Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

19 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Renta var sykt høy på 80 tallet. Svigerforeldrene mine bygde nytt hus i 1986 og hadde da en rente på 18%. Dette var i ett nybygger felt og alle boligene her var relativt store med romslige tomter, folk tok seg åpenbart litt vann over hodet. Som svigerfar sa så innen 1990 så hadde 2/3 deler av de familiene som bygde disse husene i dette byggefeltet flyttet fra dem. Folk klarte rett og slett ikke bråstoppen som kom helt i slutten av 80 årene. Mine svigerforeldre var helt vanlige arbeiderklasse folk, men de klarte å beholde huset og bor der fremdeles. Svigerfar kjørte lastebil og svigermor jobba på regnskapskontoret på sykehuset, de var begge i 20 årene. De løste det ved at de tok ekstra jobber og levde nøkternt de første årene. Dette var kanskje lettere for dem enn for mange andre. Belønningen i dag er jo at de sitter med ett gjeldfritt hus til en verdi på over 5 millioner. 

Jeg tror på tross av dette at 80 tallet var en fin tid. Folk var mer sosiale, man gikk mer ut. Ville man treffe folk så hadde man jo ikke noe annet valg. Virker som samfunnet var preget av en optimisme og fremtidstro, og nordmenn hadde rett og slett fått litt selvtillit. Jeg tror Norge hadde godt av Høyre regjeringen og jappetiden, vi hadde godt av å føles oss litt gode selv om det gikk på trynet i noen år. Vi henta oss jo fint inn igjen ut over 90 tallet, og økonomien var jo ganske bra og stabil i mange år før pandemien kom. 

Mange måtte gå fra hus og hjem i den tiden, så det var vanskelige tid for mange. Husker sjøl jeg hadde rente på huslån på 16,8% nominell og med lav lønn, det var svært tøft. Vi måtte jo se på hvert kronestykke på hva vi kunne kjøpe. Det kom mange hus på tvangsauktion og familier som måtte få gjeldssanering. Og litt senere i 1990 stoppet byggebransjen helt opp som jeg jobber i, ingen bygde verken hus eller næringseiendom. 90% av fagarbeidere var på det meste permittert, og det i en av de største utbyggere i fylket. - mange forsvant fra yrket for godt. Idag klager vi på rente på ca 5%, som jeg mener historisk er i den lave enden, og at dette heller peker mot normalen over tid.

Men de som satt på midler den gang kunne gjøre fantastisk gode kjøp/investeringer. 

Historien gjentar seg ser det ut til😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2024 den 21.01, Orjan skrev:

Jeg liker 240 jeg og. Jeg satt i baksetet på en Amazon frem til 1975. Da kjøpte fattern en mørkblå 244L. Den kostet 55000. I 1979 ble det en mørk brun 244DL (85000kr). Så ble det sølv metallic 240DL i 1984 - kosta ca 140000. I 1989 ble det offwhite 240; tror det var GLE (?) og tror den kosta litt over 200.

Jeg er stadig vekk på Finn og blocket og ser etter 240 GLT eller Turbo, men det begynner å bli drøye priser nå. Prøvde en 240 Turbo for 8-10 år siden, og kjøreopplevelsen var langt dårligere enn minnene. Mulig det var et dårlig eksemplar. 
 

Sølv metallic US-utgave 242 Turbo er aldri feil.

image.jpeg.94fea0a80ab26136d78afa08570b644d.jpeg

Artig med historiske priser, men min far kjøpte en E30 320i i 1984, den betalte han 176.000,- for inkludert manuelt sveivesoltak som mener å huske koste ca 15.000,- ekstra. Så lille E30 320 var faktisk en ganske dyr bil dengang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maxmek Prisen du oppgir for en 1984 E30 320i passer bra med min erfaring også. En standard 325i kostet året etter rundt 220000 kroner eller ca. 25% mer. 220000 kroner i 1985 penger tilsvarer ca. 650000 kroner i dag. I relativ forstand høres dette ikke så galt ut, men som beskrevet i et tidligere innlegg var den gjennomsnitlige årslønnen i 1985 ca. 125000 kroner eller ca. 375000 kroner i dagens pengeverdi.

Jeg hadde en 1985 Porsche 944 i årene 1988-90. Den kostet da den var ny ca. 425000 kroner eller ca. 1250000 kroner i dagens pengeverdi. Porsche var dyrt den gangen også. I ettertiden har det blitt skapt historier om at Norge den gangen flommet over av 924 og 944 modellene, men slik var det naturligvis ikke. Noen ble etterhvert privatimportert og registrert som såkalte pickup'er (varebiler), men vi snakker stadig om noen hundre stykker og ikke tusentalls.

En rente på rundt 5% er helt klart lavt i et historisk perspektiv. Jeg tenker også at 4-6% rente er et ganske naturlig leie i overskuelig fremtid.

@Werther Du har et godt poeng som jeg vil ta litt videre. Min mor og far ble begge født i 1933 og begge i relativt velstående familier. Allikevel førte de etter omstendighetene alltid en ganske nøktern livsstil frem til de døde. De fortalte begge at det ikke var god stil å ha en for høy sigarføring. Jeg tror at de fleste fra denne generasjonen hadde det tilsvarende. Krigen og ikke minst årene med smalhans etter krigen kom til å prege deres generasjon, men også til en viss grad deres barn. Det var nogenlunde tilsvarende da jeg vokste opp på 70-tallet og dette endret seg først med nettopp jappetiden på 80-tallet.

For folk flest var det som å åpne en brusflaske som man på forhånd hadde rystet godt og grundig. Det var veldig mye som plutselig slapp ut på en gang. Lengselen etter å bare leve litt som de gjorde i f.eks TV-serien Dallas (som temmelig mange nordmenn fulgte på svensk TV) var til å ta og føle på. Dette kom til å prege hele samfunnet og i Oslo gikk byen fra å være nærmest død om kveldene til å yre av liv rundt alle de nye utestedene og barene som på kort tid hadde dukket opp. Den første delen av Aker Brygge ble ferdig i 1986 og varslet helt nye tider med bl.a eksklusive resturanter og butikker. Noe lignende hadde vi aldri tidligere hatt i Norge, men det tok ikke lang tid før andre lignende steder dukket opp. Det som etter min mening er mest interessant i denne sammenhengen er hvor fort det gikk. Det nye livet med høyt pengeforbruk ble hurtig normalen og vi har aldri sett oss tilbake.             

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 21.2.2024 den 22.48, N.E.W. skrev:

LM002 er helt ekstrem utseendemessig. Et av mine beste bilminner var i tunellen som går under Bekkestua i Bærum. Der lå det en offwhite LM002 helt opp i hekken der jeg kjørte i min Audi 80CD med hele 5 syl med rimelig grom lyd på den tiden, før jeg hørte brølet fra V12’n og monsteret passerte….. Etter det, kan ingen SUV sammenlignes med det monsteret.

Historien om LM002 er faktisk ganske artig og spesiell. Jason Cammisa forteller.

Og for god ordens skyld i relasjon til LM002 og Lamborghini på den tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette er en ganske grundig og bra gjennomgang av BMW's historie frem til i dag. Jeg skrev for 10 år siden en nogenlunde tilsvarende kortversjon av BMW's historie for forumet her og litt mer spesifikt om BMW's valg av motortyper her.

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ble sittende å lese om Irv Gordon som innehar verdensrekord i antall kjørte km på privatbil. Litt av en skrue. 
Han kjøpte sin Volvo P1800S ny i New York i 1966, og bilen kostet en god årslønn den gang og var ikke billig.
Gordon var kjemilærer og pendlet 20 mil om dagen, men først når han passerte 400 000km begynte han å legge en plan om å gå inn for dette prosjektet. 
Ved 500 000 miles/800 000km fikk han faktisk en Volvo 780 coupe av Volvo som han kjørte 720 000km med før den ble solgt og han fortsatte ferden i sin P1800S. 

I 1998 satte han for første gang Guinness-rekord med 2,7 millioner kjørte km etter 32 år. 
Første motoroverhaling ble gjort på 1,1millkm, men var egentlig unødvendig da motoren var i bra stand. Så derfor ventet han med neste overhaling til 2009 på 4,4 millioner km da motoren omsider begynte å bli slapp.
Jeg regnet ut at han i snitt kjørte 112 000km pr år fra 1966 til hans død i 2018 da bilen sto/står på 5,1mill km. Man skal være rimelig dedikert for å kjøre 112 000km hvert år gjennom 52 år, spesielt mtp at han hadde en normal jobb og familie.  Etter hans død solgte døtrene hans bilen til Volvo USA som i dag har den i samlingen sin...

irv2-1542379707.jpg

image (1).jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen långmilare jeg har lest om er en 2003 Porsche 996 Turbo som går i Boston, New England på USAs østkyst. 

Tom Thalmann kjørte Honda Integra Type-R, men ifbm ny jobb fikk han pendlevei på 30 mil om dagen. Så da gikk han i butikken og kjøpte en splitter ny 2003 Porsche 996 Turbo manuell til 160k$, eller ca 260k$ i dagens verdi da han ville ha en komfortabel og sportslig bil med 4WD da det kan være harde vintere i Boston.

I tillegg til pendling har bilen blitt brukt på bane flere ganger hvert år og har også blitt brukt som familiefrakter med barneseter baki. I dag har den dog sportsstoler og veltebur...

På 615000km ble motoren åpnet for sjekk, men alt var strøkent uten synlig slitasje - den har fått oljeskift hver 8000km som nok er noe av årsaken.  Girkassen derimot havarerte på 677 000km, men han har bare byttet clutch en gang.

Bilen er fortsatt i daglig drift og har i dag ca 1,2 mill på telleren. Han sier selv at han går for 1 million miles/1,6 mill km.

 

996_T_1.jpg

996_Ocean_6.jpg

996_Lighthouse_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten @Fredrik, så fant jeg noen bilder av en 1990 E32 V16-prototype som BMW nylig dro frem fra en kjeller og stilte ut på Techno-Classica Essen.

6.6l V16, 348hk v/7000rpm, 0-100 på 6sek og toppfart på 250km/t. Ble ikke noe av pga enormt bensinforbruk og høy pris. Samt muligens litt slappe ytelser?...E38-prosjektet begynte jo i 1988, så denne prototypen er en skikkelig mix av alt mulig rart...

Ryktene sier at Mercedes som tilsvar også begynte utviklingen av V16 og bygget 80-100 eksemplarer av W140 800SEL med 8 liters V16, samt at de til og med planla en W18-versjon.  Tysk bilindustri tok definitivt for mye Møllers Tran (eller kokain) på slutten av 80-tallet. 

 

BB1l9iSk.img_-e1712672747653.jpg

BB1l9iSm.img_.jpg

434456965_800669068764202_850529-e1712672707860-1536x733.jpg

434030085_800670418764067_143127-e1712672780664.jpg

434832122_943173157811381_1956438212694616039_n.jpg

419737019_7373128199448505_1912830579035686558_n.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der var det litt artig at de dro frem, det viser jo bare at det står fortsatt mye i kjelleren hos BMW som vi ennå ikke har sett. Det som er litt morsomt med denne er jo at det er en generasjon to "Goldfish". Der den første var basert på en E32 så er denne basert på noe som ser ut som en skikkelig kryssing mellom E32 og E38. Dette var jo ennå 4 år til E38 ble lansert, men på dette tidspunktet så var de i full gang med utviklingen. Veldig kult å se 👍

Dette er virkelig gullalderen for tysk bilindustri, rivaliseringen gjorde at vi fikk se mye interessante biler. Slutten av 80 tallet markerte på mange måter starten på BMW sin gullalder og slutten for Mercedes sin dominans. I årene som kom så skulle nesten alt BMW tok i bli til gull 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Werther said:

En annen långmilare jeg har lest om er en 2003 Porsche 996 Turbo som går i Boston, New England på USAs østkyst. 

Tom Thalmann kjørte Honda Integra Type-R, men ifbm ny jobb fikk han pendlevei på 30 mil om dagen. Så da gikk han i butikken og kjøpte en splitter ny 2003 Porsche 996 Turbo manuell til 160k$, eller ca 260k$ i dagens verdi da han ville ha en komfortabel og sportslig bil med 4WD da det kan være harde vintere i Boston.

I tillegg til pendling har bilen blitt brukt på bane flere ganger hvert år og har også blitt brukt som familiefrakter med barneseter baki. I dag har den dog sportsstoler og veltebur...

På 615000km ble motoren åpnet for sjekk, men alt var strøkent uten synlig slitasje - den har fått oljeskift hver 8000km som nok er noe av årsaken.  Girkassen derimot havarerte på 677 000km, men han har bare byttet clutch en gang.

Bilen er fortsatt i daglig drift og har i dag ca 1,2 mill på telleren. Han sier selv at han går for 1 million miles/1,6 mill km.

 

996_T_1.jpg

996_Ocean_6.jpg

996_Lighthouse_1.jpg

Sikkert som å banne i kirka for mange Porsche-entusiaster, men en 996.2 4S, Turbo ellrr GT3, i sølv eller grå, med turbofelgene, er en av mine favorittporscher, kunne godt tenkt meg en slik en gang. Sikkert noe farget av at vi lånte en kollega sin 996.2 4S manuell i svart som bryllupsbil en helg og koste oss glugg i hjel bak rattet, både kona og jeg. Bilen var for øvrig impulskjøpt av en kollega av meg, i fylla på auksjon på eBay. Våknet dagen etterpå og fant ut han hadde kjøpt bil i USA. Low milage, var vel gått drøye 60000km nå han solgte den for noen få år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine innlegg her nå. Apropos gamle godsaker i kjelleren hos BMW så har selvfølgelig Porsche noe tilsvarende. Rent faktisk handler det om Porsches originale monteringshaller som ligger rett over gaten for museet. Top Gear var på besøk og skuet var fantastisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Denne videoen med en 1993 E34 525tds Touring synes jeg også er litt artig. Bortsett fra at motoren yter 143 HK og 260 Nm vet vi ikke om den har vært overhalt. Såvidt vi kan se har den kjørt ca. 329000 Km (hvis dette er korrekt). I henhold til BMW skal topphastigheten for bilen (manuelt gear) være 202 Km/t. Dette var temmelig imponerende for en dieselbil i 1993 og faktisk 5-10 Km/t hurtigere enn den samtidige Mercedes-Benz W124 300TD Turbo som hadde 147 HK og 273 Nm.

En annen ting som er litt interessant er at på denne tiden gikk utviklingen med diselmotorer og aerodynamikk utrolig hurtig. Knapt 8 år senere hadde E46 318d Touring med 116 HK og 265 Nm iht. BMW en like høy topphastighet som E34 525tds Touring.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av en tds tidligere ,synes jeg det er gøy å se videoer av disse.

En tds som er bra og alt iorden er virkelig en trivelig bil .

Selvsagt er den dau idag etter dagens normer ,men likevel når den får turtall så våkner den opp .

Vi hadde automat og den hadde jeg 190 km med og det gikk fint .

Savner denne bilen fælt pga tøff gange og et drivstoff forbruk som var latterlig .

Å finne en sånn idag som ikke er blitt tullet med er ikke lett .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

@sveigis Man kan vanskelig overdrive hvor bra og signifikant E34 var for BMW og målgruppen bilen var konstruert for. Som Fredrik 90 påpeker begynte BMW's såkalte gullalder reelt med E34 og for et statement modellen var sammen med E32. Mercedes-Benz ble med disse modellene tvunget til å gå tilbake i tenkeboksen og som vi vet fikk aldri W210 og W140 helt den samme sex appeal som E34 og E32. Utrolig nok klarte BMW til fortvilelse for Mercedes-Benz å gjenta stuntet med E39 og E38.

@Werther Såvidt jeg vet finnes det tekniske tegninger på Mercedes-Benz museet som viser at de på slutten av 80-tallet testet prototyper på en W18 motor. Denne motoren på 8 liter var essensielt tre selvpustende rekkeseksere satt sammen med en felles veivaksel og med en effekt på ca. 600 HK. 

Prosjektet ble imidlertid stoppet og sannsynligvis mest trolig fordi turboteknologien etterhvert viste seg å både være mer effektiv og økonomisk rasjonell måte å oppnå mer effekt. Den selvpustende V12 motoren M120 på 6 liter og 408 HK som de landet på ble imidlertid boret opp av AMG til 7,3 liter og 525 HK.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte latt meg fascinere av den rivende utviklingen dieselmotoren gikk igjennom på 10-15 år. Ikke så ulikt den utviklingen vi i dag ser på elektriske biler. Hvis vi ser på dieselmotoren anno 1990 kontra hva som var på markedet i 2000 så viser de seg tydelig hvor mye som har skjedd i tiåret. VAG var riktig nok banebrytende med commonrail teknologien, men da BMW slapp M57 motoren i 1998 så tok den samlede bilpresse av seg hatten. Plutselig begynte man å stille spørsmål om ikke en E39 530d var ett bedre alternativ enn E39 528i, også den for den sjåfør som ønsker en sportslig og dynamisk kjøreopplevelse. M57 motoren var sterk, stillegående, økonomisk og til en dieselmotor overraskede turtalls villig. Ut over 2000 tallet så vi jo en fantastisk videreutvikling av diesel teknologien. Man begynte å snakke om at der en bil før trengte en V8 kunne man nå få samme effekt og fartsressurser med en sekssylindret dieselmotor. Som på E34 530i og E38 730i så måtte man ty til V8 såpass langt ned i modellrekken, tror aldri BMW har tilbydd V8 lå langt nede som på x30i betegnelsen. Mange mener at dette var for å imøtekomme det amerikanske markedet, men den forklaringen blir for enkel. Begge disse modellene fikk V8 fordi man effektmessig ikke kom videre bensin rekkesekser. M30 måtte fases ut etter vel 20 års levetid og M50 motoren ytet maks 192 hester. 

Fremtidstroen på diesel var helt enorm, man snakket om alt fra små tosylindrede dieselmotorer i småbiler som kunne bruke 0,2 l per mil til V8er med 400 hester som kunne plasseres i sportsbiler. Konseptbiler ble lansert med dieselmotor, husker Peugeot lanserte ett superbil konsept på 2000 tallet med V8 diesel. Diesel var fremtidens drivstoff, og med de rette grepene kunne drivstoffet også gjøres klimanøytralt. Denne optimismen er ikke så ulik det vi ser rundt elektriske biler i dag, historien har en tendens til å gjenta seg 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...