Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at VW med ID.3 oppviser en fantastisk evne til å bevare kontinuitet med deres arv når det gjelder designet. Man kan tydelig se klare designlinjer nesten 90 år tilbake i tiden til da Boblen ble skapt og dette står det etter min mening stor respekt av. Ikke så mye pga. den kommersielle verdien, men fordi designet har en "industriell" verdi på linje med det tilsvarende tyske Bauhaus konseptet, som er fantastisk når man tenker på at det er nesten 100 år gammelt og selv i dag virker nesten helt moderne.

Jeg tror ikke at knapper og brytere er det som vil være avgjørende for folk flest. Pris, generell kvalitet, design, rekkevidde og ladehastighet vil definitivt være mer avgjørende i kombinasjon med at det er VW som står bak bilen. Merkenavnet VW er ganske enkelt utrolig sterkt i den aktuelle prisklassen - noe det allltid har vært helt siden Golf og Boblen kom på markedet. Kombinasjonen klassisk tysk kvalitet og design til riktig pris har vist seg å være en uslåelig kombinasjon og jeg er ganske sikker på at VAG er 100% klar over akkurat dette fenomenet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker at VW med ID.3 oppviser en fantastisk evne til å bevare kontinuitet med deres arv når det gjelder designet. Man kan tydelig se klare designlinjer nesten 90 år tilbake i tiden til da Boblen ble skapt og dette står det etter min mening stor respekt av. Ikke så mye pga. den kommersielle verdien, men fordi designet har en "industriell" verdi på linje med det tilsvarende tyske Bauhaus konseptet, som er fantastisk når man tenker på at det er nesten 100 år gammelt og selv i dag virker nesten helt moderne.

Jeg tror ikke at knapper og brytere er det som vil være avgjørende for folk flest. Pris, generell kvalitet, design, rekkevidde og ladehastighet vil definitivt være mer avgjørende i kombinasjon med at det er VW som står bak bilen. Merkenavnet VW er ganske enkelt utrolig sterkt i den aktuelle prisklassen - noe det allltid har vært helt siden Golf og Boblen kom på markedet. Kombinasjonen klassisk tysk kvalitet og design til riktig pris har vist seg å være en uslåelig kombinasjon og jeg er ganske sikker på at VAG er 100% klar over akkurat dette fenomenet.

Man ser vel det man ønsker å se, eller se det man pleide å se.

ID3 sitt interiøret er mer eller mindre en rip off fra en annen elbil fra 2013, BMW i3.

Ellers er interiøret laget av billig hardplast over hele linja - jeg syns det er vanskelig å opphøye det til noe annet enn veldig ordinært, lite kreativt og innovativt.

Dette er et hasteprodukt med uferdig SW, den er produsert, laget og konservert på et svært kostnadskrevende måte og sluttkunden får stadig utsettelser på når deres bil kommer.

VAG pr idag med sin kvalitet, eller mangel på det... SW problemer er bare toppen av isfjellet.

Enkelte har sammenliknet VAG med Nokia i 2007.

VAG på sitt beste er industrielle produkter laget til rett pris med rett plass og utstyr.

ID3 er ingen av delene, den er for dyr og den er en follower med lite egenart og elbilens fremste trumfkort - enkelhet og elektronikken bak, er denne bilens svakhet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2020 den 11.24, Fredrik skrev:

Jeg elsker BMW æraen da bl.a E30 og E28 var på markedet. Ikke fordi de er objektivt bedre enn senere BMW modeller (subjektivt kan de selvfølgelig være dette), men fordi disse modellene i relativ forstand opplevdes som vesentlig mer moderne og sexy enn de aller fleste av konkurrentene.

Kjøredynamisk lå de milevis foran konkurrentene og de fabelaktige M20/M30 rekkesekserne er en historie for seg selv, men kanskje aller viktigst var BMW's ergonomiske filosofi når det gjaldt interiøret. At det var førerorientert var bare så utrolig sexy på denne tiden og BMW's sans for fine detaljer, som f.eks akkurat den rette gløden på lampene i instrumentpanelet og klar skrifttype på knapper og brytere, bare understreket dette. Hendelen for bl.a blinklyset ga en utrolig solid, smooth og perfekt tilpasset følelse. Jeg tror stadig at nettopp denne hendelen er den aller beste jeg har opplevd i noen bil (og det er mange) jeg har kjørt i løpet av 35 år.

Setene (også sportssetene) var uendelig mye bedre enn de som var i f.eks Mercedes-Benz. De var ganske enkelt langt bedre tilpasset kroppen og designet var sexy. Tilsvarende også bak med bl.a de integrerte låsene for sikkerhetsselene i selve setet. Designmessig var BMW helt enestående på denne tiden.

BMW i USA var veldig tidlig ute med moderne markedsføring. Det var sportslighet, men også lykke i en bredere kontekst der bilen komplimenterte et deilig liv for han og henne. I Tyskland var de på 80-tallet en hel del stivere og brukte ofte stereotyper som f.eks en eldre mann (erfaring) eller en yngre mann (vellykket). Kvinner så man først og fremst i reklamer for cabrioletter (flagrende hår eller med italiensk skaut, solbriller, lebestift og store smil).

Jeg kjøpte forøvrig en knapt et år gammel E30 320i i 1988. Det var en fantastisk følelse og selv om jeg aldri så mye elsket Porsche 924 og 944 var det en utrolig opplevelse å sette seg inn i 320i'en etter tre år med bl.a disse Porschene. BMW'en var uten tvil fremtiden der og da og akkurat dette er litt merkelig å tenke på i dag.

Faren til en god venn kjøpte på den samme tiden en helt ny E28 M535i. Min opplevelse av denne bilen var som med 320i'en bare opphøyet i n-te grad. Man fikk mye, mye mer av de gode tingene. Allikevel så var 320i'en som en slags "mini" 535i og dette er dessverre mer enn man kan si i relasjon til dagens BMW sortiment.

@sveigis Takk for flotte bilder og jeg er helt enig i dine betraktninger... :)  

   

Takk Fredrik og det du skriver her ,er sånn jeg og opplever det .😀

Men igår ble brosjyre lagt bort og ekte vare kunne hentes hjem for litt kjøring igjen :

DA8E2DF3-96F3-4B15-B71E-BA362E0587B0.thumb.jpeg.782becd3ef429ced0b74cab294cf89da.jpeg
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Nå synes jeg at du er veldig krass og hard (og kanskje for generaliserende når du trekker inn hele VAG), men jeg er ikke helt uenig. ID.3 kunne definitivt ha vært bedre og VW har for tiden noen alvorlige utfordringer.

Den viktigste utfordringen er at de må redusere kostnadene som en følge av "dieselgate" som så langt har kostet ca. 31 milliarder Euro (ca. 325 milliarder NOK). Resultatet av dette ser vi bl.a på den utstrakte bruken av hardplastikk i interiøret på viktige modeller som f.eks ID.3 og T-Roc. Kanskje kan problemene med software også spores tilbake til for kraftige spareplaner, men dette vet jeg ikke.

I tillegg kommer selvfølgelig et sviktende bilsalg pga. coronakrisen, men dette gjelder alle bilprodusentene. Spørsmålet er imidlertid hvor mye mer alvorlig dette er for VW når det kommer ovenpå "dieselgate".

Det er én ting vi bør følge nøye med på og det er om de kraftige spareplanene rekker utover VW og dermed også påvirker andre bilmerker i VAG konsernet. Mest nærliggende er Skoda og Seat, men også f.eks Audi. Disse deler veldig mange komponenter med VW og dette igjen kan ha betydning for både forhandlinger og innkjøp fra div. underleverandører. Man ser dette typisk på kostnadskutt og/eller snarveier i interiørene. Det kan være at VAG klarer å isolere de økonomiske problemene til VW, men hvis også de andre bilprodusentene i konsernet påvirkes i større grad er utfordringen mer alvorlig. 

Jeg tenker også at vi bør legge merke til om andre elektriske bilmodeller i konsernet (spesielt VW) har/får problemer med softwaren. Hvis ikke er problemet åpenbart isolert til ID.3 prosjektet og dermed ikke så veldig alvorlig for konsernet VAG som helhet.

Når dette er nevnt synes jeg at det er en god ting at VW har latt seg inspirere av i3. Den modellen er faktisk fantastisk på sine egne premisser... :) 

@sveigis Helt nydelig... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å se til elgolfene eller e-tron hvor softwaren ikke fungerer opp mot mobilappen. Det er oftere man ikke får kontakt med bilen, enn kontakt. Det være seg sjekke status, fjernstyre varmepumpa, etc. Funker ikke. En bekjent med elgolf slo fra seg tanken om å kjøpe e-tron frem til "softwaren og alt det der" var blit bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg mener som «unødvendig hitech-avhengighet» på elbil, er så glad jeg slipper å være avhengig av app for å hele tiden sjekke bilens ve og vell. 

Når jeg parkerer min Ice bil, tenker jeg ikke på den før jeg sitter bak ratte og kjører selv. (Også fritt for ding ding og pling plong lyder - som er en helt annen ting med nye biler/elbiler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Det er jo bare å se til elgolfene eller e-tron hvor softwaren ikke fungerer opp mot mobilappen. Det er oftere man ikke får kontakt med bilen, enn kontakt. Det være seg sjekke status, fjernstyre varmepumpa, etc. Funker ikke. En bekjent med elgolf slo fra seg tanken om å kjøpe e-tron frem til "softwaren og alt det der" var blit bedre. 

Fungerer dette på Porsche Taycan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Det er jo bare å se til elgolfene eller e-tron hvor softwaren ikke fungerer opp mot mobilappen. Det er oftere man ikke får kontakt med bilen, enn kontakt. Det være seg sjekke status, fjernstyre varmepumpa, etc. Funker ikke. En bekjent med elgolf slo fra seg tanken om å kjøpe e-tron frem til "softwaren og alt det der" var blit bedre. 

Vel som e-tron eier(1,5år) så er det veldig overdrevet at appen aldri funker, den har stort sett fungert for min del.

ellers hadde de stor oppgradering nå i august og den virker også som har bedret problemet veldig, min har hatt kontakt hele tiden etterpå.

hovedproblemet har vært at hvis serversiden har hatt problemer har ikke bilen koblet seg opp igjen automatisk. Da måtte man starte opp bilen for at den skulle få kontakt. Andre problemet er at de har lagt til at bilen sovner etter en hvis tid for å spare strøm og da slutter den å kommunisere. Ganske dustete spesielt når bilen står til lading og strøm tilgang er et ikke problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrik skrev:

Fungerer dette på Porsche Taycan?

Aner ikke. Jeg har bare hørt folk si dette om elgolf. Kjenner ingen som har kjøpt taycan og ikke har jeg satt meg inn i den bilen heller, annet enn at den ser elegant ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, flobben skrev:

Vel som e-tron eier(1,5år) så er det veldig overdrevet at appen aldri funker, den har stort sett fungert for min del.

ellers hadde de stor oppgradering nå i august og den virker også som har bedret problemet veldig, min har hatt kontakt hele tiden etterpå.

hovedproblemet har vært at hvis serversiden har hatt problemer har ikke bilen koblet seg opp igjen automatisk. Da måtte man starte opp bilen for at den skulle få kontakt. Andre problemet er at de har lagt til at bilen sovner etter en hvis tid for å spare strøm og da slutter den å kommunisere. Ganske dustete spesielt når bilen står til lading og strøm tilgang er et ikke problem.

Bra å ha flere synspunkter fra eierskap :) han med elgolf en sa at det var samme programvare i etron og det var ikke utviklet nok enda. Som du også opplever irritasjonsmomenter så bærer alt preg av hui og hast for å få ting ut på markedet i denne travle omstillingen for vag og andre. Det virker ikke utprøvd nok. Tviler ikke at det blir mer utprøvd og knirkefritt ganske snart, men de har ikke hatt tid å utvikle det 100% før det skulle ut på markedet. Det lyser det jo litt sparetiltak av spør du meg. 

Jeg referer bare her, jeg har ingen interesser av vag og veldig lite elbiler tiltaler meg. Mulig polestar er bedre? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg har snakket med flere som har e-tron og er kjempefornøyde.

Mitt inntrykk fra den dagen jeg lånte en e-tron i fjor var at alle systemene i bilen fungerte veldig bra. Så det jeg lurer på er hvor viktig det er at apper og mobilfunksjoner fungerer. Ja, det er dumt at det ikke virker på en ny bil, men er det noe der som jeg er avhengig av at virker? Jeg har jo ikke noen app på bilen jeg har i dag, så jeg har ikke vent meg til å snakke med bilen fra sofaen hjemme ennå.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Evopower skrev:

Bra å ha flere synspunkter fra eierskap :) han med elgolf en sa at det var samme programvare i etron og det var ikke utviklet nok enda. Som du også opplever irritasjonsmomenter så bærer alt preg av hui og hast for å få ting ut på markedet i denne travle omstillingen for vag og andre. Det virker ikke utprøvd nok. Tviler ikke at det blir mer utprøvd og knirkefritt ganske snart, men de har ikke hatt tid å utvikle det 100% før det skulle ut på markedet. Det lyser det jo litt sparetiltak av spør du meg. 

Jeg referer bare her, jeg har ingen interesser av vag og veldig lite elbiler tiltaler meg. Mulig polestar er bedre? 

 

 

At ting ikke er 100% ferdig når det lanseres er slik verden er blitt. Agil utvikling og devops er buzzordene for tiden. Det betyr levere akkurat nok funksjonalitet til at kundene handler også legge til mer hele tiden. Resultatet er produkter med dårlig kvalitet som blir bedre med tiden. 
Slik er det for «all» it programvare som utvikles for tiden. Tesla er de blant de som virkelig jobber på denne måten, med mye bugs som går utover kunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At div. produsenter i dag lar kundene være mer eller mindre betatestere er en uting, men det sparer åpenbart i de fleste tilfellene kostnader for produsentene (jmf. billigere utviklingsmetoder som bl.a agil utvikling og devops). La oss kalle en spade for en spade - produktene er egentlig ikke ferdig utviklet/testet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Connected appen er håpløs, eneste funksjonene som virker bra der er heldigvis de to jeg kun bruker. Starte Webasto/klima og funksjonen som lar deg sende navi instillinger til bilen 😀

Tror det kommer en ny BMW app, men bilen min er vel for gammel til å bruke den kjenner jeg BMW rett 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...