Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg får bare mer og mer respekt for Christian Koenigsegg og teamet hans. Utrolig hva den lille svenske bilprodusenten klarer å få til. Seneste bil er Gemera, som er en fireseters supersportsbil. Bilen er en hybrid med 0-100 under to sekunder, 0-200 på under fem sekunder og toppfart over 400 km/t. Med alkohol som drivstoff er utslippene lavere enn på en VW Golf.

Designet på Gemera er utrolig vellykket i mine øyne, uansett antall seter. men når man ser taklinja på denne bilen fra sida er det vanskelig å skjønne at det er en fireseter med plass til fire to meter lange personer. De litt rare partiene utvendig fra de tidligere modellene er nå borte, og det er vanskelig å finne en vinkel der bilen ikke ser helt nydelig ut.

Det andre er teknologien. Bilen har en multifuel forbrenningsmotor på to liter. Med to turboer gir det 600hk og 600Nm. Motoren har ikke kamaksler. Ventilene er styrt med elektrohydrauliske aktuatorer. Motoren er utrolig kompakt og veier bare 75kg. Bilen har tre elektromotorer. En på hvert bakhjul og en som driver framhjulene sammen med forbrenningsmotoren. Total systemeffekt er 1700hk og over 2000Nm. Bilen har torque vectoring på alle hjul. Noe som sammen med aktivt understell gjør at kjøreegenskapene kan varieres fra stabil autobahncruiser til agil racerbil. Totalvekt på bilen er ca. 1900kg.

Forsetene er laget i en hul karbonkonstruksjon for å gjøre ryggen stiv nok til at bilbeltet er festet i setet. Likevel veier setene under 25 kilo. Blant annet på grunn av den lille forbrenningsmotoren er det plass til en kabinkoffert foran og tre kabinkofferter bak.

Det som imponerer meg mest er at lille Koenigsegg klarer å utvikle så mange nye teknologiske løsninger og få dem til å fungere, ikke bare når bilen er ny, men over mange kilometer med hard kjøring. De har virkelig klart å samle en god blanding av kreative og praktiske folk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

At div. produsenter i dag lar kundene være mer eller mindre betatestere er en uting, men det sparer åpenbart i de fleste tilfellene kostnader for produsentene (jmf. billigere utviklingsmetoder som bl.a agil utvikling og devops). La oss kalle en spade for en spade - produktene er egentlig ikke ferdig utviklet/testet. 

Det er nok også et resultat av at produktene er veldig komplekse nå i forhold til før i tida. Biler er vel et veldig godt eksempel. Det er umulig å teste nok til å avdekke alle feil, det vil rett og slett ta for lang tid og koste for mye.

Nå skal det sies at VW er i en litt spesiell situasjon med software til ID.3. Her har de havnet i ei klemme de aldri trodde de skulle havne i. Jeg tror ikke de har tenkt å holde på sånn videre fremover. Når dagens problemer er løst regner jeg med at de kommer til å levere nye modeller med alle annonserte funksjoner fra dag én.

Første gang jeg var borti uferdige løsninger i bil tror jeg var på E87en min. BMWs implementasjon av Bluetooth var mangelfull (ikke i henhold til Bluetoothstandarden) så det var mange mobiltelefoner som det var umulig å få en stabil oppkobling mot. Dette løste seg heldigvis etter et par år med en softwareoppdatering. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme med en Polar Vantage V pulsklokke som jeg fikk rett etter lansering. Tester konkluderte med at den var sluppet uferdig ut i markedet, noe Polar i og for seg heller ikke benektet, og tilføyde at det ville komme mange oppdateringer med nye funksjoner og feilrettinger fremover. De måtte bare få den ut i markedet før jul. De har til og med en egen nettside med liste over framtidige oppdateringer og deres innhold. Bl.a. hadde ikke klokka navigasjon etter GPX-fil når den kom ut - noe som i seg selv er ganske uhørt på en toppmodell av en pulsklokke. Det fikk vi først vel et halvt år senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Evopower said:

Rent retorisk... Dersom folk er klar over produsenter jag etter uferdige produkter, mot rask profitt... Hvorfor har folk iveren etter å alltid ha det siste og nyeste? Hva med å vente 2 år liksom...?? 

Det funker kanskje på noen områder og jeg er prinsipielt enig i det, men på det jeg nevnte ovenfor er det lite hensiktsmessig, da klokka nærmest er erstattet med en ny modell på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt mer tekst og kopiering her ...

Ja, jeg var litt krass Fredrik, siden jeg syns du var for positiv - for positiv ovenfor VAG og ID3, ønsket jeg en balanse og gikk tilsvarende ned.

:-)

Men jeg står for det, kvaliteten til VAG og tilstøtende merker har forverret seg, når VAG har et problem med  programvare, går det utover Audi, Porsche og de aller fleste modeller.

Her ligger styrken og svakheten til VAG.

Men problemene er ikke isolert VAG sine, de er endel av tysk industri, eierskapet og helheten til Tysk industri. Det går for sent, de er for avhengig av arbeidsplasser og at ting er på plass idag og imorgen - endring er smertefullt.

Morgendagens bil og industri beveger seg hurtigere og raskere, det taes ikke hensyn til arbeidsplasser, til gårsdagens system som fungerte for diesel og bensinbilen. gårsdagens ledere er dagens tapere, gitt at de ikke gjør det som kreves, jeg ser ikke Tysk og Europeisk industri er kyniske nok til å overleve, de er for opptatt av å fortsette som før. Når man ser hastigheten til Tesla og Kineserne kan man bli skremt av mindre.

ID3 vil utvikle seg og spille en rolle, hvor stor den vil bli, eller at det er revolusjon nr 3, det klarer jeg ikke se - til det er den for dyr og tror jeg, den fenger ikke bredt nok.

Selv er jeg glad jeg solgte meg billig og kjøpte en ordinær 3 serie, jeg klarte å la være å kjøpe noe jeg  hadde mer lyst til, noe dyrere - noe unødig.

Tiden fremover vil bli særdeles spennende.

 

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, papertiger skrev:

Det funker kanskje på noen områder og jeg er prinsipielt enig i det, men på det jeg nevnte ovenfor er det lite hensiktsmessig, da klokka nærmest er erstattet med en ny modell på den tida.

Men ikke alltid? Samboeren har en 3 år gammel klokke som viser puls og klokke og er koblet opp mot mobil. Det er ikke mye mer nytt på en ny pulsklokke. Er ikke verdt å kjøpe ny. Jeg kjøper mobil som oftest når modellen er på vei ut. Det er enda en ny mobil til mitt bruk og man har fått tid til å se om modellen har hatt mye eller lite feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Evopower said:

Men ikke alltid? Samboeren har en 3 år gammel klokke som viser puls og klokke og er koblet opp mot mobil. Det er ikke mye mer nytt på en ny pulsklokke. Er ikke verdt å kjøpe ny. Jeg kjøper mobil som oftest når modellen er på vei ut. Det er enda en ny mobil til mitt bruk og man har fått tid til å se om modellen har hatt mye eller lite feil. 

Det var ikke poenget mitt. Jeg har hatt flere klokker som viser puls og kan overføre til Strava/treningsapp, og gjør det tilfredsstillende alle sammen, så sånn sett hadde jeg aldri trengt ny klokke. Det er på alle de andre områdene enn puls nyvinningene stort sett kommer, det er det som selger. Merker at en to-tre år gammel pulsklokke blir fort gammel når det kommer til grafikk og hvor fort en kan navigere i menyer og skjermer osv. Så er jeg nå en gang interessert i gadgets (mindre nå enn før) så jeg liker å ha det siste nye på den fronten (mobil og pulsklokke f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Hva Koenigsegg får til er veldig imponerende, men med moderne teknikk kan man faktisk komme temmelig langt med relativt små ressurser - noe ikke minst Gordon Murray's seneste prosjekt er et eksempel på. Man kan kjøpe tid og ressurser for beregninger etc. mange steder og langt fra alt behøver å være "in house" lenger (noe som reduserer kostnadene betydelig). Når dette er nevnt er som sagt hva Christian von Koenigsegg har fått til veldig imponerende.

  @Ron Jeremy Vi er helt enige om at tysk bilundustri (altså ikke kun VAG) har omfattende utfordringer og har hatt dette lenge. De kom bl.a altfor sent igang med elektriske biler og sliter med store strukturelle problemer som bremser en helt nødvendig omstilling. Fagforeningene står sterkt, men såvidt jeg forstår har de erkjent at mye må gjøres. Den største utfordringen er derfor mest trolig størrelsen på det hele. Det er snakk om millioner av arbeidstakere over hele Tyskland og utfordringen er derfor nasjonal og ikke bare begrenset til den enkelte bilprodusent.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

@ogee1 Hva Koenigsegg får til er veldig imponerende, men med moderne teknikk kan man faktisk komme temmelig langt med relativt små ressurser - noe ikke minst Gordon Murray's seneste prosjekt er et eksempel på. Man kan kjøpe tid og ressurser for beregninger etc. mange steder og langt fra alt behøver å være "in house" lenger (noe som reduserer kostnadene betydelig). Når dette er nevnt er som sagt hva Christian von Koenigsegg har fått til veldig imponerende.

Enig i at man kan kjøpe mange tjenester, men man må likevel ha de rette strategiene, en teft for hva som fungerer og fokus på gjennomføring. Koenigsegg har klart å etablere seg i en nisje der kundene står i kø for å betale flere titalls millioner for bilene deres. En annen sak er at Koenigsegg utvikler løsninger som ingen andre har gjort før, så det er ikke nødvendigvis noen eksperter å leie inn.

Gordon Murray har tross alt en mannsalder erfaring med bilkonstruksjon og samarbeider med et team med folk som jobber eller har jobbet med superbiler eller racerbiler i årevis. Han starter ikke med blanke ark på noen måte.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle tider uten IT problemer og lignende. Jeg kan huske at man mer eller mindre fikk slengt denne modellen etter seg for relativt små penger selv i Norge og noen brukte bl.a bilene som billige bruks/campingbiler.

For alt for mange år siden traff jeg på en tysker i Spania som hadde bygget om en W116 til campingbil. Alle setene minus førersetet var tatt ut og gulvet der setene hadde vært (minus rett bak førersetet) var bygget opp med finerplater slik at det var plant. Bak førersetet var det bygget inn et pantry (lite kjøkken primært for bruk i mindre båter) og på den andre siden var det en liggeplass i full lengde. Alt av eksplisitte nødvendigheter (vann, gassbeholder, kjøleboks, klær etc.) fantes i bagsjerommet. Han hadde et gammeldags skistativ som fungerte som festepunkter for en markise + at campingbordet samt en tilhørende stol havnet der når han kjørte videre. Ergo intet behov for campingvogn, telt, tilhenger, eksterne bokser og/eller store ting på taket.

Jeg hadde ikke sagt nei takk til en Mercedes-Benz W116 (gjerne en 350 SE siden den har en V8 motor - 205 HK og 285 Nm fom. 1978) i nogenlunde god stand i dag. Dette er svært staselige biler og det har nok ganske objektivt aldri vært bygget en mer gjennomført bilmodell. Jeg elsker forøvrig hjulkapslene som er lakkert i bilens farge (disse fantes også til andre MB modeller på den tiden)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/24/2020 at 6:48 PM, Fredrik said:

Gamle tider uten IT problemer og lignende.

 

 

Når man snakker om eldre, ukompliserte biler uten innebygd IT....

Vi har jo med ujevne mellomrom diskutert eldre Honda her i tråden (og off topic-tråden) og en del av de interessante og artige modellene de hadde i sortimentet fra midten av 80-tallet og frem til 2000ish (CRX, Integra, Civic GTI/VTI, Prelude, Accord, NSX, S2000 etc). 
En god stund har jeg hatt lyst på en eldre 80-talls japse og har surfet på finn etter ymse Toyota, Mazda og Honda. 
Tilslutt slo jeg til på en 1984 Honda Civic 1.3 (med 71 illsinte giraffer) som dukket opp til salgs.
Bilen har kun hatt en eier, en meget sprek og oppegående kvinne på 92 år (men som ville gi seg med bilkjøring mens leken var god...), og har bare 88000km på telleren. 
Jeg digger hvor enkel denne bilen er - muskelservo, sveivevinduer, manuell choke, bittesmå 13"-felger og kompakt og lett - vognkort-vekt sier 805kg, men på vekta med 3/4-tank tikket den inn på 840kg uten fører. 
Av høydepunktene kan man nevne kassettspiller, skvettlapper og 5-trinns kasse. Samt at piggdekkene fortsatt holder på luften på tross av at de er fra 2001. 
Den er også bra for rust - en liten rustflekk på bakluka og litt rust nede på passasjerdøra. Lite vinterkjørt samt at understellet fikk en oljebehandling i 2014. Gikk gjennom EU-kontroll med null anmerkninger.

Men gammel bil er jo gammel bil, så noe påkost må den nok ha etterhvert. Førstepri blir ny clutch og etterhvert registerreim/vannpumpe samt en ny oljebehandling av understell.

Sammenlignet med min Caprice er denne 1100kg lettere, 1,7m kortere og nesten 40cm mindre i bredde...Selv Z3en er stor og tung i forhold til Civicen.

Fikk med en del kassetter på kjøpet (VG-lista, Roger Whittaker, Dr Hook, Olav Stedje med mer) , så på vei hjem satt jeg og rocket hardt til Dr Hook. Fikk også med en pute tilhørende bilen som eieren hadde brodert i 1985 når bilen var nyinnkjøpt. 

Noen bilder av gliset:

 

IMG_4802.JPG

IMG_4804____.jpg

IMG_4815___.jpg

IMG_4799.JPG

IMG_4824.JPG

IMG_4825.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Werther skrev:

 

 

Når man snakker om eldre, ukompliserte biler uten innebygd IT....

Fikk med en del kassetter på kjøpet (VG-lista, Roger Whittaker, Dr Hook, Olav Stedje med mer) , så på vei hjem satt jeg og rocket hardt til Dr Hook. Fikk også med en pute tilhørende bilen som eieren hadde brodert i 1985 når bilen var nyinnkjøpt. 

Noen bilder av gliset:

IMG_4824.JPG

IMG_4825.JPG

Enkel bil.
Selv putens motiver vitner om en svunnen, enkel tid.
Min favoritt periode ;-)

Dr. Hook albumer  og Roger Whittaker album ''The Last Farwell'' ligger alltid lagret i alle biler jeg har.
Også den jeg har nå.
Var på konsert i Skien i 1976 og likte det jeg så og hørte av Roger
Samme med totalt ''steine'' Dr. Hook, som jeg opplevde i Oslo / Château Neuf . Vi kjørte t/r helt fra Arendal den høst kvelden i 1975.

Sjekk ut konsertlisten på Château Neuf for 1975
Vanvittig bra band
Giglist 1975

 

2020-08-29.png

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...