Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

På 14.1.2019 den 12.18, Fredrik skrev:

Dette er ihvertfall en interessant diskusjon og jeg er helt enig i at begrepet "kjøreglede" kan være mange ting. Det jeg imidlertid reagerte på var at journalisten brukte formen "ren kjøreglede" og da tenkte jeg at dette bør utdypes litt mer i relasjon til hvordan man tradisjonelt oppfatter dette.

La oss ta to ytterpunkter i BMW's verden: M3 og X5 - eller til og med X7. Det er ingen tvil om at bilene er veldig forskjellige og tilbyr helt forskjellige kjøreegenskaper og kjøregleder. X5 og X7 tilbyr helt sikkert store kjøregleder (for de som liker slike biler), men det er garantert ikke de samme kjøregledene som M3 tilbyr. 

Snakker vi om kjøreglede i relasjon til komfort, luksusfølelse, stor plass, fremkommelighet etc. er det knapt noen andre SUV'er som gjør dette bedre enn X5 og X7. Kjøreegenskapene er sogar også temmelig sportslige så lenge vi snakker om biler i denne størrelsen. Her påpeker imidlertid journalisten at Porsche Cayenne stiller sterkere og dette tror jeg er helt riktig, men det er på bekostning av bl.a komfort, som dermed for noen betyr at Cayenne tilbyr mindre kjøreglede.

M3 er en helt annen konstruksjon og med et totalt annet fokus.  Bilene kan egentlig ikke sammenlignes utover at de kommer fra den samme bilprodusenten og derfor deler litt grunnleggende DNA. M3 tilbyr kun marginalt med komfort, luksusfølelse, stor plass, fremkommelighet etc., men stiller sterkt når det gjelder sportslighet, kjøregenskaper og nettopp ren kjøreglede. Det er kjøreegenskapene og kjøregleden som er i fokus - ikke komfort, luksusfølelse etc.

Hvis vi så utdyper dette igjen er min påstand (jmf. forklaringen i mitt første innlegg i denne saken) at den "analoge" E46 M3 var mer fokusert når det gjelder ren kjøreglede enn dagens F80 M3. Andre vil sikkert mene at E30 M3 var enda mer fokusert, mens andre igjen mener at disse modellene i dag er alt for gamle til å være relevante i en diskusjon som denne... :)

 

Men husk fredrik, x6m hadde raskere rundetider rundt nurburgring en e93 m3. Så x5/6 chassie kan kjøres hardt det også. Så blir det hvordan man deffinerer kjøreglede det koker ned til. Noen synes 0-100 er det eneste viktige, andre synes runde tider rundt bane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollektiv Fredrik... Kollektiv er skikkelig kjedelig, men duverden så praktisk av og til. Så her sitter jeg på ringbussen på vei til byen for å ta én øl med noen kompiser og så hjem igjen om ikke lenge. Du skjønner i morgen ikveld er det første gitartime og da regner jeg med det blir knertet noen, så derfor blir det med den ene ikveld, kan ikke ha todagers lengre... Man kan synes buss er fint til jobb og jeg skjønner de som må ta den, men jeg kjenner jeg er glad jeg kan ture i min egen bil og spille det jeg vil, så høyt jeg vil og synge så høyt jeg vil. Samtidig friheten med å kjøre selv, som selvsagt er ingen menneskerett. Det var bare en tanke jeg kom på i bussen nå og følte for å dele her. :lol:IMG_20190118_212559.thumb.jpg.c78d3a8ad042c38d5049e13ba6c2f9eb.jpgIMG_20190118_212750.thumb.jpg.9af09b5d7fb23865da15b8c63cd71c2e.jpg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke så mye imot offentlig transport her i Århus (DK), men jeg foretrekker å kjøre egen bil. Vi kan velge mellom både trikk (danskene kaller det lettbane) og buss når vi skal inn til byen. Begge deler er rimelig effektivt, men  jeg foretrekker å kjøre egen bil av samme årsaker som deg @Marius2002 Det jeg imidlertid for nesten alt i verden unngår å kjøre her i Danmark er regionale tog. Det er dessverre gammeldags og tar uforholdsmessig lang tid tiltross for at nettopp Danmark burde være verdens beste land når det gjelder å ha effektive toglinjer (flatt, ingen fjell og relativt korte avstander). At folk tar flyet mellom Århus og København er en skam. Det burde ha vært et tilbud om høyhastighetstog, men dette ligger dessverre et stykke ut i fremtiden (det er på planleggingsstadiet).

@flobben Det er ingen tvil om at kjøreglede kan være mange ting, men begrepet "ren kjøreglede" mener jeg historisk først og fremst har blitt knyttet til relativt lette sportslige biler. Jeg husker at da jeg for alt for mange år siden hadde en Porsche 928S klaget mange bilentusiaster og biljournalister over at bilen var for stor og tung til å være en ordentlig sportsbil.

Porsche 928S veier 1450 Kg eller ca. 100 Kg mindre enn en E46 M3 og dette tiltross for at den har en V8 motor på 4,7 liter og 50/50 vektfordeling. E46 M3 er 3 cm kortere enn 928S, men den er også hele 8 cm høyere. Målestokken den gangen var 911 Carrera 3.2 som kun veier 1210 Kg og er 20 cm kortere samt 5 cm lavere enn f.eks E46 M3 - som på sin side er en mye mindre og lettere bil enn både dagens F80 M3 og 911 (992).

Hva som er kjøreglede handler om fokus, men også om hva som er tilgjengelig av virkelig kjøreglade biler på markedet. Jeg mener at dette på ingen måter handler om stor motorkraft, kraftige akselerasjoner, topphastighet eller relativ komfort... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at det kanskje er på sin plass å berømme dinside.no for å publisere noen ganske artige og interessante artikler om bilentusiaster som har klassiske bilmodeller. Bilene kan være relativt billige som f.eks Citroën 2CV eller relativt kostbare som med f.eks Maserati 3500 GT. Uansett så er det en delikat balansegang å publisere slike artikler for en temmelig sammensatt og bred leserskare som dinside.no har med deres samarbeide med bl.a Dagbladet igjennom Aller Media. Artiklene må ikke være for lange, tekniske og nerdete, men samtidig heller ikke for banale og overfladiske. 

Jeg synes at dinside.no har funnet en fin balanse og denne artikkelen med Mads Elbe Thomassen og hans 1960 Maserati 3500 GT er et godt eksempel på dette. Bilen er for gammel etter min smak, men jeg har selvfølgelig ingen problemer med å forstå hvorfor noen bruker både mye penger og tid på et slikt prosjekt. Bilen er fantastisk og ikke minst veldig sjelden (og dermed selvfølgelig også temmelig kostbar). 

Jeg liker spesielt avsnittet der Thomassen påpeker at i Norge holder man på med veteranbiler fordi vi er interessert i bilene, ikke primært på grunn av verdien på bilene. Nedover i Europa (og i USA vil jeg legge til) er veteranbiler et accessoir - en måte å vise at man har mye penger. Dette faktum synes Thomassen at er litt trist.

https://www.dinside.no/motor/det-tok-mads-tre-ar-a-pusle-sammen-sin-egen-maserati/66639532

Jay Leno har forøvrig en Maserati 3500 GTi (altså med bensininnsprøytning og ikke Weber forgassere) fra 1962 og han gjør også et poeng i denne videoen av hvor sjelden og relativt verdifull bilen er. Det var også for Leno et stort prosjekt å få bilen teknisk komplett.

Dette er altså klassiske biler der man ikke foretar en konvertering til elektrisk fremdrift... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt... designet på finere italienske biler fra denne tiden er flott (til og med Lamborghini 350/400 GT). Det som slår meg med Maserati 3500 GT er imidlertid hvor "engelsk" den er i linjene og dette er nok ikke tilfeldig. Britisk bildesign fra denne tiden (og da spesielt Jaguar) var helt klart ledende og en stor inspirasjon for resten av bilbransjen. Jeg synes imidlertid at de italienske bilene designmessig har tålt tidens tann best... :)

For ordens skyld. Når jeg skriver at Maserati 3500 GT er for gammel etter min smak mener jeg selvfølgelig ikke designet og bilens fremtoning, men hva jeg selv ville ha hatt som en veteranbil og/eller entusiastbil. Jeg holder meg til 80-tallet på den måten... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 959 var og er en fantastisk supersportsbil som jeg faktisk har kjørt (en kort tur i Tyskland i 1987/1988). Modellen konkurrerte direkte mot Ferrari F40, men var langt mer sofistikert og teknisk avansert (dog kanskje ikke like kjøreglad og inspirerende). 959 var også langt mer fleksibel/anvennelig enn F40 og vant bl.a en dobbeltseier i ørkenløpet Paris-Dakar (Dakar Rally) i 1986. Firehjulstrekk, nivåregulering, en manuell gearkasse med et spesielt tilpasset off-road gir, 0-100 Km/t på 3,7 sekunder og en topphastighet på 317 Km/t - i 1986 da den også var verdens hurtigste produksjonsbil tillat på offentlige veier. 0-200 Km/t klarer 959 forøvrig på 13,3 sekunder og det er faktisk 0,3 sekunder hurtigere enn dagens F80 M3 Competition (med DKG) med like mange hestekrefter (450). Ikke dårlig av en 33 år gammel Porsche.   

959 slekter på 911 G-serien og kanskje først og fremst 953, men er totalt ombygget med bl.a to sekvensielle turboladere, vannkjølte topplokk, et helt annet karosseri (aluminium og kevlar) og som tidligere nevnt et temmelig avansert firehjulstrekk, nivåregulering og en 6-trinns manuell gearkasse (jepp... i 1986). Felgene er av magnesium og vekten så lav som 1350 Kg for leichtbau versjonen (standard 1450 Kg).

Jeg husker forøvrig at nettopp vekten på 959 skuffet meg litt på 80-tallet. 1450 Kg var på nivå med min Porsche 928 S som den gangen ble betraktet som en ganske tung GT (Grand Tourer - ikke til å forveksle med BMW's bruk av dette begrepet i dag). Den samtidige Porsche 911 Turbo (930) veide over 100 Kg mindre og 924 Carrera GTS Clubsport (937) veide hele 390 Kg mindre. Ingen av disse modellene kom i nærheten av 959 når det gjaldt ytelser, men Porsche går virkelig langt med å redusere vekten hvis de først vil. Den legendariske 911 Carrera 2,7 "Ducktail" veide f.eks ikke mer enn 1075 Kg... :)

Jeg elsker de gamle svenske Trafikmagasinet episodene. Takk for tipset om at Carl-Ingemar Perstad legger ut disse episodene på Youtube. Han er med sine 73 år etterhvert en eldre bilentusiast. Jeg tror jeg har nevnt dette tidligere, men i en tid da vi ikke hadde internett og knapt nok en PC eller mobiltelefon var man som bilentusiast henvist til trykte bilmagasiner (jeg var uten å overdrive en svært god kunde hos Narvesen) og nettopp bilprogrammer på TV hvis man ville vite mer. Vi hadde i likhet med de aller fleste i Norge (primært Østlandet) kun tre TV-kanaler (NRK, SV1 og SV2) og det var kun i Sverige at de hadde nogenlunde skikkelige bilprogrammer. Trafikmagasinet var det beste og jeg er evig taknemmelig for den innsatsen Perstad og avdøde Christer Glenning gjorde i den sammenhengen. Jeg tviler på om jeg hadde vært like interessert i biler hvis det ikke hadde vært for nettopp Trafikmagasinet på spesielt 80-tallet.

Akkurat den bestemte Trafikmagasinet episoden som du har postet @FredrikE24 vekker mange gode minner. Jeg hadde, som de fleste vet som har fulgt tråden, nettopp modellene 924, 944, 911 og 928 på 80-tallet. Det var en fantastisk tid der man virkelig kunne bruke disse bilene på langturer i Europa uten for mange andre biler, køer og fartskontroller/begrensninger. Porsche var en liten sportsbilprodusent med en årlig produksjon på godt under 20000 biler og bilene var derfor eksklusive som Ferrari er i dag (og Ferrari var naturligvis enda mer eksklusivt den gangen med en årlig produksjon på rundt 3500-4000 biler). Det var definitivt en annen tid der det å ha en ordentlig sportslig bil og spesielt en Porsche eller f.eks i noe mindre grad en BMW var noe helt annet enn i dag (og kanskje spesielt i Norge som også var et helt annet og mer grisgrendt samt økonomisk sparsommelig land enn i dag)... :)

Jeg har en liten anekdote i denne sammenhengen som jeg også tror at jeg har fortalt før, men i 1983/1984 gikk jeg med Aftenposten som avisbud i traktene rundt Vindern/Holmen i Oslo der jeg kommer fra. En av abonnentene på ruten hadde en BMW E23 745i (toppmodellen i 7-serien i perioden 1977-1986). Dette var såpass uvanlig selv i det som stadig er blandt Norges mest velstående strøk at jeg ikke kunne unngå å legge merke til den mer enn gromme bilen som sto i oppkjørselen til huset. Bilen var ikke bare ekstremt kostbar i forhold til de fleste andre bilene man normalt så i Oslo og Norge på den tiden, men den var også noe helt enestående (ikke ulikt når man ser en Rolls-Royce Phantom eller Cullinan i dag). For 36 år siden var BMW's flaggskip noe man kanskje så en eller to ganger i året i Norge hvis man var heldig. Jeg så modellen nesten hver dag og jeg var fullstendig klar over at dette var litt spesielt... :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lekt litt med statistikk når det gjelder samtlige av de ca. 26 bilene jeg har hatt så langt i perioden 1985-2019 (det kan være et par biler jeg har glemt i farten, men dette er evt. ikke viktig i den store sammenhengen). Jeg har sammenlignet vekt, motorvolum, hestekrefter, dreiemoment og topphastighet.

Jeg har hatt bilene (bortsett fra et par Land Rovere og en Boble) da de var helt nye og/eller var på markedet som nye - f.eks den originale Mazda MX-5 Miata. Den bilen var av en batch på 20-25 biler (bygget for det amerikanske markedet) som Kolberg Motors hadde sideimportert fra Japan 3-4 måneder før den offisielle introduksjonen på det norske markedet. Jeg var med andre ord en av de aller første som hadde denne bilmodellen i Norge og sogar en USA modell konvertert til norske forhold. Tilsvarende også med Citroën C4 Cactus. Den bilen var av en batch på ca. 10 biler som den danske importøren hadde fått av Citroën til fremvisning og prøvekjøring hos forhandlerne 2-3 måneder før modellen offisielt ble presentert i Danmark. Jeg fikk med litt overtalelse kjøpe en av disse bilene og ble dermed en av de aller første privatpersonene som hadde denne bilmodellen i Danmark. På en eller annen måte er det litt kult å ha en litt spesiell bil som ingen andre har eller kan kjøpe... :)

Så over til litt historisk data. Den letteste bilen jeg har hatt er en Ford Fiesta Mrk.II med kun 770 Kg og den tyngste bilen jeg har hatt er en Land Rover Serie III 109" (LWB) som veide solide 1728 Kg. Størst motorvolum, flest antall hestekrefter og størst dreiemoment (4464 cm3, 300 HK og 385 Nm) tilfaller en Porsche 928S. Minst motorvolum hadde en VW Up med 999 cm3. Færrest antall hestekrefter hadde en VW 1302 Boble med 40 og minst dreiemoment hadde den nevnte Ford Fiestaen med 81 Nm.

Gjennomsnittbilen veier 1204 Kg - noe som er ganske lett. Faktisk har hele 13 av de 26 bilene jeg har hatt veid under 1200 Kg og 6 av disse bilene har sogar veid under 1000 Kg. Gjennomsnitlig motorvolum er 2066 cm3 hvilket er ganske mye i relasjon til den lave gjennomsnitlige vekten på kun 1204 Kg. Gjennomsnitlig antall hestekrefter er mindre imponerende med 122, men flere av bilene (6 stk.) har hatt dieselmotor og vært rene bruksbiler (altså ingenting påkostet med f.eks 6 sylindrede motorer). Et gjennomsnitlig dreiemoment på relativt solide 197 Nm gjenspeiler dette og det gjør også en gjennomsnitlig topphastighet på moderate 186 Km/t. De aller fleste av bilene har også vært 90-talls modeller (det var da jeg byttet biler relativt ofte) og dette var bl.a en tid før det ble vanlig at bensinmotorer fikk pustehjelp samt at alminnelige dieselmotorer ikke var i nærheten av å være så kraftige som de er i dag.

Størst topphastighet hadde den nevnte Porsche 928S´en med 250 Km/t, mens lavest topphastighet hadde en Land Rover Serie III 88" (SWB) med 105 Km/t. 6 biler har hatt en topphastighet på over 200 Km/t, mens ditto 6 biler har hatt en topphastighet på under 180 Km/t. 6 biler har hatt mer enn 4 sylindre og 4 biler har hatt en topphastighet på over 220 Km/t... :)

image.png.021686a8bacbb6c9635e83c7d3965c6a.png

Det er egentlig kun to av disse bilene som har vært direkte feilkjøp nemlig Peugeot 306 med den aktuelle motoren (håpløs kortpustet og astmatisk - kjøreegenskapene var imidlertid meget bra) og Chrysler Voyager (fint design, men elendig kjørekomfort på norske 90-talls veier - Mitsubishi V6 motoren var imidlertid ganske bra). 

De mest minneverdige bilene er definitivt Porsche 924 (en meget fin sportsbil for sin tid og klart undervurdert), Porsche 928S (overlegen - i den bredeste betydningen av ordet), Ford Fiesta (godt under 800 Kg gjør underverker for kjøreopplevelsen selv om man bare har 49 HK til disposisjon - en balansert og fin småbil), Peugeot 205/405 (Peugeot på sitt aller beste og det sier ikke lite) og Mazda MX-5 Miata (en klassiker i dag, men på begynnelsen av 90-tallet var den bare en veldig bra sportsbil).

Høyt opp på listen kommer også BMW E30 320i (en BMW fra en annen tid, men du verden så bra konseptet var med en nydelig liten rekkesekser), BMW E46 318d Touring (så lett å leve med - en fantastisk bruksbil), Peugeot 106 (205 om igjen, men knapt så inspirerende) og Land Rover Serie III 88" (oldschool Land Rover - les: "traktor" - på sitt aller beste)... :)

Som en kuriositet har jeg i løpet av 34 år som bileier og sjåfør aldri ødelagt en bil pga. en utforkjøring eller kollisjon. Jeg skled på glatt føre inn i en snefonn med 911'en og fikk en begrenset skade på høyre forskjerm (bilen kunne fint kjøres, men allikevel ikke helt billig å reparere). En motor har blitt ødelagt pga. slitte stempelforinger (Porsche 924) og jeg har punktert to ganger (på Autobahn og på en gjenbruksstasjon). Jeg punkterte på Autobahn (Porsche 944) i ca. 220 Km/t, men heldigvis på høyre bakdekk så jeg beholdt kontroll over styringen. Den hendelsen kunne ha endt virkelig ille, men marginene var heldigvis på min side.

Totalt har jeg så langt kjørt rundt 1,5 millioner kilometer med mine biler i løpet av 34 år. Det gir et gjennomsnitt på ca. 44000 Km pr. år. Dette er relativt mye, men på den annen side er man bilentusiast så liker man å kjøre mye med bilene man har uansett om det handler om VW Boble, Land Rover eller f.eks en Porsche... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vært i Oslo noen dager nå og måtte slå ihjel noen timer på Gardemoen. Kjøpte bilmagasinet CAR. Der tester de nye G20 330i M Sport Plus som bl.a. har limited slip diff.. :) Jeg legger ved bilder fra den, ble bare fra telefon, men håper det er leselig. Er også test av nye 850i og litt om nye M3 :)

IMG_20190131_190806.thumb.jpg.feef4b134637d14e074c082e4b6db6f5.jpg

IMG_20190131_183757.thumb.jpg.68e8c6a9c4a4e38e14db89ffba3b2cd7.jpgIMG_20190131_183730.thumb.jpg.435d5205904e7aeeced6d9b1b67cf7fa.jpgIMG_20190131_190610.thumb.jpg.c9206725fc9aa79206eeccc08a5f757e.jpgIMG_20190131_190416.thumb.jpg.87552754fb996a80b5625dde5a4973f2.jpgIMG_20190131_190426.thumb.jpg.4708c75cddf3283fef454d9a123cc341.jpgIMG_20190131_190442.thumb.jpg.588d221dae461daaecfe4e860601fafa.jpgIMG_20190131_190628.thumb.jpg.d0538ae45aa038fc492202fa5e18f287.jpgIMG_20190131_190701.thumb.jpg.6f0e2c6ec77c25375f0bd92ef200bf53.jpgIMG_20190131_190741.thumb.jpg.b50b3370e9066d72a167bc3a1fea669d.jpgIMG_20190131_190513.thumb.jpg.9425cba35d678b0d4f25aa747cf925e6.jpgIMG_20190131_190711.thumb.jpg.76a06e83a4d058b36c954ca421f85ae0.jpgIMG_20190131_190522.thumb.jpg.9beffb7b4c3a5ce2b761d671165318f8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren for en drømme samling, alt der er jo helt urolig 😀 Ser ut som jeg og Chris Harris deler helt samme lidenskap for eldre biler, youngtimere fra 80 og 90 tallet. Denne perioden var virkelig ett høydepunkt i bilens historie, iallfall hva angår europeiske biler. Men samtidig, fra 2000 tallet var det også mye bra. E60 M5 er jo helt vanvittig rå, den ser jo ut som en ny bil i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 jeg begynte å lese med stor interesse, da nye 3-serie har fanget min interesse som ingen annen 3-serie har gjort det til nå. Men jeg måtte stoppe da jeg leste skiltene på bildene (Passo Pordoi, Canazei osv) - vi kjørte her i sommer da.vi var på ferie i Val Gardena og leide en Abarth 595! Utrolig morsomme veier å ratte en liten pocket rocket på. -må mimre litt og fant da ut at det bladet må jeg kjøpe meg på tirsdag da jeg skal ut på tur en uke :)Jeg gleder meg virkelig til G20 lanseres i Norge, den skal prøves! 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger jeg leser sjeldent magasiner, bare når jeg er på tur. Men denne var faktisk bra og mye BMW. Test av G31 520d mot både Volvo, Jaguar og Audi. M850i mot AM DB11AMR, Lexus LC500 og B Continental GT og litt til :)

IMG_20190202_104005.thumb.jpg.e155aa81fb03fb7d53a0dace8b7b2613.jpgIMG_20190202_104018.thumb.jpg.d540de01ca780df5399d2f1b2272f678.jpg

Til min fornøyelse ble 2AT best i klassen, men at det bare er ultimate driving machine til parken og posten :lol:

IMG_20190202_103946.thumb.jpg.4886dcf672f5d1c991c8361a80ed130d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser faktisk mye magasiner, jeg liker å ha papirutgaven som jeg kan spare på og kanskje ta frem senere. Jeg abonnerer på Autofil, Amcar, BMW Car og tyske Auto Motor und Sport. Autofil kommer jeg derimot til å droppe etter 18 år som abonnent, 80 prosent av innhold og tester omhandler nå elbiler og det interesserer meg ikke å lese om. 

Det er noe eget ved å lese ett magasin fremfor å lese stoff på nettet, er liksom en egen kos å sette seg til i sofaen og lese. Får ikke samme stemningen ved å lese på nettbrettet eller se tester på You Tube. Videre kan jeg ta med meg ett magasin på tur, ut i hagen om sommeren eller med i båten. Det betyr ikke at jeg ikke leser bilstoff digitalt, jeg liker begge deler og synes de utfolder hverandre bra 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...