Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Evopower skrev:

V60 er mye bedre proposjonert enn v90, og absolutt en grei bil. S60 polestar utgaven er også pen å se på :)

 

received_225257898411390.jpeg

received_459262281273317.jpeg

Jeg synes S60 er så stutt i hekken, det ser litt snålt ut fra enkelte vinkler. Så skulle den hatt skilte nede i fangeren bak slik som storebror. Men fy søren å mye som har skjedd med Volvo siden 240en. Det hjalp å få Kinesere på eiersiden. Jeg liker at Volvo lykkes, særlig etter at det gikk som det gikk med Saab. Det er litt patrioten i meg som synes det, vår siste gjenlevende skandinaviske bilprodusent.

6 minutter siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 OK... jeg tar BMW'en først og deretter Volvo'en. De andre bilene er ikke interessante for min del i dag... :)

Smart valg 👍 Jeg tar selvsagt BMWen, helst en 540i xDrive. Så må jeg velge Mondeo siden jeg alt kjører det, rett og slett pga det er en bil med gode kjøreegenskaper og bra design til en fornuftig pris. Value for money 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Med den nye og temmelig sexy 508 SW'en velger jeg den fremfor Mondeoen. Jeg liker Ford, men jeg synes faktisk at dette bilmerket i Europa er mer grått og gammeldags enn Peugeot. Selv Opel er mer interessant enn Ford i dag og det sier ikke så rent lite utover at PSA (Peugeot, Citroën og DS) nå eier Opel og har store planer for bilmerket. Ford USA vet ikke helt hva de vil med Ford Europa bortsett fra at bilmodellene blir mer og mer "verdens" biler der det er små forskjeller fra kontinent til kontinet.

Dette er en helt grei strategi som også BMW stort sett følger, men problemet er at det åpenbart er Ford USA som bestemmer hvordan bilene skal være. Dette er i utgangspunktet også helt greit, men for Ford USA er Focus og Mondeo billige "bruk & kast" biler. Det vi vil ha i Europa er fokuserte bilmodeller som f.eks Ranger/Super Duty, F-150 og sogar Lincoln (altså fokuseringen - ikke de fysiske modellene). Modeller Ford tjener penger på og satser litt ekstra på... :) 

8-)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på grunn av slike (relativt kunnskapsløse) videoer Fredrik, at folk tror SMG2 kassa ikke er noe særlig. Den er helt nydelig, til sitt bruk, spesielt i CSL konfig. Selvfølgelig under forutsetning at alt er i orden. Ellers var det jo en underholdende (dog upresis) video :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Med den nye og temmelig sexy 508 SW'en velger jeg den fremfor Mondeoen. Jeg liker Ford, men jeg synes faktisk at dette bilmerket i Europa er mer grått og gammeldags enn Peugeot. Selv Opel er mer interessant enn Ford i dag og det sier ikke så rent lite utover at PSA (Peugeot, Citroën og DS) nå eier Opel og har store planer for bilmerket. Ford USA vet ikke helt hva de vil med Ford Europa bortsett fra at bilmodellene blir mer og mer "verdens" biler der det er små forskjeller fra kontinent til kontinet.

Dette er en helt grei strategi som også BMW stort sett følger, men problemet er at det åpenbart er Ford USA som bestemmer hvordan bilene skal være. Dette er i utgangspunktet også helt greit, men for Ford USA er Focus og Mondeo billige "bruk & kast" biler. Det vi vil ha i Europa er fokuserte bilmodeller som f.eks Ranger/Super Duty, F-150 og sogar Lincoln (altså fokuseringen - ikke de fysiske modellene). Modeller Ford tjener penger på og satser litt ekstra på... :) 

8-)

Hehe, så du mener altså at dagens Peugeot er mer spennede enn dagens Ford? Det er faktisk nesten litt komisk å hevde, all den tid Ford faktisk har ganske mye seriøst å by på. Kan jeg spørre når du kjørte en nyere Ford sist? 

For det aller første så er det kjøreegenskaper, er det noe Ford virkelig er gode på så er det kjøre egenskaper. Designet er noe annet, fra den miste Fiesta til familiefavoritten S Max så klarer de i det minste å lage biler som er pene å se på. Ford har en egen Ford Perfomance avdeling som de satser sort på. Hvor ble det av OPC satsingen til Opel? Jeg skal trekke frem eksempler fra Ford som Peugeot ikke kan måle seg med, eksempler som er med på å gjøre Ford mindre grått enn Peugeot.

Mustang.. Kommer med Europa tilpasset 2,3 liter på 290 hk eller selvpustende V8er på 5,0 liter med ytelser som en M4. Dog koster den det samme i Europa som en 430i. Og jo, Mustang er nå blitt en global Ford modell.

41CE5190-9B52-4B97-AF64-F076320C46D5.thumb.jpeg.4c3c8d3087a820f293b5bc67f3222f59.jpeg

Ford GT. Superbil full av karbonfiber, mer vet jeg ikke annet at den ser heftig ut.

6ECC769F-516A-4191-963F-A98EDFF5B830.thumb.jpeg.d2207557809cd92697a32ea8ec2c9ce5.jpeg

Ford Focus RS. Firehjulstrekk, manuell og 350 hester. Hvor mange Peugoeter har egen driftmodus?

B91CFBB5-3B2A-484B-AE3F-4B51CA4191CB.thumb.jpeg.568d60585750c2892e13e13179315de4.jpeg

Ford Fiesta ST. Allerede en legende av en småbil, med 200 hk i ST variant. Finnes ikke en test hvor Peugeot 208 GTi blir sagt å være bedre

FD5D40D0-FC96-46CA-BEFB-C428B3BE8B7E.thumb.jpeg.b2af9f4f1067bb4a52d00e74b9f1185c.jpeg

Ford Ranger Raptor. Lillebror til den nå ganske berømte F150 Raptor har nå kommet med samme pakka. 

21949A5F-7611-4AED-889A-A341FEEF96A2.thumb.jpeg.4c3b57e8907dbb00d39743f8adfcb9ce.jpeg

Så nå er jeg veldig spent på å se hva som gjør Peugeot til ett mer spennede og mindre grått merke enn Ford 😀😂 Vel har Ford noen triste modeller i form av C Max og Galaxy, men de har en del annet bra. Nye Focusen ser jo hundre ganger bedre ut enn 308, Mondeo trekker på åra men Aston Martin designet sitter ennå selv om også 508 har blitt veldig bra. Kuga begynner å bli gammel og skal erstattes i år. S-Max er vel den eneste 7 seters MPVen som ikke ser ut som en daff minibuss. Også liker jeg konseptet med Ford Edge, en slags folkelig X5 figther. VW har jo Touareg, med denne er jo ikke folkelig priset. Men elbiler og hybrider er Ford utrolig dårlige på, helt utrolig at en såpass stor bilprodusent ikke har satset på dette i det hele tatt nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nevnes at Fredrik 90 til daglig jobber med Ford. Derfor er det kanskje ikke så rart at han reklamerer så mye for merket.

På 2.1.2019 den 20.04, Fredrik skrev:

Først og fremst... godt nytt år til deg Simon og alle dere andre også selvfølgelig. Såvidt jeg husker er det et ganske fornuftig  garasjeanlegg der Jan bor og dette er nok en forutsetning hvis man skal ha slike biler som han har og har hatt... og samtidig bo på nedre Grünerløkka. Jeg vil si at han har ganske god smak når det gjelder biler og nettopp G31 530d er vel kanskje et av de beste bilkjøpene man kan gjøre i Norge akkurat nå... :)

Selv roter jeg for tiden litt med tankene (dagdrømmer) om en VW California... :)

 

 

Det er synd at VW har gått bort fra rekkefemmere i nyere T5 og T6. Toliters rekkefirer blir liksom ikke helt det samme. For ikke å snakke om T3 og tidligere generasjoner, som hadde hekkmotor, bokser (bortsett fra dieselmotorene) og bakhjulstrekk.

 

volkswagen-celebrates-60-years-of-the-tr

Endret av Ess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 ingen tvil om at ford gjør mye bra i sportavdeligen. De går litt motstrøms, og jeg støtter det. De er kjøreglade som få andre og man merker motorsport dna'et :)

 

Jeg følger thames tv på youtube. Mye 70-80 talls klipp fra britisk politikk og industri. Her er det en video med et knippe av det som det året skulle være executive utgavene for salg i England.

Til det jeg snakket om tidligere; legg merke til setene i disse bilene. Ser fantastisk myke ut.

Flere bekjente hadde Granada da jeg vokste opp. Det var noe helt eget å sitte på i disse, da vi selv hadde små japsebiler. Dette var før bmw interessen ble tent, og jeg skulle gjerne hatt en Granada mk1 coupe eller mk3 stasjonsvogn

Audien der fikk jeg også en del erfaring med i oppveksten. Spesielt med denne var forhjulstrekk og langsstilt rekkefemmer dieselmotor. Men man hadde en benplass uten sidestykke (dagens skoda superb er vel i samme gate) og akkurat denne audien hadde tidenes stiligste dashbord husker jeg, men ventilasjonsdyser over hele bredden. Det er fra denne modellen audi har hentet inspirasjon til dagens interiør med luftdyser over hele dashbordbredden :) myke seter og en understell som fløt over alt. En slik skulle jeg også hatt i dag.

Forundres hvorfor Opel Rekord er tatt ned og ikke Senator. Men de Rekordene er rimelige nå og ingen dum investering. Alle kjenner vel noen som hadde Rekord. Absolutt fra den tiden Opel var bra biler. En brun slik en, med 15" hjul, lett senk og 2.2 motor men Enem kam og doble gassere. Og 2,5" eksos. Det er også et drømmeprosjekt, mest av alt fordi den er oppnåelig!

Litt artig at de tar med austin princess i denne sammenligningen, samt kaller Roveren for "well made", men slik var det vel med patriotismen på denne tiden. Interiøet i Roveren er hvertfall flott å se på!

Han avslutter med 733i som selv i basisversjon var grom mot disse konkurrentene. "Og har du 2 dørs versjonen av denne, ja da har du vireklig klart deg her i verden" Ja... slik er det ogaå den dag i dag :)

 

 

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ess skrev:

Det må nevnes at Fredrik 90 til daglig jobber med Ford. Derfor er det kanskje ikke så rart at han reklamerer så mye for merket.

Jøss, er du aktiv ennå? Jada, jeg jobber for Ford. Men da må jeg nok jobbe for BMW også, jobber for de fleste bilmerker jeg "reklamerer" for jeg ser du 👍 @Fredrik jobber for PSA og Tesla har jeg hørt 😉 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta alle bilmerker i forsvar så må man sammenligne modelltype mot modelltype. Jeg er ingen fan av Ford, men Mustangen er griselekker og Raptoren er noe av det kulere i segmentet. Peugeot har egentlig ingen slike, så da blir det Mondeo mot 508. Toyota er jo kjedelige biler, men de har jo nye Supra som er kul(hint: Z4). Jeg liker også C-HR og Hilux da, men... Honda er gørr kjedelig idag, men de har jo nye NSX. KIA, for ikke snakke om KIA, det er triste biler det, meeen de har jo Stinger. Så joda nesten merker har en eller flere modeller som er kul, men veier det opp mot melk og brød-bilene som Niro, Mondeo, Sportage, Focus, C-RV, Outlander, Avensis, Passat? Meeeh. Peugeot har forresten bare 208GTI og 308GTI som er litt utenom, som egentlig er kule modeller, i likhet med Fiesta ST. Jeg tror heller ikke de som kjøper x08GTI bryr seg om den er kvikkere eller ei enn tilsvarende. Uansett er verken 208 eller 308 biler som skiller seg ut og såvidt de burde vært med her, samme med Fiesta ST. Så jeg tror Fredrik ekskluderte alle spesialmodeller når han kort fortalt sa at nyere Ford er kjedelig. :)

 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med deg @Fredrik 90, men dette er for min del ikke en diskusjon Peugeot mot røkla som du tilsynelatende legger opp til. Jeg liker f.eks både Ford og Peugeot og ser egentlig ingen store motsetninger mellom bilmerkene. Ford gjør selvfølgelig mye bra som div. sportsbiler og temmelig bra understel på en rekke av standardmodellene (du har derfor helt rett @Marius2002 at jeg kun fokuserte på standard volummodellene i mitt forrige innlegg). Allikevel synes jeg at designet på spesielt volummodellene Focus og Mondeo er litt kjedelig - også i forhold til Peugeot. Du er av en annen mening og det er helt fint... :)

Her i Danmark har vi ikke så mange Ford modeller fordi merket selger dårlig (bortsett fra når det gjelder varebiler). Det er derfor litt begrenset hva man ser av nye Ford modeller på veiene. I Danmark selges Fiesta, Focus, C-Max, Kuga, Mondeo, S-Max, Galaxy, Edge, og Ranger samt noen varebiler.

Jeg skulle forøvrig gjerne ha jobbet for Tesla's IT-utviklingsavdeling i California... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig @Fredrik, det er ikke Peugeot mot røkla, det er endel modeller jeg kunne tenkt meg før en Peugeot hadde havnet i garasjen. Men jeg følte nye 508 måtte bringes inn, for den er objektivt sett alt annet enn kjedelig. Og såklart er det moro at Jeremy Clarkson mobber både Volvo og Peugeot, som diskusjonen startet med. Oppegående folk har selvironi og kan le med selv om de kjører eller liker både Peugeot og Volvo, mens andre blir skikkelig fornærmet. Som sagt det er skikkelig gøy å se folk bli fornærmet av JC sine uttalelser, som man alltid må ta med en klype salt. :) Til syvende og sist kjøper man bil til seg selv og ikke til allmenheten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Artig innslag med litt eldre bilmodeller som stort sett har blitt borte fra veiene. Dette er biler fra da jeg var barn/tennåring og vi hadde et par av bilene i familien (f.eks Audi 100 C1, Rover SD1 og Ford Granada Mrk.II). Jeg var for ung til å kjøre de to første bilmodellene, men Granadaen fikk jeg kjørt et par ganger før den ble solgt. Det var en 2,3 Ghia med den fine og temmelig slitesterke "Cologne" V6 motoren på rundt 110 HK og manuelt gear.

På den samme tiden (midten av 1986 mener jeg å huske) hadde jeg en Mercedes-Benz W201 190E 2,0 og selv om dette var en mye mer moderne konstruksjon tilbød Granadaen vesentlig mer komfort så lenge veiene var jevne og rette (kjøreopplevelsen var faktisk litt tradisjonelt amerkansk på den måten). Den lille V6 motoren var et hyggelig bekjentskap, men den var ingen turtallsmaskin (igjen litt tradisjonelt amerikansk i formen). Dashboardet var høyt og panseret langt så bilen virket fra førersetet større enn den var (nok en gang litt tradisjonelt amerikansk i formen)... :)  

@Tony Soprano Porsche er 70 år, men 911 som mange forbinder med Porsche er "kun" 56 år gammel som modell. Hva som skjedde før 911 vet de aller færreste, men 356 er faktisk en ganske spennende modell. Det er også 924 modellen som jeg også har hatt (dog ikke den gromme 924 Carrera GTS'en som på bildet - mener jeg at det er) i tillegg til 911, 944 og 928. 924 Carrera GT/GTS/GTS Clubsport har forøvrig internnummeret 937... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evopower skrev:

Forundres hvorfor Opel Rekord er tatt ned og ikke Senator. Men de Rekordene er rimelige nå og ingen dum investering. Alle kjenner vel noen som hadde Rekord. Absolutt fra den tiden Opel var bra biler. En brun slik en, med 15" hjul, lett senk og 2.2 motor men Enem kam og doble gassere. Og 2,5" eksos. Det er også et drømmeprosjekt, mest av alt fordi den er oppnåelig!

Men har ikke 2.2-literen innsprøytning? Kan ikke huske å ha sett en 2.2-liter med forgasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Ess skrev:

Men har ikke 2.2-literen innsprøytning? Kan ikke huske å ha sett en 2.2-liter med forgasser.

Riktig det at 2.2 var kun var med innsprøytning. Men det er populært å sette på doble webere for nostalgiens og induksjonslydens skyld. Når innsprøytningen fungerer optimalt er det nok guntigere å kjøre med enn forgassere.

2.4 bunndel fra omega er også populært. Da har man en frisk motor 😊

Rettelse; VAR populært. Ingen som skrur lenger på den måten.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...