Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Marius2002 Avgiftssystemet slik det er i dag gir ingen mening når det gjelder biler med stempelmotorer. Det er enn så lenge et unntak når det gjelder de minste bilene, rene sportsbiler og en og annen stor SUV/Pickup, men ellers tror jeg at elektriske modeller nå dekker det meste.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dette. På den ene siden elsker jeg gode stempelmotorer, men etter å ha kjørt Taycan Turbo må jeg si at de beste elektriske bilene også er temmelig imponerende. Det er to helt forskjellige prinsipper og opplevelser, men med slike prisforskjeller for sammenlignbare bilmodeller tror jeg at løpet er kjørt for stempelmotorene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Fredrik skrev:

Det er to helt forskjellige prinsipper og opplevelser, men med slike prisforskjeller for sammenlignbare bilmodeller tror jeg at løpet er kjørt for stempelmotorene.

 

Heldigvis for oss petrolheads så er det kun i Norge at slike prisforskjeller plasserer elbiler i en unik posisjon. Hvis dette hadde vært toneangivende for hele Europa så hadde det sett mørkt ut for stempelmotoren om dagen, det skal jeg innrømme. Ettersom norsk bilmarked er en bitte liten flekk internasjonalt sett så tror jeg nok vi som ønsker det kan velge stempelmotorer en stund til. Det er heldigvis ikke Norge som dikterer etterspørselen etter biler globalt. 

Inkludert Norge så er det europeiske elbil salget på 15% (22% om man tar med PHEV) av det totale bilsalget så langt i år. Eller med andre ord..85% av salget er biler med stempelmotor. Så disse bilene går ingen vei ennå, og det er bra for oss som liker lyd og involvering 😅 For all del, elbil er kommet for å bli...men hvor fort overgangen vil skje er uvisst. La oss starte med å ta ett tiår av gangen 😀

Og hvis en gang, om mange år elbiler skal ta over alt (tvilsomt)...tenkt å jævla bra og velutviklede de kommer til å være. I dag fremstår de litt som mobiltelefoner gjorde på 80 tallet, vi kommer til å le av dem om 20 års tid. 800 kilo batterier i buken, lader treigt, roting med tunge ladekabler og ulike kontakter, kort rekkevidde og levetid på kun 8 år 😂

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Norge er uten tvil veldig spesielt i denne sammenhengen og som du påpeker er Norge også et veldig lite marked i den store sammenhengen. Allikevel er det ingen tvil om hvor det går også i store bilmarkeder som f.eks Tyskland. 2021 var f.eks det første året da rene elektriske biler passerte dieselbiler i antall solgte enheter (tredje kvartal). Her er det imidlertid viktig å bemerke at det også ble solgt færre biler totalt enn tidligere pga. coronasituasjonen.

Det viktige i denne sammenhengen er imidlertid hvor stor veksten av rene elektriske biler er i relasjon til markedet som helhet (markedsandelen). Det man ser i Tyskland er at veksten vedr. rene elektriske biler nå er større enn for PHEV og at den kombinerte veksten for rene elektriske biler + PHEV samtidig er større enn for konvensjonelle biler. Bilmarkedet som helhet blir mindre, men samtidig vokser markedsandelen for rene elektriske biler + PHEV kraftig. Fortsetter trenden er det bare snakk om et par år før de elektriske alternativene har en større markedsandel enn bensin og dieselbilene har sammenlagt.

Det er også andre ting som forsterker denne trenden utover coronasituasjonen. En stor andel av bilene som selges i Tyskland er flåte og leasingbiler. Mange av disse bilene blir skiftet ut etter 1-3 år på veiene og det er derfor mindre viktig hvorvidt batteriet i en elektrisk bil ikke holder mer enn 8 år. Tilsvarende også for offentlig forvaltning (delstater og kommuner) som typisk også skifter ut bilene etter 1-3 år på veiene.

Ellers er jeg helt enig med deg i at den hurtige tekniske utviklingen når det gjelder elektriske biler ganske sikkert om noen få år vil få dagens elektriske biler til å fremstå som anakronismer. Bilhold som vi kjenner det da man beholdt bilene i 5-10+ år er ikke lenger fornuftig i så henseende. På den annen side gir det selv i dag liten økonomisk mening å ha en tilsvarende gammel konvensjonell bil med mindre man kan skru selv. Alt annet blir fort veldig kostbart.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik

Alt handler om hvordan man velger å lese tall og statestikk. Der jeg snakker om Europa så bryter du det ned til Tyskland...der jeg snakker om fossile biler bryter du det ned til diesel, bensin og PHEV. Greit nok, det gir dine argumenter inntrykket av å ha mer kjøtt på beina. Igjen..det handler om hvordan man velger å lese statestikk. 

Årsaken til at elbilandelen er høyere enn dieselandelen i Tyskland er halvleder mangel. Hva som forøvrig skjer med diesel er jeg egentlig litt usikker på, jeg tror det forsvinner fra vanlige personbiler iallfall. Men i SUV og nyttekjøretøy tror jeg nok diesel skal henge med i minst 10 år til. Ellers så tror jeg at bensinmotoren overlever i ett 20 års perspektiv, men ikke slik vi er vant med i dag. Jeg tror PHEV blir det som redder bensinmotoren, rene bensinbiler tror jeg vi kun kommer til å se i småserie biler...Ferrari, Alpina, 911 osv.

Dette er min take på det neste 20 årene, så gjenstår det å se hvem som får rett 😀

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg tror at du misforstår deler av mitt poeng. Jeg påstår ikke at konvensjonelle biler blir forbigått av elektriske biler med det aller første, men at trenden er helt klar også i et signifikant bilmarked som f.eks det tyske (uansett mangel på halvledere eller ei). Hva som skjer i f.eks Europa som helhet er en helt annen sak iom. denne utviklingen også handler om økonomisk politikk, miljøfokus og ikke minst lokal kjøpekraft.

Utvider man perspektivet til f.eks Afrika, Latinamerika, Russland og India vil det gå temmelig mange år før elektriske blir dominerende (hvis de i det hele tatt noen gang blir dominerende). Av tilsvarende land er det i dag kun Kina som har et erklært mål om elektrifisering av bilparken og Kina er som kjent et diktatur der kommunistpartiet bestemmer alt. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist med den redusert garantien. For de fleste som kjøper nybil har dette kanskje lite å si da det ikke er så mange som kjører over 20 000 km i året, men for alle de som gjør det har jo BMW hatt et veldig bra tilbud. Spørsmålet er om det kanskje er for dyrt å kjøpe dette som et tilvalg fra fabrikken (for jeg antar det er det BMW Norge gjør) når kun et fåtall av kundene har bruk for det. 

Mener jeg så engang at VW hadde et tilvalg i utstyrskalkulatoren tidligere på utvidet garanti til 150 000km for en ganske rimelig penge - kanskje BMW tilbyr noe slikt etterhvert i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWs garanti er satt opp i to ledd. De to første årene, er det en garanti som gjelder fra BMW AG over hele verden. De tre siste årene er det BMW Norge som står for, og som kun er gjeldende i Norge. Årsaken til at BMW kom med fem års garanti i Norge er på grunn av den sterke forbrukerkjøpsloven som likevel gir forbruker rett på å reklamere i fem år på en bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Saltkjelen skrev:

BMWs garanti er satt opp i to ledd. De to første årene, er det en garanti som gjelder fra BMW AG over hele verden. De tre siste årene er det BMW Norge som står for, og som kun er gjeldende i Norge. Årsaken til at BMW kom med fem års garanti i Norge er på grunn av den sterke forbrukerkjøpsloven som likevel gir forbruker rett på å reklamere i fem år på en bil. 

Men har jeg misforstått når jeg har trodd at den utvidede garantien er en tilleggstjeneste BMW Norge kjøper av BMW sentralt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, laffe skrev:

Men har jeg misforstått når jeg har trodd at den utvidede garantien er en tilleggstjeneste BMW Norge kjøper av BMW sentralt? 

Ja, der har du misforstått. De tre siste årene er det BMW Norge som står for. Har ikke noe med BMW AG å gjøre i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Bortfall av Apple Carplay/Android Auto, BT-funksjoner og iDrive Touch på samtlige modeller bortsett fra iX, i3 og i4. G26 med forbrenningsmotor får bortall av funksjonene.

attachment.php?attachmentid=2769712&d=16

Enkelte medlemmer mente jo at man burde se bort fra 22’ modellene pga mangel på utstyr.
Men dette gjelder kun de modellene som ikke er prioriterte, altså fossil bilene. 

🤔 

Dette er jo slik jeg ser det ganske essensielt utstyr også. 
Verden halter videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...