Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Evopower skrev:

Hadde min første tur på autobahn i sommer, og det var vel en følelse av at hvorfor gjorde jeg ikke dette for 15 år siden? Det var kø og en følelse av overbefolkning i hele europa generelt, men spesielt på den tyske autobahn. Sto flere timer i stillestående kø og fri fart sonene var bare korte blaff før man måtte bremse igjen. Det var faktisk danmark på jevnt 160 kmt og det samme i Frankrike som ga meg mer autobahn følelse enn selve Tyskland og omegn.

Men fikk da sett og opplevd det samt nurburgring (også overtraffikert for en som bare vil være alene-ish med veien, bilen og opplevelsen). De snakker om fjerning av frifart og det er stadig befolkningsvekt (enda mer køer og biler på motorveien) så fint å ha opplevd det senere enn aldri :)

For å kunne utnytte Autobahn så kreves det litt planlegging slik ting er blitt nå. Trafikken er horribel, det samme er trafikk kulturen. Myten om at trafikken er så ordentlig og ryddig på Autobahn er ett blaff fra 70 årene som har død ut med denne generasjonen tyskere. I dag ligger man i venstre fil i 120 km/t i fri fart, det er 800 meter frem til neste vogntog men å legge seg raskt inn og ut igjen for å slippe deg forbi som kommer i 220 km/t bak…nope! Gir du to raske blink med fjernlysa så er svaret en "Brake Check" og langfingeren. Har du så venstre fila for deg selv ett øyeblikk og lar baksiden av pedalen touche teppet, så kan du ta deg faen på at bestefar i Golf Plus skal ut til venstre for å kjøre forbi en trailer. Og i stede for at han bremser fra 115 km/t til 100 km/t for å slippe deg forbi først så er det mye bedre at du som kommer i 245 km/t skal bremse ned til 100 km/t på 70 meter.. Seks felt, altså tre i hver vei betyr at midtfeltet er for alle å kjøre i…sånn at når en bobil skal ut i midten for å komme forbi en trailer helt til høyre så blir det kaos helt til vestre…og da går trafikkflyten fra 180 km/t til 90 km/t på to sekunder.. 

Heldigvis har jeg i løpet av årene og mangfoldige titalls tusen km på Autobahn lært meg dynamikken og hvordan ting fungerer. Jeg har lært når og hvor man skal kjøre for å kunne utnytte den effektiviteten Autobahn gir. Ser man litt på klokkeslett, hvilke byer ruta går igjennom, dager hvor tungtransport ikke får kjøre osv så er det fortsatt fullt mulig å kjøre på Autobahn sånn som vi drømt om da vi var små 👍

Ellers så vil jeg formode alle om å være ekstremt forsiktige med fartsovertredelser i Danmark. Der har de strammet grepet noe voldsomt og kan i værste fall konfiskere bilen din. Den litt uoffisielle "lovløsheten" vi nordmenn ofte føler når vi kjører bil utenlands og langt fra norsk bøtenivå gjelder ikke i Danmark. Pass også på i Frankrike, du ryker godt om du blir tatt i 160 km/t der. I 130 sone kjører jeg maks 150 km/t. I Danmark kjører jeg fartsgrensen, mest fordi trafikken er så fordømrade slitsom der. Mye enklere å bare følge trafikkflyten, sette på en podcast og cruise opp E45. Prøver du på noe annet så får du bare lyst til å drepe folk etterhver, særlig når du for 467 gang opplever at de bare hiver seg ut i venstre fil en meter foran deg uten å blinke eller bruke speil. Og uansett hvor fort du kjører i venstre fil, du får alltid en selger i hvit skjorte utstyrt med sølv Passat 1,6 sedan med halogenlys og stålfelger som skal forbi deg… Å roadtrip er så gøy 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@EvopowerDet var helt klart mye mindre trafikk på Autobahn den gangen på slutten av 80-tallet. Da vi kjørte fra Sveits på ettermiddagen og tidlig på kvelden kom på høyde med Kassel hadde det vært lange perioder med fri fart uten nevnverdig trafikk. Da vi traff køen med feirende østtyskere gikk vi derfor direkte fra en hastighet på 180+ Km/t til 40-50 Km/t.

Vi visste ikke hva som skjedde, men la selvfølgelig 1+1 sammen og skjønte såvidt sammenhengen. Vi hørte også på radioen hva som hadde skjedd selv om alt var på tysk. Mobiltelefoner etter dagens standard hadde vi selvfølgelig ikke selv om jeg faktisk hadde en Mobira Cityman 450 i bilen, men den virket ikke i Tyskland. Det vi imidlertid ikke forsto var rekkevidden av hva vi så. At det vi så var begynnelsen på slutten på Sovjetunionen og de østeuropeiske vasalstatene samt jernteppet skjønte vi ikke før noen dager senere da dette begynte å bli klart for offentligheten.

Med tanke på dagens situasjon i Ukraina har jeg mange ganger tenkt tilbake på denne dagen og de overlykkelige østyskerne vi så i køen. De festet og var bare glade for endelig å være fri. Endelig kunne de kjøre til friheten på Autobahn selv om det gikk håpløst langsomt i forhold til alle BMW'ene, MB'ene og Porschene de møtte. Det var vanskelig å ikke få medfølelse med disse menneskene som bare ville leve livet slik det skal leves.

Et annet aspekt som jeg først leste om mange år senere var at Vladimir Putin den samme kvelden befant seg i den østtyske byen Dresden bare ca. 300 Km unna. Der var han sovjetisk etterretningsoffiser for Stasi (det østtyske sikkerhetspolitiet) og klaget over at de østtyske myndighetene ikke gjorde noe for å hindre at folk flyktet fra landet. Her er det verdt å merke seg at de høyt bevoktede grensene i Østtyskland ikke var til for å hindre folk i å ta seg inn i landet, men for å hindre at østtyskere flyktet fra landet. Hjerneflukt var et stort problem i hele Østeuropa og spesielt i Østtyskland.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så herlig… E28 M5 er en av de beste klassikerne. Dessverre har prisene reist ifra oss vanlige folk. Jeg angrer som en hund på at jeg ikke slo til på en som sto på Techno Classica i 2014. Det var helt på tampen av siste dagen og selger var villig til å la den gå for 35 000 Euro. Sort og mer eller mindre strøken.. Siden har prisene mangedoblet seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Å så herlig… E28 M5 er en av de beste klassikerne. Dessverre har prisene reist ifra oss vanlige folk. Jeg angrer som en hund på at jeg ikke slo til på en som sto på Techno Classica i 2014. Det var helt på tampen av siste dagen og selger var villig til å la den gå for 35 000 Euro. Sort og mer eller mindre strøken.. Siden har prisene mangedoblet seg..

Ja, vi skulle alle slått til for 15 år siden da E36 M3 og E30 M3 lå rundt 120-150’… Men men, lite visste vi at de ville mangedoble seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Å så herlig… E28 M5 er en av de beste klassikerne. Dessverre har prisene reist ifra oss vanlige folk. Jeg angrer som en hund på at jeg ikke slo til på en som sto på Techno Classica i 2014. Det var helt på tampen av siste dagen og selger var villig til å la den gå for 35 000 Euro. Sort og mer eller mindre strøken.. Siden har prisene mangedoblet seg..

Enig dette er herlig 😊

At det i det hele tatt står sånt her i Norge er jo bare gøy .

En e28 m5 idag ,snakker vi 6-700000 tro?

Er jo så få av de til salgs så her har jeg null peil .

 

1 time siden, Marius2002 skrev:

Ja, vi skulle alle slått til for 15 år siden da E36 M3 og E30 M3 lå rundt 120-150’… Men men, lite visste vi at de ville mangedoble seg :) 

Det skulle man gjort som alt annet man fikk billigere da..

Mine tanker går da tilbake til 99 da jeg ble sammen med hun jeg er gift med idag .

Da var jeg borti Telemark og så på en e30 m3 i drømmefargen min hva m3 angår Lachsilber :

2DCC0287-A8A5-4B4E-9964-8CD98FF51E17.webp.1082e18312555c7d906ed32781d65eb5.webp

Helt lik denne på bildet ,den skulle jeg få for 110000 da .

Idag er jo disse så dyre at man får fnatt 😊.

Ser jo som det nevnes at gode eksemplarer av e36 og begynner å danse seg oppover i pris .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Ja, vi skulle alle slått til for 15 år siden da E36 M3 og E30 M3 lå rundt 120-150’… Men men, lite visste vi at de ville mangedoble seg :) 

Ja, men det manglet faktisk ikke på anbefalinger om å kjøpe disse bilene på den tiden. Vi har diskutert dette i årevis her inne. Jeg mener stadig at spesielt E36 M3 har en del å gå på. Akkurat E28 M5 er imidlertid litt spesiell fordi det ble produsert så få av dem (kun 2241 stk.). Denne videoen fra Chris Harris kom f.eks for 10 år siden.

Utfordringen er selvfølgelig at det er flere måter å vurdere disse gamle bilene. Mange synes bare at de er gamle og derfor mindre interessante. Utviklingen har gått så langt videre og ytelsesmessig er ikke f.eks E28 M5 spesielt imponerende i dag. Den samme skjebnen gjelder også for modeller som Porsche 944 Turbo, 911 Carrera 3,2 og ulike varianter av 928. Andre mener imidlertid at bilene representerer viktige milepæler i bilhistorien og derfor er interessante. Andre igjen ser bare muligheten for å spekulere i en verdistigning uten at de egentlig interesserer seg så veldig mye for den spesifikke bilmodellen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Helt klart, for å ta to eksempler(de to E30 M3 på finn).

E30 M3 #1

E30 M3 #2

De ligger til 850’ og 900’.

Man får en kliss ny i4M50 for å ta den delen, men man får også en pent brukt F80 M3 og F82 M4 til samme prisen. Som er mye mer kapable biler. Men, de som er i markedet for E30 M3 ville nok aldri ha vurdert i4 eller F82, til den bruken den er tiltenkt, det er ikke i nærheten av hva de søker. Det er den analoge, gode og simple følelsen. Man må kjøre bilen selv. At den gjør 0-100 på nesten 7 sekund gjør ingenting, den vil likevel føles kvikk ut. Lite skiller en selv fra det ytre og man må være mye mer tilstede(misforstå meg rett). Hvis man ikke er spekulant såklart, men ja:) Drømmebilen min er i4, som er en oppnåelig for mange. Men klart, hadde jeg hatt plass og mulighet så hadde det stått en E36 der i tillegg :) @Snagg30 er heldig som har en X3M, i3S og E36 med rekkesekser, da har man liksom noen av det beste fra det nye både elektrisk og fossilt, men også en analog godbit :) Jeg er jo en 3-seriemann(ink. 4-serie etter den linjen kom), så jeg har lite 5-serie-grunnlag, men har rattet endel F11 og E34 likevel. Kanongode biler, men jeg foretrekker det kompakte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som imidlertid er litt interessant er selvfølgelig hvordan man kan spotte en fremtidig klassiker eller bare en interessant bil å ha om noen år. Jeg tenker på nyere biler som i dag er relativt utenfor radaren og derfor ikke altfor dyre. Dette er en historie uten en ende og vi står hele tiden midt i den.

For min egen del ser jeg gjerne etter teknikk/konsepter som er i ferd med å bli mer eller mindre utfaset. Dette gjelder f.eks selvpustende rekkeseksere, men også noe så banalt som ekte bakhjulstrekk. Man kan selvfølgelig gå et skritt videre å inkludere manuelle gearkasser.

Jeg vil mene at f.eks E90 325i/330i er i denne kategorien (og fom. 2008 hadde sogar 325i en treliter rekkesekser). Allerede med F30 i 2012 var det slutt med selvpustende rekkeseksere for BMW.

I denne sammenhengen vil jeg også trekke frem E46 320i fom. 2001. Den modellen hadde en aldeles nydelig liten rekkesekser på 2171 cm3. 170 HK i E46 gir plenty med kjøreglede og M54B22 motoren er så silkebløt og villig til turtallsendringer som en rekkesekser kan være (kort slaglengde). Poenget i denne sammenhengen er å se utover de største motorene bare fordi de er størst. Mindre er noen ganger mer og dette er det mange som glemmer.

Litt på siden og for spesielt interesserte er f.eks også Citroën C5 II interessant iom. at den er den siste modellen fra Citroën med hydraulisk fjæring. Denne modellen vil aldri bli en dyr klassiker, men er man interessert i spesielle tekniske løsninger som trolig aldri vil bli gjentatt er modellen absolutt interessant. Akkurat Citroën er for de aller fleste ikke interessant, men poenget er å vise bredden og hvordan man generelt bør tenke hvis man skal spotte fremtidige interessante gamle biler.

Det finnes selvfølgelig mange interessante bilmodeller i denne sammenhengen og E87 130i er en annen opplagt kandidat. Jeg tenker at det er på tide å flytte fokuset bort fra 80 og 90-tallet. Som jeg har forsøkt å skissere finnes det også mange interessante modeller fra 2000 tallet som etterhvert begynner å bli litt eldre og dermed modne for å plukke opp hvis man vil være tidlig ute.

Hvorvidt denne "klassiker" trenden med stempelmotorer vil fortsette mhp. utviklingen av elektriske biler vet jeg ikke. Trolig snakker vi ikke om tilsvarende dramatiske verdistigninger i fremtiden, men dette er etter min mening mindre interessant. Poenget må være å ha det morsomt med bilene uansett hva de koster. Dette gjelder enten de f.eks har en agil selvpustende rekkesekser under panseret eller bare tilbyr en sofistikert fjæringskarakteristikk. Biler skal kjøres og helst glede eieren. Alt annet er tullball i min verden.

Apropos hvordan man ikke ser skogen for bare trær når det gjelder fremtidige klassikere. Selv profesjonelle bilfolk kan ta helt feil når det gjelder helt opplagte modeller - og Citroëns hydrauliske fjæringssystem er selvfølgelig en del av dette. Filmen "Ronin" er forøvrig helt klart verdt å se (som Iain Tyrrell refererer til i videoen). Filmen er meget bra etter min mening og har noen chase scener som er blandt de bedre i filmindustrien. Rollelisten imponerer også med bl.a Robert De Niro, Natascha McElhone, Stellan Skarsgård og Jonathan Pryce.

         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten anbefaling hvis man mangler noe hyggelig å se på i juledagene og som ikke er bilrelatert. Nederlandske Martijn Doolaard restaurerer en liten gård som ligger på fjellet i Val Pellice området i det nordvestlige Italia ikke så langt fra grensen til Frankrike.

Filmingen er virkelig eksemplarisk og man følger Martijn gjennom dagene (videoene er ukentlige) i et format som er type "slow-TV". Naturen er også fantastisk flott og dette sammen med den utrolig flotte filmingen samt interessante kommentarer gjør at ihvertfall jeg kommer i godt humør og i en mild stemning.

Martijn har også tidligere syklet i hhv. et år (Amsterdam-Singapore) og to år (Vancouver-Patagonia/Argentina). Fantastisk flott filming på disse turene også.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god venn kjøpte en tilsvarende gammel E23 735i med manuelt gear i 1988/89. Jeg husker ikke eksakt årsmodellen, men basert på hva jeg ser i denne videoen antar jeg tidlig 80-tallet. Bilen var tysk (min venn er norsk, men bodde i det sydlige Tyskland) og ville ha vært temmelig billig på denne tiden i Tyskland noe som er sannsynlig iom. at bilen var en ren bruksbil. Han hadde nylig stiftet familie og hadde bruk for en stor og relativt billig familiebil ved siden av et par Porscher som var hovedinteressen.

Jeg husker bilen som temmelig fin. Komforten var eksemplarisk og måten den store rekkesekseren presterte på Autobahn var imponerende. Bilen var temmelig stor for tiden (les: lang), men ikke altfor bred og nettopp dette var en fordel når man faktisk kjørte bilen. Den var lett å plassere på veien og kjørte på mange måter som en stor E28 sett bort fra vekten som naturligvis var en del høyere (ca. 200 Kg). Dette merket man imidlertid ikke så mye til i praksis. Det var mer lengden på bilen som var avgjørende. Det var mye bil både foran og bak der man kunne se og spesielt når man skulle parkere bilen.

På veien var inntrykket nærmest majestetisk med et langt panser der en fantastisk stor og selvpustende rekkesekser totalt dominerte. I høyere hastigheter på Autobahn var bilen først og fremst motoren og deretter noe man satt i. Ikke ulikt den samme fornemmelsen man fikk i de frontmotoriserte Porschene på den samme tiden. Ytelsesmessig var det naturlig å sammenligne E23 735i med f.eks Porsche 924 Turbo, men den store rekkesekseren var betydelig mer kraftig i mellomakselerasjonene og mot topphastigheten. Porschen hadde imidlertid 35-40 Km/t høyere topphastighet. På den annen side var lydbildet i BMW'en mye mer inspirerende og dette kombinert med at man satt i en stor sedan gjorde definitivt et mektig inntrykk som jeg aldri har glemt.

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroen. Småbiler. Vi kan ta BMW først for å gjøre dette litt BMW-relevant. Man kan si mye om BMW i3, men få andre biler i samme klasse holder seg så godt i pris, er så god å kjøre og har stadig tilbakevendende kjøpere. Men om vi ser på noe enda mindre her. Bybilen Citroen Ami. En designperle for storbyen. Uten å være sikker tror jeg worldwide at man får den som normal bil, mens her i Norge forble den bare som mopedbil. Korrekt meg gjerne her: Uansett er det en til salgs på finn.no akkurat nå:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=278754829
 

Det er ikke luksus, den ser ikke komfortabel ut og generelt kjip innvendig. Men glem det, tenk hvor enkel og billig denne er å ratte i byen, parkere og ellers ha med å gjøre. Den er 120cm kortere en VW Up!.

CB07D0E3-6327-4DED-A380-BEF1628277BE.thumb.jpeg.a89fdfdc1aa50f5f2742cb53d2d772e6.jpeg

Problemet er prisen. De skal ha 130000 for denne 1 år gamle Ami. Til det får man en BMW i3 med edruelig kilometer og selv om i3en hadde vært enkleste utgave er den mer komfortabel, bedre å kjøre, mer utstyr og jeg tror også prisen holder seg bedre. Men man er da utenfor garanti og man har ikke systemet i ryggen. 
Ami kunne vært en konebil, men jeg er redd for at til vårt bruk at den faller igjennom på samtlige punkt, foruten størrelse.

Men i Paris eller Nice, hvor sikkert denne var tiltenkt først, så må Ami være helt perfekt. Citroen Norge sier at den er tiltenk Pizzabud, bildeling i hjemmehjelpstjeneste eller et alternativ til elsparkesykkel. De sier også at den kan være til de som ikke trenger bil, men kan være kjekk å ha til og fra butikken o.l. og det er ikke vanskelig å være uenig i dette. Prisen i annonsen tror jeg til Ami sitt forsvar er litt dyr, det ble av Ami-testen til elbil24 i fjor sommer antydet 60-70000,-.  Men men 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at biler som Ami er for små til alminnelig bruk for de aller fleste, men dette var nok heller ikke Citroëns poeng med modellen. De hadde jo C1 i perioden 2005-2022 og den modellen kan faktisk brukes som en familiebil forutsatt at det mest handler om nærkjørsel (f.eks til/fra barnehaven).

Vi kjøpte jo en VW Up allerede i 2013 som en midlertidig erstatning for vår tidligere E46 318d Touring. Jeg hadde ingen spesielle ønsker for en ny bil og dermed ble det en Up (billig, praktisk og ikke minst lett å selge igjen uten et for stort tap). Den fungerte fint som familiebil og vi var sogar to voksne og to barn + en dachs på vinterferie i Norge med bilen. Jeg skal ikke påstå at vi hadde god plass, men med godt humør og litt pågangsmot gikk det faktisk helt fint.

Det som imidlertid er litt interessant er at da vi var i Hamburg den samme sommeren så vi kun to andre Up'er og begge var fra kommunen. Det kunne virke som om tyskerne på den tiden mente at det fikk være grenser for hvor liten, enkel og uten status en bil skal være. Det flommet imidlertid over av Smart Fortwo så det handlet ikke om størrelsen, men om relativ status (+ at den i Tyskland er lovlig å parkere 90 grader på tvers langs en vei). Da jeg var i Berlin ifjor på denne tiden så jeg imidlertid mange Up'er så noe må ha endret seg i løpet av de 8 årene som hadde gått.

I denne konteksten er det faktisk litt merkelig at ikke BMW også utnyttet dette markedspotensialet. Citroën, Peugeot og Toyota hadde relativt stor suksess med deres C1/107/Aygo og tilsvarende hadde VW, Skoda og Seat med hhv. Up/Citigo/Mii. Fiat selger sogar stadig 500 i store mengder (i dag kun elektrisk).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...