taycan for Porsche er minst like viktig å få til korrekt som Cayenne i sin tid var. Det handler om et paradigmeskifte for Porsche og det er derfor ikke plass til store feilgrep. Cayenne var Porsches første SUV og den første modellen som ikke var en sportsbil i tradisjonell forstand. Porsche satset derfor hele deres historie og rennomé på Cayenne, men modellen ble svært godt mottatt og reddet på mange måter Porsche fra økonomisk ruin.

Like økonomisk alvorlig er det ikke med introduksjonen av Taycan, men igjen handler det om et helt nytt konsept for Porsche og deres rennomé står uten tvil litt på spill. Det er helt avgjørende at Taycan som et minimum kan konkurrere direkte med Tesla Model S og helst være signifikant bedre på viktige områder som kjøredynamikk, opplevd kvalitet og ikke minst følelsen av å kjøre en ekte Porsche.

Taycan har derfor en viktig, men vanskelig rolle å forbinde Porsche's tradisjonelle modeller og verdier med et helt annet konsept som elektriske biler representerer. Taycan vil selvfølgelig være annerledes, men den skal helst være tydelig gjenkjennbar som en Porsche - som f.eks Panamera E-Hybrid.

Det Taycan tilfører som nytt i forhold til å være en elektrisk bil bør helst også være såpass bra at at det uten videre blir en naturlig del av hvordan vi oppfatter Porsche (som f.eks med Cayenne som en SUV og ikke en ren sportsbil).

Det skal derfor bli spennende å se hvordan Taycan kommer til å leve opp til dette, men jeg tror at Porsche har full kontroll - eller snarere VAG har full kontroll siden Taycan kommer til å dele mange tekniske komponenter med andre tilsvarende VAG modeller.      

Jeg er fristet til å dempe enkeltes forventningene til Porsche, Porsche har legendestatus - men hva de var og nå er, er 2 forskjellige ting. Har hatt endel samtaler med folk som er "tett på". Senest i samtale med en nå nettopp, det er mye som skjer og lite av det er positivt, denne retningen er entydig og alle sier det samme.

Sett i forhold til BMW og hva som skjer her, er det minst like krise hos "andre". Det gjenspeiler seg i kvalitet, kursing og over hele linja. Tesla det samme, der er det mangler på deler, folk de får tak i hva de er villige til å betale dem. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du mener med før i tiden kontra i dag, men jeg tenker at det var et vesentlig skifte vedr. opplevd kvalitet da 993 ble erstattet av 996 modellen i 1997. På den annen side handler dette skiftet også om overgangen mellom oldschool og moderne Porscher (omtrent som med BMW og f.eks E39/E60 samt E46/E90).

Jeg tenker imidlertid at den opplevde kvaliteten på Porsche i dag stadig er et par nivåer høyere enn f.eks BMW, men man får sannelig også betale mye for godene. Man kan argumentere for at downsizing av motorer og implementering av pustehjelp er en form for reduksjon av opplevd kvalitet - og langt på vei er vel dette riktig, men jeg tror egentlig at vi skal være glade for at det stadig kan produseres biler som f.eks 911 og langt på vei 817. Jeg mener imidlertid at en boxerfirer ikke passer i en Porsche med mindre man har et nært forhold til 356/912/914 modellene (hvilket de færreste har i dag). Motoren høres ut som en Boble motor og det synes jeg ikke at er spesielt kult i relasjon til hvordan en potent boxersekser lyder.

Det er imidlertid klart at VAG svinger sparekniven hos Porsche også og dette betyr færre tilgjengelige motorer og etterhvert sikkert også færre ulike modeller samt færre valg når det gjelder ekstrautstyr. En modell som f.eks innstegsmodellen i Macan programmet med en rekkefirer på 245 HK fra VAG føles for min del relativt unødvendig. Jeg forstår at den selger bra på firmabil/leasingmarkedet, men 0-100 på hele 6,5 sekunder og en topphastighet på moderate 225 Km/t er ikke verdig en Porsche anno 2019. Porsche kunne i det minste preppe motoren opp på nivå med Golf R eller Cupra Ateca (altså 300 HK fra essensielt den samme motoren iom at Macan S uansett har en betydelig mer potent 3.0 liter V6 motor på 354 HK).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Kina og imperialistiske ambisjoner rettet mot fattige land. Jeg kom over en artikkel i DR (pendant til NRK i Norge) som forteller litt om Kinas fremferd på Sri Lanka. Der er myndighetene nå alvorlig bekymret for at Kina har startet en ny form for kolonisering.

Igjen handler det om at Kina gjerne vil bygge infrastruktur i fattige land som kineserne mener hører til deres interesssfære. Derfor tilbød Kina å bygge en helt ny internasjonal transporthavn i den søvnige landsbyen Hambantota, helt syd på Sri Lanka.

Det ble derfor inngått en avtale mellom Sri Lankas tidligere president, Mahinda Rajapaksa, og kineserne om at Kina ved hjelp av finansielle lån skulle bygge havnen og deretter lease havnen samt et tilstøtende område på 150 kvadratkilometer med en ny flyplass, konferansesenter og motorveier for 99 år. Det var også en viktig del av avtalen som sa at kineserne skulle støtte lokalt næringsliv og dermed skape økonomisk vekst for de lokale innbyggerne.

Slik gikk det naturligvis ikke. Kineserne bringer selv normalt alt de skal bruke av arbeidere, utstyr og servicefunksjoner når det gjelder slike prosjekter. De involverer derfor sjelden det lokale næringslivet. Sri Lanka har i tillegg en moderne og effektiv internasjonal havn i hovedstaden Colombo - så mye tyder på at hele prosjektet egentlig handler om å gjøre Sri Lanka økonomisk avhengig av Kina slik at kineserne trygt kan fullføre deres "Silkevei" prosjekt som er et gigantisk infrastrukturprosjekt fra Kina til Europa og fra Afrika til Europa. Havnen i Hambantota har selvfølgelig også militærstrategisk betydning for kineserne - reelt finansiert av Sri Lanka om enn ufrivillig i dag.

Kinas fremferd på dette området har derfor satt igang en internasjonal debatt om utviklingsland som f.eks Sri Lanka ender i en håpløs gjeldsspiral overfor kineserne og dermed gjør seg økonomisk og praktisk totalt avhengige av Kina.

Totalt skylder nå Sri Lanka 46 milliarder NOK til Kina og dette i et land som har en økonomi på nivå med Etiopia og borgerkrigsherjede Syria. Sri Lanka kan naturligvis ikke tilbakebetale gjelden og måtte derfor i 2017 inngå en avtale med kineserne om at de oppga all kontroll med havnen i Hambantota samt det 150 Km2 store tilstøtende området. I praksis er dette området nå en kinesisk enklave på Sri Lanka.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/srilankanere-kina-opfoerer-sig-som-koloniherre  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket meg varm på Tesla Model 3 i flere innlegg her inne og det ser ut til at flere er enig med meg - eller jeg er enig med flere tidlige eiere av denne fantastiske elektriske bilen. Den er ikke uten feil og/eller mangler, men totalt sett er den uten tvil den beste elektriske bilen man kan kjøpe i dag. Den burde komme som en stasjonsvogn, men Tesla mener åpenbart at en SUV er mer attraktiv (hmmm... jeg vet ikke om jeg er enig). Uansett er Model 3 en meget fin elektrisk bil som lett kan konkurrere mot f.eks 3-serien - for de som ikke kan vente på BMW's alternativ (for den kommer helt sikkert før eller senere)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt utrolig at en såpass dårlig sammenskrudd bil skal få så mye skyt. Det hadde aldri gått i fossilbil verden, da hadde det blitt totalt slakt. Men heldigvis så har Model 3 åpenbart egenskaper som kraftig veier opp for dette, og det tror jeg redder dem. Skulle den i tillegg ikke ha hatt overbevisende teknikk så hadde Tesla vært ute å kjørt (mer enn de er nå). Denne modellen er helt klart en årsak til at G20 3-serie så si ikke selges i Norge. Det hjelper seg nok når 330e og de små motorene. Helt klart en konkurrent BMW ikke hadde forventet å få så fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg har snakket meg varm på Tesla Model 3 i flere innlegg her inne og det ser ut til at flere er enig med meg - eller jeg er enig med flere tidlige eiere av denne fantastiske elektriske bilen. Den er ikke uten feil og/eller mangler, men totalt sett er den uten tvil den beste elektriske bilen man kan kjøpe i dag. Den burde komme som en stasjonsvogn, men Tesla mener åpenbart at en SUV er mer attraktiv (hmmm... jeg vet ikke om jeg er enig). Uansett er Model 3 en meget fin elektrisk bil som lett kan konkurrere mot f.eks 3-serien - for de som ikke kan vente på BMW's alternativ (for den kommer helt sikkert før eller senere)... :)

 

Teknisk (batteri/drivlinje/tech) så er model 3 imponerende. Som bil, som et tilsynelatende kvalitetsobjekt, som en mekanisk imponerende bil - nei, nei og nei!

skandaløs dårlig på ettermarkedet, lite tilgjengelige deler, service, forutsigbarhet, kvalitet, Tesla’s økonomi...

at de er «best» kommer av forsprang, samt ingen av de klassiske bilprodusentene som må gå i pluss, har ønsket en helhetlig konkurrent, for de ønsker ikke et skifte fra fossilbilen.

Et tiår frem, så vil ting se vesentlig annerledes ut.

toyota, Kina og tyskerne vil vinne frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎08‎.‎2019 den 22.37, Fredrik skrev:

Min svoger hadde i temmelig mange år en Ford Sierra 2,3 V6 stasjonsvogn (Cologne/Köln motor) og den ga nettopp dette inntrykket. På slutten hadde den gått nesten 800000 Km. Motoren og drivverket (som var helt originalt) virket upåklagelig, men bilen var gjennomrusten og virket utrolig løs i alt. Dette ganske "løse" inntrykket ga den også 10 år tidligere....

Er dette skrivefeil? 80 000km eller 800 000km? Du kan ikke på ramme alvor sitte her og klage på kvalitetsfølelsen på en Ford Sierra som har gått 800 000km?  Selv har jeg aldri sett en Sierra med 350k+ da de fleste havarerte før 300 000km og hadde en teller som rundet hver hundre tusen...Generelt vanskelig å synse km-stand på disse da de ofte var brukis/firma-slengebiler uten servicehefte.  

Selv har jeg eid flere eldre Ford (7 stk), og er glad i Granada, Sierra og Fiesta. Og kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har hatt noen alvorlige problemer med disse bilene. Greit nok, de er på ingen måte Premium og har sine fillefeil, men har ikke sansen for hvordan "internett-folk" snakker nedsettende om Ford...Synes det er i overkant sterke ord fra en som konsekvent holder seg til franske skrotbiler med garanti  :bart:

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår har Tesla nå stort sett utbedret mange av de feilene som plaget de tidlige utgavene av Model 3. Modellen selger sogar bra i Danmark og dette forteller ikke så rent lite iom. at danskene er svært opptatt av hva folkeopinionen mener om en bilmodell før de kjøper en ny bil (verdifallet er som kjent den største enkeltkostnaden ved å ha en bil).

Det som virkelig gjør Model 3 til en fin elektrisk bil er først og fremst rekkevidden på Long Range og Performance modellene. I tillegg kan den lade på de hurtigste laderne og med høy hastighet (opp mot 190 kW). Infotainmentsystemet på Model 3 er også i en egen og mye høyere klasse enn f.eks 3-serien.

Model 3 og da spesielt Performance modellen har også temmelig agile kjøreegenskaper. Man føler selvfølgelig tyngden av bilen, men Tesla har virkelig gjort en god jobb på dette området. Model 3 er generelt en mye mer sportslig anlagt bil enn f.eks Model S selv om f.eks den kraftigste versjonen av Model S er hurtigere.

Personlig liker jeg interiørdesignet på Model 3 og jeg mener at spesielt dashboardet er blandt de fineste man får i noen bil i dag. Så simpelt, men stadig utrolig sofistikert og moderne.

Jeg liker imidlertid ikke designet på åpningen bak og mener at dette langt på vei er bilens svakeste ledd. Man kan også stille store spørsmålstegn ved lydisoleringen rundt hjulkassene, men dette er relativt enkelt å utbedre for Tesla. Som nevnt tidligere burde bilen også ha kommet som en stasjonsvogn, men denne karosseritypen er mindre populær i USA så dette kommer vi nok dessverre aldri til å se. Istedenfor vil det derfor bli bygget en SUV på basis av Model 3 (Model Y).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Werther skrev:

Er dette skrivefeil? 80 000km eller 800 000km? Du kan ikke på ramme alvor sitte her og klage på kvalitetsfølelsen på en Ford Sierra som har gått 800 000km?  Selv har jeg aldri sett en Sierra med 350k+ da de fleste havarerte før 300 000km og hadde en teller som rundet hver hundre tusen...Generelt vanskelig å synse km-stand på disse da de ofte var brukis/firma-slengebiler uten servicehefte. 

Jeg klager ikke på kvalitetsfølelsen fordi en bil som hadde kjørt nesten 800000 Km (du leste korrekt) virket løs i fisken. Poenget er at dette gjorde den også minst 10 år tidligere da den kanskje hadde kjørt 400000 Km. Min tidligere E46 med 340000 Km på telleren virket stadig temmeilg fresh på dette området.

Vi snakker ikke om slark i understelet, men at selve karosseriet flekser lett og dette er noe jeg kun har opplevd på Ford og den nevnte Land Roveren (der alt av karosseriplater var skrudd fast i en ramme). Ingen av mine tidligere Peugeot modeller (noe man kanskje skulle tro) har gitt meg dette inntrykket. På den annen side hadde de heller ikke kjørt så langt, men selv etter nesten 200000 Km virket de som nye i denne sammenhengen. Dette ble også bekreftet med min andre svogers Peugeot 406 2,1 TD som rundet nesten 600000 Km uten å virke slarkete i karosseriet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...