Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Den så da slettes ikke gal ut. Med en fornuftig vekt og passe stor motor så kan dette bli veldig bra. Tenk hvis denne kunne komme i en coupe utgave og kanskje med softtopp. Det hadde vært noe.

Jeg trodde at Tesla model 3 skulle være en billigere og enklere Tesla og ikke konkurrere i premium segmentet. Men der tok jeg kanskje feil @Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme intervju ang. i4 ble det vel også sagt at den i form og størrelse vil være en typisk 4-serie Gran Coupe-modell. Noe som aldeles ikke vil være feil :) Og jeg er forsåvidt enig i den nye tilnærmingen til EV-design. Folk flest vil ha lekre biler. Noen elbiler har kun fokus på å være mest mulig strømlinjeformet, og dette går ut over designet som ikke alltid er spiselig for folk flest. Biler som I-Pace og i3 handlet like mye om å skille seg ut som et futuristisk konsept (da elbiler i andre land en Norge såvidt jeg har forstått selger svært dårlig og er som et nisjeprodukt å regne). En dieselmotor i en i3 eller I-Pace hadde liksom blitt helt feil. Dette nok også fått noen potensielle kunder til å se andre veier på mer "normalt" utseende biler, men det ser ut som dette er i ferd med å endre seg nå med både e-Tron, Mercedes sin EQC og BMWs iX3 - og deretter i4. Av alle elbilkonseptene som skal komme i nær framtid ser jeg nok mest fram til i4 (bl.a. pga. at jeg liker Gran Coupe-formen mer og mer da den i tillegg til å være lekker, tilbyr en praktisk side med god bagasjeplass (relativt sett) for en liten familie - alt trenger ikke være stasjonsvogn :)  ) og Mini Electric da jeg digger Mini som konsept, selv om det tar stadig nye veier mot utvanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... 4-tallet tilsier vel noe i stil med 4-serien, men det er ikke sikkert at dette nødvendigvis betyr designet og/eller størrelsen. Det kan like gjerne være status og/eller prismessig. Jeg tenker at en alminnelig sedan og senere evt. en stasjonsvogn er en sikrere satsing enn Gran Coupé konseptet som langt fra er like praktisk. Model 3 har f.eks fått en del pepper for at den ikke er en hatchback og når den første interessen har lagt seg (og det finnes flere alternativer) vil nok noen velge en annen bil pga. den relativt upraktiske åpningen til bagasjerommet. Tesla håper selvfølgelig at disse heller vil velge en Model S, men der vil prisen for de ulike modellene være avgjørende. Har du siktet deg inn på en billigere Model 3 er selv den billigste Model S alt for dyr.

Jeg tror faktisk ikke at BMW tilbake i 2013 vurderte at i3 evt. hadde et design som ikke kom til å tåle tidens tann spesielt bra. På dette tidspunktet var det helt alminnelig at elektriske biler hadde et spesielt design. Dette var en del av hele det nye konseptet. At Tesla så valgte en helt annen og mye enklere vei med Model S året før er nettopp det som var genialt og veldig smart i all sin enkelhet (sett med dagens briller). 

@Rune-K Enig, men bildet er en tegning basert på prototypen så mye kan stadig endre seg. BMW har forøvrig uttalt at de med i4 vil konkurrere direkte med Tesla Model S når det gjelder ytelser. Ergo er det god grunn til å tro at det kommer en slags M-modell som skal konkurrere med Model S P100D (eller sikkert P120D når vi kommer så langt).

På grunn av de tidligere frustrerende produksjonsproblemene bestemte Elon Musk tidligere i høst at det kun var Model 3 varianten med det store batteriet (Long Range) som vil bli produsert ut året. Dette har gjort bilen en del dyrere enn den kommer til å bli om noen måneder når de mindre batteriene blir tilgjengelige igjen. Gjennomsnitlig salgspris for Model 3 i USA er nå 59000 dollar eller ca. 507000 NOK (dette svarer til Long-Range AWD). Billigste versjon skal i teorien kun koste 35000 dollar eller ca. 300000 NOK i USA, men det er vel som med å velge en 3-serie med liten motor. De har en tendens til å bli ganske dyre allikevel når man har fått på plass det "nødvendige" utstyret i konfiguratoren... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

 Dette er et resultat av at BMW åpenbart ikke vil gjenta i3 konseptet fra 2013 der poenget var at BMW's elektriske biler skulle ha et eget distinkt design for å markere at det handlet om en annen type biler enn BMW's tradisjonelle modeller/serier. I forbindelse med presentasjonen av i4 konseptet på 2018 Paris Motor Show uttalte BMW's sjefdesigner, Adrian van Hooydonk, følgende til Auto Express: "I think in the next years, electric mobility will become standard; it will become normal. It will become just one of those powertrains that you can choose. And that will probably lead to the customers not necessarily wanting a design differentiation."

bmw_i4_frontquarter_dark_copy.jpg

 

Vel, det er 2 måter å tolke i4 på. Den ene skisserer du ovenfor her Fredrik.

At BMW velger nå den geniale måten å tilnærme seg elbil på, følge Tesla sin lest om å lage en elbil som ser ut som en konvensjonell bil.

Eller, man kan se på de tyske forsøkene på elbil, E-tron, EQC og IX3 og anta at de her forsøker å kjipe seg til en elbil løsning. Fra en konvensjonell løsning, å lage en elbil utfra en ganske standard chassi, rett å slett følge blåruss metoden, følge pengene og ikke legge så mye penger i noe som kun er et tap pr nå, trå vannet om du vil. Men sistnevnte må ha blå lakkerte plastdetaljer og ha en e eller i i navnet for å virke seriøse. Borte er helheten, karbonchassi og alle de dyre «unødvendige» tingene som gjør det til noe nytt, spennende og unødvendig dyrt. Sukk...

jeg tviler ikke på at i4 kan bli helt OK, ei heller at iX3 kan bli en bra bil, men gjennomført, spennende og nyskapende er det så absolutt ikke! Å legge lista så høyt med i3 og i8, for deretter falle ned på selvfølgeligheter som ix3 og i4 er ikke bare usexy, men også både trist og feigt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke noe jeg fant på selv, men noe som head of BMW i Robert Irlinger fortalte AE under Parisutstillingen :) :  https://www.bmwblog.com/2018/10/17/bmw-i4-could-bring-evs-to-brands-mainstream-customers/ 

Om en ser på designet på konseptet i4 er det tydlige hatchback-linjer her ála 4GC. (bilde: BMWblog). Dette er jo en langt mer praktisk bil enn en sedan (vi husker vel alle tilbake til kombikupéenes glansperiode med Mazda 626, Nissan Primera, Ford Sierra og Mondeo, Opel Vectra, Mitsubishi Galant, Honda Accord, Saab 900 og 9-3, som alle gikk som familiebiler og slukte det meste), men ja, mindre praktisk enn en stasjonsvogn det er det.

BMW i Vision Dynamics 10 830x553

PS: rent subjektivt synes jeg i3 med sine små oppdateringer underveis fremstår som like moderne i dag som når den kom, og i tillegg fremstår som langt mer moderne utseendemessig og materialvalgmessig enn Model S og X og de fleste andre elbiler om en ser bort fra I-pace, som gir i3 god konkurranse. Faktisk synes jeg i3 aldri har sett bedre ut enn i S-utgave med bredere sporvidde og moderat senk. Men som sagt - kun mine subjektive meninger. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre én ting helt klart selv om jeg er litt kritisk til selve strategien bak i3. Jeg liker virkelig bilen og jeg synes stadig at designet er temmelig kult også når det gjelder hvordan den er konstruert. Når dette er nevnt mener jeg samtidig at det visuelle designet ikke har fremtiden foran seg og har egentlig aldri hatt det. Sagt på en annen måte så er bilen som modell kul, men den representerer ikke et konsept og et design som BMW kan bruke for å konkurrere direkte med f.eks Tesla. Dette har nå også BMW offisielt erkjent.

Måten i3 er bygget på med bl.a karbonchassis og gjenbruksmaterialer både kan og bør BMW videreføre, men her er jeg redd for at Lasse har helt rett i at BMW trolig kommer til å feige ut av økonomiske årsaker (jeg håper virkelig at vi tar feil). Alle Teslas modeller har forøvrig et chassis av stål med enkelte innslag av aluminium så i4 kommer evt. ikke til å bli mindreverdig i denne sammenhengen hvis den ikke blir konstruert på den samme avanserte og dyre måten som i3.

@papertiger Jeg forstår jo at du ikke har funnet på at i4 jmf. prototypen og de tegnede bildene trolig blir en Gran Coupé variant. Jeg mener imidlertid at dette ikke er det kundene vil ha i relasjon til f.eks Model S. Tesla har fått mye kritikk for at sittehøyden bak er for lav på denne modellen (altså at man sitter for høyt med knærne og at dette ikke er behagelig for voksne mennesker på litt lengere kjøreturer). Med en lavere taklinje bak blir ihvertfall ikke dette problemet mindre. Årsaken er selvfølgelig at batteriet er under gulvet og at dette tar litt av plassen i coupeen (spesielt bak).

På den annen side kan det jo være at BMW har en løsning på denne utfordringen som vi ikke kjenner og da ser jeg ingen problemer med at i4 evt. er en Gran Coupé med kombicoupé åpning bak (selv om stasjonsvogner er betydelig mer praktiske)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det du skriver om produksjonsmetoder og karbonteknologi - der håper jeg dere har feil, men inntil videre er jeg nok dessverre enig med dere. Tipper det blir forbeholdt dyrere modeller, og at lite av det drypper ned på "hvermannsen". Litt av årsaken til at jeg liker i3 så godt som jeg gjør, er filosofien bak den. Bl.a. bruker den tydelig resirkulerte materialer og strømmen på fabrikken blir produsert av vindmøller såvidt jeg har forstått?

@Fredrik jeg sa det med glimt i øyet ;) Ah, om vi snakker om hva kundene vil ha er jeg med. En crossover (type Vision iNEXT-konseptet) er nok mer riktig "i tiden" da absolutt alle skal ha høyreist bil for tiden, samme om det er 2- eller 4-hjulstrekk. På en slik bil vil det vel være mer plass til batteriene under gulvet uten at det går ut over vinkel på knærne til passasjerene. Om en ser på de nyeste elbilene som har kommet/kommer; I-Pace, e-tron, Kona, Niro, EQC - alle er de SUVer eller crossovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

... alle skal ha høyreist bil for tiden, samme om det er 2- eller 4-hjulstrekk. På en slik bil vil det vel være mer plass til batteriene under gulvet uten at det går ut over vinkel på knærne til passasjerene. Om en ser på de nyeste elbilene som har kommet/kommer; I-Pace, e-tron, Kona, Niro, EQC - alle er de SUVer eller crossovere.

Høyreist bil er veldig praktisk og det er enkelt å sette seg rett inn og komme seg ut, det er også fantastisk med barnesete. Det er den siden av det. Minuset er bl.a. høyt tyngdepunkt. BMW har riktignok løst SUV/SAV-greiene bra med sine X-modeller, du beholder fortsatt kjøreegenskapene og vektfordelingen er bra, samtidig at de alle ser bra ut. Men andre merker som kjører SUV/SAV uten firehjulstrekk ser jeg ikke vitsen med om jeg får være i 4x4-boblen min, hopper jeg ut av boblen så skjønner jeg at produksjonskostnadene går ned, billigere til sluttbruker og billigere i drift, man trenger ikke 4x4 i f.eks. Paris. Likevel er litt av imaget med SUV-sjangeren å ha 4x4. Så det gjør Kona og Niro med en gang uinteressant, selv om Kona faktisk ser helt grei ut. VW har skjønt det på sine ID, 4x4 på den høyreiste og Buzz og bakhjulstrekk på resten :)

Nå har jeg 4x4 på RAV4en, som jeg har sagt før det funker, kommer meg fram, men duverden så kjedelig system og vektfordelingen er så horribel at det til tider kunne vært skummelt på glatt føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil i mine øyne være direkte trist om i4 blir en halvhjertet Gran Coupe (typ kombicoupe alá dagens 4-serie Gran Coupe). En Gran Coupe skal ikke være en praktisk bil, men et sportsligere og mer luksuriøs variant av en tilsvarende "normal" bil. Der mener jeg BMW virkelig har feilet når det gjelder dagens 4GC sett opp mot 6GC. Planen min er å bytte ut F01en med en i4, men om den blir en kombicoupe og med ordinært bildesign, ser jeg nok etter andre alternativer den dagen dette skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk sier at "om fire år skal jeg kjøpe I4" eller "Jeg skal gå over til iX3 etterhvert" da er jeg så glad for at jeg bor i en landsdel hvor vi ikke blir påtvungen å kjøre elbil. Derfor kan jeg tenke at om fire til fem år så håper jeg å befinne meg bak rattet i en slik..

A987E7AE-9842-428B-A72F-618E17CCA142.jpeg.836f7dca36bccaceec1c53d2ecddb90b.jpeg

Hadde jeg bodd i Oslo derimot... så måtte jeg nok stilt meg bak dere andre 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, papertiger skrev:

 

@Fredrik jeg sa det med glimt i øyet ;) Ah, om vi snakker om hva kundene vil ha er jeg med. En crossover (type Vision iNEXT-konseptet) er nok mer riktig "i tiden" da absolutt alle skal ha høyreist bil for tiden, samme om det er 2- eller 4-hjulstrekk. På en slik bil vil det vel være mer plass til batteriene under gulvet uten at det går ut over vinkel på knærne til passasjerene. Om en ser på de nyeste elbilene som har kommet/kommer; I-Pace, e-tron, Kona, Niro, EQC - alle er de SUVer eller crossovere.

Vi snakker om hva kundene vil ha, men i en ganske bred kontekst og det er ganske mange variabler involvert. SUV'er eller mer generelt høyreiste biler er veldig populære for tiden, men f.eks Tesla Model 3 er ingen SUV og det er den premiumbilen som nå med klar margin selger best i USA. Nyhetens interesse er selvfølgelig en opplagt årsak, men jeg tror også at SUV'er for mange er en motegreie. De har ikke egentlig bruk for den, men den er kjekk å ha og "alle" andre kjøper en SUV.

Utfordringen er at elektriske biler og SUV konseptet passer dårlig sammen hvis man f.eks fokuserer på kjørelengde. Tesla Model X (som jeg stadig mener egentlig er en MPV) er f.eks 15-20% mindre effektiv når det gjelder strømforbruk enn en Model S med tilsvarende batteri og drivverk. Et høyere karosseri med et større frontareal, større hjulhus og større bakkeklaring er årsaken. Denne forskjellen gjelder selvfølgelig også for konvensjonelle biler, men har etter min mening relativt større innvirkning på elektriske biler hvis vi fokuserer på miljøaspektet.

Dette tror jeg også er årsaken til at i4 ikke er en SUV selv om det er denne biltypen "alle" skal ha i dag. I takt med at det blir flere elektriske biler tror jeg også at SUV'ene kommer til å bli mindre populære og at det er dette vi nå ser begynnelsen på i USA. Jeg tror at konsepter som f.eks MB's All Terrain , Audi's Allroad og Volvo's Cross Country etterhvert vil bli mer populære fordi de på mange måter utfyller en opplagt nisje når det gjelder spesielt elektriske biler. Har man bruk for litt øket bakkeklaring er det ikke nødvendig å gå hele veien til en SUV og dermed redusere både miljøaspektet og effektiviteten.

Vedr. i4 og et evt. Gran Coupé karosseri tenker jeg at dette for BMW først og fremst handler om produktplassering og oppmerksomhet. Jeg tror imidlertid at BMW evt. bør tenke seg om i relasjon til de nevnte årsakene som vi har diskutert. Plassutnyttelsen er dårlig og modellens marked vil derfor bli mindre. Dette er ikke hva BMW trenger etter å ha rotet bort tiden med introduksjoner av elektriske biler alt for lenge. På den annen side er det også mulig at de ser en kommende kapasitetsbegrensning på produksjonssiden som en utfordring og da gir det mer mening å introdusere en modell som har et begrenset marked (forøvrig ikke ulikt i3)... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Når folk sier at "om fire år skal jeg kjøpe I4" eller "Jeg skal gå over til iX3 etterhvert" da er jeg så glad for at jeg bor i en landsdel hvor vi ikke blir påtvungen å kjøre elbil. Derfor kan jeg tenke at om fire til fem år så håper jeg å befinne meg bak rattet i en slik..

For min del handler ikke dette om hva som er påtvunget og ikke, men at bilinteressen endrer seg og at totaløkonomien får stadig større betydning. Hvor digg er det ikke med en sexy baby-6GC på strøm som er god og varm hver eneste morgen, fyller seg selv over natten og som har en rekke positive incentiver? :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Saltkjelen skrev:

For min del handler ikke dette om hva som er påtvunget og ikke, men at bilinteressen endrer seg og at totaløkonomien får stadig større betydning. Hvor digg er det ikke med en sexy baby-6GC på strøm som er god og varm hver eneste morgen, fyller seg selv over natten og som har en rekke positive incentiver? :) 
 

Godt vi er forskjellige og etterhvert kan velge i ganske mange forskjellige typer biler. Økonomi er viktig, men det er jo ikke til å komme unna at det er i og rundt de store byene en elbil virkelig kan dra nytte av sine intenciver. Jeg skal være helt ærlig at det du skisserer over her ikke høres så forlokkende ut for min del. La meg forklare hvorfor, ikke ta dette som ett angrep!

Med det grill designet så er vel sexy kanskje det siste jeg tenker om denne bilen. Det er vel heller ikke videre sexy med en bil totalt uten lyd og "bevegelser"...kjønnsløs er ordet jeg kommer på. Varm og god bil om morgenen er fristende, men elbiler er da vitterlig ikke de eneste som har monopol på kupevarmer. Webasto i en M5 gjør sånn ca samme nytte. Uansett så er ikke dette ett argument for meg som har isolert garasje. Å fylle seg opp om natten er vel og bra, inntil det blir så mange elbiler i omløp at myndighetene legger restriksjoner for når disse skal lades for å skåne strømnettet mot belastning. Intensiver snakkes det mye om, og disse må man stort sett bo i storbyer for å få full uttelling for. Her jeg bor så er det ingen bommer, elbiler må betale for parkering på lik linje med en dieselbil, ingen kollektiv felter og det er generelt dårlig med ladeplasser. Dette er mye av årsaken til at vi solgte elbilen vi hadde og heller gikk over til å bare bruke E34en og firmabilen jeg har. Vi får derimot nytte av fraværet av engangsavgiften og årsavgiften, men det skal jeg vel klare å overleve. Som født og oppvokst i Norge så er vi vant til at bil er dyrt og må prioriteres. 

Så ikke se dette som ett angrep, det er heller et tegn på at vi er forskjellige og utvikler oss i forskjellige retninger. Jeg er vel kanskje litt vel "petrolhead" til å ha en objektiv mening om dette. Men det at BMW kommer på banen med elbiler som ser ordentlig ut er absolutt ikke for tidlig, kjør på sier jeg. Større mangfold i bilmarkedet kommer kun oss forbrukere til gode 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på dette som noe angrep, så det går helt fint - vi er alle forskjellige. Når det gjelder grilldesignet er jeg helt enig, men BMW gjør så mye rart for tiden med designet at vi enten må leve med stygg grill, stygge, utstikkende baklys eller andre uheldige designelementer. Nå har jeg hatt webasto sammenhengene i syv år, og det har bare vært problemer - ingen fungerer slik de skal per dags dato heller. For min del skulle jeg ønske at F01en hadde en stikkontakt ved siden av tanklokket slik at jeg kunne plugge inn en kabel hver eneste kveld slik at den brukte elektrisk varming om morgenen. Det er liten tvil om at en elektrisk oppvarming er en enklere og mer effektiv måte å varme opp bilen på. En M5 er helt klart en drømmebil, men verditap, annenhåndsverdi og driftskostnader er for høye til at det er morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

For min del handler ikke dette om hva som er påtvunget og ikke, men at bilinteressen endrer seg og at totaløkonomien får stadig større betydning. Hvor digg er det ikke med en sexy baby-6GC på strøm som er god og varm hver eneste morgen, fyller seg selv over natten og som har en rekke positive incentiver? :) 
 

Enig, men det behøver ikke å være en svindyr baby-6GC (stor som en 5-serie på strøm). Det holder med en BMW variant av Model 3 (gjerne som Touring)... :)

@Fredrik 90 Vi har, som du skriver, alle forskjellige behov, ønsker og krav vi må ta hensyn til. I en perfekt verden er det ingen tvil om at en M5 (eller en annen klassisk og ordentlig M-modell eller tilsvarende Porsche) også er min foretrukne bil, men verden forandrer seg hurtig (på godt og vondt) og i den sammenheng mener jeg faktisk at Tesla gjør en kjempeinnsats når det gjelder elektriske biler. De langt fra perfekte, men hvis Tesla kan - så kan ihvertfall BMW gjøre det bedre når de begynner å ta oppgaven seriøst - som mye tyder på at de vil gjøre med i4... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...