Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

På 1.12.2020 den 12.08, Hpi skrev:

Hegnar sa jo litt ironisk for noen år siden at han håpet at bompengene steg til 1000,- pr passering for da var det bare han og en håndfull andre som hadde råd til å kjøre bil og han fikk ha veien mer eller mindre for seg selv. 

Det er som er dumt er at det kom inn prikkbelastning. Før var det jo mulig å "abonnere" på å kjøre i kollektivfeltet. 

Man ble stoppet engang eller to i kvartalet, men tiden man sparte var jo verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

@sveigis Musikk er dessverre ikke som før, men jeg kom over et band for et halvt år siden som er nytt, men synger/spiller som 80-tallet. De er lik Led Zeppelin :) 

Bandet heter Greta Van Fleet. Synes de er skikkelig flink! Anbefales å sjekke ut. :) 
 

 

Nei det sikkert ,det meste nå er dritt .

Men vittig at du delte denne videoen ,disse ble spilt på en fest jeg var på her forrige helg 😀,bra disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, flobben skrev:

Det er som er dumt er at det kom inn prikkbelastning. Før var det jo mulig å "abonnere" på å kjøre i kollektivfeltet. 

Man ble stoppet engang eller to i kvartalet, men tiden man sparte var jo verdt det. 

At man får prikker har jeg ikke fått med meg, det var som søren. Jeg er fra tid til annen på Fornebu i jobbsammenheng, og jeg får jo alltid med meg rushen fra ca Asker når jeg kommer vestfra på E18 fra Arendal så ca i kl 09 00 tiden. Det har vel hendt at jeg med oppbrukt tålmodighet har cruisa i kollektivfeltet det siste stykket fra Høvik til avkjøringen Ring 3/Fornebu 😂 Har aldri blitt tatt, men har opplevd at noen har blokkert fila for å ikke slippe meg forbi.   Så da begynte jeg å legge meg etter andre elbiler... "just blend in" 

Det må jeg tydeligvis slutte med nå da 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde først at det bare var vi "gamle" som ikke er spesielt imponert over dagens musikk (dette er jo alltid den vanlige kritikken når det gjelder ny musikk), men hvis vi skal tro svært mange kommentarer på bl.a Youtube og ikke minst her inne så er musikken i dag langt fra like involverende og bra som den har vært (spesielt på 70 og 80-tallet). Min sønn (17) spiller bassgitar og lærer dette på profesjonelt nivå. Han er helt enig og sier at det er en verden til forskjell på hva de gjorde den gangen og i dag (spilleteknisk som komposisjonsmessig og melodisk). 

Når dette er nevnt er dagens lydbilde mye, mye bedre. Det er åpent og bærer fantastisk igjennom rommet der eldre innspillinger høres lukket og tynt ut. Det er imidlertid viktig å nevne at dette kun gjelder selve opptaket av de gamle låtene (som vi hører i dag). Live var lydbildet sannsynligvis like bra den gangen (om ikke bedre) hvis forholdene ellers var optimale (f.eks i et musikkstudie).

Vedr. biler og musikk vi forbinder med bilene igjennom tidene så er dette for min del ganske interessant. Jeg har hatt noen biler i løpet av snart 36 år og musikken jeg har hørt i bilene har ikke bare vært vært tidsriktig, men også langt på vei passende til bilene og akkurat det siste er litt interessant (om enn ganske tilfeldig og ihvertfall ikke noe jeg tenkte over da bilene var relativt nye på markedet).

Min første bil var en 1984 Mercedes-Benz W201 190E i 1985 og selv om vi hørte på mye forskjellig musikk er det uten tvil Bryan Adams's Summer of '69 som peker seg ut. Med Porsche 911'en (1984) var det Roxy Music's Avalon. Min tidligere Porsche 928S (1980) hadde et for tiden fantastisk originalt stereoanlegg med 12 høyttalere samt en subwoofer - og en skikkelig produksjon som f.eks Tina Turner's Better be good to me svingte skikkelig med ordentlig dyp bass og fantastisk klar lyd. Dette var helt ekstraordinært i biler på den tiden, men så var heller ikke en Porsche 928S en helt alminnelig bil (for å si det på den måten).

Ikke i kronologisk rekkefølge så var en av favorittlåtene i min tidligere Porsche 924 (1977) Mr. Misters Broken wings. Bassdrevet fordi frontmannen og låtskriveren Richard Page spiller bass. Jeg elsker låter som er bassdrevet. En annen favoritt i den bilen var Simple Mind's Big Sleep. Derek Forbes gjør en fantastisk jobb på bassgitaren selv om lydbildet fra 1982 på videoen er crappy. På platen er bassen helt enorm og veldig signifikant bra.

I min tidligere Porsche 944 (1985) roet det seg litt ned (merkelig nok, men bilen var også betydelig mer "voksen" i hele sin fremtoning selv om den slekter mye på 924 hvis vi ser bort fra motoren). Jeg hørte på den tiden mye på Bryan Ferry's mesterverk Slave to love. En fantastisk nedtonet poplåt som står seg den dag i dag. En annen låt som jeg hørte mye på i denne Porschen er svenske Adolphson & Falk's Vidare. Spacemusikk med en svensk tvist som var en god arvtaker etter tidlig Pink Floyd og f.eks deres helt geniale You've Got To Be Crazy fra 1974 (bootleg) som var en tidlig utgave av låten "Dogs" fra albumet "Animals" som kom i 1977. Jeg elsker Pink Floyd fra denne perioden.

Jeg er også veldig glad i f.eks Led Zeppelin og Thin Lizzy fra denne perioden, men på 80-tallet var alt fra 70-tallet temmelig nedtur og det skulle gå 15-20 år før jeg igjen oppdaget hvor bra denne musikken egentlig er - f.eks Ramble on og Cowboy song (jepp... det er Gary Moore vi ser spille på en av de to sologitarene, noe som var litt spesielt med akkurat Thin Lizzy bortsett fra at det var et ekstraordinært samspilt band).

Gamle Land Rovere fra 70-tallet er spesielle og krevde for min del en spesiell setting. Talk Talk's Living in another world fra det geniale albumet "The colour of spring". Sammen med Simple Mind's album fra 1982 "New gold dream" er dette blandt mine favoritt album igjennom tidene. Lydbildet på disse platene er nogenlunde bra også i forhold til dagens standard og de aller fleste av låtene har tålt tidens tann meget bra etter min mening. De har særpreg og formidler en genuin stemning som ikke er vanlig i dag... :)

Apropos 70 og 80-tallet så er Harry Metcalfe's seneste video ganske opplysende når det gjelder overgangen til elektriske biler og evt. forbud mot å kjøre gamle biler etter 2030. Som jeg har vært inne på i flere innlegg tidligere er det EU som bestemmer tempoet for hvor hurtig denne overgangen skal gjennomføres (og ikke kommersielle krefter som mange later til å tro). Harry er ikke bekymret og det er jeg heller ikke.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos gamle sportsbiler fra 70 og 80-tallet samt eldre biler generelt som stadig fungerer helt fint på deres egne premisser (uten f.eks utdaterte infotainment systemer), så er Bugatti Divo (en variant av Chiron og en honnør til franskmannen Albert Divo som i 1928 og 1929 vant Targa Florio på Sicilia i en Bugatti Type 35) litt interessant. Den har av samme årsak ikke en tradisjonell infotainment skjerm i midten av dashboardet. Tanken er at en bil til rundt 8 millioner US dollar (ca. 70 millioner NOK) og kun 40 stk. bygget ikke skal være teknisk utdatert om et par-tre år pga en utdatert skjerm. Istedenfor har bilen helt bevisst analoge brytere med et enkelt digitalt display pr. bryter som viser data (sort of back to the future). 

I instrumentpanelet er det imidlertid litt flere data, men presentasjonen er enkel og visuelt veldig holdbar med tanke på den tekniske utviklingen, som helt sikkert kommer til å fortsette. Jeg kan imidlertid ikke fri meg fra å bli litt imponert av et speedometer (analogt) som viser en maksimal hastighet på hele 480 Km/t (300 Mph). 1500 HK og 1600 Nm er selvfølgelig surrealistisk mye, men bilen har faktisk en topphastighet på 380 Km/t (ned fra 420 Km/t for Chiron pga. mer downforce - mer racing/baneorientert). 0-100 Km/t på 2,6 sekunder er uendret.

Det helt kule er selvfølgelig at Bugatti Chiron/Divo er bygget av det samme bilkonsernet som også bygger VW Up, Polo, Golf og Passat. Spesielt i et amerikansk perspektiv er dette litt artig. VAG har fått såpass mye pepper for dieselgate at man skulle tro at de var ferdige over dammen, men samtidig bygger de imponerende biler som f.eks Bugatti, Lamborghini, Porsche og Bentley - så det hele er egentlig ganske forvirrende (kanskje spesielt for amerikanerne). På denne siden av dammen vet vi at VAG er helt suverene (ingen over og ingen ved siden) når det gjelder bredden på deres aktiviteter. 

Derfor er overgangen til elektriske biler så interessant i relasjon til VAG. Hva de gjør vil uten tvil definere fremtiden for elektriske biler. 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja veldig interessant at Bugatti har analoge instrument. Etter å hatt 1985 modell Audi GT med heldigitalt instrumentbord (hastighet, turtall, bensin + kjørekomputer), var det behagelig å gå tilbake til analoge målere ved bytte til Audi A6 på slutten av 90 tallet.

Når jeg i 2013 lot meg lokke til å kjøre «framtidsbil» BMW i3 var det litt dejavue, med akurat instrument bordet, som var klin likt med 1985 modellen jeg hadde lang tid tilbake.

Da jeg i 2018 kastet inn Håndlke og ville velge bil etter mine behov og ingen kompromiss, så var analoge instrument et av kriteriene. Kan inne forklare hvor behagelig det er med analog vs digital, mulig det er meg, med tall informasjon jobber hjernen ubevist og bevist med alt tallmateriale. Med analoge måler slipper jeg å kverne på tall. 
Bilen jeg har kan jeg også velg å ha digital visning, samt bruke touchskjerm istede for fysiske knapper. Jeg foretrekker de fysiske knappene, det samme gjelder app, min «steinalderbil» har app , men den har jeg valgt å ikke koble opp. Er en helt magisk ro å slippe å være avhengig av app og hele tiden lpst til å sjekke om det er riktig innstilt eller noe ikke funger.

Men alt har sin slutt, med kjøring stort sett fra Nittedal til asker og lier, så jages jeg også tilbake til elbilverden, en gang slutten av 2021. Med hobby biler, hvor jeg deler Harry’s tanker om framtid og betraktning rundt elbiler som transportmidler, har jeg «bestilt» en mest mulig funksjonell elbil uten for mange kompromiss, noe som er ekstremt vanskelig med mine kriterier. 


bla. Produsent eies og bil lages i den frie verden, 4x4, ikke «hei-se-på-meg-jeg kjører elbil desig», hengerfeste 2 tonn, funksjonell, tåler å brukes, bygget for å kunne repareres, taklast, stasjonsvogn , 4.80-5.0 meter lengde, bakkeklaring min 15cm, pris.

Har svelget noen kameler , i forhold til Vw Alltracken, som oppfyller alt, og landet ned på Skoda enyaq 80X. Ved prøvekjøring (ja vanlig å stå i kø årevis for å kjøpe elbil uprøvet), velger jeg om signering eller ikke. 


bl.a det lille dukke instrumentbordet de var arvet fra id3/id4 er jeg svært kritisk til, det samme gjeldet touchknapper og bortfall av bl.a fysiske bryter for varme vifteaparat , som jeg er avhengig av å kunne bruke manuelt mens beg kjører her i norge om vinteren. Det sies at elbilene er større innvendig  en vanlig bil, det får jeg også testet ut da jeg går ned fra 4.80 (som har vært minimum for meg) til 4.60.

Heldigvis har jeg analoge instrumenter i hobbybilene, og slipper å grue meg til å bli diktert av prediktiv navigasjon med tilhørende stemmestyring og glaning etter instruksjoner fra headup displayet i frontruta.
 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Har Skoda Enyak en hengervekt på hele 2 tonn? Det må da være svært bra på en elbil, særlig siden "broren" VW ID4 har 1,5 tonn hengervekt

Opp til 1200kg har Enyaq :)

 

Kilde: Skoda, Møller og elbil.no

 

Edit: Kan legge til at det kun er 80x som har 1200kg, de andre har 1000kg og den minste 50 står ikke oppgitt med hengervekt. Dette fra Møller sine hjemmesider. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker i og for seg digitale instrumenter, på enkelte biler vel og merke.
Tror at veldig mange blir sittende å se på speedometeret når de kjører om dagen. Jeg vet ikke, trafikken går så seint. Senest idag lå jeg bak en E-golf i 55 km/t i en 80-sone. Blåser forbi og ser en ung dame sitte og kikke på dashbordet osm flombelyste ansiktet hennes. Det regnet og det var på vei til å bli mørkt.

På jobben har vi en Peugeot Partner som vi besøker kunder med. Jeg liker å kjøre den selv, men noen ganger er det kolleger som kjører.
Av 55 ingeniører kjører jeg desidert den eldste bilen. Det er det ingen tvil om, jeg blir imidlertid overrasket hvor dårlig enkelte er til å kjøre mens de gjør "de normale tingene". Jeg liker å ta en kjapp kikk på nålene og da tenker jeg at nå ligger jeg feks. rundt 50 et sted i en 50-sone. Detaljene er ikke så nøye.
Så må man nærmest sitte og lære de om hvordan man skal bruke manuelt gear. Så kommer vi oss avgårde, radioen på full blås, vindusvisker forran og bak går på høygir og turtallet ligger tett opp mot turtallsperra. Jeg kan påpeke dette og man får tilbake:"Åja! Er ikke vant til alt dette her jeg, går automatisk på privatbilen".
Det jeg synes var ille var da vi kjørte i en kollega sin Tesla Model 3 og han reiv opp to kontroller fra midtkonsollen og foreslo å spille MarioKart mens vi kjørte på E6en.. 

Sitte på med Mormor som er 85 år, det er stødig. Hun kjører knallbra. Vant til å kjøre under alle værforhold og faktisk kjøre bil.

Tilbake til instrumentering. Jeg liker det klassiske fra BMW svært godt. E39 var vel en av de siste som hadde dette. Førerorientert og med fin belysning som ikke går noe utover mørkesynet. Hadde på en Senator B en gang i tiden som familiebil, en CD-utgave som betydde et LCD dashboard. Jeg likte det godt. Ulempen var hvis det var 20 blå ute, det gjorde alt veldig tregt.

Opel Senator B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitale tall synes jeg bare er helt fint, min G30 er jo den første bilen jeg har hvor instrument panelet er bare en skjerm. Synes dette fungerer veldig bra, samtidig som jeg ikke har problemer med overgangen til analoge visere i E34en. Men Head up og det at hastighet står med digitale tall i instrument synes jeg er helt topp, BMW har løst dette på en veldig grei og ryddig måte. Jeg tror analoge visere sin tid er forbi for godt. 

Når det gjelder kjørestil så synes jeg generelt at det blir stadig mer "komabillister" på veiene. Det begynner å bli så mye snål og ulogisk kjøring. Årsaken er nok flere, men jeg tror at den økte avhengigheten av mobil har mye å si. Noe annet er at bilene utstyres med stadig med touch baserte kontroller. Å aktivere setevarmen i en nyere Volvo krever faktisk en del av oppmerksomheten din. Her har veldig mange av bilprodusentene mye å lære av BMW. De kjører sitt eget løp og holder fast ved enkelte fysiske knapper. De som kritiserer dette har rett og slett ikke peiling på riktig bilkjøring.

Jeg har nok en veldig "gammeldags" men stereotypisk kjørestil. Når jeg kjører bil så konsentrerer jeg meg veldig om bilkjøringen, nettopp fordi jeg nyter bilkjøring. Men jeg har nok en deffansiv men ryddig kjørestil, jeg kaster ikke bort tiden på å ligge bak en som kjører under fartsgrensen. Jeg venter ikke på en luke som kan ha plass til en buss, passer min bil så tar jeg den. Jeg gjør mitt ytterste for å plassere meg riktig og bruke blinklys der man skal, dette er noe av morroa med bilkjøring. Det er en teknikk og ett samspill det er artig å beherske, dessverre er det stadig færre som ønsker å spille på lag. Værst er kvinnfolk og unge menn i e-golf eller liknede. De eier ikke trafikk kultur eller folkeskikk. Jeg er han som ALLTID hilser hvis noen slipper meg frem, og jeg er nøye på å slippe andre til for p bedre trafikkflyten mest mulig. Men i åtte av ti ganger jeg gjør dette så får man ikke takk. 

Men vi kan alle ha områder å bli bedre på, og jeg har ett stort forbedringspotensial. Jeg kan veldig fort falle tilbake til den veldig stereotypiske BMW sjåføren...særlig på motorveien. Jeg kjører fort, ikke råkjøring med jeg ligger som regel gjevnt 15-20 km/t over fartsgrensa på firefelts motorvei. Jeg er av den oppfattning at venstre felt er til forbikjøring, og har du biler bak så skal disse slippes forbi selv om du har tenkt å kjøre forbi biler lenger fremme. Madammen mener jeg kjører som om jeg tror jeg eier motorveien, at jeg har førsterett til å komme frem. Jeg svarer da fleipete at så mye jeg betaler i avgift til staten for å kjøre premiumbil så skulle det bare mangle. Dette er selvsagt bare tull og tøys, men jeg forsøker oppriktig å bli bedre på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart med det - jeg føler jeg faller av i tiden når det gjelder slike ting, og jeg er 31 og som ingeniør generelt sett svært interessert i teknologi, gadgets og utvikling på dette området. Ikke liker jeg skjermbaserte midtkonsoller (ala Volvo, Tesla og nå VW etc) der alle funksjoner går inn i skjermen, fysiske knapper forsvinner sammen med fokuset på veien, og i tillegg liker jeg best den analoge instrumenteringen i BMWen vi har nå og det rolige lyset i mørket, ikke de skjermbaserte som har kommet etterpå. 6WA sitt Black panel er et hederlig unntak, liker den faktisk bedre enn 6WB som kan fremstå som litt glorete. HUD er fabelaktig, viser den infoen jeg trenger og that’s it, og gjør at jeg kan ha fokuset på veien mer av tiden jeg kjører bil. Jeg liker egentlig ikke alskens støttesystemer som plinger og plonger i tide og utide. selv om jeg vil ha de tilgjengelig i bilen og de er kjekke å ha den gangen det hadde skjedd en ulykke uten de. Liker rett og slett å følge med selv når jeg kjører, jeg liker å kjøre bil selv!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger

Da er vi jevngamle ser jeg, og som deg så sliter jeg med å henge med. Jeg har lenge befunnet meg i en aldri så liten identitetskrise når det kommer til teknologi. Jeg er egentelig veldig opptatt av tech og gadget i bil, det var mye av årsaken til at jeg bytta til G30 fra F10. For å få en bil med mer tech og gadget, jeg ville ha Dispaly Key (den slutta jeg å bruke etter de to første ukene med bilen), app styring, online tilknytning, Gesture Controll, driving assistent osv. Men på en annen side så er det nettopp all denne teknologien som driver meg fra vettet til tider, jeg blir skikkelig forbanna noen ganger. Det er årsaken til at jeg stadig rømmer over til E34en og den analoge verden, og det er så vanvittig deilig. Ikke bare er bilen skitgod å kjøre, jeg får kjøre helt i fred og ro 😀 Det er noe eget med å komme tilbake til de gamle og trygge rammene, som å komme hjem på en måte. Jeg har jo E60en også, men selv om den er 16 år nå så er det forbausende mye fjas og "hjelpesystemer" i den også.

Men så sitter jeg å ser på You Tube da, hvor kult det er med Laser lys på G30 LCI, eller Reversing assist som rygger bilen for deg. IDrive 7 med det der "Hey BMW" greiene virker kult, har testa det og det funker veldig bra egentelig. Genialt å kunne gi bilen kommandoer som man før måtte taste inn. Alt dette vil jeg ha på min neste bil...også er vi i gang igjen. Hver krone jeg bruker på å holde min gamle E34 på veien er vel anvendte penger, jeg investerer for fremtiden 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...