Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det jeg synes det skorter på Volvo vs premium merkene er ofte på motor og teknologi. Uansett hvor flott og veldesignet S90 er så er den kun tilgjengelig med firesylindret motor, fremhjulsdreven basis og tverrstilt motor. Dette er ikke noen big deal for folk, men jeg har registrert at det blir påpekt i diverse tester som noe negativt. Også er det jo litt layouten i touch systemet til Volvo som får kritikk, det er for mye undermenyer som tar fokus av veien. Her er BMW sitt IDrive standarden for hele industrien, kjappe snarveier, hurtigtaster og kontrollhjulet. Så har du jo det med kjøredynamikken, Volvo er kun komfortabel. Mercedes er mer komfortabel og BMW (G30) er både sportslig og komfortabel. Automatkasser har de enda ikke fått dreisen på og dette får de kritikk for. 

Når dette er sagt så lager Volvo supre produkter med en touch av skandinavisk design. De har kommer seg på teknologi og design, de har tatt ett enormt seg fra bare der de var for 10 år siden. Men jeg synes det er for mange «men» her i forhold til hva premium merkene kan tilby. Og da synes jeg ikke de kan ta seg premium priser. Da gjør en velspekket topputgave fra Volkswagen eller en Ford Vignale en like god jobb til en rimeligere pris. Jeg slutter aldri å forbause meg over hvor mye premiumfeel jeg får i min Ford Mondeo Vignale firmabil. Det er utrolig hvor mye eksklusivt skinn (som lukter ekte skinn), innvendig belysning og utførelse gjør for premiumfølelsen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dyre Volvo. Jeg er helt enig med dere at Volvo har blitt utrolig dyre biler, men noe riktig må de jo gjøre siden folk er villig til å bla opp. En bekjent av meg solgte akkurat sin F15 X5 og gikk over til XC90. Og en kamerat av meg var og hentet sin splitter nye XC60 T8 i dag, bilder vedlagt.  Ser bra ut, men det burde den vel strengt talt også når den koster ca 900000kr.

Helt på den andre siden av skalaen - selv kjører jeg en lånebil fra verkstedet et par dager - en 2016 Suzuki Swift 1.2 90hk. Denne er like astmatisk som en Ford Ka jeg lånte tidligere, null trekkraft og den må jages over 4500rpm for at noe skal skje. Høy sittestilling samt relativt lite utstyr da det er en "Budget"-leiebil. Alderen merkes også - den føles ikke veldig moderne.

Det positive er dog at det er en fin bybil med god oversikt og fin størrelse. Den er også artig på svingete veier fordi den er såpass kompakt/smal at den er lett å plassere ved aggressivt sporvalg.  Og for en som er vant til firerdiesel er det en fryd med en firerbensin som går utrolig stille - den er faktisk ikke hørbar på tomgang. Var et par ganger jeg trodde start/stopp-funksjonen hadde slått inn.

IMG_33091___.jpg

IMG_33111___.jpg

IMG_3543.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

900 000 kr for en Volvo, likevel er ikke setene helelektriske. Synes jeg skimter ett vrihjul på setebasen der. Det skuffa meg litt i Vignalen, selv om førerstolen er hel elektrisk med minne så er passasjersetet helt manuelt. Akkurat som i min 24 år gamle 5-serie... Man må velge Multikontur seter med massasje og ventilering for å få el justering på begge sider foran i en Mondeo Vignale. Koster dog 10 500,- så det er sikkert de billigste ventilerte massasjesetene du får i en bil vil jeg tro. Derfor burde det vært standard i topputgaven som det faktisk er. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

900 000 kr for en Volvo, likevel er ikke setene helelektriske. Synes jeg skimter ett vrihjul på setebasen der. Det skuffa meg litt i Vignalen, selv om førerstolen er hel elektrisk med minne så er passasjersetet helt manuelt. Akkurat som i min 24 år gamle 5-serie... Man må velge Multikontur seter med massasje og ventilering for å få el justering på begge sider foran i en Mondeo Vignale. Koster dog 10 500,- så det er sikkert de billigste ventilerte massasjesetene du får i en bil vil jeg tro. Derfor burde det vært standard i topputgaven som det faktisk er. 

Virker som Ford kjører en litt Joker Nord-linje på utstyrsfronten. Jeg har hatt to stk Mondeo mk4 1.6tdci med fullelektriske seter foran (uten minne)...Min nåværende Focus Titanium X har plutselig manuelt passasjersete?...Samt elendig sittekomfort i førersetet.

Som deg så ser jeg litt tilbake i tid. Min 26 år eldre Chevrolet Caprice har en full-elektrisk skinnsofa med god komfort som fortsatt fungerer. Det eneste manuelle er ryggstønaden, men alt annet kan justeres helt perverst bra. Den passer like bra til gamle damer på 1.55 som voksne mannfolk på 1.98. Kanskje en av grunnene til at jeg elsker den bilen :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke min mening å bruke den nye XC40 som et eksempel på hvor Volvo er idag. Til det er den for livsstilorientert mot den billigere delen av premiummarkedet. Det blir heller ikke korrekt å bruke f.eks X2 som et eksempel på hvor BMW og spesielt X-serien er idag når det gjelder opplevd kvalitet og fremtoning.

Når dette er nevnt er ikke XC40 akkurat billig, men som alltid er det lov å prøve seg. Volvo vil nok helt sikkert redusere prisene hvis salget går i stå (hvilket det definitivt ikke gjør foreløpig). Hvis jeg var i markedet for en Volvo ville jeg ha satset på en XC60 eller en V90 Cross Country. V90 har et fantastisk elegant og enkelt skandinavisk design... virkelig lekkert og sofistikert.

Det jeg imidlertid tenker er at selv om Volvo's nye designlinje er elegant er designet også ganske "voksent" i fremtoningen. Mye mer voksent (altså ikke til å forveksle med gammeldags) enn f.eks BMW's designlinje. Volvo legger heller ikke opp til en typisk sportslig modellportefølje på den samme måten som de bayerske bilene gjør. Jeg opplever at Volvo idag er plassert i skjæringspunktet mellom Audi og Tesla når det gjelder både design og målgruppe. Dette ser vi også når det gjelder motoriseringen som kun handler om rekkefirere og hybride drivlinjer. Dette er Volvo's miljøalibi, men også en konsekvens av at Volvo er i en overgangsfase mot kun hybride drivlinjer og elektriske motorer.

Man kan også vurdere sammenligningen med Audi og Tesla som et uttrykk for hvor Volvo er når det gjelder opplevd kvalitet og premiumfølelse. Store deler av bilene (ihvertfall de mer kostbare Volvo modellene) har kvalitet på nivå med Audi, men noen steder minner kvaliteten mer om Tesla (altså mer semi-premium enn egentlig premium).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Mercedes-Benz W177 A-klasse. Tja... hva skal man si? Designet virker kanskje litt opplagt og kjedelig selv om jeg ikke tviler på at Mercedes-Benz har gjort en god jobb med å utvikle en god bil relativt til bilklassen. Jeg liker ikke interiøret som virker veldig trangt foran tiltross for mulighetene som oppsto med den store tynne infotainmentskjermen (som i seg selv er lekker). Årsaken er trolig at frontvinduet er trukket veldig langt inn i cabinen (der liker jeg det luftige designet på bl.a BMW E46 bedre). At midtkonsollen ikke er integrert med dashboardet (i alle fall ikke på biler med automatgear) liker jeg heller ikke på denne typen biler som i min verden skal handle om hvordan sjåføren interagerer med bilen og har en følelse av å være midtpunktet ved at bilens kontroller omslutter førersetet. Hmmm... kjenner at jeg har erfaring med biler fra en annen tid nå... :)  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er større i USA (i alle fall det aller meste) og SUV'en Lincoln Navigator anno 2018 er intet unntak. Lincoln Motor Company er idag et bilmerke som sorterer under Ford, men da det i 1917 ble etablert av Henry M Leland (som også etablerte Cadillac i 1902) var merket en hyllest til Abraham Lincoln som var USA's 16 president i perioden 1861-1865. Abraham Lincoln er kjent for å ha ledet USA igjennom borgekrigen og for å ha avsluttet slaveriet.

Lincoln Navigator er stor... veldig stor. Som LWB (lang utgave) er den ca. 5,70 meter lang. X5 (F15) er til sammenligning ca. 4,90 meter lang. Lincoln Navigator LWB veier hele 2830 Kg. X5 veier som xDrive40e ca. 2300 Kg. Motoren er en 3,5 liter Ford V6 EcoBoost som sammen med en 10 trinns elektronisk kontrollert manuell gearkasse (type: BMW Steptronic, men med høy og lavserie gearvalg) yter hele 456 HK og 692 Nm (forøvrig den samme motoren som i Ford F-150 Raptor). 0-100 Km/t går løs på respektable 5,7 sekunder og topphastigheten er rundt 240 Km/t. Hjuldimensjonen er forøvrig like respektable 285/45-22.

Jeg liker bilmerket Lincoln (de har en interessant historie) og Navigator'en er såpass "Groß" (les: enorm) at bare dét gjør den temmelig kul... :)

http://www.thedrive.com/sheetmetal/18214/lincoln-cant-produce-range-topping-navigators-fast-enough

https://www.lincoln.com/luxury-suvs/navigator/

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes V90 er en nydelig bil invendig og i fronten, men hvis du ser den rett fra siden så synes jeg den ser ut som den ikke vil tåle tiden, ser litt tung ut.(blir fort gammelbil som far til en kompis brukte å si :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bricks skrev:

Synes V90 er en nydelig bil invendig og i fronten, men hvis du ser den rett fra siden så synes jeg den ser ut som den ikke vil tåle tiden, ser litt tung ut.(blir fort gammelbil som far til en kompis brukte å si :) )

Interessant - kameraten min som kjøpte XC60 sa nøyaktig det samme om V90. Jeg liker V90, og spesielt S90. Men ser også at de har en tungt design som ikke nødvendigvis funker like bra om tjue år. Som andre har nevnt savner jeg et litt mer folkelig "design" fra Volvo for oss nordboere. For eksempel synes jeg XC70 fra 15 år tilbake var en fantastisk bil med et design som holder seg vanvittig bra, og den hadde også en fordel av at den var så lite snobbete. Den deler en del likheter med Mercedes W126 - den passer inn i alle nabolag uansett alder. De mer moderne Volvoene er som dere beskriver rettet mer mot "nye penger", og er i overkant mye flash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lincoln Navigator er en fasinerende bil, jeg er ikke så rent lite imponert over hva amerikanerne kan hvis de bare vil. Jeg synes også det er artig at de gjør dette med ett produkt som er så erkeamerikansk som dette. Jeg skulle derimot sett at de fantes en mellomting mellom Navigator og Cadillac Escalade. Der Navigator er proppfull med siste innen luksus og teknologi så har Escalade en nydelig drivlinje. 6,2 liters V8er uten turbo på 420 hester, må være den V8 motoren som låter best som ikke er en performance V8er. Jeg liker at det finnes biler som dette i dagens miljøhysteri, og de selger som hakka møkk også. Så store og vulgære så man må tilbake på 70 tallet for å finne maken i amerikansk bilindustri.

Men SUVen jeg kjører er fortsatt bitte litt større enn Navigator og Escalade. Ford Excursion er stadig den største SUVen som er serieprodusert, jeg slutter aldri å bli forbauset over hvor diger denne bilen er....selv etter å ha kjørt den i snart ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store V8 motorer er nesten alltid interessante, men jeg må si at Fords EcoBoost V6 motor på 3,5 liter er temmelig effektiv med sine 456 HK og hele 692 Nm. Bortsett fra kanskje lyden er det ikke mange grunner til å savne en V8 motor når en V6 motor er såpass kraftig.

Vedr. Volvo S/V90 synes jeg som tidligere nevnt at designet er temmelig vellykket. Når jeg ser modellen i trafikken slår det meg at den har "presence" og virker stilfull på en elegant måte om enn ganske "voksen" i fremtoningen. Dette er definitivt ikke en bil som virker attraktiv for yngre bilkjøpere som f.eks 5-serien gjør selv om V90 Cross Country virker litt mer spenstig i designet og imaget... :)

Spenstig i designet og imaget er i alle fall BMW X2 som vi også har hatt fremme i tråden tidligere. Det jeg imidlertid fester meg mest ved når det gjelder denne filmen er utallelsen Thomas Majchrzak kommer med her der han antyder at BMW i fremtiden kommer til å gjøre bl.a trådløs forbindelse til Apple Carplay til en abonnementsløsning. Dette passer med hva vi tidligere i tråden har diskutert om at bilprodusentene vil bli tvunget til å finne nye forretningsmodeller etterhvert som dagens inntektskilder blir marginalisert (les: ettermarkedet må utvides til også å inkludere digitale løsninger). Jeg tror at akkurat dette kommer til å bli ganske stort selv om det er litt vanskelig å forestille seg idag... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Ecoboost motorene til Ford er bra, eneste de sliter med er bensin forbruket. 1,0 liters Ecoboosten som vi kjenner best har jo ett bensinforbuk som en 1,6 liters firer. Samme med Ecoboost V6ern, den har like ytelser som en V8er. Men den bruker ikke noe mindre bensin enn en tilsvarende V8er, da er litt av poenget med downsizing borte synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford sier selv at EcoBoost motorene bruker opp til 30% mindre drivstoff og utslipper 15% mindre skadelige klimagasser enn tilsvarene kraftige tidligere Ford motorer. Jeg tenker imidlertid at dette varierer ganske mye fra modell til modell og at det ganske sikkert ikke er representativt når det gjelder den temmelig tunge Navigatoren.

Apropos 3,5 liter V6 varianten av EcoBoost motorene så har Ford GT mrk.II anno 2016 også denne motoren, men i den bilen yter motoren hele 656 HK og 746 Nm. Dette er nok til at GT'en klarer 0-100 Km/t på 2,8 sekunder (kun bakhjulstrekk) og har en topphastighet på 348 Km/t. En kul bil... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tester viser at det ikke er mye å hente på forbruk kontra en tilsvarende V8er. Faktisk, under belastning så bruker en Ford Expedition (Navigators rimelige søster) mer med 3,5 liters V6 på 375 hester enn Tahoe med 5,3 liter V8 og 360 hester. 

Ford GT er kul, tøff satsningen fra ett folkelig merke. Det kommer en GT til Norge også i år, eneste i Skandinavia. Skulle gjerne sett at Ford hadde litt mer baller på de folkelige modellene også. Mondeo ST hadde vært kult om de gjenskapte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...