Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke uenig, bortsett fra at jeg synes det ser kronglete ut ved bruk av iDrive-kontroller (som ser ut til å være på vei ut). 

Alle modeller med MGU5 (head unit) er forberedt for iDrive 8.5. G70 kjører MGU5, mens de andre kjører MGU4. Alle G-serier med MGU4 får MGU5 i løpet av året og dermed iDrive 8.5.

iDrive 9 er for biler uten iDrive-kontroller, dvs. FWD BMWer (per nå). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er ikke uenig, bortsett fra at jeg synes det ser kronglete ut ved bruk av iDrive-kontroller (som ser ut til å være på vei ut). 

Alle modeller med MGU5 (head unit) er forberedt for iDrive 8.5. G70 kjører MGU5, mens de andre kjører MGU4. Alle G-serier med MGU4 får MGU5 i løpet av året og dermed iDrive 8.5.

iDrive 9 er for biler uten iDrive-kontroller, dvs. FWD BMWer (per nå). 

Ja, iDrive kontrolleren lever nok på lånt tid.

Men kjører både 8.5 og 9.0 Android?

Snakket litt med selgeren min om bl.a. i5 her om dagen, han fryktet at den med «alt» ville se et 7 sifret beløp og var derav naturlig nok bekymret for salget, men som han sa, i4 med «alt» koster nå 910k.

🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Ja, iDrive kontrolleren lever nok på lånt tid.

Men kjører både 8.5 og 9.0 Android?

Snakket litt med selgeren min om bl.a. i5 her om dagen, han fryktet at den med «alt» ville se et 7 sifret beløp og var derav naturlig nok bekymret for salget, men som han sa, i4 med «alt» koster nå 910k.

🙈

Håper bare iDrive hjulet overlever til G60. Dette blir antagelig den siste nyere bilen jeg kommer til å kjøpe, etter dette skal jeg slutte å holde meg med nyere bil. Den veien ting går nå så ønsker jeg ikke lenger å ta del i utviklingen og kjøpe produktene, det stopper for meg ved neste generasjon. 

I5 blir en millionbil, men at en godt utstyrt og godt motorisert 5-serie har bikket millionen er ikke noe nytt. Det har dem gjort i 15 år. I 2011 kosta også en F11 530d med litt flesk på rett nord for millionen. Dette er ikke noe nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Ja, iDrive kontrolleren lever nok på lånt tid.

Men kjører både 8.5 og 9.0 Android?

Snakket litt med selgeren min om bl.a. i5 her om dagen, han fryktet at den med «alt» ville se et 7 sifret beløp og var derav naturlig nok bekymret for salget, men som han sa, i4 med «alt» koster nå 910k.

🙈

Det er direkte trist at BMW ikke evner å se tilbakemeldinger på det som gjøres rundt om i sosiale medier. At iDrive-kontrolleren forsvinner er en direkte skam. Når touch-hendler, iDrive-kontroller, velkjent lyssignatur etc. forsvinner, ser jeg ikke helt hvorfor jeg ikke like gjerne kunne kjørt en Audi, Porsche eller Mercedes i stedet. Det hele begynner dessverre å bli ganske trist å være BMW entusiast ift. dagens og kommende modellsortiment. iDrive 8.5 kjører Linux (som tidligere), mens iDrive 9 kjører Android.

En i4 med alt (og det beste av alt) kommer nå på 1 050 000,- inkludert serviceavtale. Sleng på en 25k til om man skal ha lakk utover standardsortimentet.

36577310_Skjermbilde2023-04-22kl_21_43_37.thumb.png.a4ea8cd9607a4206787f9ce36041bfdf.png

56 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Håper bare iDrive hjulet overlever til G60. Dette blir antagelig den siste nyere bilen jeg kommer til å kjøpe, etter dette skal jeg slutte å holde meg med nyere bil. Den veien ting går nå så ønsker jeg ikke lenger å ta del i utviklingen og kjøpe produktene, det stopper for meg ved neste generasjon. 

I5 blir en millionbil, men at en godt utstyrt og godt motorisert 5-serie har bikket millionen er ikke noe nytt. Det har dem gjort i 15 år. I 2011 kosta også en F11 530d med litt flesk på rett nord for millionen. Dette er ikke noe nytt

Kontrolleren overlever nok dagens generasjon (som da inkluderer G6x), men ser for meg at den ryker når Dee og gjengen (neue klasse) kommer i 2025. Sånn ting ser ut nå, blir nok min i4 M50 den siste nye BMWen på denne gårdsplassen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ron Jeremy skrev:

https://www.bmwblog.com/2023/04/25/bmw-i5-m60-xdrive-and-i5-edrive40-review/

 

i5 nærmer seg veldig, her er første lille prøvekjøring.

Skuffende tall synes jeg, hadde forventet mer av en legende som 5-serien. Håper fossil/hybrid versjonene blir mer overbevisende 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Skuffende tall synes jeg, hadde forventet mer av en legende som 5-serien. Håper fossil/hybrid versjonene blir mer overbevisende 😀

Tja, hvilke tall er skuffende? 🤔 Rekkevidden var god på 40, M60 kommer med dette senere. Hestekrefter var solid, nede på 3-tallet 0-100 på M60. Forbruket er mer enn godkjent. Så da er det ikke mange tall igjen: toppfart, M60 rekkevidde og ladehastighet. Kan ta vekt også når denne blir oppgitt. i7 60 har toppfart på 240 og ladehastighet på 200, det er vel ala samme som i5 M60 får, wild guess. Det må være kanonbra det også? iX M60 har 58 mil og 200kW for å ta med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@Marius2002

Rekkevidde, ladehastighet, batteriteknologi og at de enda ikke har fått skikk på styringen på 5-serie. 

Det er jo ingen ny revolusjonerende tech som er brukt i i5.

Det er Clar plattformen som er brukt og nåværende batteri/motor teknologi fra i4 osv.

Neue klasse bringer disse tallende videre, men det er fremdeles et stykke dit.
Dette er jo «bare» en i4 i et 5 serie chassi.

Den har endel spennende SW og sensorikk som vi sikkert vil se mer av i tiden fremover.

Forventer samme tall fra i5 som BMW bruker til sine fossilmodeller, altså nøkterne tall ifht prestanda/rekkevidde.

Ladehastigheten er plenty ifht 400V, 800V kommer etterhvert, men er pr idag, egentlig ikke påkrevet (nok).

Later også som den er mer komfortabel men også skarpere i sportmodus enn nåværende model.

Mer utdypende tester kommer nok i fleng fremover, som vil avdekke mer.

Så håper jeg personlig at nye 5 serie heller mer mot F1* generasjonen ifht det klassiske utseende enn nåværende 5 serie.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@Marius2002

Rekkevidde, ladehastighet, batteriteknologi og at de enda ikke har fått skikk på styringen på 5-serie. 

Tja. Hvilke konkurrenter har særlig bedre faktisk rekkevidde, med raskere ladehastighet og ikke minst edruelig forbruk som også spiller inn? Synes BMW har fått til tekonologien i elbilene sine, de oppgir forsiktige tall og leverer derfor omtrent over forventning hver gang. På den biten iallefall. De fleste biler idag ligger på en ladehastighet mellom 130 og 150, og langt fra alle leverer det de faktisk oppgir. Selv Mercedes sitt flaggskip som lover 200 kom aldri over 150 på elbil.no sin test, det var med forvarming. :) 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å skyte inn: 800V-teknologien er bare 2 400V-batterier satt sammen, men som da fordeler spenningen mellom seg, ergo kan man gi mer fart med lavere varmgang i kablene. Det er fullt mulig med de hastighetene også på 400V, men da blir det sabla varmt, så kreves mye kjøling, tjukke ladekabler osv osv. Men jeg gleder meg til å lese og se IRL-tester av i5. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Marius2002 skrev:

Tja. Hvilke konkurrenter har særlig bedre faktisk rekkevidde, med raskere ladehastighet og ikke minst edruelig forbruk som også spiller inn? Synes BMW har fått til tekonologien i elbilene sine, de oppgir forsiktige tall og leverer derfor omtrent over forventning hver gang. På den biten iallefall. De fleste biler idag ligger på en ladehastighet mellom 130 og 150, og langt fra alle leverer det de faktisk oppgir. Selv Mercedes sitt flaggskip som lover 200 kom aldri over 150 på elbil.no sin test, det var med forvarming. :) 

Det jeg mener er at jeg synes det er på tide å ta ladehastighet, betterivekt og rekkevidde ett hakk videre. Elbilene er fortsatt på "VHS stadiet", med det mener jeg at ladingen tar fortsatt alt for lang tid i forhold til å fylle opp en fossilbil. Fortsatt så drasser man på 700 kilo batterier og fortsatt er ikke rekkevidden god nok sett opp mot fossile biler. La meg påpeke at jeg ser dette med litt mer globale øyne enn norske, her hjemme begynner vi jo tross alt å bli så godt indoktrinert om at elbil bare skal funke. Men dette er nå en global modell og den kommer til å bli priset høyt opp i modell sortimentet. Folk snakker varmt om faststoff batterier, har ikke BMW know how nok til å blåse alle av banen og komme med dette først? Virkelig ta alle på sengen i stede for å komme ut med noe som bare er "just another EV".

Men bra bra den kommer i Touring, det er helt topp. Segmentet totalt sett er nedadgående men akkurat i den øvre middelklassen så har jeg inntrykket av at stasjonsvogn og sedan er noe som selger bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/6/2023 at 10:40 PM, awt said:

i7 coupé 🤔

F0DD4F9E-CC57-472C-9E33-4CF7BBF80EB8.thumb.jpeg.81bdfd30b52bbc12da99cf9e39d6e846.jpeg

2A0A307E-A02B-4FE1-A650-823096E9F981.thumb.jpeg.341a4351ca19a84b10f27b75713edbee.jpeg

3E964709-2536-4B28-9265-D56423CCA140.thumb.jpeg.4f77e2684b3bf8820f8191e41a62a2dd.jpeg

Hadde forventet britiske skilt på pressebildene til en (liksom) erkebritisk-bil, og ikke München-skilt. 😬

Rolls Royce med el-motor blir for meg det samme som om Rolex skal begynne å selge digitalklokker. Her synes jeg at RR skal være for stolte til å produsere noe annet enn biler med forbrenningsmotor. Om noe kan de heller nedskalere fra V12 til V10 eller V8. Folk som er i markedet for disse bilene kjøper ikke biler basert på økonomisk fornuft uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...