Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Synes nå e-tron ser bedre ut enn både TMS og TMX. Likevel er kanskje, som jeg skrev i tulletråden for noen dager siden, TMX den elbilen idag som dekker flest behov. :) TMX er stor, kan dra henger, grei rekkevidde, kan få den i 7seter, har firehjulsdrift og er hurtig. 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig stor, kan dra henger, har grei rekkevidde, har firehjulsdrift og er hurtig. Om den kan bestilles som 7-seter vet jeg ikke, men det meste kan sikkert tilpasses for ekstra penger. Chris Harris tester Rolls-Royce Cullinan og har noen klare meninger om bilen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg synes om den Rollsen der jeg. Prøver liksom å like den men får det ikke helt til. Jeg synes ikke det typiske Rolls Royce designet passer så bra på en diger SUV som dette. Det er litt det samme som med Bentley Bentayga, går en slik her i byen og den er virkelig ikke pen når jeg møter den. Ikke ser den så dyr ut som den faktisk er.

Da synes jeg heller BMW har truffet bedre med sin X7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at dette massivt store SUV konseptet er temmelig meningsløst uansett om bilen heter Cullinan, Bentayga eller X7, men jeg er faktisk helt enig med deg i at X7 er den som har det fineste designet. Jeg liker ellers Chris Harris' kommentar om at Cullinan ser ut som en Rolls-Royce slik man kan forestille seg at en kinensisk bilprodusent ville ha designet den (overdrevet, naiv og utilsiktet komisk i designet).

Selv navnet "Cullinan" gir i min verden tvilsomme assosiasjoner ved at det også er navnet på verdens største diamant (hvor er relasjonen utover bling?). Da er navnet "Bentayga" bedre ved at det også er navnet på en fjelltopp midt i en vulkan på Gran Canaria samt et ordspill på navnene Bentley og Taiga (det enorme barskogbeltet i den nordlige delen av verdenskontinentene). Navnet X7 er logisk og som forventet.  

Når dette er nevnt er det ingen tvil om at BMW har utviklet en teknisk temmelig imponerende bil med Rolls-Royce Cullinan (i likhet med "kusinen" X7). Det er virkelig imponerende at noe så stort har såpass imponerende ytelser og kjøreegenskaper.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik hehe ja, men den er jo ikke en elbil :D Og jeg klarer ikke plassere den der heller, heller X7 som nevnt over her :) En evig diskusjon dette med Tesla. Som jeg har uttrykt mange ganger så liker jeg ikke utseende på Tesla, de er ikke fin, men jeg liker det de gjør og som dere påpeker ligger de en generasjon foran. Og det er kult. Jeg foretrekker nok likevel e-tron eller i-pace. Jeg er stadig på biljakt, og vi har kommet fram til at det ikke blir i3 denne gangen. Men jeg er utrolig takknemnlig for all kunnskap jeg har fått om dette temaet de siste 3-4 månedene hvor det har vært aktuelt. Jeg kunne sitte til langt på kveld med en kjørerute på google maps i ene fanen og et kart over ladestasjoner i andre fanen og beregne tidsbruk og hvor ofte jeg måtte stoppe, samt et vinterscenario hvor batteritiden er nærmest halvert(worst case scenario). Å kjøre på noe annet enn comfortmodus var heller aldri et tema. Vi har også slått fra oss F36 og F31 til min skuffelse, så da står vi igjen med F25, F34, F11 og Audi A6. Alltid likt Audi A6 og med Torsen på Quattro er den god å kjøre den også. 

933391965__86.JPG.df21b0c46d50dfd765be5e1ac4a6c95c.JPG

Det ligger noen aktuelle F25 og A6er på finn.no, men skal la julefreden få komme først, så får vi se på nyåret 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik hehe ja, men den er jo ikke en elbil :D Og jeg klarer ikke plassere den der heller, heller X7 som nevnt over her :) En evig diskusjon dette med Tesla. Som jeg har uttrykt mange ganger så liker jeg ikke utseende på Tesla, de er ikke fin, men jeg liker det de gjør og som dere påpeker ligger de en generasjon foran. Og det er kult. Jeg foretrekker nok likevel e-tron eller i-pace. Jeg er stadig på biljakt, og vi har kommet fram til at det ikke blir i3 denne gangen. Men jeg er utrolig takknemnlig for all kunnskap jeg har fått om dette temaet de siste 3-4 månedene hvor det har vært aktuelt. Jeg kunne sitte til langt på kveld med en kjørerute på google maps i ene fanen og et kart over ladestasjoner i andre fanen og beregne tidsbruk og hvor ofte jeg måtte stoppe, samt et vinterscenario hvor batteritiden er nærmest halvert(worst case scenario). Å kjøre på noe annet enn comfortmodus var heller aldri et tema. Vi har også slått fra oss F36 og F31 til min skuffelse, så da står vi igjen med F25, F34, F11 og Audi A6. Alltid likt Audi A6 og med Torsen på Quattro er den god å kjøre den også. 

933391965__86.JPG.df21b0c46d50dfd765be5e1ac4a6c95c.JPG

Det ligger noen aktuelle F25 og A6er på finn.no, men skal la julefreden få komme først, så får vi se på nyåret 🤷‍♂️

Jeg kjenner ikke Audi godt, men dekk/felgmannen «min», er definitivt det. Vi hadde en samtale om X-drive og fordelingskasse generelt pga nykjøp av dekk. Han innrømmet gladelig at X-drive var sårbare overfor dekk og størrelser, men Audi var ennå verre og ennå mer disponert overfor problemer med fordelingskassa. Jakten innsnevrer seg, spennende å se hva dere ender opp med, god jul til alle forøvrig! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy takk :) Opphavet har hatt Audi i nesten 10 år nå(7 av de med Quattro) uten et eneste problem. Men man vet aldri med brukt 🤷‍♂️ Jeg er spent jeg óg, så får vi se. God jul til deg også og takk for hyggelige samtaler og gode diskusjoner, det gjelder forøvrig også samtlige her inne :):santa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 er interessert i høre hvordan resonnementet ditt har vært i forhold til å ende opp med F11, F34, F25 og A6, og ikke gå videre med F31 og F36? Er nysjerrig på andres tanker rundt bilvalg og behov :)

Den A6en du linket til, spesielt med LED-lys, full S-line og Daytonagrå, må være den lekreste Avant-modellen noensinne etter min mening, både eksteriørt og interiørt. Første A7 står derimot hakket høyere i kurs :) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger jo nå skal du høre:

Marius: jeg vil ha 4-serie gran coupe, de er lekre. Lav, men fornuftig.

Fruen: den var fin, men vi skal ha høy bil.

Marius: vi skal ha høy bil.

Haha, neida. Men den ble litt for lav og fruen ønsket litt mer armslag. Selv om det hadde vært tipptopp for min del og hun er liten og nett. Hun synes også det ble mer knotete med barnesete enn i E91en. F31 utgår fordi jeg skal ha M-Sport på F31 og da er baksetene deretter, brede sideputer f.eks.. Kjempegreier for meg, håpløst for alle andre som ikke setter pris på sportslighet. Som du sikkert har skjønt hadde jeg fint tilpasset meg i en F30 eller F36, men min bedre halvdel er ikke DER. F11 og A6 er lav, men stor, F34 er stor og høy, F25 er stor og høy. Jeg liker denne A6en godt jeg også, samt A7, men A7 i en fornuftig utgave med Quattro blir for dyrt. :)  Audi er kun aktuelt med Torsen Quattro, jeg skal ikke ha fwd-baserte greier igjen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002

det gir meg assosiasjoner til en viss karakter i Parterapi. Og samtidig assosiasjoner til hvordan en slik samtale hadde utspilt seg i mitt liv 😂 

skjønte ikke helt hva du mente med F31 M sport og brede sitteputer - setene er jo de samme bak i alle F31. F31- og også F34-setene er mye mer benk enn F36-setene bak, som på sin side er forholdsvis bøtteformet - derav 4+1 som BMW så fint kaller det for å kunne ta noen daler ekstra  for en F36 kontra F31 😛 men kan se for meg at en F36 er litt mer problematisk enn en stasjonsvogn når det kommer til barnesete - de er nokså - for å gi det en positiv vri; kompakte - når det kommer til bakseteadkomst :D 

Tipper en kan gjøre gode kjøp på F11 nå om dagen, men vent et halvt år så tipper jeg F3x biler også faller når nye G20 er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger mulig alle er lik, men se hvor mye som går vekk før setet starter i en allerede smal bil. Som sagt, jeg hadde tilpasset meg, lett, men vi er to om dette... I en større bil er ikke slike store sideputer problem :)

bmw-3-series-touring-estate-2015-rear-seats.jpg.32958b8b974472b84d921f9afbb988d8.jpg

Og nei, samtalen var ikke slik, men kort oppsummert hadde den kanskje vært det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja BMW har vel aldri vært kjent for stor bakseteplass - så kom F34 😛 men etter å ha lest Bergeblogg siden oppstarten har jeg fått et innblikk i viktigheten av baksetebredde og avstand mellom isofix-fester hos barnefamilier. Jeg ønsker deg lykke til med bilvalg, og tipper du researcher nok til at du allerede er fornøyd før bilen er kjøpt, enten det er F25, F11, F34, A6 eller C4 Picasso!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg kjenner ikke Audi godt, men dekk/felgmannen «min», er definitivt det. Vi hadde en samtale om X-drive og fordelingskasse generelt pga nykjøp av dekk. Han innrømmet gladelig at X-drive var sårbare overfor dekk og størrelser, men Audi var ennå verre og ennå mer disponert overfor problemer med fordelingskassa. Jakten innsnevrer seg, spennende å se hva dere ender opp med, god jul til alle forøvrig! 😃

 

11 timer siden, Marius2002 skrev:

@Ron Jeremy takk :) Opphavet har hatt Audi i nesten 10 år nå(7 av de med Quattro) uten et eneste problem. Men man vet aldri med brukt 🤷‍♂️ Jeg er spent jeg óg, så får vi se. God jul til deg også og takk for hyggelige samtaler og gode diskusjoner, det gjelder forøvrig også samtlige her inne :):santa:

Har hatt både A6 Quattro og nå 530 Xdrive.

Min erfaring er det at Audien er en generelt dårligere bil. (Snakker om biler som er 9-15 år gamle, har ikke råd til ny) Det meste røk på Audien. Bmwen som er like gammel som audien var da jeg kjøpte den, har til nå vært feilfri bortsett fra et sidespeil. Hvordan kvaliteten er på vag etter 2015 kan jeg ikke uttale meg om.

Selve 4x4 systemet har jeg erfaringer med. Audi har på sine langsmonterte motor modeller, en Torsen senterdiff. Ingen fordelingskasse per definisjon, da det bare er som en senterdiff bak på girkassa. En aksel går fremover, parallelt med kubbene i girkassa, hvor den møter framdiffen. Subaru har et lignende system på sine manuelt girte modeller, men med viskokobling istedenfor Torsen.

BMW har Xdrive fordelingskasse, som drives av det drivverket som går ut bak girkassa og videre bakover, men kjede eller drev. Innkobling fremove skjer med elektromekanisk via en liten separat mellomaksel som går fremover. Her ligger akslingen utenpå, mens Quattro har den innebygd.

 

Isbanekjøring/snødekte veier:

Audi: Konstant 4x4. Forutsigbar oppførsel. Mer lettkjørt.

BMW: Inn og utkobling. Mer uforutsigbar. 

 

 

Offroad/kneika opp til hytta:

Audi: Torsen diffen deler alltid likt fram/bak så lenge alle hjula er på bakken. Hvis 1 hjulpar framme eller bak står i lufta (eller blank is) har senterdiffen ingen effekt og står å spinner på det hjulparet som har det glattest. Torsen er laget slik at det krever en utlignende vekt av kraften den skal overføre, for nettopp å overføre kraft. Kan derfor bli stående å spinne offorad.

BMW: Når framhjula kobler inn, er dette å anse som låst senterdiff. Kommer seg fram uansett om fram eller bakhjul står på is eller i lufta. BMW er også bedre og raskere på asc systemet som bremser ned spinnende hjul mellom akslene enn hva Audi er.

I Audi sitt tilfelle er ofte nyere Haldex på tverrrstilt motor bedre på fremkommelighet, men ingenting slår Torsen senterdiffen på nøytralitet og kontroll. Prøvde A4 Quattro på isbane 2010 modell. Kunne komme nærmest baklengs inn i sving og bare trøkke på ut. BMW er mer tungrodd da det avhenger av hva fordelingskassa gjør. Værre å sette opp...scandinavian flick kan man nesten glemme, noe som faller naturlig med en Torsen diff. 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower har hatt E91 xDrive og opphavet har idag A4 Allroad. A4en har Torsen(de nyeste nå har fsktisk fått Haldex) og der er det 60% bak og 40% foran som standard. Lik A6-en jeg vurderer. Vil påstå jeg har kjørt begge nok på alle fører til å vite hva jeg går til. xDrive er mer lekent, så jeg foretrekker xDrive. Den aktuelle Quattro med 60/40 gir ikke en helt ulik feeling, men det at Audi er normalt sett en forhjulstrekker skinner litt igjennom. Uansett blir jeg fornøyd med begge systemer. Haldex er ikke tema, skal være mest skuv på bakhjulene. :)

Edit: En annen ting er at aktuelle A6 (V6 204hk Quattro) har scoret en del bedre enn F11 på alle punkt hos ADAC. Uansett kilometerstand. Men så er jo F11 griselekker. Dilemma. Brukt snart 4 måneder på research og har bare luket ut 3.....

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine og interessante detaljer rundt 4-hjulsdrift evopower👍

Hadde nettopp en tur over Venabygdsfjellet fra Ringebu (droppet e6 for å få fine snødekte veier uten trafikk). Koste meg skikkelig i en undermotorisert suzuki xl7 med innkoblebar 4-hjulstrekk.  Perfekt system egentlig, bakhjulstrekk 99% av turen og 4-hjulsdrift med 50/50 fordeling for de verste kneikene. Mangler bare en litt bedre bakdiff da den spinner opp innerhjulet veldig lett når man leker seg litt. 

Men skulle jeg kjørt BMW der tror jeg drømmen hadde vært en godt motorisert RWD med quaife diff kontra xdrive. Men kunne vært fint å koblet inn 4wd ved behov så kanskje nye M5 er tingen for slik morro😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...