Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

når jeg ser skikkelige kjøremaskiner til salgs som er nesten ubrukte men er noen år gamle så er det nesten grunn til å være skeptisk, klarer jo ikke å la vær å kjøre på kilometer på en god bil

Da må du ha flere objekter å dele km på. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Det er de gode bilene som går langt!

 

når jeg ser skikkelige kjøremaskiner til salgs som er nesten ubrukte men er noen år gamle så er det nesten grunn til å være skeptisk, klarer jo ikke å la vær å kjøre på kilometer på en god bil

Som denne 7'er?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Det er de gode bilene som går langt!

 

når jeg ser skikkelige kjøremaskiner til salgs som er nesten ubrukte men er noen år gamle så er det nesten grunn til å være skeptisk, klarer jo ikke å la vær å kjøre på kilometer på en god bil

Det er jeg helt enig i. Og mye av grunnen til at så mange D5er har gått så langt er fordi de er populære som langdistanse biler. Hjemme markedet Tyskland er desidert det største markedet for Alpina D5S. Årsaken er klar: I alle år så har det vært en selvfølge at en tysk direktør eller leder skulle kjøre S klasse eller 7-serie som firmabil. Men vi har etter finanskrisen sett en endring her, tyske ledere har vært nødt til å snobbe ned. Nå går det mer i premium SUV og litt mer eksklusive mindre modeller. Her kommer Alpina D5S inn i bildet. Se for deg en leder av en større bedrift i München, han bor Augsburg ca 90 km utenfor München. Han pendler hver dag og ettersom han skal være på kontoret 06:30 så har han lite trafikk på Autobahn inn til byen. A9 fra Augsburg til München har fri fart, tre felter i hver retning og går nesten snorrett frem…hvem hadde ikke da valgt en Alpina D5S som sitt pendlervåpen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2023 den 12.34, Fredrik 90 skrev:

Slik jeg kjenner meg selv så kunne jeg nok aldri brukt mine egne penger på en biltype jeg ikke har lyst på. Jeg sliter med å kjøpe en kjedelig bil, med mindre det er en vanvittig god deal. 

Men det sagt så finnes alternativer der ute som jeg synes er kule som også er praktiske familiebiler. Jeg har som sagt tatt Ford Explorer tilbake i vurderingen, jeg synes bare de er grisetøffe og de går som ett uvær. For å ytterligere tilfredstille min indre yankee trang så har jeg kikket litt på USA import av Cadillac Escalade, en fascinerende doning. Men til syvende og sist så håper jeg å ende opp med en G31 diesel facelift 😀 

Jeg kan si at Audi e-tron er en fantastisk bil for pengene, jeg var nær ved å kjøpe en for ett par måneder siden. Men jeg slo det fra meg. G11 750d er en utrolig bil i mine øyne, verdens beste GT cruiser selv om den har to dører for mye til å kunne være en rendyrket GT. Komfortabel, rask og går 1000 km på en fylling…perfekt for å rase igjennom natten på vei sydover. 

G31 M550d har jeg til vurdering, men jeg tenker at da kan jeg like godt finne meg en Alpina D5S. Jeg ønsker LCI men hvis jeg ikke skal ha en LCI så får det være en litt spesiell bil. Har ett søk ute på D5S, både med og uten LCI. Problemet er å finne en som ikke har gått over 50 000 km, alle kjører jo disse bilene langt før de bytter 😅

Hei, hvorfor er de nyeste 7 serie diesel fra 2018?
Sluttet de med å produsere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Hei, hvorfor er de nyeste 7 serie diesel fra 2018?
Sluttet de med å produsere?

På langt nær, men i Norge kom fokuset mer over på ladbare hybrider, noe som gjorde at disse fikk en dominans her på berget. 750d ble riktignok tatt ut av produksjon høsten 2020, men man fikk fortsatt både 730d og 740d. Det produseres fortsatt diesel av G70 7-serie, men denne er det neppe mange som har valgt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2023 den 22.36, Werther skrev:

Hvorfor vurderer du aldri Porsche?

Cayenne diesel/hybrid, Macan diesel/hybrid eller Panamera stasjonsvogn hybrid for eksempel.  Jeg har veldig sansen for Cayenne, spesielt faceliften fra årsmodell 2015. Fantastisk interiør og eksteriør i disse, og mye mer elegante og tøffe enn en 5 år nyere X5. 

Enig. Jeg tenker at en Panamera II 4S Diesel er ganske kul (kun produsert i 2016 og 2017). Vi snakker om en V8 motor på 3956 cm3 som yter ganske solide 422 HK og 850 Nm. 0-100 Km/t går løs på 4,3 sekunder og topphastigheten er 290 Km/t. Dreiemomentkurven er ekstremt flat med 850 Nm tilgjengelig fra temmelig lave 1000 rpm tom 3250 rpm. Det kanskje mest imponerende er at gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring ikke er høyere enn 0,65 liter/mil + selvfølgelig 4x4 og 8-trinns PDK automatgear.

En tilsvarende Panamera II 4S med lignede effekt (440 HK og 550 Nm) har et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,85 liter/mil. Denne modellen har imidlertid kun en V6 motor på 2894 cm3.

Du kan selvfølgelig kjøpe en nyere Panamera II Turbo S som har en V8 motor på 3996 cm3 som yter 630 HK og 870 Nm. 0-100 går løs på 3,1 sekunder og topphastigheten er 315 Km/t. På den annen side er forbruket også ganske imponerende med et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på temmelig solide 1,30 liter/mil. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring beregnes ut fra 1/3 bykjøring, 1/3 landeveiskjøring og 1/3 Autobahnkjøring (i Tyskland).

Så den 6-7 år gamle Panamera dieselmodellen med V8 motor og absolutt respektable ytelser selv i dag har ganske nøyaktig halvparten av forbruket som en nyere Turbo S uten å gå enormt mye på kompromis med ytelsene. Jeg tenker at en god dieselmotor så absolutt er tingen uansett hva myndighetene sier. De tenker stor skala (altså oss alle), men med Euro 6 som for Panamera II 4S Diesel (altså med partikkelfilter for miljøet), skikkelig med bunndrag og relativt lavt forbruk blir det egentlig ikke bedre og mer økonomisk fornuftig.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et helt fantastisk lydbilde i de. Høres ut som gammel amerikansk sigarbåt på tomgang. Eksen til naboen hadde en cayenne med v8 diesel før den ble bytter inn i en panamera gts (v8 utgaven) og nå senere en x5m comp, begge de har også fantastisk lydbilde. 

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk man Panamera og Cayenne med V8 diesel? Det må være en sweetspot, ja. Ellers er det jo i Panamera Hybrid motoren fra RS4/RS5, noen skal visst ha det til at det i Cayenne også er samme, selv om slagvolumet (så vidt jeg kan se) er forskjellig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, fupsaker skrev:

noen skal visst ha det til at det i Cayenne også er samme, selv om slagvolumet (så vidt jeg kan se) er forskjellig.. 

Er nok en helt annen motor. Cayenne hybrid bruker samme drivlinjen som du finner i Q7 TFSI-e. Noe mer krefter i Porsche'n, men essensielt samme greia.

2.9 litern som sitter i Porsche og div Audi er en twin turbo variant, der 3.0 litern er en singel turbo variant. Helt "annen" motor mao. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Er nok en helt annen motor. Cayenne hybrid bruker samme drivlinjen som du finner i Q7 TFSI-e. Noe mer krefter i Porsche'n, men essensielt samme greia.

2.9 litern som sitter i Porsche og div Audi er en twin turbo variant, der 3.0 litern er en singel turbo variant. Helt "annen" motor mao. 

 

 

 

Så i Panamera er det en Twin turbo som er justert ned fra 450-330hk? Må da være mulig å jasse opp litt. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, fupsaker skrev:

Så i Panamera er det en Twin turbo som er justert ned fra 450-330hk? Må da være mulig å jasse opp litt. :D 

Jupp :) Ser at de fleste legger seg på 600hk/800nm området på steg 1, så blir mer enn friskt når du kombinerer tuning på 2.9 litern med batterihjelp. 

Dette er seff kombinert effekt. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aktuelle V8 dieselmotoren er en variant av VW's EA898 motor som fantes i tre forskjellige effektvarianter med hhv. 422 HK og 850 Nm for Porsche Panamera II samt 422 HK og 900 Nm for VW Touareg II samt 435 HK og 900 Nm for Audi SQ7/SQ8/A8 D5 + Bentley Bentayga.

Motoren ble introdusert med Audi SQ7 i mai 2016 og sendt på pensjon i september 2020. Årsaken til at motoren ble tatt ut av programmet var primært et relativt høyt CO2 utslipp (dog betydelig lavere enn f.eks V8 bensinmotoren i dagens Panamera II Turbo S) kombinert med det faktum at den er en temmelig stor dieselmotor med et slagvolum på 3956 cm3. Jeg antar at det for VAG handlet om en totalvurdering i relasjon til markedet for disse (nisje)modellene kombinert med EU kravet om et samlet CO2 utslipp for samtlige produserte biler i konsernet - og ikke at motoren på noen måter er dårlig eller teknisk gammeldags for det var/er den bestemt ikke utover VAG's generelt dårlige omdømme i relasjon til den famøse "dieselgate" saken som selvfølgelig også kan ha påvirket denne motoren.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2023 den 13.30, Saltkjelen skrev:

På langt nær, men i Norge kom fokuset mer over på ladbare hybrider, noe som gjorde at disse fikk en dominans her på berget. 750d ble riktignok tatt ut av produksjon høsten 2020, men man fikk fortsatt både 730d og 740d. Det produseres fortsatt diesel av G70 7-serie, men denne er det neppe mange som har valgt i Norge.

Jeg hadde faktisk glemt at man fikk G11 750d som LCI, det hadde virkelig vært en genial turbil. Det kan gå, bagasjerommet er større en hybriden og nå kan vi snart reise uten at eldstejenta trenger å ha med vogn. Den skal faktisk vurderes 👍

G11 LCI har vokst på meg, særlig nå etter at G70 er på veien. Det har også hjulpet at det går tre G11 LCI i byen her som jeg ser langs veien stadig…den eier veien der den kommer 😎 En kort 750d LCI med M-sport hvor alt er i sort er faktisk en fet vogn. 

På 10.7.2023 den 20.34, Fredrik skrev:

Enig. Jeg tenker at en Panamera II 4S Diesel er ganske kul (kun produsert i 2016 og 2017). Vi snakker om en V8 motor på 3956 cm3 som yter ganske solide 422 HK og 850 Nm. 0-100 Km/t går løs på 4,3 sekunder og topphastigheten er 290 Km/t. Dreiemomentkurven er ekstremt flat med 850 Nm tilgjengelig fra temmelig lave 1000 rpm tom 3250 rpm. Det kanskje mest imponerende er at gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring ikke er høyere enn 0,65 liter/mil + selvfølgelig 4x4 og 8-trinns PDK automatgear.

En tilsvarende Panamera II 4S med lignede effekt (440 HK og 550 Nm) har et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,85 liter/mil. Denne modellen har imidlertid kun en V6 motor på 2894 cm3.

Du kan selvfølgelig kjøpe en nyere Panamera II Turbo S som har en V8 motor på 3996 cm3 som yter 630 HK og 870 Nm. 0-100 går løs på 3,1 sekunder og topphastigheten er 315 Km/t. På den annen side er forbruket også ganske imponerende med et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på temmelig solide 1,30 liter/mil. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring beregnes ut fra 1/3 bykjøring, 1/3 landeveiskjøring og 1/3 Autobahnkjøring (i Tyskland).

Så den 6-7 år gamle Panamera dieselmodellen med V8 motor og absolutt respektable ytelser selv i dag har ganske nøyaktig halvparten av forbruket som en nyere Turbo S uten å gå enormt mye på kompromis med ytelsene. Jeg tenker at en god dieselmotor så absolutt er tingen uansett hva myndighetene sier. De tenker stor skala (altså oss alle), men med Euro 6 som for Panamera II 4S Diesel (altså med partikkelfilter for miljøet), skikkelig med bunndrag og relativt lavt forbruk blir det egentlig ikke bedre og mer økonomisk fornuftig.     

Jeg har faktisk ikke glemt denne modellen, den har blitt vurdert den også. Helt klart en imponerende bil med ytelser som er helt i en klasse for seg selv til å være en diesel. Men Panamera med V8 diesel har blitt utelukket mest fordi den blir for gammel, de yngste eksemplarene er ifra 2017 og hele poenget her er å ha en nyere bil. Også er det jo vedlikeholdskostnader med en slik motor, kombiner dette med Porsche sine dele og timepriser. Men i ett alternativt univers så hadde det vært kjempegøy, men jeg må dra litt fornuft inn i dette også. Jeg sliter med å se hva denne Panamera med V8 diesel gjør som ikke en G31 M550d eller Alpina D5S gjør like bra.

På 10.7.2023 den 20.50, flobben skrev:

Og et helt fantastisk lydbilde i de. Høres ut som gammel amerikansk sigarbåt på tomgang. Eksen til naboen hadde en cayenne med v8 diesel før den ble bytter inn i en panamera gts (v8 utgaven) og nå senere en x5m comp, begge de har også fantastisk lydbilde. 

Det er helrått lydbilde i disse. En bekjent via jobb hadde en Touareg med denne diesel V8ern. Dere husker Touareg? Den fine VW SUVen som alle i Norge måtte ha som nå ingen får lov å kjøpe lenger siden Møller vil kun selge elbil. Anyway, vedkommende hadde en svært romslig firmabil avtale og tok seg ut en slik Touareg med V8 diesel. Først og fremst så må jeg si at siste generasjon Touareg er en vanvittig pen og flott bil, dette var en 2019 modell med full R line pakke. Nesten 2 mill for en VW…

Men lyden i denne bilen var helt førsteklasses, flotteste diesel lyd jeg har hørt. På tomgang så knurra den lavt og deilig, det oser krefter og maskulinitet av den bilen med den lyden. Var relativt bra trøkk i den også, på litt turtall hørtes det ut som en bensin V8er. Den imponerte meg fra passasjersetet 👍

18 timer siden, Fredrik skrev:

Den aktuelle V8 dieselmotoren er en variant av VW's EA898 motor som fantes i tre forskjellige effektvarianter med hhv. 422 HK og 850 Nm for Porsche Panamera II samt 422 HK og 900 Nm for VW Touareg II samt 435 HK og 900 Nm for Audi SQ7/SQ8/A8 D5 + Bentley Bentayga.

Og det at dette er ett VW produkt gjør det til en dealbreaker…dessverre. Hadde det vært Porsche som utviklet og produserte motoren så hadde det vært greit. Men en kompleks V8er utviklet av VW…neitakk. Da sover jeg bedre om natten med en kompleks motor med fire turboer utviklet av BMW.

Timingen for denne motoren var veldig uheldig, hadde de bare kommet med den noen få år tidligere. Eller hadde de bare gitt faen i å jukse så kunne vi fortsatt nytt flotte dieselmotorer uten å bli sett stygt på av enkelte. Jeg tror ikke det er en dårlig motor i seg selv, men jeg tror bare at timingen med dieselgate, som førte til strengere krav til utslipp har ødelagt for denne motoren. Så ut gikk V8 diesel og inn kom V6 ladbar hybrid..som er den eneste motoren som selger i Panamera i Norge og den eneste Touaregen Møller vil selge deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 G11 LCI er jo faktisk noe av det lekreste BMW har levert i senere tid. Synes bilen er vel så fin med standardfangere i kombinasjon med Alpina-leppe, så uansett hva du eventuelt går for her, så er det riktig. Ellers helt enig i at kortutgavene er finest. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg er enig og det har vel egentlig siden siste halvdel av 80-tallet (altså med spesielt E30 og E28 med de senere motorene) vært et poeng at BMW langt på vei gjør tingene nesten like bra som Porsche, men samtidig er langt mer praktiske biler. Porsche er allikevel mer fokuserte når det gjelder enkelte detaljer (litt avhengig av modell) vedr. for eksempel kjøredynamikk og ren performance, men BMW ligger sannelig ikke langt bak.

Vedr. G31 550d og Alpina D5S tenker jeg at det stort sett er den samme historien, men at V8 dieselmotoren i Panamera 4S Diesel er et monster. Bare det at den utvikler et maksimalt dreiemoment på massive 850 Nm ved utrolig lave 1000 rpm sier sitt når f.eks D5S trenger hele 1750 rpm for å yte maksimalt 800 Nm og M550d trenger enda mer turtall for å yte maksimalt 760 Nm ved 2000 rpm. VAG's V8 dieselmotor har også bedre utholdenhet ved at den klarer å holde det høye dreiemomentet på 850 Nm helt opp tom. 3250 rpm, mens 5DS gir opp ved 2750 rpm og M550d gir opp ved 3000 rpm. Bunndraget i Panamera 4S Diesel er enormt og virkelig noe helt spesielt hvis det er en stempelmotor man vil ha fra en tysk premium bilprodusent.

Jeg er naturligvis ikke enig med deg i at det er negativt at denne V8 dieselmotoren er utviklet av VAG. Jeg tenker at VAG i likhet med f.eks BMW står bak både geniale og ganske dårlige motorer. Porsche og VAG har samarbeidet siden Porsche ble en bilprodusent i 1931 og uten VAG intet Porsche. Uten VAG ville heller ikke Audi, Lamborghini og Bugatti vært det samme.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...