Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er helt klart både fysisk og visuell forskjell på dagens 5-serie og de eldre modellene. Særlig G30 har vokst seg stor som en 7-serie, men også F10 var en mini 7er. Her er bilde av mine tre 5ere, man ser helt klart at dimensjonene på E34 og E39 er mer like 😀

11819CC5-1CA2-4C45-B927-81A01685A899.thumb.jpeg.bdb404b5ae6854c64047ea84c02fdd0d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet her liker jeg :

35A03771-F743-4553-9C93-D35A4C2B1690.thumb.jpeg.613674e1bf3eb32a3c6d1c36f0846ca5.jpeg

Og hvorfor ?

Det får meg til og tenke tilbake når jeg var mindre og disse bilene ble brukt sommer som vinter .

Husker der var en i Tvedestrand som hadde en 635 som han brukte hele året og det var så vakkert på vinteren 😊.

Med takbøyler med ski på taket ,14 toms colakork felg med pigg turet han avgårde .

Var noe majestetisk dette synes jeg .

Og hvis en e24 var like god på vinteren som e28 var ,så tenker jeg dette var bare koslig å kjøre med 🙏

Apropos e28 :

AA923C00-A3AD-4C09-AE32-C28472B6DEA3.thumb.jpeg.c48ce1b486da2f9c6f4bb44e6e8da23e.jpeg

Grønn e28 528 i pre face i original stand er da jaggu pent altså .

Huff nå kjenner jeg på kroppen at jeg savner min .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigisDet var jo litt andre tider på 70 og 80-tallet (trolig store deler av 90-tallet også for folk flest). Familien hadde kanskje to biler, men kun den ene var stor nok til å kunne frakte hele familien + bagasje. Konseptet med sommerbiler og vinterbiler hadde de fleste ikke råd til.

Min far hadde som tidligere nevnt en Peugeot 505 og den ble brukt til alt mulig sommer som vinter. Vi hadde bilen frem til 1986 og på dette tidspunktet var bilen knapt 7 år gammel og allerede en temmelig godt brukt bil. Bilene ble hurtigere gamle før i tiden og med mange flere problemer enn i dag selv om bilene også var enklere å reparere. Jeg husker spesielt problemer som ising i forgassere, radiatorer som kokte og manglende strøm på batteriet.

På den annen side levde man med bilene på godt og vondt. Det å bytte bilen ut før tiden satt temmelig langt inne av økonomiske årsaker. Det ble heller til at man reparerte bilene så lenge det var praktisk og økonomisk forsvarlig. Man fikk definitivt et forhold til bilene enten man ville det eller ei. Man lærte å kjenne bilenes luner og særegenheter. Bilene ble mer levende/organiske på en måte og dette savner jeg faktisk litt.

Jeg tenker at dette kunne minne litt om å ha en hytte uten strøm og kun vedfyring. Ville du ha varme og komfort måtte du jobbe for det, men resultatet var også temmelig tilfredsstillende. En annerledes verden, men ikke uten sin sjarme.     

Hva er sammenhengen mellom BMW E24 og Peugeot 505? Franskmannen Paul Bracq designet både E24 og interiøret på 505 (pre-facelift). Eksteriøret på 505 var et samarbeide mellom Pininfarina og Peugeots egen designavdeling.

Jeg har imidlertid aldri selv hatt en Peugeot 505 (og heller ikke en BMW E24), men jeg kjøpte en ny Peugeot 405 i 1994. Denne modellen var på en måte etterfølgeren til 505, men hele modellporteføljen ble splittet opp etter 505 i 1987 så vi fikk 306 (som var mindre og en etterfølger til 309 som igjen egentlig var en Talbot), 405 og 806 (som var en MPV og en erstatning for 505 Familiale som hadde 7 seter).

405 var designet av Pininfarina og den første større Peugeot modellen med forhjulstrekk (firehjulstrekk fantes også). Jeg hadde en 405 2.0 GTX Break (stasjonsvogn) og XU9 motoren var essensielt den samme som i 205 1,9 GTI. Med andre ord en ganske artig sak som skulle piskes for å yte sitt beste (på en god måte). Chassiset på 405 var forøvrig fantastisk og hadde en virkelig god feedback på styringen som jeg savner. På mange måter var modellen som en slags stor 205 på dette området (større likhet enn mellom 3 og 5-serien) og dette sier ikke så rent lite for de som har litt kjennskap til 205 og hvor bra den modellen var i relasjon til ren kjøreglede.

Peugeot 405 produseres stadig i Egypt og Aserbajdsjan - 36 år etter at modellen kom på markedet i Europa. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/10/2022 at 5:00 PM, sveigis said:

Det får meg til og tenke tilbake når jeg var mindre og disse bilene ble brukt sommer som vinter .Husker der var en i Tvedestrand som hadde en 635 som han brukte hele året og det var så vakkert på vinteren 😊.

Med takbøyler med ski på taket ,14 toms colakork felg med pigg turet han avgårde .

Var noe majestetisk dette synes jeg .

 

Det positive med å kjøre en bil hele året er at man får et litt mer intimt og nærere forhold til bilen, som Fredrik er inne på.  En bil som bare blir brukt på fine sommerdager møter aldri noen utfordringer, og man kommer aldri under huden på den. Helårsbruk vil på godt og vondt vise deg alle sidene av bilen, og man blir tross alt mer kjent med den. 

Jeg hadde en Chevrolet Caprice som jeg kjørte hele året, og den var en håndfull - krevde litt mer planlegging og tilrettelegging enn normale biler, men man ble glad i den da den var så solid og alltid leverte. Jeg har også kjørt 911en helt frem til for noen dager siden pga tørre veier, og det er interessant å bli kjent med hvordan den funker ned i minus 10 grader. Dessuten er det artig å kjøre en "udda" og kul bil i vintersesongen siden man da er helt alene langs veien i noe utenom normen siden alt annet av spesielle biler står på vinterlagring.  

Vinteren 2002ish kjørte en bekjent av meg en E23 745iA...Artig sladdebrakke. Når den havarerte toppet han driden med å møte opp i en E24 635i....Viktig å holde stilen mens man står og skraper is og fyller på kjølevæske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Werther skrev:

Det positive med å kjøre en bil hele året er at man får et litt mer intimt og nærere forhold til bilen, som Fredrik er inne på.  En bil som bare blir brukt på fine sommerdager møter aldri noen utfordringer, og man kommer aldri under huden på den. Helårsbruk vil på godt og vondt vise deg alle sidene av bilen, og

Det er veldig sant det du sier og merket godt det når jeg brukte e34 hele året,man ble godt kjent med på godt og vondt .

Og jeg bruker å si at det er på vinterhalvåret man finner ut hvor stor drittbil man har kjøpt uansett ny eller gammel .

Overlever den vinterens utfordringer uten for mye tull ,ja da har man en god bil 😊

 

5 timer siden, Werther skrev:

Vinteren 2002ish kjørte en bekjent av meg en E23 745iA...Artig sladdebrakke. Når den havarerte toppet han driden med å møte opp i en E24 635i....Viktig å holde stilen mens man står og skraper is og fyller på kjølevæske. 

Flotte saker det du nevner her Werther 😊

Jeg savner tiden der man møtte e30er og andre klassiske Bmwer på vinterhalvåret ,var noe eget må jeg si .

Apropos klassiske biler ,så var jeg til Sverige igår og måtte innom svigers i Sandefjord og møtte hvertfall to 124 Mercedeser der i byen som kjørte i minus 14 og med litt snø på taket og her og der .

På e18 lå jeg bak en 523 i som tok av borti Bamble .

Veldig koslig å bare se sånt igjen .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, sveigis said:

Jeg savner tiden der man møtte e30er og andre klassiske Bmwer på vinterhalvåret ,var noe eget må jeg si .

Apropos klassiske biler ,så var jeg til Sverige igår og måtte innom svigers i Sandefjord og møtte hvertfall to 124 Mercedeser der i byen som kjørte i minus 14 og med litt snø på taket og her og der .

 

Enig, er utrolig gøy å se eldre biler på vinterstid.  I bygda mi var det en kar som helårs-kjørte en svart E30 M3 noen år (før de ble dyre). Han var rimelig sjef når han kom sidelengs ut fra Spar-butikken i fullt snøvær i februar. 

Jeg har lurt litt på å kjøpe vinterdekk til Z3en og bruke den som vinterbil neste vinter...masse kjøreglede gjennom hele vinteren. Så får jeg bare tåle rustbobler og verditap. 

Saken er at bruk av bilen gir inspirasjon og minner for andre. Jeg har alltid vært opptatt av å bruke bilene mine mest mulig fordi det gir enorm glede ikke bare for meg, men også for mange andre. Senest forrige uke når jeg lastet inn handleposer i 911en utenfor Kiwi fikk jeg tommel opp fra en pensjonist i Skoda Octavia.   Og det kanskje mest inspirerende er når guttunger reagerer - flere ganger har jeg opplevd unge gutter som smiler, gir tommel opp og tar bilder....og dette av en 43 år gammel 911 som allerede var gammeldags og utdatert når den var ny. 

Slike reaksjoner, spesielt fra den yngre garde - de som en gang forhåpentligvis skal overta stafettpinnen og kjøpe bilene våres når den eldre generasjonen faller fra, det gir meg inspirasjon og glede. Derfor er det utrolig viktig å bruke bilene, vise dem fram langs veien, til butikken etc. Det er eneste måten å opprettholde bilentusiasme blant folk på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Werther skrev:

Senest forrige uke når jeg lastet inn handleposer i 911en utenfor Kiwi fikk jeg tommel opp fra en pensjonist i Skoda Octavia.   Og det kanskje mest inspirerende er når guttunger reagerer - flere ganger har jeg opplevd unge gutter som smiler, gir tommel opp og tar bilder....og dette av en 43 år gammel 911 som allerede var gammeldags og utdatert når den var ny. 

Er klart at sånt er morro både for deg og ikke minst disse som er dette 😊

Å bruke 911 på denne tiden er det ikke mange som gjør ,så all creed til deg .

Apropos gammel helårsbil ,noe som frister mer og mer er faktisk å kjøpe en e30 325 ix.

For min del så har du en totalpakke som tilfredsstiller det meste .

Du får en klassisk motor ,en bil som tar deg frem og går helt greit .

Sett mer og mer på disse og faktisk ,så la jeg inn et bud på en i høst .

En ix i original stand som dette :

324C7E49-F2D7-49C4-B693-08F547C29886.thumb.jpeg.53356cb7de7803ed5711a219718bf985.jpeg

Tenker jeg mye på ,egentlig altfor mye på og .

Igjen minner fra man var mindre kommer frem ,ikke minst at jeg kjørte mye en sånn i 1996 og 1997 .

Var bare kjempegøy 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at det er tøft så ser jeg ikke mange fordeler ved å vinterkjøre klassiske biler. Jeg skjønner egentlig ikke at folk vil seg selv så vondt, med mindre man ikke har annet valg selvsagt. Sette seg inn i iskald bil alltid ettersom isolasjonen er som ei kjekspakke, ofte uten varme i sete…langt mindre varme i ratt med mindre man har en norsk E39. Dørlåser som fryser, dører som ikke vil opp eller lukkes, is på innsiden av ruten, startvansker hvis forgasser, kondens i bensinen, rust og verdiforringelse. Også det faktum at det er på vinterføre risikoen for en ulykke er størst, å da kjøre rundt i en livsfarlig og utdatert bil uten sikkerhet systemer.

Det finnes selvsagt kompromisser her, biler fra 90 tallet er såpass bra at de fint kan kjøres om vinteren. Fra denne perioden så har også rustbehandlingen blitt såpass bra at ved nøye vedlikehold så forvitrer ikke bilen. Men når folk skal begynne å dailydrive enda eldre biler hele året så sliter jeg med å se vitsen…bortsett fra at du og noen ytterst få andre synes det er tøft. Jeg mener også at man som eier av ett eldre kjøretøy har ett vist ansvar for å preservere bilen for fremtiden, sånn at den varer og kan være tilgjengelig for fremtidige generasjoner. Da blir det for dumt å kjøre f eks en E30 i saltlake fordi man synes det er kult å skyte av. Jeg har tatt ett valg om å ikke kjøre min E34 vinterstid lenger, ikke fordi bilen er bevaringsverdig men jeg personlig har interesse av at bilen skal vare. Å ta min E39 Alpina ut vinterstid er helt uaktuelt, det synes jeg rett og slett den bilen ikke fortjener. Som eier av den så føler jeg ett visst ansvar for å ta vare på den 😀

Folk får gjøre som de vil, men det er ikke noen vei utenom om at helårsbruk spiser opp en bil.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Bortsett fra at det er tøft så ser jeg ikke mange fordeler ved å vinterkjøre klassiske biler. Jeg skjønner egentlig ikke at folk vil seg selv så vondt, med mindre man ikke har annet valg selvsagt. Sette seg inn i iskald bil alltid ettersom isolasjonen er som ei kjekspakke, ofte uten varme i sete…langt mindre varme i ratt med mindre man har en norsk E39. Dørlåser som fryser, dører som ikke vil opp eller lukkes, is på innsiden av ruten, startvansker hvis forgasser, kondens i bensinen, rust og verdiforringelse. Også det faktum at det er på vinterføre risikoen for en ulykke er størst, å da kjøre rundt i en livsfarlig og utdatert bil uten sikkerhet systemer.

Folk er forskjellige på dette for det første Fredrik og disse problemene som du nøster opp her som dørlåser som fryser osv osv ,skjer jo selvsagt på nyere biler ,eller kan skje .

Det jeg derimot er veldig enig i er dette med ulykker vinterstid .

Trøsten er at de som velger å kjøre sånne type eldre biler ofte er eldre som har noen år i trafikken bak nakken og vet ofte konsekvenser ved bruk av en sånn type bil vinterstid .

Dagens ungdom kjører jo skjelden gamle biler idag føler jeg ,med mindre disse rånerne som putrer rundt i gamle Volvoer osv.

De kan til gjengjeld kjøre bil mye bedre enn disse pappaguttene som har nyere biler med alt av hjelpemidler .(Ser jo hvordan det har gått med antall nyere fetere biler som ungdom har null kontroll på ).

 

25 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det finnes selvsagt kompromisser her, biler fra 90 tallet er såpass bra at de fint kan kjøres om vinteren. Fra denne perioden så har også rustbehandlingen blitt såpass bra at ved nøye vedlikehold så forvitrer ikke bilen. Men når folk skal begynne å dailydrive enda eldre biler hele året så sliter jeg med å se vitsen…bortsett fra at du og noen ytterst få andre synes det er tøft. Jeg mener også at man som eier av ett eldre kjøretøy har ett vist ansvar for å preservere bilen for fremtiden, sånn at den varer og kan være tilgjengelig for fremtidige generasjoner. Da blir det for dumt å kjøre f eks en E30 i saltlake fordi man synes det er kult å skyte av

Angående rust på biler fra både 80 og 90 tallet ,så faller de rimelig gjennom likt hull ,de ruster like jævli håkke som .

Ta en e39 fra 1996 som har gått 270000 da feks med et generelt vanlig stell og en ja e34 fra 1988 som er noenlunde likt servet ,så ser somregel ikke en e39 så mye bedre ut desverre .

Og bare så det er sagt ,så går det vel strengt talt ikke på hva jeg eller andre synes er tøft eller ikke her ,men jeg har respekt for de som bruker bilene sine hele året selv gamle og faktisk klarer og holde de vedlike .

For det er ikke alle som neglisjerer bilene sine selv de brukes hele året .

Tenker at mange er like nøye som både meg ,deg og andre på det punktet .

Ja det er klart at man kan se det sånn at man har et ansvar her ,men jeg bryr meg forsvinnende lite om jeg hadde møtt en 1950 Chevrolet i saltlaken .

Den som hadde brydd seg om det hadde vært faren min .

Så jeg tenker at neste generasjon eller generasjonen etter det bryr seg fint lite om de som velger å bruke 70 til 90 talls klassikere hele året .

De vil se på disse som hvertfall jeg gjør på 80 % av alt fra 40 til 60 tallet 

Men summen av alt ,ja selvsagt bør gammelt stå vinterstid og heller bruke det nyeste man har,samtidig bør man ikke gå ut med pekefinger og moralpreken til de som velger det .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mye handler om opplevelsen. Hvis vi forutsetter at man kjører en bil hele året fordi man faktisk vil dette får man mye tilbake i form av en totalopplevelse. Hvis det også handler om en litt eldre bil forsterkes dette fordi elementene (les: været/føret) påvirker bilen i mye større grad enn i moderne biler som har bedre teknikk, er bedre isolert og ikke minst er betydelig bedre dempet i understelet.

Alle mine biler har kjørt 365 dager i året, men det er tre biler jeg husker/likte best. Først en Porsche 924 som jeg kjørte 4 vintre, deretter to Land Rovere (hhv. Serie III 88" SWB og Serie III 109" LWB) som jeg tilsammen kjørte 3 vintre og sist en Ford Fiesta mrk. II som jeg kjørte 2 vintre.

Porschen fordi den var fantastisk på vinterføre. Bilen tilgav stort sett alle feil man kjøremessig gjorde selv om den hverken hadde ABS bremser eller sevostyring. Det var en bil man virkelig kunne ha det morsomt med og som ga enormt tilbake hver gang man satte seg inn i bilen.

De klassiske Land Roverne sier seg nesten selv, men hvis man på en fin vinterdag også tok av taket og hadde bomberjakken på (tykk saueskinns jakke) fikk man definitivt den rette følelsen. Det første året jeg hadde Land Rover var jeg i forsvaret. Jeg bodde hjemme og kjørte fra Oslo til Gardermoen militære flystasjon hver dag klokken 05:00. I feltuniform, beret, bomberjakke og i en åpen dansk tidligere militær Land Rover (som jeg selv hadde kjøpt i Danmark av det danske forsvaret og importert til Norge) kunne det nesten ikke bli kulere for 21 årige Fredrik. Jeg vet ikke hvor mange som inne på det militære området på Gardermoen kommenterte oppsettet og bilen, men det var mange og med veldig mange hyggelige kommentarer.

Så over til den beste vinterbilen jeg har hatt. Ford Fiesta av den andre generasjonen (1983-1989) var etter min mening en fantastisk fin og gjennomført småbil. Bunnsolid rent mekanisk og startet alltid selv i minus 28 på Ringebufjellet. Bilen hadde en rekkefirer på 1117 cm3 som ytet 50 HK og 83 Nm. Ikke så veldig imponerende, men motoren hadde en gjennomført rolig gange og var harmonisk uansett turtall og dette var uvanlig for så små motorer på den tiden (i mitt tilfelle 1988-89). Kjøreegenskapene var normale for biltypen (småbil med forhjulstrekk), men de var forutsigbare og sikre. Jeg elsket bilen for hva den var og savnet den enda mer da den ble byttet ut med en Peugeot 106 1,4 XSi som lang fra var i samme liga totalt sett selv om den nesten hadde dobbelt så mye effekt.

På den samme tiden hadde jeg alt fra Porsche 944, BMW E30 320i, Mercedes-Benz W201 190E 2,3 og Mazda MX-5 NA og disse ble selvfølgelig også brukt 365 dager i året. Fine biler absolutt og kanskje spesielt MB'en som også hadde original hydraulisk/mekanisk 35-100% diffsperre på bakakselen. Saken er imidlertid at disse bilene selv den gangen var for komfortable til å gi den helt store opplevelsen på vinterføre. De tilbød god komfort og man var rimelig godt isolert fra omverdenen. Da var det mye mer artig med de andre bilene som tilbød en hardcore vinteropplevelse uten at det ble helt vilt som f.eks i en Morgan. 

Hva man velger er en smaksak. Jeg forstår godt de som foretrekker komfort og sikkerhet, men selv liker jeg å føle elementene. Ting som varme i rattet og setene har jeg aldri brukt selv om flere av mine biler har hatt dette. Det jeg ikke liker er når styringen er såpass dempet bak ulike lag med gummi i understelet at man knapt merker at man kjører på vinterføre. Man skal tydelig kunne merke friksjonen (eller mangelen på denne) mellom hjulene og en kald vei med is og sne.

Apropos enkelt. Stort enklere enn en Trabant blir det ikke (produsert i tidligere DDR-Østtyskland i perioden 1957-1990). Ordet Trabant kommer fra tysk og betyr satelitt/følgesvenn. Ordet Trabant var en homage til Sputnik som var den første kunstige satelitten i bane rundt jorden i 1957. Sputnik på russisk betyr også satelitt/følgesvenn.

Det samme døgnet som muren i Østtyskland falt (9 november 1989) var jeg og en god venn på vei nordover på Autobahn fra Sveits i min Mercedes-Benz W201 190E 2,3. Litt nord for Kassel der Autobahn A38 østfra fletter inn på A7 nordgående i dag (30-40 Km fra grensen til daværende Østtyskland) møtte vi plutselig en lang kø av østtyske biler (Trabant, Wartburg, Dacia, Yugo, Moskvitc etc.). Folkene i bilene festet og hadde amerikanske, engelske og vesttyske flagg veivende ut av bilene. Vi andre skjønte ikke riktig hva vi så og var mest irritert over køen med de langsomme østtyske bilene opp bakkene ved Kassel. Akkurat dette er litt merkelig å tenke på i dag, men det var faktisk en milepæl i verdenshistorien vi var vitner til på vei for å nå fergen til Norge i Kiel.

     

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Det jeg ikke liker er når styringen er såpass dempet bak ulike lag med gummi i understelet at man knapt merker at man kjører på vinterføre. Man skal tydelig kunne merke friksjonen (eller mangelen på denne) mellom hjulene og en kald vei med is og sne.

Morsomt du skulle nevne dette, da jeg de siste dagene har kjent litt på dette. Siden minusgradene har blitt mange og snø/is har blitt den nye normalen har F10n stort sett stått parkert, og Primeran blitt brukt. Primeran stod stille så og si hele ifjor vinter, så kjørte rundt i F10n. I år legger jeg merke til hvor stor forskjell det er i følelsen mellom disse bilene.

Man merker det veldig tydelig på rattet når hjulene fremme begynner å nærme seg grensen til hvor mye grep en har tilgjengelig. Her er det heller ikke antispinnsystem, så ved gass er det speedometer/turteller som er indikasjonen på at hjulene mister grepet. Men som nevnt merker man dette før det skjer, og samme er det ved sving eller brems. Får helt annen følelse i rattet på glatt føre med Primera enn F10, så synes du treffer spot on med hva jeg har følt de siste ukene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos eldre hverdagsbiler. Er en her lokalt som kjører en bmw e3 til jobb hele året, i salt og snø. Sommer som vinter 😅

Litt av en opplevelse å være vitne til i 89 Fredrik. Dere visste vel ikke helt hva som foregikk før senere på dagen/uken. Tiden før vg.no på mobilen og live pushvarsel. Trafikkbildet var jo sikkert til dels fritt den gangen, så ser for meg irritasjonen over trege totaktere foran dere ja 😅

Hadde min første tur på autobahn i sommer, og det var vel en følelse av at hvorfor gjorde jeg ikke dette for 15 år siden? Det var kø og en følelse av overbefolkning i hele europa generelt, men spesielt på den tyske autobahn. Sto flere timer i stillestående kø og fri fart sonene var bare korte blaff før man måtte bremse igjen. Det var faktisk danmark på jevnt 160 kmt og det samme i Frankrike som ga meg mer autobahn følelse enn selve Tyskland og omegn.

Men fikk da sett og opplevd det samt nurburgring (også overtraffikert for en som bare vil være alene-ish med veien, bilen og opplevelsen). De snakker om fjerning av frifart og det er stadig befolkningsvekt (enda mer køer og biler på motorveien) så fint å ha opplevd det senere enn aldri :)

Twnker sweet spoten må ha vært slutten av 80 til slutten av 90 tallet her med tanke på det å få kjørt på mindre trafikkert vei i høy fart. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...