Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Og ha gammelbil som bruksbil passer nok best hvis man er ungkar. Jeg har sett en E23 som kun hadde kjørt i grøfta og det var ikke noe pent syn. På en moderne bil så kommer ikke framhjulet inn i kupeen og knuser bena til vedkommende som sitter der.

Ellers så hadde jo BMW diverse problemer med motorene før også. M10 motoren ble nok sluppet et år for tidlig. M30 før 1979 hadde en lei tendens til og ødelegge toppen og alle M30 spiser kamaksler hvis man ikke passer på. M20 har vel en av de korteste skifteintervallene på kamremmen som noen motor har hatt, sikkert av en grunn. Men jeg tør si at den dårligste motoren som BMW har lagd var M40. Måten kam og vippearmer virket sammen på førte til veldig høy slitasje. Det var til og med frittstående firmaer som solgte oppgraderingsett med en bedre design av vippearmene. BMW lagde den samme løsningen på M43 så de lærte jo noe.

Bare som et lite apropos for og si at alt ikke var bedre før, men følger vi servicen på en M30 så varer den evig. Og det inkluderer og ta av toppdekselet og sjekke tilstanden til sprayrøret med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, TRF-Racing said:

Minim: Så vidt jeg vet har vel aldri BMW hevdet at det er hentet noe direkte fra P84/5 over til S85, eller de gjør i alle fall ikke det i den tekniske presentasjonen (for teknikere). Derimot refereres det til "High RPM Power Concept" som handler mer om premissene man legger til grunn fra bunn av når motoren designes. Og at de i dette har hentet mye fra erfaringen med P84/5 er det ikke tvil om.

Det er godt mulig. Skal innrømme at jeg ikke har letet igjennom gamle brosjyrer, men det er mange som kommer med samme utsagnet som @Fredrik 90 med F1 teknologien. Mitt utsagn var egentlig bare en flåsete kommentar til at dette er PR greier og ikke har noen feste i virkeligheten. Jeg har også lest hele den tekniske presentasjonen som ligger i ISTA og der står det som du sier ingenting om dette heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er en direkte teknisk sammenheng mellom P84/5 V10 F1 motoren og S85 motoren så var det helt sikkert en markedsføringsmessig sammenheng. Jeg har lest flere steder at BMW helt bevisst ville ha en V10 motor i E60 M5 fordi de da kunne spille på relasjonene i reklamesammenheng. Begge V10 motorene var konstruert av BMW og det viste at M5 igjen var en seriøs M-modell (etter endel tidligere kritikk av E39 M5 for å være for GT inspirert)... :)

e60-m5-01-e1374530453117.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang gamle biler så møtte jeg en Golf 1 GTI ved Sinsen i går. Helt ren, og rød, med originale felger. Tror ikke jeg hadde dratt ut en sånn bil i saltlaken (Selv om veien va tørr akkurat der og da)

Jeg følger @oslocars på instagram. Det er mange som kjører klassikere året rundt.

Møtte forresten en 993 i saltlaken i Lillestrøm i går også.

 

https://www.instagram.com/oslocars/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

993'en skal nok klare seg i saltlaken iom. at den er helgalvanisert, men jeg ville aldri ha kjørt en såpass dyr og fin Porsche under slike omstendigheter. På Golf 1 kan man nesten se at bilen blir kjeks så den bør absolutt ikke kjøres i saltlake, vintervær eller regnvær generelt. Originale og pent brukte eksemplarer av disse bilene (spesielt GTI) er idag noe av det mest attraktive man kan kjøpe av alminnelige biler fra 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/12/2016 at 15.57, Fredrik skrev:

1950-tallet kom til å innlede jettalderen og dette ville Chrysler utnytte kommersielt. Utviklingen startet i 1954, men det var først i 1962 at den første turbinbilen var ferdig bygget. Plattformen og karosseriet ble bygget i Italia av Ghia i Torino og sendt til Detroit i Michigan der turbinmotoren og drivverket ble montert.

Bortsett fra at turbinhjulene roterer med opp til 44500 omdreininger pr. minutt er det fleksibilteten når det gjelder drivstoff som kanskje er mest imponerende med en turbinmotor. Den kan kjøre på nesten alt flytende som kan antennes og dette gjelder diesel, blyfri bensin, parafin, flybensin, vegetabilsk olje etc. Dette i tillegg til motorens ekstremt vibrasjonsfrie gange i relasjon til selv de mest sofistikerte V12 stempelmotorene var Chryslers primære salgsargument. Turbinbilen viste seg imidlertid for dyr å produsere i en større skala, men nyskapende og sofistikert var den helt sikkert.

Det kuleste med turbinbilen er oppstarten som lydmessig minner en god del om en jetmotor. Sjekk dette ut her.

Jeg tenker at hvis bilprodusentene kunne være såpass teknisk innovative for over 60 år siden burde de også kunne klare å være det idag. Hvorfor er det ikke slik?

For å gi svaret på mitt eget spørsmål tror jeg at svaret finnes i denne artikkelen som forøvrig er veldig interessant hvis man interesserer seg for økonomiske teorier og politikk... :)

http://jyllands-posten.dk/#ia9194462;finans

Berlinmurens fald i 1989 var startskuddet til en omfattende globalisering, og hele verden var euforisk over mulighederne. Nu skulle Østeuropa demokratiseres, derefter Afrika og Mellemøsten. Men i virksomhederne kom globalisering til at handle om kvantitet frem for kvalitet. Det er en helt afgørende forskel. Man ville sælge flere units. Men i jagten på at sælge til større, bredere og dybere markeder tilsidesatte man udviklingen af nye produkter. Det kan vi se i virksomhedernes kapitalstruktur: Den andel af omsætningen, der bruges på forskning og udvikling, er meget lav. Profitten er all-time høj, men produktiviteten er all-time low. Det viser jo, at man investerer for lidt i fremtidige produkter,« siger han og fortsætter:

»Sagt på en anden måde: Det gennemsnitlige produkt, som en virksomhed sælger i dag, er ikke blevet fornyet i den her cyklus (typisk seks-otte år, red.). Kig bare på bilerne. Hvor meget har en Audi A6 udviklet sig? Ja, den har fået nye kanter og designjusteringer, men det er samme motor og teknologi. Den er et billede på verden. Vi har ikke investeret i mere end et facelift. Det er sådan set bevist. Hvis man havde investeret massivt i forskning og udvikling, havde du haft højere produktivitet. Men det har vi ikke.«

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg som systemutvikler virkelig liker med Tesla (utover at bilene/selskapet er teknisk interessant og innovativt). Tesla tillater utvikling av 3-parts programmer/apper via API grensesnitt og dette utvider i den grad bilenes bruksområder og fleksibiltet. Dette er ikke direkte revolusjonerende, men bare det at Tesla uten videre tillater at det gjøres forteller ganske mye om innstillingen de har i relasjon til hvordan en moderne bil skal være i 2017. Tesla er minst like mye et softwarehus som en bilprodusent... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Fredrik said:

Tesla er minst like mye et softwarehus som en bilprodusent... :)

Dette tror jeg kommer til å åpne mer av slike possisjoner hos en bilprodusent enn noen hadde trodd for bare 10 år siden. Det kommer slettes ikke til å bli mindre av det når autopiloter skal integreres og alt mulig annet av sikkerhetsfunksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interessert i carspotting og bybilder, så kom jeg over en bok som ser veldig spennende ut:

http://www.curbsideclassic.com/blog/photography/the-nyc-curbside-classics-of-langdon-clay-1974-1976/

https://steidl.de/Books/Cars-New-York-City-1974-1976-0607364961.html

Har bestilt et eksemplar som årets julegave til meg selv, og ser frem til å nyte boka sammen med en flaske vin. Faktisk har jeg tenkt å fremkalle en del av mine egne carspottinger på papir da det er mange interessante bilder som fortjener å bli tatt vare på til senere tid. @N.E.W. burde kanskje gjort det samme da han har knipset en del fine bilder i Oslo de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på deg her en dag Werther. Fadern har gjort noe byttearbeid til en litt original herremann, på hans 1979 Mercedes 300td. Eier er litt over 80, og bor alene, langt inne i en fjord, men har hatt den som bruksbil siden tidlig 80. Bruker den fortsatt sommer og vinter daglig. Rusten hadde derimot tatt igjen, så den fikk seg nye hjulbuer bak, ei framdør og forskjerm på motsatt side så pass den klarer seg igjennom eu denne gangen også. Var ikke snakk om å bytte bil, for bilen var han bestemt på skulle leve lengre enn han selv.

Hadde tenkt å legge inn bilde i spotte tråden, men glemte hele greia. Den var derimot identisk med denne, naturligvis en del mere patina og ett gedigent "FRP" merke i bakerste siderute. 

1979-Mercedes-300TD-For-Sale-Front.jpg

Var innom han en dag på omvisning, og der stod også forrige bruksbil. Såg bare det var en opel, og med begrensa kunnskap utenom bmw er eg rimelig sikker på det var en Opel Olympia Rekord (?) stasjonvogn. Tipper den er fra rundt midten av 50, da den hadde ganske spesielle spisse baklykter. Såg egentlig ut til å være i reddbar stand :) (bildet igjen fra google)

1955-opel-olympia-rekord-caravan-feisty-

Har sansen for dette med at folk tar vare på det dem har, selv om det ikke er noe fornuft i det :) Både eg og fadern prøvde å lufte tanken med han om å heller kjøpe seg en litt nyere bil i ok stand, men det var helt uaktuelt. :)

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carspotting (spesielt av litt eldre og sjeldne biler) er kult og Norge er jo faktisk et eldorado i denne sammenhengen fordi mange velger å beholde/bruke bilene istedenfor å sende bilene til høggern eller selge bilene til østeuropa/midtøsten. Som jeg har nevnt tidligere er selv E46 og E39 nå sjeldne biler her i Danmark fordi de stort sett er solgt ut av landet. Årsaken er en kombinasjon av høye årsavgifter/avgifter (der co2 og drivstofforbruk er avgjørende komponenter) samt at leasing av biler har blitt populært. I tillegg kommer evt. refusjon av deler av engangsavgiften samt eksportstøtte (tro det eller ei). Dette fenomenet har medført at det har poppet opp mange ganske tvilsomme eksportører/importører av bruktbiler som har arabiske og afrikanske bakmenn. Myndighetene er likeglade så lenge de samme folkene ikke NAV'er, betaler skatt og det totale salget av nye biler stiger (som betyr flere avgiftskroner i statskassen). 

Opel Olympia Rekord og ikke minst forgjengeren Opel Olympia er interessante biler fordi General Motors (GM) eier Opel. Opel var et virkelig stort navn frem til midten av 80-tallet og er nok det bilmerket (både biler og lastebiler - Opel Blitz) som er mest fremtredende på krigsbilder fra den andre verdenskrigen. Amerikanerne satset stort på Opel og Vauxhall (på det britiske markedet) og begge bilmerkene ble kjøpt av GM på den samme tiden... først Vauxhall i 1925 og Opel i 1931.

Det interessante er at GM på 50 og 60-tallet hadde en filosofi om at årlige facelifter var veien frem for å tiltrekke nye kjøpere og dette forplantet seg også over på deres europeiske bilmerker. Ergo ser man større forskjeller på Opel enn f.eks VW og Mercedes-Benz fra den samme tiden. Strategien virket og Opel ble et av de største bilmerkene i Europa. Det er derfor litt artig at Opel nå ser ut til å være tilbake igjen etter et par tiår i skyggenes dal. Jeg tror imidlertid ikke at vi igjen kommer til å få oppleve todørs stasjonsvogner selv om selve designet er kult... :)

        

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel er i siget ja, nå kommer jo Ampera-e med 500km rekkevidde til pris av "bare" 299 000,- topp utstyrt. Jeg havnet vel på 330000-ish i konfiguratoren med bose-anlegg og skinnseter, men likevel er det ikke gale sett på rekkevidde og hva man får. Den har større bagasjeromsplass med setene oppreist enn sine konkurrenter(utenom Tesla), 381L kontra e-Golf 341L, Leaf 370L, i3 260L og Ioniq 350L. Med andre ord er denne ypperlig som en liten familiebil med muligheter for å dra utenbys. Med 204hk og 360Nm gjør den 0-100 på 7,3 sek, så den er ingen sinke heller. Jeg synes bilen er litt styggkul, likevel ikke noe som tiltaler meg, og den har kanskje bøffa litt design fra i3 (sideruten som strekker seg bak), jeg tror uansett vi får se endel slike langs veiene fremover :) Ettersom jeg har skjønt er dette i grunn samme bil som Chevy Bolt (?).
Gamle Opel Ampera hybrid har en litt rar løsning, type slik de gjorde på Top Gear for å være genial på en ironisk måte, el-motor til drivhjulene og en bensinmotor for å lade batteriene, hvordan skal man kategorisere denne? Jeg vet Norge satt den som hybrid.

(Litt Norgesreklame med Ampera-e)

fgju4ebzaq

78klg4bm72

2017-Opel-Ampera-e4.jpg2017-Opel-Ampera-e7.jpg

Endret av Marius2002
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Marius2002 said:

Opel er i siget ja, nå kommer jo Ampera-e med 500km rekkevidde til pris av "bare" 299 000,- topp utstyrt. Jeg havnet vel på 330000-ish i konfiguratoren med bose-anlegg og skinnseter, men likevel er det ikke gale sett på rekkevidde og hva man får. Den har større bagasjeromsplass med setene oppreist enn sine konkurrenter(utenom Tesla), 381L kontra e-Golf 341L, Leaf 370L, i3 260L og Ioniq 350L. Med andre ord er denne ypperlig som en liten familiebil med muligheter for å dra utenbys. Med 204hk og 360Nm gjør den 0-100 på 7,3 sek, så den er ingen sinke heller. Jeg synes bilen er litt styggkul, og den har kanskje bøffa litt design fra i3 (sideruten som strekker seg bak), men jeg tror vi får se endel slike langs veiene fremover :) Ettersom jeg har skjønt er dette i grunn samme bil som Chevy Bolt (?).
Gamle Opel Ampera hybrid har en litt rar løsning, type slik de gjorde på Top Gear for å være genial på en ironisk måte, el-motor til drivhjulene og en bensinmotor for å lade batteriene, hvordan skal man kategorisere denne? Jeg vet Norge satt den som hybrid.

(Litt Norgesreklame med Ampera-e)

fgju4ebzaq

78klg4bm72

2017-Opel-Ampera-e4.jpg2017-Opel-Ampera-e7.jpg

Eneste problemet er at den har rekkevidden på papiret, men ikke i praksis :/ jeg har også over 500km på min elbil, men i praksis i norsk vinter kjører jeg ca 300km og har igjen 10-12% og det er marginer man må ha i tilfelle noe uforutsett dukker opp. En annen ting er at om man skal på en 7-800km tur så må det lades 3 ganger 15-20min på hurtiglader. Dettte nettverket er ikke bygget ut for Ampera og på de fleste plasser har man 1stk kontakt med 1/3 av ladehastigheten til Tesla. På den 7-800km turen så snakker man da om forskjell i fra 1time påtvunget ladepause mot 3timer om man er heldig og laderen ikke er i bruk når man kommer dit. Det er allerede kø på ladestasjoner langs de mest trafikkerte veiene så regn minst 4timer påtvunget lading.

Her har de en jobb å gjøre om disse bilene skal slå an som bil nr1 til annet enn småkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@minim jeg er helt enig :) Men jeg tror nok ladestasjoner vil poppe opp ganske raskt rundt om. Og ja det MÅ de gjøre også skal de satse på EL. Tesla er nok en god del dyrere og derfor tok ikke jeg med Tesla, selv om de har de beste løsningene som en komplett familiebil og lading. 

Ampera-e er ellers grei på mange måter, men det er rekkevidden de reklamerer med. Og det er klart de må gønne på med lang rekkevidde til en grei pris skal de nå kunder, de vet jo at folket har rekkeviddeangst :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...