Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Marius2002 skrev:

Edit: En annen ting er at aktuelle A6 (V6 204hk Quattro) har scoret en del bedre enn F11 på alle punkt hos ADAC. Uansett kilometerstand. Men så er jo F11 griselekker. Dilemma. Brukt snart 4 måneder på research og har bare luket ut 3.....

A6 C7 er ganske fine biler, spesielt med S-Line. :D

Spurte en jeg kjenner om V6 diesel motoren, og han mente det var litt problemer med de, men det kan man jo si om N57 til BMW også :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Marius2002 skrev:

 

En annen ting er at aktuelle A6 (V6 204hk Quattro) har scoret en del bedre enn F11 på alle punkt hos ADAC. Uansett kilometerstand. Men så er jo F11 griselekker. Dilemma. Brukt snart 4 måneder på research og har bare luket ut 3.....

Det stemmer ikke! På ADAC sin "Pannenstatestikk" så er er F10/11 den bilen som har lavest feilprosent. Tallet som står her feilprosenteten per 1000 km. Lavest mulig tall er best da det er lavest feilprosent. Eneste året A6en hadde lavere feilprosent enn 5-serien var i 2013. Alle andre år så er F10/11 den bilen i sitt segment som har færrest feil. Årsaken til at det er lett å tro at A6 er best er fordi listen er satt opp alfabetisk, derfor kommer Audi på øverst med så BMW og Mercedes under.

https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=10&pstatid=10

Ellers så er måten ADAC henter inn tallene på den mest fornuftige. De baserer dette på hvilke merker og modeller som oftest må ha veihjelp. Dekra derimot henter tallene fra antall feil påpekt på "EU kontroller". Så dette går på slitedeler og vedlikehold og gir ett litt skeivt bilde av realiteten da slikt gjerne er inviduelt. 

Amerikanske J.D Power gjør det på en annen måte, de spør eierene selv om de synes bilen har godt kvalitet, gir valuta for pengene og er driftsikker. Også her kommer som regel 5-serien veldig godt ut, A6 er ikke en gang nær toppen. Dette er for model år 2015 f eks:

https://www.jdpower.com/Cars/Ratings/Quality/2015

Også til sist så vil jeg anbefale at du prøver F11 og A6 (C7) etterhverandre. Så skjønner man hvorfor F11 er den sukessen den er. Du skal være veldig bestemt på å kjøre Audi for å velge A6en, for det er i såfall det beste argumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

@Evopower har hatt E91 xDrive og opphavet har idag A4 Allroad. A4en har Torsen(de nyeste nå har fsktisk fått Haldex) og der er det 60% bak og 40% foran som standard. Lik A6-en jeg vurderer. Vil påstå jeg har kjørt begge nok på alle fører til å vite hva jeg går til. xDrive er mer lekent, så jeg foretrekker xDrive. Den aktuelle Quattro med 60/40 gir ikke en helt ulik feeling, men det at Audi er normalt sett en forhjulstrekker skinner litt igjennom. Uansett blir jeg fornøyd med begge systemer. Haldex er ikke tema, skal være mest skuv på bakhjulene. :)

Edit: En annen ting er at aktuelle A6 (V6 204hk Quattro) har scoret en del bedre enn F11 på alle punkt hos ADAC. Uansett kilometerstand. Men så er jo F11 griselekker. Dilemma. Brukt snart 4 måneder på research og har bare luket ut 3.....

Ikke lett valg da A6 C7 er nydelig å se på den også. Og hvis kvaliteten er på F11 nivå, hvorfor ikke? Det som taler for Audien er quattro. Resten av bilen gir meg frysninger etter tidligere vag erfaringer.

A6 har dobbelclutch kasse mens f11 har en meget god automatkasse. V6 kontra R6. Mye det samme egentlig.

Interresant at du finner xdrive mer lekent enn quattro. Bmw er generelt mer leken enn audi, men den forhjulsdrevne følelsen du beskriver kjenner jeg meg ikke igjen i fra Audi nyere enn 2008 (da de fikk den nye forakselen og kunne flytte motoren, som tidligere sto helt i grillen. Nå kunne motoren flyttes 6(?) Cm lenger bak mot torpedoveggen, og forakselen tilsvarende fram. En teknologisk nøtt som selveste Mr. SCHANCKE utviklet hjemme i garasjen for Audi.

Quattro har som du nevner 60% bak noe BMW også hevder, men som jeg ikke klarer å se logikken i helt... forhjulene er enten koblet inn eller ut på xdrive. Xdrive er lekent så lenge man holder gassen inne. Går man av gassen eller legge opp turn in (ut med baken mot sving som man får til ved å gi for mye rattutslag som bilen tolker som understyring og dermed kobler ut framhjula) så kan systemet virke uforutsigbart. 

På vanlig vei og trafikk er det derimot lite som skiller de to systemene i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et par korte refleksjoner lille juleaftens morgen.

Det er uten tvil veldig mye snakk om elektriske biler i media for tiden og det kan noen ganger bli for mye av det gode. Jeg tenker at det som nå skjer er at folk begynner å stille mer kritiske spørsmål vedr. elektriske biler - i motsetning til tidligere da dette konseptet bare var nytt, spennende, dyrt (ihvertfall i relasjon til Tesla) og dermed også status. Dette fører naturligvis til at mange etterhvert har spørsmål til disse bilene som fanger bredere enn selve fremdriftssystemet og der er BMW definitivt en relevant målestokk.

En helt annen sak er at det faktum at BMW ikke er ledende innenfor elektriske biler pirrer manges nyskjerrighet. Hvorfor er BMW ikke dette når de ellers pleier å være foran på de fleste områder når det gjelder biler? Veldig mange av diskusjonene her inne har sitt opphav i dette fenomenet. Hva skjer og er dette tilsiktet eller vet ikke BMW hva de gjør?

Slike spørsmål fører naturligvis til mange forskjellige meninger og mye generell synsing. De fleste her inne har en mening om saken og i relasjon til at dette er et diskusjonsforum så er mange meninger en god ting (ihvertfall så lenge vi ikke krangler)... :)

Hybridbiler er etter min mening først og fremst "overgangsbiler" bilprodusentene bygger for å tilpasse det eksisterende produksjonsapparatet til elektriske biler. Det finnes ulike grader av overgangsbiler fra f.eks X5 45e til Audi e-tron som i prinsippet er en Q8 der hele fremdriftssystemet har blitt elektrisk på en plattform som opprinnelig ble konstruert for stempelmotorer. Neste skritt for Audi er at de bygger en elektrisk bil som også har en plattform som er konstruert utelukkende for elektrisk fremdrift, men før dette kan skje må også produksjonsapparatet være tilpasset denne teknologien.

Alternativet er å bygge en helt ny bilfabrikk som BMW gjorde i forbindelse med i3 i den tyske byen Leipzig, men dette er svært dyrt og ikke nødvendigvis den mest rasjonelle måten å gå frem på vis a vis de eksisterende konvensjonelle bilene. BMW i3 er i tillegg en helt egen modellserie, mens oppgaven nå er å transformere de alminnelige seriene til å bli elektriske og det er her overgangsmodellene kommer inn i bildet som temmelig hensiktsmessige for bilprodusentene. Det handler dypest sett om å kjøpe seg tid.

Vedr. Audi vs. BMW i dag ville jeg ha gått for den modellen som for meg gir best balanse mellom pris, utstyr og tilstand (brukte biler). Jeg tror ikke at forskjellen på disse bilmerkene er spesielt påtrengende utover det emosjonelle... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, og en veldig bra utstyrt e-tron ( lamseringsmodell limited) havnet på 900.000. X5n jeg hadde hadde ny pris på 1,3 (og kostet 900 når jeg kjøpte to år senere). En tilsvarende q8 som med 260hk koster 1,4/1,5 med samme utstyr som e-tron. Så ingen tvil om at fritak av moms og avgifter er super fordel elektriskebiler i norge. 

Bare med moms ville det blitt 1,1, hva avgiftene hadde blitt er vanskelig og regne ut, men ser man mot q8 så er det nok ca 600.000 i rabatt på e-tronen slik systemet i norge er nå.

Det blir spennende å prøve elektriskbil, har prøvd en tesla model s og en i3 noen få mil, så blir i utgangspunktet helt ny erfaring. Også spent på hvordan den er mot x5n komfort og kjøremessig.

får med doble vinduer foran, men normale speil, så spent på lydnivået i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

To kollegaer har kjøpt seg 5-serie nå.

Jan, som du jo kjenner Fredrik, har gått fra en G30 520d med 4-hjulsstyring og alt, til en G31 530d, også med alt. Han bor altså på nedre Grunerløkka, og er glad i bil. Tesla var IKKE for ham. Han får ikke skrytt nok av 5-serien. (Han hadde også en e60 520d, og har ellers hatt Porsche 996 C4, Mazda Mx-5 og en Nissan Kubistar)

En annen kollega kjøpte nettopp en f11 525d.

Jeg kunne gjerne hatt den 530en kjenner jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst... godt nytt år til deg Simon og alle dere andre også selvfølgelig. Såvidt jeg husker er det et ganske fornuftig  garasjeanlegg der Jan bor og dette er nok en forutsetning hvis man skal ha slike biler som han har og har hatt... og samtidig bo på nedre Grünerløkka. Jeg vil si at han har ganske god smak når det gjelder biler og nettopp G31 530d er vel kanskje et av de beste bilkjøpene man kan gjøre i Norge akkurat nå... :)

Selv roter jeg for tiden litt med tankene (dagdrømmer) om en VW California... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår @Fredrik. :) 
VW California er faktisk kul. Jeg liker de nye og aller helst med todelt farge, det gir litt retro preg på akkurat denne bilen.
Jeg har ikke greie på det, men traff på to typer California i sommer som jeg bet meg merke i, en som heter Bulli og en som heter Ocean. Den ene var hvit og blå og den andre hvit og rød, og med samme felger som på bildene under. De mest kledelige til denne bilen. Jeg vet ikke forskjellen på utgavene, men de var knalltøff :)


maxresdefault.thumb.jpg.130acf9479b86357370c32e4e0b5c346.jpgxfthwghmjthq93z18ps3.jpg.26b676d2928ca65e1b6d6d22fa2e3bc2.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, [space] skrev:

To kollegaer har kjøpt seg 5-serie nå.

Jan, som du jo kjenner Fredrik, har gått fra en G30 520d med 4-hjulsstyring og alt, til en G31 530d, også med alt. Han bor altså på nedre Grunerløkka, og er glad i bil. Tesla var IKKE for ham. Han får ikke skrytt nok av 5-serien. (Han hadde også en e60 520d, og har ellers hatt Porsche 996 C4, Mazda Mx-5 og en Nissan Kubistar)

En annen kollega kjøpte nettopp en f11 525d.

Jeg kunne gjerne hatt den 530en kjenner jeg... 

Godt valg må jeg si, det er noe forlokkende med disse bilene som er litt vanskelig å forklare. Tror det må være kombinasjonen av enorme kraftreserver, muligheten til å sprinte uanstrengt fra 60 km/t til 150 km/t på ett blink. Den solide og gode "tanks" feelingen alle 5-serier gir når du ruller bortover veien, som plutselig forsvinner og føles som en 3-serie når svingene kommer brått på. Og til slutt muligheten til å krysse Europa uanstrengt med forbruket til en Golf TDI... G30 530d xDrive er rett og slett en vanvittig perfekt og komplett bil, bare litt politisk ukorrekt innenfor Ring 3. 

Jeg må ha ny 5-serie igjen, egenskapene til disse bilene er ett stort savn. Heldigvis har jeg E34, som gjør alle disse tingene bare på en litt mer oldschool og analog måte 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

G30 530d xDrive er rett og slett en vanvittig perfekt og komplett bil, bare litt politisk ukorrekt innenfor Ring 3. 

Jeg må ha ny 5-serie igjen, egenskapene til disse bilene er ett stort savn. Heldigvis har jeg E34, som gjør alle disse tingene bare på en litt mer oldschool og analog måte 👍

At en bil er politisk ukorrekt kunne ikke interessere meg mindre (og jeg tror at Jan er hjertens enig), men hvis jeg selv er bekymret for miljøet (hvilket jeg er i en del sammenhenger) stiller saken seg imidlertid annerledes. Det å kjøre en BMW G30 (diesel eller bensin) er definitivt ikke en slik sammenheng og jeg tenker at denne modellen stadig er blandt de aller beste bilene man kan kjøpe hvis man er i markedet for en relativt stor familiebil.

Hva andre mener er for meg ikke spesielt interessant... i alle fall ikke uten videre og ihvertfall ikke via media eller f.eks FB. Elektriske biler er teknisk interessante og de er sannsynligvis en del av løsningen når det gjelder å nedbringe div. skadelige avgasser i miljøet. På den annen side tenker jeg at det blir litt som å pisse i havet hvis vi ikke samtidig nedbringer de samme utslippene fra industrien, store skip og fly. Det er fint nok at man begynner et sted (altså med bilene), men dette fokuset har fått alt for mye oppmerksomhet i Norge. Det er business as usual når det gjelder industrien, store skip og fly både i Norge og i resten av verden og da ender det hele opp med en rotebutikk (mindre seriøst) for min del.

Allikevel er jeg positiv til elektriske biler fordi det også blir helt feil å være negativ til disse bilene bare fordi man er glad i det man er vant til. Forandring er en del av en stadig pågående prosess som stort sett fører til noe bedre etter en del prøving og feiling. Kanskje er elektriske biler bare et skritt på veien til noe helt annet og enda mer miljøvennlig.

Der er vi imidlertid ikke i dag og i mellomtiden er BMW G30 utvilsomt enormt imponerende også når det gjelder miljøet. Få biler av denne størrelsen og ytelser er mer miljøvennlige og dette inkluderer også Tesla's modeller. Det er bare ikke like spennende å snakke om politisk og populistisk (som jeg mener at alt for mange politikere og meningsdannere gjør i dag). Poenget her er å kunne ha to tanker i hodet samtidig hvilket dessverre også ganske åpenbart er et problem for ganske mange.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det  en endring på gang i Norge på at de eldste og mest forurensende cruiseskipen må betale mere i havneavgifter, målet er å få dem vekk,  jobbes også med at det må brukse landstrøm(er vel litt lengere fram i tid) når de ligger ved kai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, bricks skrev:

Nå er det  en endring på gang i Norge på at de eldste og mest forurensende cruiseskipen må betale mere i havneavgifter, målet er å få dem vekk,  jobbes også med at det må brukse landstrøm(er vel litt lengere fram i tid) når de ligger ved kai.

Det er også rensesystem av titan(!) på vei til båter nå, dette koster endel, så spennende å se hvor den regningen havner.

Men utvilsomt må man tenke helhetlig når vi snakker om miljøet, personbilen gjør sitt, men det er på tide å fokusere på andre transportmetoder også, tipper tog vil få en renessanse etterhvert og at fly vil bli vesentlig dyrere etterhvert.

Men blir et paradoks å se hvor sensitiv bilismen/grønne skiftet er, etter opptøyene i frankrike.

Her skulle Macron (den nye franske frelseren) gi bensinen et avgiftshopp, men det ble raskt annullert etter de voldsomme opptøyene. Miljøet vs økonomi er lett å preke om i Norge, men ikke i vanlige land som har en mer sårbar økonomi.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått med meg at enkelte rederier (bl.a Mærsk her i Danmark) etterhvert har fått øket fokus på miljøet og dette er bra, men i forhold til den totale skipstrafikken på verdenshavene hjelper dette ikke stort. Noe er selvfølgelig bedre enn ingenting og noen må nødvendigvis gå først før andre kan komme etter, men hvorfor er det generelt så lite fokus på denne typen forurensing? I Norge kom dette først på dagsorden da hele Geirangerfjorden ble innhyllet i dieselos fra cruiseskipene. Disse skipene forurenser ikke mindre på havet eller utenfor en øy i Karibia.

Forurensingen fra fly er det foreløpig ikke så mye å gjøre med utover at vi begynner å praktisere kortreiste ferier og handler lokalt (hvilket egentlig ikke er en dum ting). Flymotorene forurenser mye mindre enn tidligere, men er stadig langt fra miljøvennlige. 

Forurensing fra industri på verdensbasis har dessverre en størrelse som er vanskelig å fatte. Det store spørsmålet er hva vi gjør med dette uten å sette verdensøkonomien i revers, men kanskje dette nettopp er hva vi burde gjøre (type: med ondt skal ondt fordrives) for å få land som f.eks Kina til å gjøre noe med saken nå og ikke om 100 år (de opererer med noe som minner om planøkonomi der borte). Jeg tenker definitivt at økonomisk vekst for enhver pris ikke er en farbar vei å gå i denne sammenhengen. 

Det jeg imidlertid irriterer meg mest over er fokuset og vinklingen politikerne og media normalt har i slike sammenhenger. De vet utvilsomt bedre, men det er først med situasjoner som i Geirangerfjorden eller når folkeprotestene når nye høyder mot MDG's planer i Oslo at de interesserer seg for miljøet (i alle fall i media). I Paris kan det imidlertid virke som om de fleste ble tatt på sengen da "de gule vestene" gjorde opprør mot hva de mener er en temmelig unyansert politikk og meningsdannelse.

Et mer eller mindre autoritært styresett preget av politikernes særinteresser i lukkede fora som f.eks i World Economic Forum, div. NGO'er og på toppnivå i EU (kommissærene - EU's "ministre" er ikke folkevalgte) er ingen tjent med, men det er faktisk dette vi med tiden har utviklet. Jeg savner en mer åpen diskusjon når det gjelder miljøet - på tvers av politiske og økonomiske skillelinjer.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik skrev:

At en bil er politisk ukorrekt kunne ikke interessere meg mindre (og jeg tror at Jan er hjertens enig), men hvis jeg selv er bekymret for miljøet (hvilket jeg er i en del sammenhenger) stiller saken seg imidlertid annerledes. Det å kjøre en BMW G30 (diesel eller bensin) er definitivt ikke en slik sammenheng og jeg tenker at denne modellen stadig er blandt de aller beste bilene man kan kjøpe hvis man er i markedet for en relativt stor familiebil.

Hva andre mener er for meg ikke spesielt interessant... i alle fall ikke uten videre og ihvertfall ikke via media eller f.eks FB. Elektriske biler er teknisk interessante og de er sannsynligvis en del av løsningen når det gjelder å nedbringe div. skadelige avgasser i miljøet. På den annen side tenker jeg at det blir litt som å pisse i havet hvis vi ikke samtidig nedbringer de samme utslippene fra industrien, store skip og fly. Det er fint nok at man begynner et sted (altså med bilene), men dette fokuset har fått alt for mye oppmerksomhet i Norge. Det er business as usual når det gjelder industrien, store skip og fly både i Norge og i resten av verden og da ender det hele opp med en rotebutikk (mindre seriøst) for min del.

Allikevel er jeg positiv til elektriske biler fordi det også blir helt feil å være negativ til disse bilene bare fordi man er glad i det man er vant til. Forandring er en del av en stadig pågående prosess som stort sett fører til noe bedre etter en del prøving og feiling. Kanskje er elektriske biler bare et skritt på veien til noe helt annet og enda mer miljøvennlig.

Der er vi imidlertid ikke i dag og i mellomtiden er BMW G30 utvilsomt enormt imponerende også når det gjelder miljøet. Få biler av denne størrelsen og ytelser er mer miljøvennlige og dette inkluderer også Tesla's modeller. Det er bare ikke like spennende å snakke om politisk og populistisk (som jeg mener at alt for mange politikere og meningsdannere gjør i dag). Poenget her er å kunne ha to tanker i hodet samtidig hvilket dessverre også ganske åpenbart er et problem for ganske mange.  

Jeg er helt enig når det kommer til det å være politisk korrekt. Jeg gjør stort sett de valgene jeg synes er best for meg og mine interesser, så få heller folk mene hva de vil.

Og når det kommer til akkurat det med miljøsamvittighet så er det absolutt noe jeg også har. Akkurat hva vi slipper ut i luften bryr jeg meg fint lite om, de klimatiske endringene er ikke menneskeskapte (klima endringer har vi hatt i millioner av år, fantes ikke mange dieselbiler for 600 000 år siden). Men jeg er bevist på hvordan vi har det rundt oss, hvordan vi behandler naturen. Jeg er sørlending og har saltvann i årene, jeg ferdes mye på sjøen om sommeren. Det værste jeg vet er forsøpling i sjøen, plast og andre materialer som ikke løser seg opp. Bildene vi ser fra Stillehavet er fæle, spør du meg så er det dette som er de reelt miljøproblemene. Men det er helt skremmende hva folk hiver på sjøen også her hjemme, folk burde virkelig skamme seg når de tipper tomme brusflasker og potetgull poser over rekka på båten. Så om sommern når vi har folk med ut i båt, så pleier jeg å si at søpla skal forbli oppi båten til vi kommer til land. Går noe søppel over rekka på båten så går den ansvarlige samme veien, det er humoristisk ment men alvorlig nok til at folk respekterer det.

Når det gjelder G30 er er jo dette en av de reneste fossilbilene man kan kjøpe i dag. AMS gjorde en test hvor de kom frem til at G30 520d har så lave utslipp at den tilfredsstiller utslippskrav langt inn på 2020 tallet. Den er faktisk så ren at du kan sitte lukket inne i en trang garasje med motoren i gang i timesvis uten å bli kvalt av kullos. Jeg har veldig lyst på en G30 540d xDrive, den perfekte arvtagern til min F10 530d. Slik jeg ser det så må dette være en av de mest perfekte dieselbilene som finnes, det beste diesel teknologien har å by på. Jeg tenker at hvis det er sånn at diesel står for fall så er dette kanskje siste sjanse til å kjøpe en riktig flott dieselmaskin. 0-100 på 4,8 sekunder, blandet forbruk på 0,61 l per mil og ett lydbilde som ikke høres ut som diesel. Hva er det å ikke like? Prisen dessverre 😉

8 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Her skulle Macron (den nye franske frelseren) gi bensinen et avgiftshopp, men det ble raskt annullert etter de voldsomme opptøyene. Miljøet vs økonomi er lett å preke om i Norge, men ikke i vanlige land som har en mer sårbar økonomi.

Jeg har lurt på om det er de franske politikerene som er for ettergivende eller om det er det franske folket som er flinke til å demonstrere. I Norge har vi ikke denne demonstrasjons viljen i oss. Vi demonstrerte litt mot bompenger, men det hjalp vel fint lite. Her er vi vant til å bli pålagt nye avgifter, og vi har råd til å betale dem. Hva hadde jeg gjort om drivstoffet plutselig hadde kostet 25 kr litern, jo jeg hadde fylt og kjørt bil som før. Men jeg måtte tatt penger fra en annen post som ikke er så viktig som transport, som f eks opp pussing av eiendom eller ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...