Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

De dagens GT-lineup er er slettes ikke verst, og de har noen gode kvaliteter over seg (bl.a. bakseteplass) der vanlige stasjonsvognene og sedanene kommer til kort. Men det er ikke til å stikke under en stol at de kunne ha vært designet mye mer lekre og smekrere. Vi hadde i utgangspunktet bestemt oss for 3GT, men endte opp med 4GC etter å ha prøvd en.

Slik spionbildene framstår ser nå i4 ut mer som en 4GT enn en 4GC om en ser på takprofilen og proporsjonene.

BMW%20i4%2014.jpg?w=1903&h=758&fit=clip&crop=edges

Sikkert praktisk, men for min egen del er jeg nå mer interessert i lanseringen av G21, og gleder meg til den kommer. Prøvesatt en ny V60 her om dagen, og den kommer nok til å stjele mange kunder fra BMW i Norge - god plass i baksetet, fint interiør og attraktive hybridvarianter med firehjulstrekk og stasjonsvogn. 

Det bringer meg videre på en artikkel i siste CAR magazine som jeg leste i går, der det står litt om hvilke utfordringer bilprodusentene har i forhold til  EU's kommende utslippskrav om 95g CO2 snittutslipp fra modellrekka. Om de ikke er i forkant her vil de i ytterste konsekvens kunne måtte rasjonere salg av biler med kun forbrenningsmotor for å holde snitt-CO2-utslippene fra omsetningsvolumet nede. Pr. nå lå ikke BMW an til å nå målet sitt. Volvo derimot lå bra an. Boten for å overstige kravet er satt til 95 EUR/g x årlig omsetningsvolum...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius2002 skrev:

@papertiger det stod mye bra i denne utgaven av CAR ;)

Til diskusjon om bakdører; er enig i at dør bak til kink er penest, men er det virkelig mest praktisk? På en åpen plass, ja, men i parkeringshus og trange garasjer er jo lange dører noe herk :lol:

Det gjorde det så absolutt.

Praktisk? Som BMW-eier forventes det at en parkerer lengst borte fra andre biler for å unngå parkeringsbulker og vanskelig inn-og utkomst fra bilen. Da er ikke dørene noe problem :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er helt enig, og håper egentlig at dette er den nye 3-serie GT (eller 4-serie GT som den sannsynligvis vil bli hetende, ref. 5GT vs 6GT), men det står "electric vehicle" på bilen, så det er jo nærliggende å tro at dette er i4 (4-serie Gran Coupe). Dog er det selvfølgelig bare antagelser hittil, men det er vel så vidt jeg husker uttalt at i4 ikke vil bli i nærheten av konseptutgaven - noe som er fryktelig synd om så er tilfellet!

Formen ser iallfall umiskjennelig ut som en GT modell, enten av 3 eller 4 serie. Tipper BMW har satt "electric vehicle" på den for å villede spionfotografene en smule. Det er jo ett eldgammelt triks når de er ute å tester biler under tung kamuflering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, papertiger skrev:

Det gjorde det så absolutt.

Praktisk? Som BMW-eier forventes det at en parkerer lengst borte fra andre biler for å unngå parkeringsbulker og vanskelig inn-og utkomst fra bilen. Da er ikke dørene noe problem :D 

Ja, det er en uskreven regel :D Jeg skrev det faktisk i forrige innlegg, men visket det ut :lol: Men ja jeg parkerer faktisk lengst unna og har mine faste plasser i byen. Alltid gjort, selv med Rav4en, madammen var like oppgitt. Jeg rygger også alltid inn. Men på generell basis er lange dører noe herk på trange plasser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store poenget med GT-variantene (bortsett fra designet og den praktiske bakluken) er jo at de har en lengere akselavstand enn de regulære modellene (+11 cm og +10 cm for hhv. 3GT og 5GT). 3GT (F34) har plattformen fra F35 3-serie LWB (bygges i Kina), mens 5GT (F07) har en forlenget plattform fra den regulære 5-serien F10.  

4-serien (F32, F33 og F36) har alle sammen den samme akselavstanden som den regulære 3-serien (F30). 6-serien (F06, F12 og F13) har alle sammen en forkortet akselavstand fra den regulære 5-serien (F10 - altså den forrige generasjonen 5-serie), mens dagens 6GT (G32) har den samme plattformen som 5GT (F07) - altså en forlenget plattform fra F10.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke nye 7-serien er så ille lengre og for første gang synes jeg 7-serie er finere med M-Sport. :)  Selv om non-M ser mer elegant ut. Tror dette blir bra jeg, 7-serien trenger så skille seg litt ut. Grillen er foreløpig alt for stor, men føler likevel BMW har løst det på en grei måte med linjene ellers. Spionbildene og de før-bildene(som jeg blant annet postet noen sider tilbake) viste ikke hele bilen og man fikk feil inntrykk føler jeg. :) 

Strandet hval? Neeh, Model X det... 

 

Edit:
 

G11_G12-BMW-7-Series-LCI-7-1200x800.jpg

G11_G12-BMW-7-Series-LCI-29-1200x849.jpg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz S-klasse W222 er fra 2014 og etterhvert en gammel modell (siste facelift kom i 2017). Den har designmessig ikke tålt tidens tann spesielt bra synes jeg og forklaringen er at designmoten har forandret seg kraftig i løpet av de 5 årene siden 2014. Det er ingen tvil om at designet på G11 etter den siste faciliften er tilpasset den nye X7 og at dette trolig er et smart trekk av BMW så lenge verden er besatt av SUV'er. Det skal derfor bli spennende å se hvordan salget vedr. G11 og X7 kommer til å fordele seg i tiden fremover. Jeg tror at X7 kommer til å ta en stor del av det markedet 7-serien tradisjonelt har hatt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo det er et lite paradoks:

Fokuset på mer miljøvennlige biler er høyt fra politikere og dermed også fra bilprodusentene (som jo må operere innenfor retningslinjene politikerne vedtar...). Forbrukerne på sin side lar seg stort sett styre etter den retningen politikerne peker ut da det er økonomisk mest gunstig, men det er vel ikke til å stikke under en stol at miljøbevisstheten øker blant folk flest også. 

Men folk flest vil jo ha SUV! Denne biltypen som relativt sett er stor, tung og har tradisjonelt sett høy luftmotstand. Så da lager produsentene SUVer. Nye modeller i hopetall. Men det ville jo vært enklere å fått et miljøvennlig og smartere resultat ved å bruke mindre, lavere og lettere modeller som enklere klarer å oppnå utslippskravene satt av EU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA blir jo alt av SUV klassifisert som «truck», som igjen har helt andre krav enn personbiler. Det er mye på grunn av dette produsenter som GM og Ford nå praktisk talt slutter å produsere sedaner til fordel for SUV.

Imponerende verden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, awt skrev:

I USA blir jo alt av SUV klassifisert som «truck», som igjen har helt andre krav enn personbiler. Det er mye på grunn av dette produsenter som GM og Ford nå praktisk talt slutter å produsere sedaner til fordel for SUV.

Imponerende verden. :D

Jeg lurer på hvor lenge det går før myndighetene i USA gjennomskuer dette? Det var jo en skikkelig SUV bølge som skyldte over USA på slutten av 90 tallet og helt frem til finanskrisen i 2008. Dette ser vi en reprise av nå, bare at denne gang er resten av det globale bilmarkedet også med på SUV bølgen. 

Eneste bilen Ford USA skal produsere som ikke er en Truck, SUV eller Crossover er Ford Mustang. Alt annet skal bort, Fiesta, Focus, Fusion (Mondeo) og Taurus. Samme hos GM og alle merkene under den paraplyen, er vel en og annen Buick og Cadillac som fortsatt skal være sedan men resten skal bort. Da synes jeg det er litt rart når man ser på BMW og f eks salget av 5-serie. BMW klarer ikke å produsere nok G30/31, derfor har de også startet opp produksjon hos Magna Steyr i Østerrike parallelt med Dingolfing i Bayern. Mener de lager bla 530e i Østerrike..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det USA som avtar disse G30'ene eller er det primært i andre markeder G30 vokser? Jeg tenker at amerikanerne er praktiske når det gjelder hva som selger og at markedet derfor bestemmer. De tjener mye mer penger på å selge tildels svindyre SUV'er (trucks) basert på relativt enkel teknikk enn på å holde følge med bl.a BMW når det gjelder spesielt mindre biler, men også mellomklassebiler og større biler. På den annen side har Ford også Lincoln og dagens Continental er jo ganske elegant... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...